plussen en minnen van een BMW

Straatsteen

MF'er
8 jan 2009
215
0
Hilversum
Twitter
Nee, het gaat niet over elektra :')

Ik heb mijn oog laten vallen op een R1100R uit '97 met 45.000 km's om gezellig met vriendin achterop Nederland te bezichtigen. (Dat is met een supermotard niet zo leuk.)

Zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij zo'n apparaat?
Ik heb gelezen over stroeve BMW versnellingsbakken, maar dat schijnt er bij te horen.

Hoe is de injectie? Is die na ruim 10 jaar nog een beetje lekker?
 
Nee, het gaat niet over elektra :')

Ik heb mijn oog laten vallen op een R1100R uit '97 met 45.000 km's om gezellig met vriendin achterop Nederland te bezichtigen. (Dat is met een supermotard niet zo leuk.)

Zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij zo'n apparaat?
Ik heb gelezen over stroeve BMW versnellingsbakken, maar dat schijnt er bij te horen.

Hoe is de injectie? Is die na ruim 10 jaar nog een beetje lekker?

Ik zou zeggen let er vooral op dat ie een beetje oogt. Dat is een bekend kwaaltje van BMW ;)
 
geen minnen, ben jij effe blind.
bmw is echt niet foutloos.

als je pech hebt heb je er een die aan KFR lijdt.
dit is het stotteren bij constant toerental.
te verhelpen door wat extra afstelwerk.

ik heb zelf ook een 1100gs gehad van '96.
de velgen oxideren als gekken, is onbehandeld alu.
de gs rijdt wel heel goed, ook die ouwe 1100.

lees je zelf eens in op een van de bmw forums, staat heel veel info.
 
Laatst bewerkt:
geen minnen, ben jij effe blind.
bmw is echt niet foutloos.

als je pech hebt heb je er een die aan KFR lijdt.
dit is het stotteren bij constant toerental.
te verhelpen door wat extra afstelwerk.

ik heb zelf ook een 1100gs gehad van '96.
de velgen oxideren als gekken, is onbehandeld alu.
de gs rijdt wel heel goed, ook die ouwe 1100.

lees je zelf eens in op een van de bmw forums, staat heel veel info.

Als ie gewoon zijn modificaties heeft gehad en BMS-K (ontsteking+injectiecomputer) normaal is geupdate loopt ie als een zonnetje. velgen zijn inderdaad niet gecoat, maar er zijn ook magnesium velgen beschikbaar. :]
 
De latere alu velgen zijn wel behandelt.

Op het GS-forum is zeer veel technische informatie te vinden.
De blokken van de R1100GS en de R1100R zijn hetzelfde.
Is een BMW perfect: nee
Zijn ze slecht: nee

Je leest best wat problemen over BMW's. Verget echter niet dat ze over het algemeen ook veel meer KM's maken dan andere motoren en dat het dan niet zo gek is dat er problemen kunnen ontstaan op den duur. Laat je niet gek maken in je zoektocht op het internet. Maar laat je ook niet vertellen dat BMW motoren zijn die nooit wat mankeren.
 
Als ie gewoon zijn modificaties heeft gehad en BMS-K (ontsteking+injectiecomputer) normaal is geupdate loopt ie als een zonnetje. velgen zijn inderdaad niet gecoat, maar er zijn ook magnesium velgen beschikbaar. :]


@ Master Tommy,
Hoe weet je of die de modificaties heeft gehad (en welke bedoel je dan?) en welke update van de BMS-K?

Heb ook net een r1100r gekocht, dus ik ben erg nieuwsgierig! :P
 
Als ie gewoon zijn modificaties heeft gehad en BMS-K (ontsteking+injectiecomputer) normaal is geupdate loopt ie als een zonnetje. velgen zijn inderdaad niet gecoat, maar er zijn ook magnesium velgen beschikbaar. :]


je stelt het toch iets rooskleuriger voor dan ik denk.
heb op diverse forums niets gelezen over update's.
met kfr wordt door meerdere rijders met een bmw geworsteld.
 
KFR bestaat niet officieel
leer zo,n ding af te stellen of laat het doen door een boxer-specialist.
mijn boxertje rijd zo heerlijk , beter dan welke motor ik al gehad heb *D

velgen coroderen allemaal na bepaalde tijd
heb ook al heel wat Jappen met afgebladerde velgen zien rijden
kan het voorkomen door elke jaar ze in de vaseline te zetten
 
het BMS-K systeem zit op de K1200s 4 cilinder.
de oudere typen gs hebben dit niet, alleen de 1200gs.

Bosch motronic, ook goed :+

EDIT: en BMS-K zit op alle modellen uit de 1200 serie, behalve geloof ik de LT en de cruisers

zijn ook updates voor uitgebracht trouwens (voor de oudere modellen) :P

Of en welke modificaties die heeft gehad kan je navragen bij de dealer.

Updaten kan alleen de dealer met de computer. ding gaat ook veilig de kluis in na werktijd.
 
Laatst bewerkt:
je stelt het toch iets rooskleuriger voor dan ik denk.
heb op diverse forums niets gelezen over update's.
met kfr wordt door meerdere rijders met een bmw geworsteld.

Die van mij doet het ook wel een beetje. Zou hem inderdaad eigenlijk weer een keertje af moeten laten stellen. Maar ik moet zeggen dat ik het niet heel erg hinderlijk vind, ik zit normaalgesproken toch niet zo vaak tussen de 2500 en 3500 toeren. Misschien dat een 1100 t.o.v. een 850 meer bokt?

Ik zou me er zeker niet door af laten schrikken om deze motor te kopen! Het belangrijkste is dat je de motor fijn vindt rijden. Niet iedereen kan een 2cilinder boxermotor waarderen dus gewoon even uitproberen. Als je al een 1cilinder gewend bent, weet je in ieder geval dat je altijd het gas er op moet houden.

BMW's hebben standaard veel handige dingetjes die het een fijn merk maken, cardan uiteraard, makkelijke 12volt aansluiting, klokje, middenbok, goed verstelbaar zadel (in dit geval). Je kunt aan deze motor veel zelf doen, want je kunt er bij veel onderdelen goed bij, filters, bougies, kleppen. Je mag ook verwachten dat hij een behoorlijk aantal kilometers meegaat, en dat hij redelijk goed zijn waarde behoudt.

Als er iets kapot gaat, gaat het echter meestal DUUR kapot. Zelfs ringetjes en rubbertjes kunnen al behoorlijk prijzig zijn, maar een kapotte cardan of versnellingsbak wil je echt niet aan denken. Kappen zijn ook heel duur (zul jij niet veel last van hebben) Dit geldt ook wel een beetje voor andere merken natuurlijk. Een BMW schakelt niet mooi vergeleken met andere merken, maar desondanks gaat een bak lang zat mee.
 
...
Als er iets kapot gaat, gaat het echter meestal DUUR kapot. Zelfs ringetjes en rubbertjes kunnen al behoorlijk prijzig zijn, maar een kapotte cardan of versnellingsbak wil je echt niet aan denken. Kappen zijn ook heel duur (zul jij niet veel last van hebben) Dit geldt ook wel een beetje voor andere merken natuurlijk. Een BMW schakelt niet mooi vergeleken met andere merken, maar desondanks gaat een bak lang zat mee.

Wist je dat Honda wat onderdelen betreft nog boven BMW uit komt?

Ach, wat al die problemen betreft: Elk merk en elk type heeft zo de nodige ongein.
Zeker de eerste series van een nieuw model moet nogal wat aan bijgesteld worden.
En alle problemen zijn te verhelpen.
 
ik zou ook es in Engeland rondkijken op wat sites als je perse een BMW wil hebben
zijn spotgoedkoop tegenwoordig

net een gast gezien die een 2005 r1200GS voor 6200pond heeft gehaald
omgerekend 6200euro *D
 
Ik heb diverse keren gehoord dat de versnellingsbakken en koppelingen nogal eens problemen geven, met als gevolg dure reparaties. Daarnaast moet je altijd het oliepeil in de gaten houden, want ze gebruiken allemaal olie. Ik ken helaas diverse personen waarvan hun BMW kapot is gelopen. Probeer dan ook altijd een lange garatieperiode af te spreken.
 
Ik heb diverse keren gehoord dat de versnellingsbakken en koppelingen nogal eens problemen geven, met als gevolg dure reparaties. Daarnaast moet je altijd het oliepeil in de gaten houden, want ze gebruiken allemaal olie. Ik ken helaas diverse personen waarvan hun BMW kapot is gelopen. Probeer dan ook altijd een lange garatieperiode af te spreken.


hore zegge
jij hoort nog es wat zo nu en dan........ :W

kom nog es een keer terug als jezelf BMW rijd
dan kun je meepraten uit eigen ervaring :Z
 
hore zegge
jij hoort nog es wat zo nu en dan........ :W

kom nog es een keer terug als jezelf BMW rijd
dan kun je meepraten uit eigen ervaring :Z

Valt wel op dat zodra iemand wat negatiefs zegt over de BMW dat de eigenaren gelijk beginnen te steigeren. Mjin maat en collega heeft een K1200LT en is matig tevreden over die fiets, terwijl hij toch een BMW-rijder in hart en nieren is. Zelf heb ik de R1200R getest en deze reed goed, maar had toch zijn minpunten. Ieder merk heeft zijn plus- en minpunten, zo ook BMW.
 
ik zou ook es in Engeland rondkijken op wat sites als je perse een BMW wil hebben
zijn spotgoedkoop tegenwoordig

net een gast gezien die een 2005 r1200GS voor 6200pond heeft gehaald
omgerekend 6200euro *D

Dat is geen gek idee, heb je misschien wat links naar sites?
Krijg dan natuurlijk wel invoergezeur en transportkosten. En het risico dat je gaat kijken, vol goeie moed, met gehuurd busje of trailer, en dat het niks is. B|
 
Valt wel op dat zodra iemand wat negatiefs zegt over de BMW dat de eigenaren gelijk beginnen te steigeren. Mjin maat en collega heeft een K1200LT en is matig tevreden over die fiets, terwijl hij toch een BMW-rijder in hart en nieren is. Zelf heb ik de R1200R getest en deze reed goed, maar had toch zijn minpunten. Ieder merk heeft zijn plus- en minpunten, zo ook BMW.

er is een wereld van verschil tussen zomaar iets negatiefs roeptoeteren zonder eigen ervaringen of iets positieve opbouwende kritiek leveren vanuit kennis van zaken......
hoe weet je zo zeker dat alle BMW,s olie gebruiken als je er zelf nooit 1 heb gehad?
of dat de versnellingsbak en de koppeling niet goed is?

ik vul nooit olie bij
m,n BMWtje rijd al 106.000km met dezelfde versnellingsbak en koppeling

weet ik alleen maar omdat ik wel een BMW rijd
al jaren *D
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook andersom, ze zeggen dat Honda nooit kapot gaat... tot je er eentje heb gehad en erachter komt dat er enorm veel onderdelen aan kapot kunnen gaan O-) Afwerking van de BMW is hoger dan menig Jap, dat kan ik ondertussen wel zeggen. Daaraantegen moet je wel op een BMW, en vooral een boxer, vallen. Voor zover ik mij kan herinneren is de 1100 wel minder beroemd geworden om zijn bakproblemen, er zijn er volgens mij hier al een paar de revue gepasseerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan