Probleem Sabre (weer een probleem erbij)

zeeuwsmeisje

MF'er
10 apr 2006
55
0
Laren
Hallo allemaal,

Zo, hier is dan weer het volgende probleem…..
Tijdens het rijden gaat er bij mijn Sabre (VF750 uit 1983) op het instrumentpanel het rode waarschuwingslampje branden voor de accu.
Dit blijft constant aan en tijdens het rijden gaat het weer uit.
Ik heb geen problemen met starten o.i.d. (behalve het eerder probleem van de niet werkende kilometerteller).

Echter, vandaag was het hetzelfde verhaal, alleen hield ie er na een kwartierje rijden mee op, gelukkig was reed ik net op een afrit en kon zo freeweelen naar de zijkant.
Na een paar minuutjes kon ik ‘m gewoon weer starten, daarvoor deed ie helemaal niets….

Vervolgens ben ik doorgereden naar mijn werk, het lampje kwam niet meer aan…
De accu is van vorig jaar (tenminste dat staat erop).

Iemand enig idee?, Wie kan mij helpen?

Één ding weet ik wel, mijn volgende motor word geen oudje…het is leuk om te klussen, maar dit is zeker niet leuk meer.

Groet, Mariecke
 
dit probleem kan aan de spanningsregelaar of de dynamo liggen.
dit is met een gewoone multimeter te controleeren ,alleen moet je wel weten wat je waar moet meten ,een dealer kan je daar wel helpen ,niet zo maar iets vernieuwen want vaak heb je juist net het verkeerde vervangen
 
Hallo allemaal,

Zo, hier is dan weer het volgende probleem…..
Tijdens het rijden gaat er bij mijn Sabre (VF750 uit 1983) op het instrumentpanel het rode waarschuwingslampje branden voor de accu.
Dit blijft constant aan en tijdens het rijden gaat het weer uit.
Ik heb geen problemen met starten o.i.d. (behalve het eerder probleem van de niet werkende kilometerteller).

Echter, vandaag was het hetzelfde verhaal, alleen hield ie er na een kwartierje rijden mee op, gelukkig was reed ik net op een afrit en kon zo freeweelen naar de zijkant.
Na een paar minuutjes kon ik ‘m gewoon weer starten, daarvoor deed ie helemaal niets….

Vervolgens ben ik doorgereden naar mijn werk, het lampje kwam niet meer aan…
De accu is van vorig jaar (tenminste dat staat erop).

Iemand enig idee?, Wie kan mij helpen?

Één ding weet ik wel, mijn volgende motor word geen oudje…het is leuk om te klussen, maar dit is zeker niet leuk meer.

Groet, Mariecke

het lijkt een kapotte dynamo als je het 1e verhaal zo leest.
maar dan zou je de accu leegrijden en de Sabre nooit meer kunnen starten.
omdat je hem na een paar minuten weer kon starten denk ik aan kortsluiten in de bedrading rond het stuur .
vaak op plekken waar de bundel draden zit die meebeweegt met het draaien van je stuur.
achter de koplamp of net voor je tank rond de stuurkolom.
als je de mantel van die bundel FF voorzichtig open snijd kun je het vaak al zien aan de draadjes welke bijna doorgerot zijn en welke nog goed.
ik heb vroeger met mijn Sabre ook veel kabelbreuken gehad .
dan gaan ze heel raar gedrag vertonen hahahahaha......_
 
Lijkt mij idd een ook een rotte kabel of iets dergelijks. Vooral omdat het van die 'af en toe' problemen zijn. Accu lijkt idd nog goed te zijn en laadt dus ook bij, anders was het op een gegeven moment voorbij met de pret. Ff de hele rommel doormeten met een multimeter terwijl je de kabels wat heen weer beweegt dan is de boosdoener zo gevonden. Veel succes ermee.
 
Vorig weekend heb ik het intrumentpanel vervangen omdat de kilometerteller het niet deed.
Hij telde echter nog wel de km's op, dus vandaar de conclusie dat het aan het panel moest liggen, echter heb ik nu nog hetzelfde probleem.
Nadere inspectie heeft opgeleverd dat ie wel km's optelt maar niet goed, volgens de motor 3 km naar mijn werk, is toch echt minstens 10.
Moest ook al na 60 km tanken....haha.
Goed, nu dit weekend dus hele kuip, tank etc er weer af om oude panel er terug op te laten zetten en sensor door te laten meten (hopelijk krijg ik mijn geld terug, anders is het toch jammer van de 100 euries)

Daarvoor had ik een probleem met de benzine toevoer, dat is inmiddels opgelost door het benzinefilter te verwijderen.

Ook had ik een prbleem met de benzine sensor in de tank, tank was altijd vol namelijk. Dit is nu ook opgelost.

Zoals je ziet, huppel ik van het ene probleem naar het andere.

Ik ben niet bang om het zelf te proberen, ook niet om de motor half uit elkaar te halen, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Ik had mij overigens bedacht dat wanneer ik het instrument panel weer verving ik misschien ook het probleem met de accu op los....want dan zijn die kabels toch allemaal weer even los geweest, zeg maar.

Ik moet er ook bij zeggen, dat ik heeeeel erg blij ben met dit forum en al jullie hulp, want zonder had ik al helemaal geen motor meer gehad!!

Groet, Mariecke *O*

P.s. iemand nog interesse in een Sabre?... hoeft niet veel te kosten ;)
 
Oh ja, alle bovenstaand vermelde problemen hebben er voor gezorgd dat ik stil kwam te staan, de schrik van iedere motorrijder.

Meeste keren was het net op de linkerbaan op de snwelweg, zul je net zien....

Groet, Mariecke
 
Mwoah op zich zijn dat wel redelijk kleine probleempjes voor een oud brikkie. Het vervelende is alleen dat je er altijd weer tijd aan kwijt bent he? En in die tijd kan je net weer niet rijden. Zul je uiteraard weer zien dat het dan net schitterend weer is, als je dan de hele rommel klaar hebt is het weer k*tweer zoals nu B| . Denk er ff om als je stekkers uit elkaar trekt dat je ff goed schoonmaakt met contactspray, en als ze heel vies zijn nog ff met een tandenborstel oid er doorheen raggen, zodat alle rommel er vanaf is. Daarna een beetje vaseline oid erop zodat er geen vocht bij komt. Dan ben je er zeker van dat je daarna geen problemen meer hebt.
 
Weet je zeker dat je beide accupolen goed schoon zijn en de kabels vast zitten? Ook de min kabel naar je frame?
Hoe en waar zit bij zo'n Sabre trouwens de opnemer voor je kilometerteller? Zit die niet gewoon in het voorwiel? Het is lang geleden dat ik aan zo'n motor gewerkt heb, maar is dat niet hetzelfde als bij een vf 750 Magna?
 
Mwoah op zich zijn dat wel redelijk kleine probleempjes voor een oud brikkie. Het vervelende is alleen dat je er altijd weer tijd aan kwijt bent he? En in die tijd kan je net weer niet rijden. Zul je uiteraard weer zien dat het dan net schitterend weer is, als je dan de hele rommel klaar hebt is het weer k*tweer zoals nu B| . Denk er ff om als je stekkers uit elkaar trekt dat je ff goed schoonmaakt met contactspray, en als ze heel vies zijn nog ff met een tandenborstel oid er doorheen raggen, zodat alle rommel er vanaf is. Daarna een beetje vaseline oid erop zodat er geen vocht bij komt. Dan ben je er zeker van dat je daarna geen problemen meer hebt.
Doe dan wel zuurvrije vaseline, anders houd je stekker het niet lang...
 
Hallo allemaal,

dit zijn zeker allemaal handige tips!!
De sensor zit aan het voorwiel, en ondanks dat ze er allemaal hetzelfde eruit zien heb ik mij toch laten vertellen dat er verschl is tussen die van mij en bijv. de V65 of de Magna's.

Ik heb al wel wat adressen gevonden die ze verkopen (ik heb nl. ook nog het 3-polige model nodig, alleen in 1983 gebruikt, natuurlijk).

Morgen word mijne doorgemeten om te zien of het daar aan ligt. hopelijk wel, anders ligt het aan het mechanische gedeelte in het voorwiel en ik kan een hoop, maar geen voorwiel eraf halen....

Het zijn idd kleine probbleempjes als het het zo bekijkt, ik hou mijn hard vast voor de grote problemen.
Natuurlijk wist ik dat dit kon gebeuren toen ik 'm kocht maar binnen 3 weken 3x stilstaat is gewoon kl*te en jammer, want nu is het idd weer slecht weer.....

Groet, Mariecke
 
Weet je zeker dat je beide accupolen goed schoon zijn en de kabels vast zitten? Ook de min kabel naar je frame?
Hoe en waar zit bij zo'n Sabre trouwens de opnemer voor je kilometerteller? Zit die niet gewoon in het voorwiel? Het is lang geleden dat ik aan zo'n motor gewerkt heb, maar is dat niet hetzelfde als bij een vf 750 Magna?

Bij de 1e VF750Sabre modellen uit 82-83 was Honda nogal aan het experimenteren met electronische snufjes--> electronische opnemer in het voorwiel, sensor in de accu, digitale LCD-displays, automatische clignoteurafslag en zo nog wat. Hier komen vrij regelmatig storingen in voor, ze zullen er dan ook niet voor niets mee gestopt zijn vanaf modeljaar 84

@Zeeuwsmeisje: kabels op de polen van de accu monteren en daar een lik vaseline overheen. dit voorkomt corrosie.
 
Yep, zelf gebruik ik een spuitbusje zuurvrije vaseline v/d Hema.

Stekkers uit elkaar halen, en wat Maat zei, ff goedschoonmaken, anders heeft het nog geen nut. Daarna inspuiten met vaseline en stekkers in elkaar en probleem opgelost.

Heeft mijn electrische problemen opgeslost (knipperlichten die raar gingen doen enzo). Maar ik raad je aan om op die manier al je stekkers ff doen, dus onder de tank en in je koplamp, kost je een middagje tijd, maar dan zijn die probleem opgeslost.
 
Mijn tellernaald gaat maar tot 70mijl (teller tot 140) ooke als ik 100mijl rijdt.
(vf750s 1982)
Ik denk dat't mechanisch is maar's even horen wat er bij jou uitkomt, als het doorgemeten is.

[edit] Het rode waarschuwingslampje wat gaat branden incombinatie met een acuu symbooltje duid op een te laag of hoog vloeistofniveau in de accu.
 
Dank, dank, dank,

Ik besteed graag een middagje stekkers inspuiten, als dit voorkomt dat ik ieder weekend zo'n beetje de hele motor uit elkaar moet halen.

Het klopt idd dat er nogal ge-expirimenteerd is in 82 en 83, dit merk ik ook met het zoeken naar onderdelen.

Er is zelfs verschil tussen de sensoren van 82 en 83, 2-polig of 3-polig. 2-polig is vanaf 84 wwer gebruikt, dus makkelijker te vinden.

Als ik zo alle info bij elkaar zet, kan ik weer even vooruit: sensor en vloeistofniveau accu checken, stekkers schoonmaken en inspuiten en de kabelboom controleren op breuken of blootliggende kabels.

Kan het nu al bijna met de ogen dicht, dus het moet geen probleem zijn!
 
Mijn tellernaald gaat maar tot 70mijl (teller tot 140) ooke als ik 100mijl rijdt.
(vf750s 1982)
Ik denk dat't mechanisch is maar's even horen wat er bij jou uitkomt, als het doorgemeten is.

[edit] Het rode waarschuwingslampje wat gaat branden incombinatie met een acuu symbooltje duid op een te laag of hoog vloeistofniveau in de accu.


Ik laat het in dit topic wel weten wat de uitkomst is, als ik zo om mij heen hoor is de km sensor een zwak punt op de sabres.
Het is trouwens ook leuk om eens iets terug te kunnen doen, een ander te kunnen helpen!

Heb nog wel een instrumentpanel liggen voor weinig.... :P
 
Goedenmiddag allemaal,

Heb ondertussen mijn motor weer praktisch helemaal uit elkaar liggen en heb het instrument panel weer omgewisseld en terugebracht.

Na overleg met de mensen die er meer van weten zijn we tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk niet aan de sensor maar aan het mechanische gedeelte in het voorwiel ligt.
Dit omdat er nog wel wat data naar het instrument panel en de odometer gaan (net zoals bij jou Teakes), het idee is dat als het aan het electronische gedeelte zou liggen, er helemaal niets meer zou doen.
Ik eb het bedtreffende onderdeel meegenomen en ga morgen (als het weer beter is.... ;( ) het voorwiel eraf schroeven....

Het klonk mij allemaal wel logisch in de oren, dus ik laat het wel weten wat het geworden is.

Overigens hoop ik dat de problemen met de accu nu opgelost zijn, het niveau was idd op het laagste niveau en ik heb het bijgevuld met gedistileerd water.

De sensor zat aosl eerder aangegeven idd in de derde vulopening.

Heb nog geen kans gehda om een proefritje te maken, maar hij startte in ieder geval ,dat is al heel wat *O*

Anyway, iedereen tot zover bedankt, ik hou jullie op de hoogte (of vraag een oplossing voor het volgende probleem.....- O-)

Groet, Mariecke
 
Goedenmiddag allemaal,

Heb ondertussen mijn motor weer praktisch helemaal uit elkaar liggen en heb het instrument panel weer omgewisseld en terugebracht.

Na overleg met de mensen die er meer van weten zijn we tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk niet aan de sensor maar aan het mechanische gedeelte in het voorwiel ligt.
Dit omdat er nog wel wat data naar het instrument panel en de odometer gaan (net zoals bij jou Teakes), het idee is dat als het aan het electronische gedeelte zou liggen, er helemaal niets meer zou doen.
Ik eb het bedtreffende onderdeel meegenomen en ga morgen (als het weer beter is.... ;( ) het voorwiel eraf schroeven....

Het klonk mij allemaal wel logisch in de oren, dus ik laat het wel weten wat het geworden is.

Overigens hoop ik dat de problemen met de accu nu opgelost zijn, het niveau was idd op het laagste niveau en ik heb het bijgevuld met gedistileerd water.

De sensor zat aosl eerder aangegeven idd in de derde vulopening.

Heb nog geen kans gehda om een proefritje te maken, maar hij startte in ieder geval ,dat is al heel wat *O*

Anyway, iedereen tot zover bedankt, ik hou jullie op de hoogte (of vraag een oplossing voor het volgende probleem.....- O-)

Groet, Mariecke
Mooi dat dat probleem met je accu nu is opgelost :)

Mnn wat je statement betreft van de electronica, ook electronica (geloof me) kan rare kuren vertonen dan alleen maar aan/uit gedrag. Als je denkt dat het aan je mechanische gedeelte ligt, dan zou ik dat eerst electronisch doormeten dan gelijk je wiel eruit halen. De sensor is vergelijkbaar met een fietscomputer sensors, elke keer als deze ronddraait, maakt een schakelaar in de sensor sluiting. Dit kan je met een multimeter zo zien of dat echt gebeurd of niet
 
Hmm, ik heb ff in het schema zitten neuzen, en je sensor van het voorwiel, gaat eerst naar je odo-meter-unit toe, en vanuit daar naar je tellerunit. Ik weet niet wat je odo-meter-unit met het signaal doet, maar deze kan ook de oorzaak van het probleem zijn. Daarom zou ik eerst meten of je sensor bij iedere wielomwenteling een reactie geeft, zoja, dan zou ik de odo-meter-unit verdenken... Tenminste, da's de theorie :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan