Positie achterrem

Nobo

Rookie
13 apr 2023
2
0
Hallo ik les sinds 2 weken en motor en heb nu al een paar lessen gehad. Ik merk alleen bij het schakelen en de voetrem dat ik niet lekker met mijn voet zit. Volgens de instructeur zou ik mijn voet iets boven de voetrem moeten kunnen houden maar ik krijg t niet voor elkaar. Mijn enkel laat mij gewoon niet omhoog gaan. Ik moet dus steeds mijn voet naar binnen draaien en dan remmen en weer naar buiten plaatsen. Want anders steunt mijn voet continu op de voetrem. Bij het schakelen merk ik ook dat ik tegen het limiet van mijn enkel zit wanneer ik een versnelling omhoog ga ik moet dus flink forceren met mn voet om omhoog te kunnen schakelen. Ik vroeg mij af of mensen hier ervaring mee hebben en of dit aan de motor logt of aan mijn enkel? Ik hoor graag wat ik kan proberen
 
Dat heb ik ook wel gehad met schakel en rempedaal. Daarom zijn ze verstelbaar. Wat lager afstellen en klaar. Of dat handig is om te doen op een lesmotor is een tweede, want niemand is even lang en heeft dezelfde enkels. Maar je kan het altijd vragen natuurlijk
 
Iets meer met je kont naar achteren zitten op 't zadel?
Daarmee plaats je je knieën ook iets verder "naar achteren" en veranderd de hoek met je voeten waardoor je meer ruimte zou moeten hebben.

Overigens zei mijn instructeur juist niet de voet "boven de achterrem te laten zweven" maar er langs tegen aan te zetten...

En nog 'gevorderder' is de voet niet er langs maar er 'achter' te zetten en dan als je moet remmen een 'klein stapje' te zetten...
(wanneer je zo plat door de bocht gaat dat je de extra ruimte naast 't rempedaal nodig hebt om niet met je voet en de grond klem te komen zitten)

Edit:
Zitpositie is makkelijk op je (bureau) stoel te testen.
Ga zitten, zet je voeten op een vaste positie, schuif dan je kont naar voren/achteren.
Dan zal je merken dat als je knieën voorbij je tenen gaan het moeilijker word ze op te tillen.
 
Vragen aan de rijschoolhouder of ze voor jou een oplossing hiervoor kunnen verzinnen? Verstellen of mogelijk andere lesmotor aanbieden? Toch wel erg belangrijk dat je de pook en rempedaal gedachteloos reflexmatig kunt bedienen. Anders kon je wel eens een keer te laat zijn, met een hoop gedoe als gevolg.
 
Iets meer met je kont naar achteren zitten op 't zadel?
Daarmee plaats je je knieën ook iets verder "naar achteren" en veranderd de hoek met je voeten waardoor je meer ruimte zou moeten hebben.

Overigens zei mijn instructeur juist niet de voet "boven de achterrem te laten zweven" maar er langs tegen aan te zetten...

En nog 'gevorderder' is de voet niet er langs maar er 'achter' te zetten en dan als je moet remmen een 'klein stapje' te zetten...
(wanneer je zo plat door de bocht gaat dat je de extra ruimte naast 't rempedaal nodig hebt om niet met je voet en de grond klem te komen zitten)

Edit:
Zitpositie is makkelijk op je (bureau) stoel te testen.
Ga zitten, zet je voeten op een vaste positie, schuif dan je kont naar voren/achteren.
Dan zal je merken dat als je knieën voorbij je tenen gaan het moeilijker word ze op te tillen.
Ja de zit positie is wat meer naar voren maar als ik naar achter ga zitten glij ik vanzelf weer naar voren.
 
Op een lesmotor zou ik het maar gewoon accepteren. Dat ene uurtje per keer ga je niet dood aan. Met je eigen motor kun je dan net zo lang pielen tot je iets comfortabels gevonden hebt.

Ik snap je instructeur, maar in de praktijk komt het niet zo nauw. Als je pedaal goed staat is het natuurlijk geen probleem, maar in een geval als dit kun je het op z'n minst even benoemen, zodat de instructeur het ook weet. Die kan dan twee dingen doen: het pedaal afstellen of snappen dat je niet continu met je voet boven de rem zit. Is ook niet echt nodig, maar hij wil het je graag goed aanleren. Wat je ook kunt doen is gewoon je voet een stukje naar achter schuiven. Dan kun je je enkels ontlasten, zit je wel goed en ook gewoon recht. Doe dat met beide voeten en je zit best comfortabel (en symmetrisch).



Uiteindelijk zal het er op neerkomen dat je rem en schakelpedaal zelf kunt afstellen. Nou heb ik zelf met zoveel motoren gereden dat ik niet meer weet wat 'de standaard' is maar ik vind 't aan de schakelzijde altijd wel fijn als het pookje ongeveer op gelijke hoogte staat als m'n tenen. Dan kan ik er nog onder voor opschakelen en boven voor terugschakelen. In rust zitten mijn tenen er net naast, kennelijk heb ik net voldoende eendenpoten dat dat voor mij comfortabel is. En volgens mij aan de remzijde ook: net ernaast, maar ik kan ook wel m'n tenen boven het pookje laten zweven... nu ik er over nadenk zal 't dan wel zodanig afgesteld staandat het nét wat lager is dan mijn voeten in rust. Klinkt wel logisch. Dat is dan de stand die je zelf ook zou moeten zoeken. Maar nogmaals: met anderemans motor lukt dat niet altijd, dus kan het ook neerkomen op even doorbijten. Is niet onoverkomelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan