probleem met de koppeling dinges

UPDATE

MF veteraan
6 mei 2002
1.453
0
Zwolle
Tjonge jonge effe een achtervelg spuiten van een EX500/gpz500, dat is toch niet zo moeilijk |( |( |( Na de demontage van het achterwiel/trommelrem remkabel enz enz, eindelijk het wiel eruit. Daarna geschuurd en gespoten. Dit ging allemaal goed. Kwam ondertussen tot de concusie dat de remblokken versleten waren dus die ook gelijk effe vernieuwd. Vogens een kennis was de koppelingkabel versleten, dus ik aan de haal met de koppelingkabel |( |( |( na demontage naar een motorzaak gegaan voor een nieuwe. Was die kabel nog helemaal goed, Beetje moeite voor niets maar hield wel weer een paar knaken in de zak *D .

Nu kom het:
ik wou de kabel terug plaatsen maar trok de koppeling-dinges omhoog en nu doet de koppeling het niet meer(geen weerstand) :( :( :( :( |( |( |(
Hoe groot is mijn probleem en hoe kan ik het oplossen(mijn vriendin wil weer met de motor op pad)

Ik hed zelf gedacht om de olie af te tappen en daarna maar eens zien wat er achter het peilglas zit :( :( :( misschien kom ik wel een veerje tegen die zorgt voor de weerstand...........
full
 
heeeel apart....
geen idee wat je moet doen want heb er nog nooit van gehoord, compliment hoe je dat voor elkaar krijgt :}
lijkt me idd het beste om gewoon olie af te tappen en carterdeksel eraf te halen, iedereen kan wel gokken wat het kan zijn maar dan weet je cker wat het is.
veel plezier met je onverwachte sleutelavondje....
 
Als je het asje weer terugduwt(even zonder het veertje) mag hy niet rond kunnen draaien! hy moet na ongv een halve slag weerstand op gaan bouwen,doet hij dit niet dan heb je kans dat het pinnetje(of plaatje)(weet niet precies hoe het by dit model zit...)naar beneden is gevallen,ik zou t ff checken en ff het dekseltje lichten suxs
 
Chemicalie bestendige bison kit (in 3 kleuren) werkt ook UITSTEKEND!!! mijn CB400f en nu mijn CX varen er zeer goed bij (en rijden ook UITSTEKEND!!) :) kost 9 euro voor zo'n grote tube te verkrijgen bij de lokale DHZ markt.

ik heb zelf grijs gekocht (kleurt leuker dan bruin of zwart maar dat ligt natuurlijk weer aan de kleur van je blok)

theo
 
Zorg wel dat je de juiste pakking hebt als je het carterdeksel eraf gaat halen. Gegarandeerd dat de oude scheurt bij het demonteren.
Ik heb bij mijn Bandit dat carterdeksel er al een paar keer afgehad om aan de koppeling te werken, en er zit nog steeds de originele pakking tussen, zonder vloeibare pakking of ander spul, en er is nog nooit een drupje olie uitgekomen.
 
ja joh, volgens mij begrijp ik wel wat je bedoelt!
Dat asje waar je je koppelingskabel aanhaakt is wat naar boven gekomen en nu voel je geen weerstand meer toch?

Trek heel dat asje er maar eens uit dan!!!
En kijk met een zaklampie in dat koppelingshuis.
Je ziet meteen hoe die koppeling werkt.

In dat asje met hefboom voor je koppelinskabel zit als het goed is een half maantje gefreesd. Die moet precies voor de hevel van de drukgroep komen te zitten als je hem monteerd.
Tenminste zo zat dat bij mijn ZX-6R iig.
Het is ff pielen maar als je een beetje draait en duwt valt dat halve maantje precies in die hevel van de drukgroep.

KLAAR!! Kabeltje er weer aan en gassen maar!!!!

Greetz, J@SE

p.s. Uit welk jaar is de bike? kijk ff op www.buykawasaki.com voor een detailtekening
 
Laatst bewerkt:
Tjonge wat moet ik toch zonder het forum.

Alvast bedankt voor de handige tips en trucs, Wordt zowaar een beetje handig *D *D
Nog effe en ik krijg genoeg moet om ook aan mijn GSXR te sleutelen *D
 
ja joh, volgens mij begrijp ik wel wat je bedoelt!
Dat asje waar je je koppelingskabel aanhaakt is wat naar boven gekomen en nu voel je geen weerstand meer toch?

Trek heel dat asje er maar eens uit dan!!!
En kijk met een zaklampie in dat koppelingshuis.
Je ziet meteen hoe die koppeling werkt.

In dat asje met hefboom voor je koppelinskabel zit als het goed is een half maantje gefreesd. Die moet precies voor de hevel van de drukgroep komen te zitten als je hem monteerd.
Tenminste zo zat dat bij mijn ZX-6R iig.
Het is ff pielen maar als je een beetje draait en duwt valt dat halve maantje precies in die hevel van de drukgroep.

KLAAR!! Kabeltje er weer aan en gassen maar!!!!

Greetz, J@SE

p.s. Uit welk jaar is de bike? kijk ff op www.buykawasaki.com voor een detailtekening


Dit is Exact het probleem, Ik ga vrijdag eens proberen om het te fixen zonder de halve bike te demonteren :( :(

Heb nog geen 500km geleden de olie en filter ververst dus dat zou een beetje zonde zijn om de olie alweer te vervangen.

Mocht het niet lukken dan zal ik er toch aan moeten geloven. en wordt het weer een dure les, Vloeibare pakking nieuwe olie 3 dagen sleutelen :( :( maar hij zal het hoe dan ook weer doen.

Deze motor met gloednieuwe velgen/filters/banden/remblokken/olie/verlichting is van 1987 met 30.000+ mile op de teller, Dus kan nog jaren mee *D *D
 
Nee MAN, niet wéér de olie vervangen. Da's toch nergens goed voor!!!
Gewoon opvangen in een schone bak en teruggieten in het blok.

Ik heb ff snel gekeken hoe dat koppelingsmechanisme in elkaar zit maar volgens mij is het gewoon dat asje eruit halen, ff kijken waar de uitsparing zit en dan weer op zijn plaats terug steken!
Zorg er wel voor dat je de oliekering bovenaan niet beschadigd.
Als het niet makkelijk gaat ff opnieuw eruit en flink olie aan het asje doen.
GEEN geweld gebruiken!

Greetz, J@SE

 
Laatst bewerkt:
De koppeling dinges is gefixed *D *D *D

Heb de motor schuin gezet en onder de wielen een dikke plank gelegd, waardoor de motor nog ietsje schuiner kwam te staan. Vervolgens de karter/koppeling deksel verwijderd en opzoek gegaan naar het probleem. Ik kon het probleem niet vinden, dus ook de koppelingplaten eruit gehaald en weer verder kijken :( :( :( ook daar kon ik niets vinden, Die as midden in de koppeling was na mijn idee niet goed want die kon bewegen(maar die mag ook helemaal niet bewegen |( |( |( )en wat ik ook deed kreeg er met geen mogelijkheid beweging in :( :( :( . Dus heb ik de moet maar opgegeven, en de handel in elkaar gezet zodat ie naar een garage kan.

Wat denk je..............is ie helemaal niet stuk of defect, ding doet het prima. op de koppeling zit geen druk de druk wordt gemaakt door de koppelingkabel |( |( |( |(

Beetje jammer van de zaterdagmiddag. |(

Na een testrit schakeld hij weer als nieuw, maar lekte wel ietsje olie (op de uitlaat......wat kan olie goed roken en stinken, Kreeg wel veelaandacht toen ik door de binnenstad aan het rijden/roken was *D *D *D .

Dus de boutjes iets strakker aandraaien en wat denk je....Breekt een boutje in tweeen Kl*te zooi. Kan mijn vriendin nog niet rijden :( :(

Zijn deze boutjes universeel????
full
 
De koppeling dinges is gefixed *D *D *D

Heb de motor schuin gezet en onder de wielen een dikke plank gelegd, waardoor de motor nog ietsje schuiner kwam te staan. Vervolgens de karter/koppeling deksel verwijderd en opzoek gegaan naar het probleem. Ik kon het probleem niet vinden, dus ook de koppelingplaten eruit gehaald en weer verder kijken :( :( :( ook daar kon ik niets vinden, Die as midden in de koppeling was na mijn idee niet goed want die kon bewegen(maar die mag ook helemaal niet bewegen |( |( |( )en wat ik ook deed kreeg er met geen mogelijkheid beweging in :( :( :( . Dus heb ik de moet maar opgegeven, en de handel in elkaar gezet zodat ie naar een garage kan.

Wat denk je..............is ie helemaal niet stuk of defect, ding doet het prima. op de koppeling zit geen druk de druk wordt gemaakt door de koppelingkabel |( |( |( |(

Beetje jammer van de zaterdagmiddag. |(

Na een testrit schakeld hij weer als nieuw, maar lekte wel ietsje olie (op de uitlaat......wat kan olie goed roken en stinken, Kreeg wel veelaandacht toen ik door de binnenstad aan het rijden/roken was *D *D *D .

Dus de boutjes iets strakker aandraaien en wat denk je....Breekt een boutje in tweeen Kl*te zooi. Kan mijn vriendin nog niet rijden :( :(

Zijn deze boutjes universeel????
(Afbeelding)
je zal hem te strak hebben gedraaid waardoor het boutje is gaan lekken
het is een hol aluminium boutje dat misschien met 10 nm vast moet zitten
gebruik je een moment sleutel ?
 
je zal hem te strak hebben gedraaid waardoor het boutje is gaan lekken
het is een hol aluminium boutje dat misschien met 10 nm vast moet zitten
gebruik je een moment sleutel ?

Zo'n sleutel heb ik nog niet, zou wel ontzettend handig zijn *D *D

wat kost zo'n boutje eigenlijk, zit die op meerdere kawa's of zijn ze per type verschillend
 
Heerlijk die zelf sleutelaars. Zo kost het meer om te repareren als direct door de vakman te laten doen :)

Je moet het inderdaad toch een keer leren! Bij dit proces horen nu eenmaal fouten |( .
Jij zult ook heus wel eens het één en ander naar de sodemieter hebben geholpen :)
Ikkuh wel iig. En het zal in de toekomst nog wel vaker gebeuren!!!

Gewoon de moed erin houden!
Toch nog een kleine tip voor onze sleutelaar.
Gebruik gereedschap waar het voor bedoeld is.
Draai zo'n boutje niet aan met een 1/2" ratel |( maar met een 1/4".
Vertrouw je jezelf nog niet gebruik dan een momentsleutel *D *D *D *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan