Piaggio X8 400 en X9 500 ervaringen svp!

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Waarschijnlijk ben ik van plan volgend jaar een scooter te kopen. Ik kom weinig tegen op het internet over de Piaggio X8 400 en X9 500. Wat zijn jullie ervaringen met deze scooters? Zoals: Verbruik, prestaties, onderhoud etc, etc....Vooral de X8 400 lijt me een interssante scooter.
Bedankt voor jullie reacties.
 
Same here!; ik ben ook erg benieuwd naar gebruikerservaringen met de X8 en X9, vind ze bijzonder aantrekkelijk. 8-)
 
Ik heb zelf een x8 250 i.e bevalt me erg goed,rijd meestal binnendoor, maar op de snelweg gaat ook prima, 140 km. moet hij halen, en ik heb er zelfs al een keer 145km mee gereden, een nadeeel is slijtage achterband om de 5000 km vervangen, het is mijn 2 achterband al, ps. veel bergruimte,erg handig voor 2 helmen,en nog ruimte over voor een motorpak, veel succes, maar als hij het begeeft ooit, koop ik weer dezelfde, lekker wendbaar,in de bochten, vergeleken bij de 500, ook op gereden, heb wel meer kracht, en iets meer topsnelheid, ach ja we mogen toch niet harder dan 100/ 120 snelweg, en ik binnendoor 80km, veel succes met het zoeken naar een piaggio..gr Walkie
 
De top van de X8 250 is door InMoto vastgesteld op 123,7 echte echte (want geen niet-geijkte snelheidsmeter, geen fietscomputer, geen GPS, maar met een optisch meetinstrument onder strikte omstandigheden) kilometers per uur. Daarmee is de X8 waarschijnlijk de snelste 250 met kleine wielen op de markt (voor masc's plezier, de Majesty 250 haalt 122,3). De 250's met grote wielen lopen iets harder: Aprilia Sportcity 250 (met hetzelfde QUASAR-blok als uit de X8) komt tot 133,2 echte echte km/h. "Valsspeler" SH300i zelfs tot 141,4!
 
Laatst bewerkt:
Is de X9 te koop in Nederland. Zie hem nergens te koop staan.

'(

Ben benieuwd wat ie moet kosten.
 
hoi,

een van mijn duitse scooterclubvrienden heeft vorig jaar een nieuwe X9 500 gekocht en is erg tevreden. t Ding trekt als een gek en ik moet enige moeite doen met mijn Burgman 650 om hem voor te blijven. Alle gadgets doen het na een jaar nog steeds en vooral de electrische middenbok is geinig om te zien. Zijn vrouw gaat meestal mee en zij zit prima. Als je wat foto's van hem en zijn X9 wilt zien, even op zijn site kijken:

www.mupfelmanni.info

als je duits goed is kun je natuurlijk ook wat van zijn ervaringen vragen.

greetz, jeannot
 
Hoi,

Ik heb afgelopen zaterdag een Piaggio X9 500 Evo gekocht. De proefrit beviel erg goed alhoewel ik alleen 'normale' motoren gewend ben. Mijn BMW R1150R is natuurlijk wel wat sneller maar de X9 rijdt wel zo relaxed. Ik ruil hem ook zonder spijt in.
Onderweg nog een even aansluiting gehad met een T-max uit Italie maar ik ben nog wat voorzichtig geweest (nog niet ingereden) en heb hem dus maar lekker laten gaan.

De elektrische middenbok is ook wel prettig, wel eventjes opstaan en niet je gewicht er samen mee op laten tillen. Verder is het geluid erg leuk, stationair stil maar onderweg een echte eenpitter. Als hij ingereden is komt er misschien nog een LeoVince 4T op maar voorlopig is dit geluid ook wel goed.

Nu nog 2 weken wachten op de aflevering.
 
Hoi,

Ondertussen zit ik nog steeds te wachten op aflevering. De verwachte datum was een week geleden en het ziet er niet naar uit dat het dan deze week gaat worden. Blijkbaar komt deze X9 uit de grijze import omdat ie nog gekeurd moest worden voor de kenteken-aanvraag. Helaas heeft de dealer verzuimd om mij dat vertellen want garantie via Piaggio Nederland wordt wel lastig zo. Garantie via de dealer ook omdat deze ver weg zit (180km). Op de koop-overeenkomst staat 'garantie volgens fabrieksgarantie'.

Het laatste verhaal is dat er een communicatie probleem was tussen de douane en de RDW, beetje vaag allemaal. Ben alweer iets minder blij.
 
Ach joh, als je 'm eenmaal hebt is dit 'leed' snel vergeten en Piaggio's blijken zeer betrouwbaar dus die garantie zul je vast niet nodig hebben. ;)
Neemt niet weg dat ze je wel beter hadden mogen voorlichten; volgens mij kun je bij elke Piaggio-dealer terecht mocht er onverhoopt toch wat mis gaan: met fabrieksgarantie moeten ze je in heel Europa helpen volgens de onlangs 'vernieuwde' consumentenwet.

De X-9 staat bij mij ook hoog op het lijstje, vraag me alleen af of 'íe voor gebruik in de stad niet te groot of te zwaar is; mijn vriendin moet er ook op kunnen rijden.

Benieuwd naar de foto's zodra je 'm hebt!
8-)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk gekregen, ik heb zojuist een telefoontje gekregen dat het kenteken binnen is.
Wordt zaterdag de laatste dag voor de BMW. Ik zal toch nog eens vragen naar de garantie, eens zien hoe dat werkt. Probleem is toch wel dat motorscooters hier in het zuiden nog helemaal onbekend zijn. De Piaggio-dealers hier zijn allemaal bromfietszaken.

Wat betreft het sturen, ik vond de X9 heel licht sturen. Het is natuurlijk wel zo dat ik die dikke BMW (235kg leeg) gewend ben. Is geen vergelijking. Het zwaartepunt zit erg laag en qua formaat is tie ook niet te vergelijken met een Burgman. Die zijn echt veel lomper.

Ik neem zaterdag gelijk een fototoestel mee. Het is een overjarig model, geen knippers in de spiegels maar in de kuip. Wel in kleur (zilver). De uitlaat is nog van het 'broodtrommel-model' die wordt zo snel mogelijk vervangen door een LeoVince 4T. Zijn te krijgen bij Easyparts. Ziet er leuk uit en klinkt ook lekker, zonder dB-killer is het overigens een beetje te gek.

Met DB-killer:
Zonder DB-killer:

(Broertje van de X9 met Master 500 blok (Malaguti Spidermax 500))
 
Ondertussen heb ik mijn X9 opgehaald en er weer 300km opzitten. Ik moet zeggen het stuurt in de bebouwde kom erg licht en is toch op de snelweg met 120-130km/h erg stabiel. Het enige waar je als (ex) motorrijder aan moet wennen zijn de lange snelle bochten op de snelweg. Op de motor is het mikken en er door maar op de scooter kun je nog gewoon sturen. Beetje griezelig in het begin.

Verder is een X9 een goed compromis tussen een lichte stads-scooter en een dikke Burgman.

De garantie is overigens geen probleem, het is toch geen grijze import. Deze overjarige X9 kwam van een dealer die failliet gegaan is en is via omwegen bij mijn dealer terecht gekomen. Omdat het model inmiddels opgevolgd is door de X9 Evo had de RDW wat moeite met een nieuwe scooter van een model dat niet meer gemaakt wordt.

Na de eerste 1000km komt er toch een LeoVince 4T op, ik vind de originele broodtrommel niet echt fraai.

Piccie: mevrouw Vtwinner op de X9, misschien kan ik haar ook overtuigen. Krijgen we meer plaats in de garage.
full
 
Update: de eerste 700km zitten erop. De X9 doet het prima alleen het digidash (digitaal infopaneel) is niet waterbestendig (Italiaans: water + elektriek). Na een flinke regenbui zijn de cijfers niet meer zichtbaar. Dat is ernstiger dan het lijkt want het digidash regelt alle functies, o.a. knipperlichten, startonderbreker enz, enz...

De oplossing is gelukkig niet zo moeilijk, uit elkaar halen, cover in een bak water leggen, kijken waar het water binnenkomt. In mijn geval de rubbertoetsen en het ruitje van de verklikkerlichten. Vervolgens afkitten.

Is een bekend euvel volgens de X9 rider&owners club (http://x9ownersclub.co.uk/site/). Volgens hun zijn er eigenlijk maar twee zwakke punten: de digidash en de uitlaat bij de pre-evo's. Gelukkig heb ik al een RVS LeoVince in bestelling.
 
Thanks LaagVliet!

Ik maak me wel een beetje zorgen om de onderdelen voorziening. Ik wacht nu ondertussen al een maand op mijn LeoVince 4Road. Had ik hem zelf maar besteld bij Easyparts.
Omdat ik verwacht dat sommige onderdelen wel lang op zich zullen laten wachten ga ik, denk ik, maar vast een riem op voorraad leggen. Probleem is alleen dat Easyparts alleen de riem voor de Evo heeft en niet voor de 500SL (smaller). Anders ga ik maar naar de plaatselijke Piaggio brom-scooter dealer. Die heeft in ieder geval een lijntje naar Piaggio.
 
Interessant dat zwakke punt van dat dashboard, nooit geweten. Niet typisch Piaggio overigens want mijn Bev500 heeft geen rubber dopje meer op de knop van de analoge dagteller dus als het regent (gelukkig sporadisch hier maar vandaag is het de hele dag regen ;( ) is alles nat ook van binnen, maar defecten treden al sinds twee jaar niet op...

Het lijkt wel of alle Italiaanse onderdelen vrij langzaam naar Nederland komen. Iedereen die de 4Road besteld of Malossi-onderdelen klaagt over lange levertijden! In de zomer is dat logisch omdat heel Italië gek genoeg vrijwel dicht gaat, maar eind September komt alles toch weer redelijk op gang.... :?
 
Hoi Buikschuiver, het is ook wel een vrij groot display dat op de X9 zit. Heel anders dan bij de Beverly. Het zit ook nog midden op het stuur waarbij aan de onderkant, via de stuurbuis, water opgeworpen door het voorwiel naar binnen kan. Oplossing volgens Piaggio, afkitten van de buis. Het analoge dashboard in de kuip blijft overigens gewoon droog.

Heb zeker geen spijt van mijn aanschaf. Heerlijk blok, lekker geluid en af en toe een plof in de uitlaat. Zo hoort dat. Ook zonder 4road klinkt het al lekker. Vind alleen de enorme broodtrommel van zacht staal erg lelijk. De nieuwere RVS Master-uitlaat was mooier geweest. Nog maar even geduld hebben dan.
full
 
Tja, geen nieuws is zoals gewoonlijk goed nieuws. Ik heb er inmiddels 3000km opzitten en nog geen problemen gehad afgezien van een kleinigheidje met mijn richting aanwijzers. Die kon ik namelijk, op een gegeven moment, niet meer uitzetten.

Met tips van de Engelse X9 club bleek het aan de connector onder aan de digidash te liggen. Na mijn afdicht-actie heb ik waarschijnlijk die connector net niet vast genoeg aangedrukt. Enfin, duwtje ertegen en het probleem was opgelost.

Verder doet alles het feilloos. Druk op de knop en starten, ook na weken stilstand. Olieverbruik is niet meetbaar en het benzineverbruik is aan de goede kant van de 1:20. De topsnelheid heb ik niet gemeten, ik ben een keer tot 160 op de teller gegaan en dat ging vrij vlot. Ik had nog gas over en de boel bleef stabiel. Had geen zin om verder te gaan op een 80km/h weg!

In Duitsland (Heinsberg) heb ik een motorscooter-specialist gevonden die het onderhoud wil doen. Dat is gelukkig niet zo idioot ver weg als Naaldwijk.

Is er dan niets negatiefs te melden?

Jawel, mijn ruit is op de een of ander manier permanent 'beslagen'. Het lijkt alsof er een witte waas op zit. Ik kan de ruit eraf halen en helemaal oppoetsen (binnenshuis) en dan blinkt ie als een spiegel. Zodra ik hem er weer op zet is de waas na een halve dag weer terug. Het lijkt of er iets tussen de coating laag en de ruit zit.

Een nieuwe Givi ruit is vrij goedkoop (72 euro bij RAD.be) maar is mij toch wat te groot (type grootzeil). De originele is 2-3x zo duur.

Nog maar wat hobbyen met schoonmaakspullen dus en anders de coating eraf polijsten.
 
@ VTwinner: Bedankt nog voor de informatie die jullie me (destijds) gegeven hebben. Uiteindelijk ben ik hierdoor weer dichterbij een voor mij goede keuze kunnen komen.
Dat was enige jaren terug nog niet mogelijk, van scooters was weinig informatie te vinden.
Nu kunnen mensen dus steeds beter een voor hun goede keuze bepalen zonder spijt te krijgen van hun aankoop. Al moet je daarvoor wel de nodige topic's doornemen. Het zei zo.Voor mij is dat een hobby.
 
Terug
Bovenaan Onderaan