PDA navigatie op een gsxr1000

Het zou voor het eerst zijn dat je de goede route blijft volgen....
Maaaaaaaar we zullen zien of het gaat werken...
Werkt het dan weet je in ieder geval wie er voor gaat rijden..

TL groeten van een eikel.
 
Zo dit ziet er vet uit, heren! Wil mijn Garmin op mijn kroonplaat monteren en vroeg me af of dat met klitteband kan, als ik het goed begrijp zit die PDA ook alleen vast met klitteband toch? Zoek inderdaad nog software om waypoints te uploaden ... leuk hoor zo'n GPS maar je krijgt er echt niks bij!! Stelletje schrapers bij Garmin! :)
 
ik ben de laatste tijd ook een beetje aant orienteren, maar ik heb wel interesse in tomtom.
Nu is alleen mijn vraag of je puur kunt rijden op het geluid wat tomtom geeft (dmv een headsetje o.i.d.)
Of is het bevestigen van je pda op je kroonplaat een must?

alvast bedankt!
 
De Garmin / Palm iQue is ook wel een interessante ontwikkeling, GPS geintegreerd en kost maar iets van $600 en ze stimuleren ook het schrijven van software voor dit apparaat. Ik denk dat de concurrenten binnenkort wel zullen volgen...

iQue3600pic.jpg
 
het 'probleem' is alleen dat ik al een soort pda heb. namelijk een xda van O2. Daar staat ook gewoon pocketpc2002 op, dus tomtom is goed mogelijk.
Maar wat is nou het probleem.... er zit geen bluetooth op. en ook geen mogelijkheid tot uitbreiding voor zover ik weet.
Ik kan wel een gps mouse met snoer kopeh, maar dan zit je weer met het probleem dat je zo'n waterdichte case niet kunt gebruiken.

wat een dilemma :+
 
Die antennes die je vastklikt aan de pda, zijn een beetje onhandig. Er zijn nu ook draadloze antennes te krijgen (bluetooth), die kun je gewoon in je jas houden (wordt ie ook niet nat). Okay, ze zijn iets duurder dan normaal, plus je pda moet bluetooth ondersteunen (zijn er steeds meer die dat kunnen).
Werkt verders prima.
 
Kun je tijdens het rijden gelijk je Power Commander afstellen en kijken of je nog nieuwe E-mail binnen hebt gekregen......

M.a.w.... beetje overdreven......
 
Creatieve vrinden!

Bezint eer gij begint!! Ik sluit volstrekt niet uit dat het mogelijk is om met de PDA op de motor te navigeren; zie zelfs enkele zeer fraaie bevestigingen.
Maar staat mij toe enkele aanvullende overwegingen aan te dragen:

- goed bevestigen is een vak. als het vast zit wil dat niet zeggen dat het vast blijft zitten; we zien soms dat mensen bijvoorbeeld een fietsstuursteun voor een Garmin etrex op de motor zetten. Dat ding klettert er binnen 1000 km een keer af! Het plastic 'vreet'een beetje uit, er ontstaat speling, daardoor vreet het plastic nog meer uit... enz. Veel belangrijker is nog (en zeker voor de PDA!!) dat je de ultrasone trilling van de motor filtert (rubber!); anders gaan die hele fijne koperbaantjes en hele fijne chippootjes meetrillen en kun je je apparaat in een keer afschrijven. Wordt een duur ritje.

- Vergis je niet in het belang van waterdichtheid! Tuurlijk: als het regent stop je 'm in je zak. Of je doet er een leuk hoesje omheen. Maar heb je ook gedacht aan minder zichtbare vochtwerking zoals condens? Hou je PDA in een emmer water, laat 'm een paar uur drogen en zet 'm aan: hoogstwaarschijnlijk werkt ie gewoon. En vervolgens... heel gek: na een paar weken geeft ie alsnog de geest. Oxidatie op de printplaat en zo.

Ik begrijp best: niet iedereen heeft het geld ervoor over om een 'echt' navigatiesysteem voor op de motor te kopen, zoals de Garmin Streetpilot. Ook al heb je daarmee nog veel meer mogelijkheden (zoals het downloaden van routes etc) en is het echt waterdicht en shockproof (6G), en zelfs in volle zon afleesbaar.

Maar hou wel rekening met de risico's.

Overigens gelden die evenzeer voor de iQue, ook al is dat een Garmin! Is immers ook een PDA, ook al is die ingebouwde GPS antenne en - ontvanger wel heel makkelijk.
De genoemde prijs klopt niet helemaal. Reken op 825 euri voor een basis-toestel met kaart van europa. Zeker: in de states zijn ze een stuk goedkoper, maar dan moet je er nog wel een europese detailkaart bijkopen en kom je zwaar bedrogen uit... (en krijg je van die berichten over 'kale' toestellen. Ook bij TomTom moet je daar een beetje op letten, zeker als je internationaal rijdt: vaak is de kaart beperkt tot Benelux. In de States zijn kaarten 'public domain' en een stuk betaalbaarder; in Europa dure dingen die voor een belangrijk deel de prijs bepalen.

Succes! Groeten uit Notter,

Hans
www.gps.nl
 
nabrander: bluetooth-antenne in je jaszak houden is niet zo'n goed idee.... Moet immers wel satelieten kunnen zien en dat signaal is zodanig zwak dat ontvangst in jaszak meestal ECHT niet lukt.

Ben benieuwd naar ervaringen daarmee; ook op vlak van communicatie tussen PDA een bluetooth-ontvanger: in onze testen blijkt dat bluetoothcommunicatie bepaald niet vlekkeloos verloopt.

Groeten, Hans
 
tip voor bartolomeus: ik weet niet welk toestel je gebruikt, maar ik vermoed een etrex of Geko (want anders zou je niet aan klitteband denken): kijk eens op www.gpstracks.nl; kijk ook onder 'tips'.
De motorroutes op die site zijn overigens veelal alleen te gebruiken met een Garmin toestel met 'autorouting', zoals de GPS V en streetpilot.

Groeten uit Notter,
Hans
 
nabrander: bluetooth-antenne in je jaszak houden is niet zo'n goed idee.... Moet immers wel satelieten kunnen zien en dat signaal is zodanig zwak dat ontvangst in jaszak meestal ECHT niet lukt.

Ben benieuwd naar ervaringen daarmee; ook op vlak van communicatie tussen PDA een bluetooth-ontvanger: in onze testen blijkt dat bluetoothcommunicatie bepaald niet vlekkeloos verloopt.

Groeten, Hans


moet je het infrarood maar eens uitschakelen.
 
nabrander: bluetooth-antenne in je jaszak houden is niet zo'n goed idee.... Moet immers wel satelieten kunnen zien en dat signaal is zodanig zwak dat ontvangst in jaszak meestal ECHT niet lukt.
Ik heb op www.pocketpc-club.nl toch al van vele mensen gelezen dat ze de GPS muis onder de hoedenplank, in het dashbordkastje, onder de stoel (en ga zo maar door) hebben weggewerkt en zonder problemen 8-10 satelieten ontvangen. Dan moet een GPS ontvanger in een jaszak toch geen problemen geven.
 
Ik heb op www.pocketpc-club.nl toch al van vele mensen gelezen dat ze de GPS muis onder de hoedenplank, in het dashbordkastje, onder de stoel (en ga zo maar door) hebben weggewerkt en zonder problemen 8-10 satelieten ontvangen. Dan moet een GPS ontvanger in een jaszak toch geen problemen geven.
Juist!

En voor de Points Of Interest: http://checkpoint.oabsoftware.nl/
Hier kun je software downloaden om de snelheidscontroles te kunnen integreren in je TomTom-software. In de auto werkt dit heel goed. Op de motor werkt het - denk ik - alleen als je een koptelefoontje aansluit...
 
En optie als 'onder de hoedeplank' sluit ik niet uit; heeft ook met het materiaal van dat ding te maken (polyester heeft een goede doorlaatbaarheid).

Satelietjes zenden met een kracht van slechts enkele tientallen wattjes. Die golfjes doen vervolgens hun best om de ionosfeer te doorboren; hopen daarbij niet teveel afgebogen te worden en prikken vervolgens graag in bij een gereedstaande antenne. Veel van die golfjes worden knap sjagreining als ze dan een autostoel tegenkomen; zeker als er ook nog iemand op zit.
En het kan best eens voorkomen dat zo'n golfje in een goede bui is. Lekker recht aan de horizon stond en recht naar beneden kon tuimelen; zo maar door die stoel heen.
Maar met z'n tienen tegelijk? NO WAY!

De ontwikkelingen qua satelietantennes staan niet stil, en er komen ook meer, en sterkere satelieten. In de toekomst zal de plek van de antenne minder belangrijk worden.

Zolang dat niet het geval is kan ik, goed adviserend, slechts negatief adviserend reageren op de suggestie van 'antenne in de zak'. Dat leidt tot voorspelbare teleurstelling.

Maar ook ik heb de wijsheid niet in pacht: als iemand dat WEL goed werkend krijgt wil ik er graag meer over weten!! M.n. fabrikant ontvanger.

Groeten uit Notter,

Hans
 
Ja hoe werkt die TomTom navigator nou psies. Want ik heb een iPaq met gps maar af en toe is mijn TomTom er plotseling af en kan ik hem weer opnieuw installeren. Verder heb ik ook al dat POI geprobeerd maareh waar ga je POI-handler downloaden of hoe krijg je die poi's in je TomTom?
Ik d8 met een nieuwe versie maar die crasht direct op mijn iPaq. Ra ra ra wazig verhaal tog?
 
TomTom is zuiver softwarematig, net als ANWB Engin. Zodra je toestel een stevige reset krijgt ben je alles kwijt en moet je opnieuw installeren. Vaak volstaat daartoe een sync met je PC overigens.

Da's tevens een verschil met de iQue: daar is de navigatie 'embedded' dus zelfs bij terug naar fabrieksinstelling heb je nog steeds je navigatie 'aan boord'

Tip: kijk voor vragen over TomTom software op www.palmclub.nl of www.pocketpc.nl. Daar zitten vele lieden met dezelfde uitdaging!

Groeten uit Notter,
Hans
 
Als je te lang wacht met opladen als de accu van je pocketpc dan reset hij zich vanzelf na enige tijd. Een backup maken met de software op de pc en als je het dan vergeet is hij na een half uurtje of korter weer de oude zonder dat je alles weer opnieuw moet installeren.

Er bestaat overigens voor de Palmtops een software pakketje waar je alleen het geheugenkaartje in je Palm moet schuiven, GPS ontvanger moet aansluiten en je bent klaar voor vertrek. Er is geen PC meer nodig.

PS: als je een palm of pocketpc met geluid heb en je software geeft gesproken aanwijzingen kan je het computertje in je jas doen en via een oordopje de aanwijzingen horen. Dan hoef je het computertje niet op de motor te monteren en zit het droog in je jas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan