Probleempje met achterremklauw Bandit 600

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Wilde zojuist even mijn remblokken achter vernieuwen (wat dringend nodig is). En loop tegen het volgende probleempje aan.
Ik krijg de pennen (nr. 9) waar de blokken mee vast zitten op geen enkele manier los. Zitten gewoon muurvast die dingen. Krijg ze zelfs geeneens gedraaid. Iemand enig idee hoe dit los te krijgen?

full
 
En absoluut geen kopervet gebruiken bij het monteren, vanwege de spanning tussen de verschillende materialen (edele en niet-edele) ontstaat corrosie. Dit heet Galvanische corrosie.
Dus bij het monteren van de pennen kun je beter grafietvet gebruiken dan kopervet.

Kijk maar even op deze site, daar wordt het uitgelegd:

Sapa Ramen | Aluminium raam- deur- en gevelsystemen

Succes.

Dat is hier niet aan de orde hoor. Er werd lang gedacht dat het opging voor Alu en RVS maar ook dat is nooit aangetoond. Dus voor zover men nu weet is kopervet weer goed ;)

Het pennetje in de remklauw is overigens geen RVS, maar gewoon verzinkt staal.
 
Laatst bewerkt:
Mijn SV had inderdaad ook van die klote remklauwen. Rot vast waar je bij staat. mooi geholpen door hangende montage ipf staand, dan blijft het vocht er tenminste ook beter in............

Blij dat ik nu Honda rij 8-)

elke motor heeft wel iets, de ene meer als de andere. Je wil niet weten hoeveel spanningsregelaars de gemiddelde honda rijder heeft verbruikt ;)
 
Het kan nog op een andere manier, maar dat is even passen en meten. Aan de andere kant een klein gaatje boren en dan de pinnetjes eruit tikken. Wel goed meten waar dat gat moet komen. Remklauw splitsen is éénvoudiger :)


Ik heb ook een gaatje van 3,5 mm geboord en met een doorslag het pennetje verwijderd.

Splitsen ging niet omdat de bouten niet los wilden,..
 
Jij hebt ook best wel andere remklauwen voor zitten op je mark2 ;)
Ik heb voor iig een soort imbusbout zitten welke alle 2 de remblokken op z'n plaats houdt.

Is dus gewoon een kwestie van bout los draaien, eruit trekken en je kunt de blokken verwijderen.
 
Kan ik zo maar mijn remmen van elkaar splitsen? Hoeft er geen soort van pakking tussen? Ben namelijk ook mijn remmen klauwen aan het schoonmaken. Maar het gaat wat makkelijker als ik ze van elkaar splits..


Bij de Bandit zit alleen een o-ringetje en geen pakking. Als je voorzichtig doet kun je die hergebruiken. Ik zou echter een nieuwe bestellen als je toch alles wil vernieuwen,..
 
En hoe zit dat bij tociko remklauwen?

Van de bandit ZIJN tociko klauwen. Alle klauwen die ik los heb gehad tot nu hadden overigs o-ringen. Ben ook nog nooit tegen gekomen dat ik ze moest vervangen, nooit lekkage gehad achteraf. Wel ff de o-ring goed inspecteren natuurlijk, en als hij er nog goed uitziet, ff invetten met ATE en opletten dat hij 100% goed zit als je de klauw weer in elkaar zet.
 
Ik nog maar 1 op 4 jaar. Niet zo erg als 2x per winter die klauwen uit elkaar staan te trekken. Een keer de hele zooi aan de voorkant vast gehad!

De Kale
2x per winter? Waar rij jij dan ergens :P

Ik heb in 80,000km op mijn Bandit (3 winters) 1x de achterremklauw gesplitst omdat het betreffende pennetje vast zat. Ik heb toen de remzuigers schoongemaakt en de klauw van oxidatie ontdaan. Er was wat minimale oxidatie aanwezig. De seals waren nog prima. (geen O-ringen overigens maar vierkante ringen).

dus zo erg als jij beschrijft heb ik het gelukkig niet gehad ;)

en vwb die spanningsregelaars.. dat was bij enkele types idd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan