Piepend geluid yamaha XJ750 1983

JRC92

MF'er
20 jan 2015
93
22
Borger
MF'ers,

In onderstaande video is een piepend geluid hoorbaar bij het starten van de motor. Ik kan dit echter niet herleiden. Heeft één van jullie een idee wat voor oorzaak dit kan hebben of waar dit vandaan komt?

 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tips! Ik ga er morgen eens naar kijken. Het beroerde lopen kan ook zijn vanwege de carbs die nog niet afgesteld zijn.. morgen maar weer eens alles door lopen
 
Lijkt knap beroerd te lopen ook..Alsof niet alle cilinders meedoen. Klinkt alsof er lucht langs een bougie wegloopt ofzo ❓ Zitten alle bougies goed vast ❓
Alle bougies zitten goed vast dus ik kan me niet voorstellen dat dat het geval is. Er zijn wel een hoop plaatsen waar lucht kan ontsnappen dus die zal ik eens nalopen
 
Uitlaatspruitstuk goed vastgedraaid? Hoe zit je carterontluchting?
Klinkt wel erg als een twin voor een viercilinder. Het klinkt wel alsof de motor gelijk loopt, dus wellicht dat één paar van de cilinders geen vonk krijgt? (met de aanname dat het een wasted spark motor is) Dit kun je makkelijk checken door de bougies eruit te draaien, in de doppen stoppen en dan met het schroefdraad tegen een kaal stuk van het blok houden.
 
Even voorzichtig aan de uitlaatbochten voelen of ze allemaal gelijk warm worden. Dan weet je of alle cilinders meedoen. Maar zo te horen loopt ie op slechts 2 cilinders.
Zojuist met behulp van remreiniger even het blok een tijdje laten lopen. 2 & 3 worden direct fatsoenlijk heet/warm. 1 & 4 lijken achter te blijven. Die blijven enkel wat lauw/warm. Vonk gecontroleerd en de bougies lijken wel te vonken. Lijkt dus een brandstofprobleem te zijn.
Maar geluid wat zo duidelijk aanwezig is, is toch makkelijk te localiseren? Waar komt het precies vandaan? Uitlaat? Inlaat? Blok? Nokkenassen?
Dat is juist het lastige, het geluid is dusdanig luid dat het moeilijk te localiseren is. Het geluid was er, voordat de carbs uit elkaar gingen om ultrasoon te reiniger, nog niet aanwezig.
Uitlaatspruitstuk goed vastgedraaid? Hoe zit je carterontluchting?
Klinkt wel erg als een twin voor een viercilinder. Het klinkt wel alsof de motor gelijk loopt, dus wellicht dat één paar van de cilinders geen vonk krijgt? (met de aanname dat het een wasted spark motor is) Dit kun je makkelijk checken door de bougies eruit te draaien, in de doppen stoppen en dan met het schroefdraad tegen een kaal stuk van het blok houden.
Die zit goed vast. Carterontluchting dmv een carterfilter omdat het luchtfilterhuis verwijderd is. Het blok lijkt inderdaad op 2 cilinders te lopen (2&3). Ook bij het afdoppen van het carterfilter is het geluid niet weg.
Het geluid is trouwens weg als je gas geeft. Inlaatrubbers al geprobeerd?

Of eventueel een vaccuumslang die half los hangt?
Inlaatrubbers lijken goed maar ik haal ze er zo even af om het zeker te weten. Vacuumslang zit goed vast. Inderdaad bij het gas geven lijkt het geluid op sommige momenten weg te zijn..

Vooralsnog een mysterie..
 
Inlaatrubbers niet eraf halen, maar gewoon inspuiten met remmenreiniger.

En je zou eventueel geluid ook kunnen zoeken door de hele handel buiten te zetten (minder echo) en dan gewoon je hand voor onderdelen houden waar het vandaan zou kunnen komen.

Met de luchtfilters er af is het geluid helaas nog steeds aanwezig
Doet mij vermoeden dat het dan tussen carbs en blok zit.
 
"Dat is juist het lastige, het geluid is dusdanig luid dat het moeilijk te localiseren is. Het geluid was er, voordat de carbs uit elkaar gingen om ultrasoon te reiniger, nog niet aanwezig."



Ik ben er nog niet uit of het getjilp de compressor is of het nieuwe motorblok van 14 jaar geleden.
Het blok is niet gereviseerd lijkt mij?
De carburateurs zijn uit elkaar geweest maar het lijkt me niet dat dat een ander geluid op kan leveren.
Of staan de vlinderkleppen nu iets verder open ofzo? Dat het dan anders loopt en klinkt.
 
Zojuist de carburateurs er af gehad en de inlatenrubbers gecontroleerd. Hier bleek 1 van de pakkingen gescheurd te zijn. Met behulp van een pizzadoos even een tijdelijke pakking gemaakt om te proberen en daarna de handel weer in elkaar gezet. Het geluid is verdwenen dus het bleek inderdaad valse lucht te zijn.

Nu heb ik direct even gekeken naar cilinder 1&4 maar die hebben dus wel een vonk vanaf de bougie, en de inlaatrubbers waren vochtig van de brandstof,het lijkt er dus op dat de brandstoftoevoer goed is.. weer een mysterie haha
 
Zojuist de carburateurs er af gehad en de inlatenrubbers gecontroleerd. Hier bleek 1 van de pakkingen gescheurd te zijn. Met behulp van een pizzadoos even een tijdelijke pakking gemaakt om te proberen en daarna de handel weer in elkaar gezet. Het geluid is verdwenen dus het bleek inderdaad valse lucht te zijn.

Nu heb ik direct even gekeken naar cilinder 1&4 maar die hebben dus wel een vonk vanaf de bougie, en de inlaatrubbers waren vochtig van de brandstof,het lijkt er dus op dat de brandstoftoevoer goed is.. weer een mysterie haha
Waarschijnlijk is het nu dan een kwestie van het zooitje (goed) afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan