Motor kopen zonder te betalen.

Heb je jouw motor zelf betaalt, of via financiering.

  • Het spaarvarkentje geslacht.

    Stemmen: 133 61,9%
  • Een financiering afgesloten.

    Stemmen: 3 1,4%
  • Ik koop nooit nieuwe motoren.

    Stemmen: 70 32,6%
  • Cadeau gekregen.

    Stemmen: 9 4,2%

  • Totaal aantal stemmers
    215
"wij" de ouderen :+ mogen eigenlijk nooit klagen ,het misschien ff te goed en gemakkelijk gehad , ik heb echt "medelijden"met degene die nu een huis wil kopen .
T is toch haast geen doen meer . vindt maar is wat en zie t dan financieel nog maar rond te krijgen :X
Elke generatie heeft zijn problemen, wij toentertijd ook….ook huizen vandaar de premie a-b-c huizen die gebouwd werden. En eind 70 kon je bijna ook geen huis kopen. Voor ons was het toen scrapen, motoren verkocht auto verkocht, tweedehandse meubelen etc…..echt minimaal in het begin geleefd. Maar we hebben het gered zegmaar.

Dus geen wehkampgids en mobieltje tw 1500 euro….

en verder moet de jeugd niet zo klagen….want je moet niet in problemen denken maar in oplossingen….._O-
 
Elke generatie heeft zijn problemen, wij toentertijd ook….ook huizen vandaar de premie a-b-c huizen die gebouwd werden. En eind 70 kon je bijna ook geen huis kopen. Voor ons was het toen scrapen, motoren verkocht auto verkocht, tweedehandse meubelen etc…..echt minimaal in het begin geleefd. Maar we hebben het gered zegmaar.

Dus geen wehkampgids en mobieltje tw 1500 euro….

en verder moet de jeugd niet zo klagen….want je moet niet in problemen denken maar in oplossingen….._O-
T gaat er ook niet om hoe wij t gedaan hebben (ik denk dat t minder lastig was dan nu) Het is nu imo veel meer gericht op de buitenkant en alles is echt veel duurder ,anders zouden de "oudjes" nu ook niet zo klagen toch ? de banken waren vroeger veel "guller" :X dan nu , je mocht jezelf rustig kapot lenen ,
 
Vind het, zoals eerder door anderen gezegd, ook wel interessant hoe weinig leden hun fiets financiëren. Bijna iedere motorzaak heeft toch wel een financiëringsoptie. Zou die dan zelden/nooit gebruikt worden?
 
Vind het, zoals eerder door anderen gezegd, ook wel interessant hoe weinig leden hun fiets financiëren. Bijna iedere motorzaak heeft toch wel een financiëringsoptie. Zou die dan zelden/nooit gebruikt worden?
Ik denk ook wel dat het meer voorkomt dan uit deze testgroep lijkt.

En motorzaken adverteren het natuurlijk maximaal omdat ze echt veeeeel meer verdienen aan een motor financieren dan een motor verkopen.


Wordt hier iets verder op ingegaan.
 
De leenindustrie is zeer succesvol in het verleiden tot onverstandige keuzes. Ik heb nog nooit ergens geld voor geleend, niet voor mijn opleiding, niet voor een vervoermiddel, laat staan een hobby (wat voor velen de motor toch is). Iets wat je niet kunt betalen, moet je niet aanschaffen. Zelfs voor het huis hebben we destijds een hele tijd gespaard, om vervolgens toch een bescheiden hypotheek af te sluiten, die in ons belastingstelsel geld oplevert…
 
Ik denk ook wel dat het meer voorkomt dan uit deze testgroep lijkt.

En motorzaken adverteren het natuurlijk maximaal omdat ze echt veeeeel meer verdienen aan een motor financieren dan een motor verkopen.


Wordt hier iets verder op ingegaan.
Fortnine is awesome!
 
Het grote probleem met dat 'ja maar het kan wel als je (kies specifieke carriere) doet' is dat dat niet toepasbaar is op de massa. Het werk als individueel advies, maar het is geen echt argument tegen de huidige problemen.

We hebben ook de docenten, zorgverleners, winkelmedewerkers, agenten, ect ect nodig. Dus ook die groepen moeten normale kansen krijgen in de maatschappij om het normaal functioneren van de maarschappij te waarborgen.
Blijft een kwestie van vraag en aanbod. Overstijgt het aanbod van bepaalde banen het beschikbare personeel dan gaan de prijzen (lonen) omhoog.
Er is ontzettend veel aanbod van mensen die allerhande flashy baantjes willen doen waar gewoon weinig vraag naar is en aan de andere kant is er schreeuwend tekort aan volk bij andere banen.
Hartstikke leuk dat mensen hun ''passie'' volgen, maar daar horen dan bepaalde offers bij. Als er een schreeuwend tekort aan bijvoorbeeld agenten komt in dezelfde orde van grote als dat nu bij bijvoorbeeld techneuten van toepassing is gaan die lonen vanzelf omhoog.

Ik heb het idee dat vroeger ook meer gekeken werd naar de toekomst en hoe je fatsoenlijk brood op de plank kreeg en nu meer naar wat een 15 jarige op dat moment motiveert. Terugkijkend waren dat bij mij maandelijks andere dingen en had het heel weinig met carrière of überhaupt werk te maken.
Een vriendin van mij studeerde in hetzelfde jaar af aan de kunstacademie als ik aan operationele techniek. Hun examen uitreiking was 130 personen groot, onze 9 man. Voor ons waren 150+ banen beschikbaar in de regio, voor hun... is niet genoemd, maar ik ga uit van iets tussen de 0 en 10. Het is al sinds jaar en dag bekend dat je met de kunstacademie een marginale kans op een baan hebt in je studierichting, hoezo gaat zoveel volk er dan toch voor...

Daarbij verwachten we nu ook nog eens meer. Huizen zijn groter, auto's naar verhouding nog veel groter en in motorwereld mag je pas mee praten in de regionen van 100pk. Meer en langere vakanties. Tig abonnementen overal op. Verschillende kennissen die klagen over het niet kunnen krijgen van een huis wel eens voorgerekend wat een ''ouderwets'' type vakantiepatroon, wat minder abonnementen, minder heftig luxe producten/motoren enz ze gescheeld zou hebben... Dat overbrugt vaak ruim het financieringsgat dat ze hebben om een huis te kunnen kopen.
Ook hier zijn het uiteraard keuzes, maar dan niet klagen dat je op je 30e nog steeds van moeders moet aanhoren dat je nou echt eens je kamer moet gaan opruimen _O-
 
geen nieuwe motoren gekocht, alleen 2e hands met het geld wat ik zelf had. als arme student wel mazzel gehad met crypto, binnen een maand enkele duizenden verdient met arbitreren( verschillende beurzen/exchanges bieden dezelfde munt aan voor verschillende prijzen, kopen op beurs1, sturen naar beurs 2, daar verkopen, munt terug sturen met gelijke waarde, 3%verdienen, herhalen en herhalen.) kon mooi toen crypto net booming was voor veel normale mensen, nu doen deze kansen zich amper voor, ik ben een student en nu vind je max iets met 0,5% verschil, waardoor je minimaal al duizenden euros moet inzetten om iets te verdienen, en het verschil kan ook opeens omkeren waardoor je geld verliest. waar ik ben begonnen met 30euro. is dan ook geen financieel advies want anders was ik al miljonair.

eindstand, leuke ' unieke' 2e hands motor gekocht, 2 jaar mee gereden, beetje naar mn smaak gemaakt, toen verkocht met wat winst, nu een 2014 mt09 gekocht met wat bijleggen uit eigen zak. crypto doe ik niet veel meer mee, is veel bijhouden steeds.

wat ik hier ook lees, iedere generatie heeft zn problemen, maar dus ook zn kansen.
 
Blijft een kwestie van vraag en aanbod. Overstijgt het aanbod van bepaalde banen het beschikbare personeel dan gaan de prijzen (lonen) omhoog.
In letterlijk al de banen die ik net noemde is sprake van een enorm tekort.

Het punt blijft, de banen die nodig zijn om de maatschappij te laten draaien zijn steeds minder in staat om de financiele stappen te maken die ze in hun leven nodig hebben, voor het kopen van een geschikte woning. Dus 'zoek een betere baan' is geen oplossing voor het probleem, het is symptoombestrijding op individueel niveau.

Dat hele verhaal van 'abbonementen op alles, alle nieuwe mooie dingen willen, ect ect' is een strawman en geen weerspiegeling van de realiteit. Tuurlijk zijn er zat individuele voorbeelden te geven, maar er zijn meer voorbeelden van het tegendeel.

Dit sentiment is destructief en creert alleen maar afgunst en onbegrip.
 
Grotendeels eens met Erwin P.
Maar ook: kunst en cultuur zijn de graadmeters van beschaving en zorgen voor zingeving…
En: agenten worden door de maatschappij betaald en techneuten door bedrijven en opdrachtgevers…
 
Grotendeels eens met Erwin P.
Maar ook: kunst en cultuur zijn de graadmeters van beschaving en zorgen voor zingeving…
En: agenten worden door de maatschappij betaald en techneuten door bedrijven en opdrachtgevers…
Waar ben je het mee eens dan?
 
Maar ook: kunst en cultuur zijn de graadmeters van beschaving en zorgen voor zingeving…
En: agenten worden door de maatschappij betaald en techneuten door bedrijven en opdrachtgevers…
Kunst en cultuur zijn zeker graadmeters van beschaving enz. Maar om nou zeg 500+ personen per jaar (ik denk nog wel meer) in NL op te leiden voor werkloosheid of iets waar ze niet voor geleerd hebben (enkel op die opleiding al) vind ik ook wat... En als je weinig verdient hoef je de studiefinanciering ook niet terug te betalen, los van wat zo'n opleiding kost buiten wat de student zelf ziet. Moet je kijken wat een kosten tov de toegevoegde waarde.
Ik ga graag naar concerten, vind het mooi om kunstwerken te zien in steden enz. En daar mag ook best wel eens (veel) voor betaald worden. Ik pleit ook absoluut niet voor sluiting, maar een wat gepaster studieadvies lijkt me wel op zijn plaats.

Agenten, leraren enz worden inderdaad door de maatschappij betaalt, maar de maatschappij heeft het lullig gezegd maar te betalen. Een werknemer krijgen kost X bedrag, dat is nou eenmaal niet anders.
Als je er niemand voor kunt krijgen zul je iets aan het werk, het salaris of de bekendheid moeten doen, afhankelijk waarom mensen niet komen. In principe tot het niveau dat je voldoende volk kunt krijgen. Dat is zo bij bedrijven, maar ook bij overheden.
Als een overheid een advocaat nodig is betalen ze ook advocaat tarieven... Die advocaat wordt dan ook niet even uit landsbelang te werk gesteld en met een zak ''patriottische gevoelens'' + een portemonnee vol ''voldaanheid'' naar de supermarkt gestuurd. Zelfde gaat op voor een publiek gebouw. Die bouwbedrijven krijgen ook gewoon marktconform betaald, ook als marktconform een ongelofelijke zak geld betekent.

@Fallingout
Ik denk dan ook eerder dat het schreeuwende tekort aan leraren en dat soort beroepen een teken is dat die gewoon achter lopen in voorwaarden en daarom geen volk kunnen krijgen. Als een leraar het leven niet kan betalen in zijn huidige beroep, maar hij een passende baan kan vinden in het bedrijfsleven waar hij het leven wel kan betalen dan is die leraar weg, hoe groot de passie voor kinderen opleiden ook is. Wij zaten bijvoorbeeld destijds ineens zonder leraar Engels omdat hij in het bedrijfsleven met cursus geven voor 1/4 minder werken de 1/2 meer betaald kreeg. Dat is een ervaren werknemer die je nooit meer terug zien,

En welke student/leerling zie je tegenwoordig nog lopen zonder dure telefoon om maar een voorbeeld te noemen? Het is totaal niet uitzonderlijk om daar apparaten van €500+ in de handen te zien met een internet bundel van minstens €10 in de maand. Klinkt als niet veel, maar als zo'n ding 2 jaar mee gaat is het al €30 in de maand voor iemand die eigenlijk niks te besteden heeft. Oke dat abonnement ben je zeker nodig om mee te kunnen, maar nog geen 15 jaar geleden was dat totaal niet nodig.
Verder zou ik zeggen, kijk eens in willekeurig huishouden van nu en 30 jaar geleden welke extra spulletjes nu standaard zijn en toen bijna niemand had. Een tv, game console of pc, wat spelletjes er voor zijn zelfs in minima gezinnen verre van ongewoon. Niet dat dat erg is. Maar zelfs naar verhouding is dat veel duurder dan de bal en paar poppen van vroegah.
En hoeveel mensen ken je die nog nooit naar het buitenland op vakantie zijn geweest? 30 jaar geleden was een trip naar Italië iets waar je jaren naar uit keek, nu is het redelijk de standaard.
Het leven kan relatief goedkoop zijn, maar de levenstandaard is erg hoog geworden tov 1 of 2 generaties terug is wat ik probeer te zeggen
 
Maar stel nou dat je genoeg inkomen hebt om een lening te dekken. (check)
En je hebt geen verhuis- of verbouwplannen (check)
Je hypotheek is al grotendeels afgelost, of relatief gezien heel betaalbaar geworden (check)
En je ziet een nieuwe motor waarop je helemaal verliefd wordt. (nope)

Dan is het natuurlijk prachtig dat zo'n droom heel dichtbij komt, door bijvoorbeeld een leenconstrcutie waarbij je in feite slechts de afschrijving van de motor hoeft te lenen, tegen een gunstige rente.

Nadeel is dan weer dat je aan het einde van zo'n periode de motor mag overkopen tegen een veel te hoge waarde, en er meestal een kilometerbeperking van kracht is.
 
En welke student/leerling zie je tegenwoordig nog lopen zonder dure telefoon om maar een voorbeeld te noemen? Het is totaal niet uitzonderlijk om daar apparaten van €500+ in de handen te zien met een internet bundel van minstens €10 in de maand. Klinkt als niet veel, maar als zo'n ding 2 jaar mee gaat is het al €30 in de maand voor iemand die eigenlijk niks te besteden heeft. Oke dat abonnement ben je zeker nodig om mee te kunnen, maar nog geen 15 jaar geleden was dat totaal niet nodig.
Verder zou ik zeggen, kijk eens in willekeurig huishouden van nu en 30 jaar geleden welke extra spulletjes nu standaard zijn en toen bijna niemand had. Een tv, game console of pc, wat spelletjes er voor zijn zelfs in minima gezinnen verre van ongewoon. Niet dat dat erg is. Maar zelfs naar verhouding is dat veel duurder dan de bal en paar poppen van vroegah.
En hoeveel mensen ken je die nog nooit naar het buitenland op vakantie zijn geweest? 30 jaar geleden was een trip naar Italië iets waar je jaren naar uit keek, nu is het redelijk de standaard.
Het leven kan relatief goedkoop zijn, maar de levenstandaard is erg hoog geworden tov 1 of 2 generaties terug is wat ik probeer te zeggen
Iets met spijkers en koppen. Tegelijkertijd lost dat bijvoorbeeld de problemen met de huizenmarkt niet op. Middeninkomens kunnen duurdere spullen kopen dan ooit. Maar geen huis. Het is niet dat het telefoonabbonement van de kinderen directe invloed heeft op de aanschaf van een hypotheek (tenzij telefoon met toestelkrediet).

Een vakantie naar een ver land is beter betaalbaar, maar een huurwoning kost je per maand hetzelfde als een stedentrip naar Italië. Is dan de levensstandaard hoog of is er iets geks aan de hand met hoe het economisch in elkaar steekt? Het enige dat ik als oplossing zie is dat iedereen zuiniger gaat leven om te sparen voor een eigen betaling om op die manier tegen de hogere huizenprijzen en beperkte hypotheekruimte op te boxen. We hebben gewoon te weinig huizen, voor teveel mensen. Ja we hebben het beter dan twee generaties terug op veel fronten, maar dat staat los van het tekort denk ik zo.

Daarnaast, net zoals dit topic over motors, vraag ik mij altijd af waar iedereen het toch allemaal van doet als ik auto's van ruim 40k+ voorbij zie scheuren. Zou iedereen zo hard sparen? Of zitten ze in een huis met twee houten stoelen en één magnetronmaaltijd?
 
En welke student/leerling zie je tegenwoordig nog lopen zonder dure telefoon om maar een voorbeeld te noemen? Het is totaal niet uitzonderlijk om daar apparaten van €500+ in de handen te zien met een internet bundel van minstens €10 in de maand. Klinkt als niet veel, maar als zo'n ding 2 jaar mee gaat is het al €30 in de maand voor iemand die eigenlijk niks te besteden heeft. Oke dat abonnement ben je zeker nodig om mee te kunnen, maar nog geen 15 jaar geleden was dat totaal niet nodig.
Eeeuuhhmmm heel veel... ik heb een jaar les gegeven op een MBO en wij moesten leerlingen van laptops voorzien omdat er in het huishouden geen geld voor was.
Zelf heb ik 15 jaar geleden ook bijna dezelfde opleiding gedaan en ook daar moest ik een laptop en zip drive en dergelijke voor kopen.

Je ziet tegenwoordig inderdaad wel veel excessen! leerlingen van 16 met een fatbike onder de kont van 2k+.
Maar vergeet niet dat je die kan zien, je kan niet zien dat er ook een aantal leerlingen verkleumd aan is gekomen omdat er geen geld is voor een fiets of een reparatie van een fiets.

Dus je ZIET de excessen (en die zijn er veel) maar je ziet niet de dingen die andere mensen niet hebben... dus zo vertekend het beeld al snel.
 
Maar stel nou dat je genoeg inkomen hebt om een lening te dekken. (check)
En je hebt geen verhuis- of verbouwplannen (check)
Je hypotheek is al grotendeels afgelost, of relatief gezien heel betaalbaar geworden (check)
En je ziet een nieuwe motor waarop je helemaal verliefd wordt. (nope)

Dan is het natuurlijk prachtig dat zo'n droom heel dichtbij komt, door bijvoorbeeld een leenconstrcutie waarbij je in feite slechts de afschrijving van de motor hoeft te lenen, tegen een gunstige rente.

Nadeel is dan weer dat je aan het einde van zo'n periode de motor mag overkopen tegen een veel te hoge waarde, en er meestal een kilometerbeperking van kracht is.
En wat als je tussendoor dat ding naar de mallemoer rijdt? Is dat niet een mogelijk scenario? Geen idee hoe dat zit, want leen niet, en zie dat niet als optie.
Ook ik heb geleerd dat je niet moet uitgeven wat je niet hebt.
 
T gaat er ook niet om hoe wij t gedaan hebben (ik denk dat t minder lastig was dan nu) Het is nu imo veel meer gericht op de buitenkant en alles is echt veel duurder ,anders zouden de "oudjes" nu ook niet zo klagen toch ? de banken waren vroeger veel "guller" :X dan nu , je mocht jezelf rustig kapot lenen ,
Nou, guller iig niet want wij kregen gemeentegarantie op voorwaarde dat we 4 jaar lang 7000 gulden per jaar extra moesten aflossen. En dat was knap veel geld met een maand salaris van 2x 1500 gulden vandaar wat ik al aangaf in het begin alle luxe de deur uit voor een eigen woning zonder enige luxe.

Ohja wel in ‘80 van 2 TV’s een werkende gebouwd….. en geen wehkamp 70” en tegelijk een mobiel op lening zoals het nu gemakkelijk gaat.… ;)

Belangrijke factor is dat wij veel minder prikkels hadden en er ook mee om te gaan…..slechts werken/wonen/leven….en zeker geen overdaad aan info: zoals nu positieve of negatieve ellende oa via internet etc.

Verder maakt het mij allemaal niet meer uit hoe de jeugd erover klaagt…..niet mijn probleem met knipoog…. ;)
 
Laatst bewerkt:
En wat als je tussendoor dat ding naar de mallemoer rijdt? Is dat niet een mogelijk scenario? Geen idee hoe dat zit, want leen niet, en zie dat niet als optie.
Ook ik heb geleerd dat je niet moet uitgeven wat je niet hebt.

Uiteraard is een dure allrisk verzekering onderdeel van de leenconstructie.
En als onderhoud en wegenbelasting er ook bij zit, heet het private lease.
 
Nou, guller iig niet want wij kregen gemeentegarantie op voorwaarde dat we 4 jaar lang 7000 gulden per jaar extra moesten aflossen. En dat was knap veel geld met een maand salaris van 2x 1500 gulden vandaar wat ik al aangaf in het begin alle luxe de deur uit voor een eigen woning zonder enige luxe.

Ohja wel in ‘80 van 2 TV’s een werkende gebouwd….. en geen wehkamp 70” en tegelijk een mobiel op lening zoals het nu gemakkelijk gaat.… ;)

Belangrijke factor is dat wij veel minder prikkels hadden en er ook mee om te gaan…..slechts werken/wonen/leven….en zeker geen overdaad aan info: zoals nu positieve of negatieve ellende oa via internet etc.

Verder maakt het mij allemaal niet meer uit hoe de jeugd erover klaagt…..niet mijn probleem met knipoog…. ;)
Hier ook altijd kalm aan gedaan, en idd wij hadden al die prikkels niet :N verder mijn probleem ook niet ,
ik heb kind nog kuken(scheelt ook een berg 💰) ,dus lang leve de lol *O**O**O*
 
Uiteraard is een dure allrisk verzekering onderdeel van de leenconstructie.
En als onderhoud en wegenbelasting er ook bij zit, heet het private lease.
Lijkt me wel handig als je onderuit…een vol- casco verzekering op de motor.

Daarom hier een goedkope tweedehandse contant betaald dan kan ik uit met een WA verzekering 3euro/maand…. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan