Probleem Honda VF750 S

zeeuwsmeisje

MF'er
10 apr 2006
55
0
Laren
Ik heb een probleem met mijn Honda Sabre en de garages kunnen het probleem niet vinden.
Ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uitteleggen.

Ik reed met mijn motor op de snelweg, al een half uurtje, en ineens viel de motor stil. Langs de kant kreeg ik 'm ook niet meer gestart. (had nog genoeg benzine, streepje of 3)
Pechhulp erbij en die start 'm zo, zonder problemen.
Gelijk naar Motoport gegaan, monteur heeft er 20 min. op gereden, maar niets kunnen vinden.
Op het moment dat ik weg wilo rijden, benzinelampje aan en hij wil niet, reserve aan en het gaat weer, maar een paar hoderd meter valt hij weer stil (bij de pomp gelukkig). Getankt en vrolijk verder gereden (1 uur).
Later terug gereden (2 uur), geen probleem, geen hapering, geen gestotter.
Volgende dag, tank bijna leeg (tenminste op display) lampje aan, valt ook praktisch gelijk stil, reserve open, maar paar honderd meter verder, weer stil.
Motor start wel, maar valt gelijk stil. Getankt, geen probleem, kan zo zonder enig probleem verder rijden.

Wat nu raar is, is dat ik beide keren maar net onder de 13 liter tank, terwijl er toch 17 of 18 liter in kan.
Garage heeft er naar gekeken, recerve werkt, vacuum is in orde,maar geen oorzaak kunnen vinden.
Overigens zit er geen pomp maar een kraantje op, dus daar ligt het niet aan.

Nu moet ik, wanneer het weer gebeurt, de garage bellen en dan komen ze me halen.
Dat het weer gaat gebeuren weet ik zeker, ik hoop alleen dat ik dan niet ver verwijderd ben.

Nu is mijn vraag, heeft iemand enig idee wat het kan zijn, heeft er iemand misschien hetzelfde probleem (gehad), misschien tips?

Bij voorbaat dank!!
Groet, Mariecke

Oh en mocht iemand meer informatie willen hebben, dan kun je me gewoon mailen! :)
 
Klinkt alsof je benzine tank beluchting niet goed werkt.
Volgende keer als je dat hebt de tankdop open doen en met open tankdop gaan rijden. Indien je dan geen probleem hebt, is het duidelijk.
 
misschien is met open tenk rijden niet noodzakelijk, volgens mij als hij vacuum zuigt, dan kan je dat ook horen zodra je (voorzichtig) de tank dop open maakt.
als hij dan heftig sist weet je dat hij vacuum is. En moet je dus de ontluchting gaan schoonmaken.
 
het zou zomaar kunnen, ik weet alleen dat de garage tegen mij zei dat ik geen pomp had en dat dat jammer was want dan was het een voor de hand liggend probleem geweest.

Verder werd mij gevraagd of er een sis-geluid was zodra ik de tank open doe, maar dat is er niet, geen geluid, dus ook geen vacuum.
 
het zou zomaar kunnen, ik weet alleen dat de garage tegen mij zei dat ik geen pomp had en dat dat jammer was want dan was het een voor de hand liggend probleem geweest.

Verder werd mij gevraagd of er een sis-geluid was zodra ik de tank open doe, maar dat is er niet, geen geluid, dus ook geen vacuum.

Dat hoor je ook niet met je helm op.
 
Omdat ik al een tijdje met de motor heb moeten lopen (en dar krijg je het erg warm van) had ik mijn helm niet op.
Evengoed niets gehoord.

Ik denk dat JB37 gelijk heeft en er wel een benzinepomp in zit. Die dingen worden bij honda aangestuurd door de ontsteking via een relais en dat gaat nog wel eens stuk. Ook het elektrische deel van de pomp begeeft het wel eens.
 
Mogelijk een (deels) verstopt benzinefilter.
Van wat ik lees, met volle tank (dus meer druk) heb je geen probleem, maar het ellende begint pas met een halve-leeg tank. (minder druk van de benzine in de tank)

Vacuum zuigen is ook zeker mogelijk.
 
Ik denk ook het meest aan haperende tank-ventilatie. Dat effect hoeft lang niet altijd hoorbaar uit te werken aan de tankdop, dus een keer doploos rijden bij droog weer en niet te volle tank en desnoods een nylonkous over de vul-opening lijkt een nuttige en SIMPELE proef, al is het maar om te weten wat iets NIET is.
Meten is weten.

Check ook een eventueel benzinefilter, ik herinner mij (van een brommer) 1 type dat verkeerd-om paste en dan ellende kon veroorzaken dus misschien bestaat zoiets ook "in het groot". Eventuele vervuiling spreekt voor zich, geldt voor alles.

Natuurlijk ook met een zaklantaarn (op AFSTAND aan/uit-schakelen want er VONKT iets van binnen bij schakelen!) diep in de tank kijken, het is meestal best te zien of er rotzooi in dwarrelt en/of zich samentrekt op de kraanopening waarop meestal een zeefje zit.

- indien minpunt/aardpunt van de electronische ontsteking een boutje-in-frame is (ik houd hier niet van maar het wordt nog wel eens zo geconstrueerd), mogelijk op de overgangen geoxideerd met rare weerstands-opbouw; aanvankelijk ook nog temperatuurgevoelig maar na verloop van tijd definitief nul vonken meer. Losnemen en terdege reinigen, boutje/kabelschoentje/draadgat in frame.
Het gebeurt niet vaak, maar echt een "onvergetelijk" ervarinkje.

Hopelijk is het een van deze "kleinigheden" want redelijk makkelijk te checken.
 
als ik zo de monteur en het handboek moet geloven zit er geen pomp in.

Inderdaad een beetje raar dat 2 monteurs het niet kunnen vinden.

Ik denk dat ik de benzine er maar uit laat lopen en de tank eraf haal.
Hopelijk kom ik met het boek een end op weg.
 
http://www.honda-v4.com/sabmag/download/vf750sd-cd.zip
hier kun je mooi zien dat hij wel een benzinepomp heeft :Y

full


als ik zo de monteur en het handboek moet geloven zit er geen pomp in.

Inderdaad een beetje raar dat 2 monteurs het niet kunnen vinden.

Ik denk dat ik de benzine er maar uit laat lopen en de tank eraf haal.
Hopelijk kom ik met het boek een end op weg.
Hij zit dus onder je zadel.
 
Ik zie het inderdaad, bedankt voor de info.

In het handboek wat ik heb (HOnda 700-100cc V-Fours 1982-1988) word vermeld dat alleen de 1100cc Magna, 1100cc Sabre en de 1982-1986 Magna modellen een Fuelpump hebben.
Vandaar mijn conclusie dat er geen in zit ( en natuurlijk ook omdat de monteur het zei....)

Wacht even tot het weer beter is en dan haal ik gewoon de tank eraf en zie ik wel wat ik aantref....eerst maar eens kijken of ik de benzine eruit krijg..... :) kan nog leuk worden zo.

Maar stel dat er een pomp in zit, wat kan ik daar aan zien/repareren?
 
Zou je niet echt liever eerst de proef "zonder tankdop" nemen? Werken kan altijd nog.

En waarom benzine uit de tank? Met de kraan dicht kun je hem toch veilig wegzetten?

Overigens wel een test op doorstroming meteen, als je hem via de kraan in een schone emmer laat leeglopen (pas op, geen plastic emmer vertrouwen en: een standaard emmer kan meen ik max. 8 liter hebben dus te weinig voor een volle tank; dan ook nog: waar plaats je de emmer en hoe afgedekt en koel genoeg, tegen verdamping / explosie-gevaar?).
 
Laatst bewerkt:
ja, daar heb je wel gelijk in...

tank is nu vol, maar wanneer op de helft met tankdop open rijden en dan luisteren of er geluid uit komt?

waar moet ik dan op letten en wat kan ik er aan doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan