piepende rem

martinusz

MF'er
30 jan 2008
73
0
Amsterdam
ik heb onlangs de remblokjes achter vervangen van mijn ZXR. Nu is de remkracht beperkt en hij maakt een piepend geluid als ik rem.

Wat zou dit kunnen zijn?
 

vvitte

Rookie
20 apr 2008
15
0
53
limburg
Nieuwe remblokjes moeten ff inlopen. Dat piepend geluid kan je voorkomen door kopervet
op de rug van de remblokjes te smeren.Dun laagje.

grt Witje.
 

Vmax-Idioot

MF veteraan
20 apr 2007
4.330
0
46
Kerkrade
www.xj700x.tk
ik heb onlangs de remblokjes achter vervangen van mijn ZXR. Nu is de remkracht beperkt en hij maakt een piepend geluid als ik rem.

Wat zou dit kunnen zijn?
Heb je originele blokjes gebruikt, of imitatie?
Sommige merken piepen gewoon altijd.
Verder is het van belang dat je de achterkant van de blokjes (daar waar de zuiger tegenaan drukt) DUN insmeert met een beetje kopervet.
Sowieso de eerst kilometers rustig remmen en de blokjes rustig op temperatuur laten komen.

Als het piepen niet weggaat, de randen van het remmateriaal op de blokjes schuin aanvijlen met een fijne vijl.

Als het piepen dan nog niet weg is, blokjes uitbouwen, in de eerste de beste container mikken en originele monteren....
 

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.558
2
Immitatie remblokken kunnen vaak een piepend geluid produceren. Beste is om de originele te laten monteren, dus wat de fabrikant voorschrijft.
Originele remblokken zijn vaak kwalitatief ook een stuk beter.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.595
563
56
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Immitatie remblokken kunnen vaak een piepend geluid produceren. Beste is om de originele te laten monteren, dus wat de fabrikant voorschrijft.
Originele remblokken zijn vaak kwalitatief ook een stuk beter.
Dat is dus pertinent onjuist.....
Geen enkele motorfietsfabrikant maakt zijn remblokjes zelf. Zij kopen ze ook in (onder private label) bij diezelfde merken die jij nu afkraakt. Vaak zijn het zelfs exact dezelfde blokken (maar niet altijd). Je moet alleen weten wat je koopt.....

Daarnaast maken de meeste remblokkenfabrikanten ook varianten in hun blokken, bijvoorbeeld voor extra sportief gebruik. Het hangt dus helemaal af van jouw wensen of de blokken beter voldoen of hetzelfde.

Alleen sommige merken en types kan je beter vermijden, dit zijn kneppelharde blokjes waarbij je schijf eerder versleten is dan het remblokje..... Hou het bij de grote leveranciers van frictiematerialen, en je hebt dezelfde of betere kwaliteit voor fors minde geld....
 

bertbandit

MF'er
9 apr 2008
216
0
eens met super balckbird.

aftermarket remblokken zijn vaak van een net zo hoog niveau, of zelfs beter.

Gesinterd, tegen meer hitte bestand, etc, etc....

En over het rustig inremmen: ook niet helemaal waar...te rustig remmen resulteerd vaak in verglaasde remblokken welke erg gevaarlijk kunnen zijn. (verhard, met slechte vertraging)

Gewoon normaal je rem gebruiken, net als altijd is dus het beste. en uiteraard even wennen aan het nieuwe "aangrijpgevoel" maar dat lijkt me logisch.

Het piepen kan inderdaad liggen aan een niet lekker lopende remcylinder, je kunt die weer even beter gangbaar maken, en een likje kopervet her en der kan ook geen kwaad, zolang je het niet op je banden, blokken of schijven smeert.

Succes!
 

Nicked

MF veteraan
11 mrt 2007
22.133
0
32
Haarlem
Dat is dus pertinent onjuist.....
Geen enkele motorfietsfabrikant maakt zijn remblokjes zelf. Zij kopen ze ook in (onder private label) bij diezelfde merken die jij nu afkraakt. Vaak zijn het zelfs exact dezelfde blokken (maar niet altijd). Je moet alleen weten wat je koopt.....

Daarnaast maken de meeste remblokkenfabrikanten ook varianten in hun blokken, bijvoorbeeld voor extra sportief gebruik. Het hangt dus helemaal af van jouw wensen of de blokken beter voldoen of hetzelfde.

Alleen sommige merken en types kan je beter vermijden, dit zijn kneppelharde blokjes waarbij je schijf eerder versleten is dan het remblokje..... Hou het bij de grote leveranciers van frictiematerialen, en je hebt dezelfde of betere kwaliteit voor fors minde geld....
Volgens mij werd er gesteld dat je beter (als er van fabriek af bijvoorbeeld brembo onder zit) brembo kunt monteren, en niet goedkope chinese troep. Althans, dat zie ik als imitatie.
Er staat wel originele, maar volgens mij wordt daarmee bedoeld wat ik schreef.
 
Laatst bewerkt:

Bandit Budel

MF veteraan
30 jan 2008
3.752
3
34
Budel-Schoot
www.motoball.nl
eens met super balckbird.

aftermarket remblokken zijn vaak van een net zo hoog niveau, of zelfs beter.

Gesinterd, tegen meer hitte bestand, etc, etc....

En over het rustig inremmen: ook niet helemaal waar...te rustig remmen resulteerd vaak in verglaasde remblokken welke erg gevaarlijk kunnen zijn. (verhard, met slechte vertraging)

Gewoon normaal je rem gebruiken, net als altijd is dus het beste. en uiteraard even wennen aan het nieuwe "aangrijpgevoel" maar dat lijkt me logisch.

Het piepen kan inderdaad liggen aan een niet lekker lopende remcylinder, je kunt die weer even beter gangbaar maken, en een likje kopervet her en der kan ook geen kwaad, zolang je het niet op je banden, blokken of schijven smeert.

Succes!
:^
Verglazing van je blokken kan ook lijden tot het sneller slijten van je schijven.
En mocht je nog een oltimer met trommelremmen hebben, ja, ook jullie hebben hier last van!! Vooral als de remvoering e.d. te warm wordt, of als dat je maar heel lichtjes remt.
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Piepplaatjes monteren dat is geen gein maar hele dunne blikplaatjes welke tussen de plunjer en de remblok gaan.
Ik wil niet zeuren maar monteer je anti-piep plaatjes niet tussen de remklauw en de onderzijde van de remblokken?

Tussen de plunjers (zuigers) en de blokken komt namelijk niets dan kopervet.

Die plaatjes zorgen voor een continuë druk aan de onderkant van de blokken waardoor ze niet gaan meetrillen, als ik me niet vergis.
 

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.096
0
35
Omg Eindhoven
Origineel zitten dr ook geregeld plaatjes aan die tussen de remzuigers en remblokken zitten.

Afgezien daarvan heb ik nooit kopervet achter mn blokken gesmeerd en ook nog nooit last van piepende remmen gehad als ik dr een keer fatsoenlijke blokken op had gezet (Ferodo, de platinum variant).
Mn VF piept nu als de ziekte, maar daar zitten gewoon baggerblokken op die het na 5x hard remmen al voor gezien houden.
 

BandY

RIPvH
17 apr 2008
35.150
4.880
norm-alert.nl
PS De plaatjes zorgen er inderdaad voor dat de remblokken niet gaan trillen, dit trillen veroorzaakt dan ook het piepen. Deze plaatjes moeten dan ook bij alle remblokken en aan bijde zijden van de schijf. Nogmaals vet helpt maar tijdelijk, wat iets langer helpt is grafietpoeder gezied dit beter tegen hitte kan.
 

bertbandit

MF'er
9 apr 2008
216
0
Origineel zitten dr ook geregeld plaatjes aan die tussen de remzuigers en remblokken zitten.

Afgezien daarvan heb ik nooit kopervet achter mn blokken gesmeerd en ook nog nooit last van piepende remmen gehad als ik dr een keer fatsoenlijke blokken op had gezet (Ferodo, de platinum variant).
Mn VF piept nu als de ziekte, maar daar zitten gewoon baggerblokken op die het na 5x hard remmen al voor gezien houden.

Ferrodo is mij ook ERG goed bevallen... *D
 

bertbandit

MF'er
9 apr 2008
216
0
:^
Verglazing van je blokken kan ook lijden tot het sneller slijten van je schijven.
En mocht je nog een oltimer met trommelremmen hebben, ja, ook jullie hebben hier last van!! Vooral als de remvoering e.d. te warm wordt, of als dat je maar heel lichtjes remt.
Waaraan ik nou het :^ heb verdiend? je bent het toch met me eens? :r