Powercomander niet nodig, toch ???

dikiedik

Die hard MF'er
31 mei 2004
404
27
Rotterdam
Kennis van mij heeft een Honda X-11, met 2 brothers uitlaat en gaat er een K&N filter opzetten, volgens de dealer moet hij er dan een powercomander bij zetten omdat hij anders vermogen gaat verliezen ( ;( is duur met afstellen e.d. erbij).

Ik weet ook wel dat je een ander lucht benzine verhouding krijgt als je dit soort dingen gaat veranderen, en dat je dit kan corrigeren door er een powercommander tussen te hangen, MAAR nu komt het.

Op de X-11 zit al een computer, hierin zit de mapping opgeslagen voor de standaard uitlaat en filter. Kunnen we deze niet gewoon herprogrameren :9 ???
Ik bedoel als ze m op de fabriek kunnen programeren kunnen wij m toch herprogrameren }) ???
 
ow dat kan zeker, echter moet je wel uitvinden hoe alles in elkaar zit, en daarbij, het maken van kenvelden is een nogal intensief en tijdrovend proces.
als je alles gaat bekijken is een power commander niet eens zo duur.
ik ben geen voorstander van die dingen, er is genoeg over te lezen gelukkig :D

het kan ook best zijn dat die fiets eea zelf corrigeerd.
mijn mille corrigeert bv in beperkte mate, aanpassingen aan het luchtfilter..
uitlaat helaas niet..

als ie het goed doet, fijn rijdt, en geen problemen geeft, is die paar pk die je erbij krijgt dan de moeite?

altijd hetzelfde verhaal :D wat mag iets kosten ;)
 
Dealer vertelde hem dat zijn huidige computer niet "krachtig" genoeg is en dat is natuurlijk de rijnste BULLSHIT.
De motor gaat namelijk niet meer toeren draaien ofzo dus hij zal niet meer berekeningen per seconde uit hoeven te voeren, alleen een aantal vaste waarde's waar de computer vanuit gaat moetten bijgesteld worden, toch (tenminste ik dacht dat dat alles was wat een powercommander doet, een correctie uitvoeren op een aantal waarde's).
 
ik heb er niet helemaal ingedoken, maar idd, een powercommander krijgt signalen binnen, en aan de hand daarvan berekend ie met eigen kenvelden de nieuwe uit te sturen signalen.

wat dus zou betekenen dat alle correcties op luchtdruk etc niet aangepast worden, maar daar kan ik naast zitten.
een power commander wordt volgens mij een keer afgesteld, en dat is ook de situatie waar de motor het best presteerd.
als het goed is corrigeerd de originele ecu voor veranderende luchtdruk etc, en volgens mij kan dat dus afwijken van wat je wilt, aangezien je dat niet opnieuw programmeerd.

maar idd, niet krachtig genoeg is een beetje onzin.
kenvelden aanpassen is de mooiste, maar ook meteen de meest tijdrovende optie.

en ken ook geen bedrijven die dit doen, behalve dan voor bepaalde moderne motorfietsen.
 
Laatst bewerkt:
volgnes mij bij een aantal nieuwe duc's en suzuki's, en nieuw is ook redelijk nieuw, de x-11 is al weer wat jaartjes oud volgens mij?

bellen heeft altijd zin, en we horen graag hoe en wat ;)
 
als ik ze had had ik ze je zeker gegeven.
ik was destijds op zoek naar wat anders en ben ze zodoende tegen gekomen.
geen idee meer waar helaas, sorry :(
mar die soes en duc waren volgens mij rechtstreeks te programmeren, net zoals ze met de modernere auto's kunnen.
stekker erin, knoppie drukken en klaar, maar ik ben bang dat dat neit bij de x11 kan.
als ik jou was zou ik even kijken of er iemand hier nog handige tips heeft, en anders zoeken.

maar is het de moeite waard?
 
In principe moet je na elke wijzing aan het in-en uitlaattraject je motor opnieuw af laten stellen, ongeacht of het een fiets met carbs of injectie is, de motor loopt dan een stuk beter, de vermogenswinst is vaak niet heel erg veel, maar je motor oakt wel lekkerder op, loopt soepeler, en met een beetje mazzel scheelt het nog wat in verbruik. Aan de andere kant, als je hem nu goed vind lopen, gewoon doorrijden, ik reed hiervoor op een gixxer met k&n filter, en een open systeem, met de standaard afstelling, no problemo, en als bonus nog dikke knallen en vette vlammen als ik het gas dichtdraaide.

Je zou ff contact op kunnen nemen met de jongens van madracing, ik denk dat die je wel verder kunnen helpen.
www.madracing.nl
 
Om een lang verhaal kort te maken...

Alleen een K&N filer, geen PC nodig.
Alleen een andere uitlaat, ook geen PC nodig.

Beide veranderd betekent een PC, omdat de motor dan te arm staat afgesteld.
Als ik jou was zou ik niet in de oroginele software gaan prutsen. Als het misgaat en je motor loopt ruk kan het wel eens duur uitpakken. Je zult dan de nieuwe originele software moeten installeren (ik weet niet eens of ze dit doen bij de dealer) en als je pech hebt kun je een nieuwe ECU kopen...

Met een PC kun je net zo lang prutsen tot hij staat zoals jij het wil. En je kunt hem er zo weer tussenuit halen.
 
Om een lang verhaal kort te maken...

Alleen een K&N filer, geen PC nodig.
Alleen een andere uitlaat, ook geen PC nodig.

Daar ben ik het niet mee eens omdat het te kort door de bocht is :)

De ene motor kan heel anders gaan reageren op een andere modificatie dan een andere. Zo heeft een andere luchtfilter op een ZX-9R geen zin maar een andere open demper op een KLR650 en gegarandeerd, de motor loopt arm dat het niet meer leuk is. We zijn zelfs van sproeier 150 naar 190 moeten gaan!

Dealer vertelde hem dat zijn huidige computer niet "krachtig" genoeg is en dat is natuurlijk de rijnste BULLSHIT.

Als je het zelf toch zo goed weet, waarom vraag je het dan B|
 
Door Chevy454 op 14-10-2005 23:00

rot opmerking B|


Verder lezen a.u.b., mijn redenatie waarom de kracht van de computer er niet toe doet volgt er direct achteraan. Als je het daar niet mee eens bent (en dat mag natuurlijk) reageer dan a.u.b. normaal en kom met argumenten o.i.d. tnx.


Heerlijk altijd dat soort mensen dat direct stop met het lezen van een reactie als ze iets lezen wat ze niet aanstaat :z .

ride on :]
 
als ik ze had had ik ze je zeker gegeven.
ik was destijds op zoek naar wat anders en ben ze zodoende tegen gekomen.
geen idee meer waar helaas, sorry :(
mar die soes en duc waren volgens mij rechtstreeks te programmeren, net zoals ze met de modernere auto's kunnen.
stekker erin, knoppie drukken en klaar, maar ik ben bang dat dat neit bij de x11 kan.
als ik jou was zou ik even kijken of er iemand hier nog handige tips heeft, en anders zoeken.

maar is het de moeite waard?

Niet elke computer is te herprogrameren.
En de powercommander (of een ander systeem)heeft altijd zin omdat de motoren orgineel geknepen worden om ze door de normen te krijgen (hierdoor zie je ze vaak ook een dip hebben)
 
Ikzelf rij met een duc met pc , kostprijs 375 € ( plaatsing en afstelling was gratis) de rapidbike kost ongeveer 575 € ongeplaatst ( regelt buiten de injectie ook de ontstekking ) en dan kun je ook nog een tfi box zetten 270 € ongeplaatst.
Nu ken ik mensen die beweren een motor perfect te kunnen afstellen( waarde 's van de ecu beliegen , meer lucht , enz) maar zijn daar ongeveer een dag mee bezig en kost dus ook 200€.
Het meest aangeraden wat je kunt doen is je motor op de testbank zetten en paar run's laten doen ( desnoods met en zonder openluchtfilter ) en kijken of hij te arm loopt , dipt enz. Als alles goed is moet je geen kosten doen dipt hij teveel of loopt hij te arm, dan begin je rond te bellen voor 1 van de bovenstaande oplossingen he ( ligt eraan hoeveel je wil uitgeven , maar ik denk dat prijs rechtevenredig is met het resultaat)
 
Ik heb ook getwijfeld om een Powercommander aan te schaffen (na een K&N en een Yoshi) om de motor perfect te laten lopen. Ik heb de Yoshi bij Hoegee gekocht en na wat informatie bij hen te hebben ingewonnen, heb ik hen gewoon mijn motor (injectie) af laten stellen.
Dit afstellen duurde, inclusief de montage van de uitlaat, hooguit een uurtje en kostte ca. € 100, dus dat valt allemaal wel mee...
 
Terug
Bovenaan Onderaan