problemen met benzine merken/vocht

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Zijn er meer mensen die problemen hebben als ze bepaalde merken benzine tanken of tanken bij bepaalde benzinestations?
Ik had problemen met gehaper in lage toeren, met wegrijden, Wynns Clean en Dry Fuel erin gedaan: opgelost.
Weer getankt vandaag, waar ik altijd tank, en ik merk nú al dat het probleem wéér gaat komen..Otw, voortaan tank ik ergens anders, want anders kan ik die flesjes blíjve kopen! _O- Betreft een 97er Blade. Carbversie dus. Tank gewoon 95. Bij onbemande pomp hier.
Met de auto's tank ik bij dezelfde pomp. Daarmee echter geen problemen, maar das injectie.
 
Laatst bewerkt:
Zal aan het ethanol gehalte liggen. Niet aan het feit of het 95 is of niet.
En ze zullen slim genoeg zijn om een ontvochtiger in de tankontluchting te zetten?

die 2 liter in jou tank vind ik wel heel veel, is dat er niet gewoon ingegooid?
Dat was bij mijn gpz600 die altijd buiten stond.
Ik denk dat het door de benzinedop de tank iliep als het regende.
 
Too, je bedoelt de tank overloop? Die doet het.
Ik tank met de V6 98, daar is hij echt zuiniger mee. Z'n favouriet is BP Ultimate. V-Power is idd geen 98, das 97.
Ik heb idd meer problemen gehoord met goedkope tankstations.
De benzine is idd bij de merken eender, de toevoegingen echter níet, en die maken, kénnelijk, het verschil.

Ik zal eens 98 proberen in de Blade, als daar geen ethanol in zit.
 
Laatst bewerkt:
Too, je bedoelt de tank overloop? Die doet het.
Ik tank met de V6 98, daar is hij echt zuiniger mee. Z'n favouriet is BP Ultimate. V-Power is idd geen 98, das 97.
Ik heb idd meer problemen gehoord met goedkope tankstations.
De benzine is idd bij de merken eender, de toevoegingen echter níet, en die maken, kénnelijk, het verschil.

Ik zal eens 98 proberen in de Blade, als daar geen ethanol in zit.

dat je v6 op 98 zuiniger is kan "kloppen" als er een klopsensor in je v6. Merkt je ecu dat je motor gaat pingelen gaat ie de motor rijker laten lopen voor lagere verbrandings temp. Met 98 kan je motor armer lope met als gevolg dat je zuiniger kan rijden.
 
dat je v6 op 98 zuiniger is kan "kloppen" als er een klopsensor in je v6. Merkt je ecu dat je motor gaat pingelen gaat ie de motor rijker laten lopen voor lagere verbrandings temp. Met 98 kan je motor armer lope met als gevolg dat je zuiniger kan rijden.
Ik dacht dat het meer met de vervroeging te maken had van de ontsteking maar ik kan me vergissen.
 
Zijn er meer mensen die problemen hebben als ze bepaalde merken benzine tanken of tanken bij bepaalde benzinestations?
Ik had problemen met gehaper in lage toeren, met wegrijden, Wynns Clean en Dry Fuel erin gedaan: opgelost.
Weer getankt vandaag, waar ik altijd tank, en ik merk nú al dat het probleem wéér gaat komen..Otw, voortaan tank ik ergens anders, want anders kan ik die flesjes blíjve kopen! _O- Betreft een 97er Blade. Carbversie dus. Tank gewoon 95. Bij onbemande pomp hier.
Met de auto's tank ik bij dezelfde pomp. Daarmee echter geen problemen, maar das injectie.

jep zelfde probleem hier bij de ti*Q
 
Alleen benzine vd bekende merken in mijn motoren en auto's bij mij, ik zie wekelijks de ellende van die 'witte' zooi in de garage. :r

In de omgeving van de garage waar ik werk liggen 4 grote merkstations, Esso, Total, Q8, Texaco en 3 redelijke grote zgn witte stations. Een paar jaar geleden hadden we sporadisch al eens een auto in de werkplaats die niet meer zo netjes liep als normaal na het gebruik van witte brandstof, ondertussen zijn het er (helaas) meerdere per week.
In de meeste gevallen verhelpt een reiniger in de tank en het advies om bij die merkloze stations weg te blijven het probleem, voor anderen komt de rekening door oa vervuilde inlaten, verstopte cat's of defecte EGR-kleppen veelal hoger uit.

Dikwijls kan ik tijdens een proefrit aan de manier waarop een auto herneemt na een versnelling vanuit lage toeren of lichtjes hapert rond de 2000/rpm al zeggen welke brandstof er in de tank zit. Een gesprek met de klant bevestigd meestal mijn vermoeden, ik raad hun dan ook altijd aan om met die goedkope rommel te stoppen voordat het geld gaat kosten. Als je er dan bij verteld dat ze met een kwaliteitsbrandstof merkelijk meer km's uit een volle tank halen zijn ze meestal sceptisch, na een paar keer testen merken ze het echter wel, gelukkig zijn de meesten ook zo fair om dat achteraf toe te geven, laat ons niet vergeten dat mensen rare wezens zijn,... :')

Dat de brandstoffen van de grote merken beduidend beter zijn staat voor mij buiten kijf,
ze doen tenminste nog de moeite om bepaalde dope's aan hun basisproduct toe te voegen. Gezien bijna alle storingen voortvloeiend uit de soort brandstof hier in de garage (en bij collega's) veroorzaakt worden door de witte pompen in de buurt, geloof ik iig veel meer in het gebruik van de duurdere merk brandstoffen.

Beweren dat alle kom en kweller veroorzaakt door verontreiniging te wijten zou zijn aan minderwaardige brandstof is echter te kort door de bocht. De technieken die de constructeurs de laatste jaren hebben uitgevonden om hun voertuigen aan de milieunormen te laten voldoen zijn bij sommige modellen bijna voorgeprogrammeerd om voor ellende te zorgen,... |(
 
Goedenmorgen :W ,

Sinds kort tank ik alleen maar kwaliteitsbenzine (en diesel voor het blik).
Bij Shell Pernis wordt er door veel maatschapijen geladen (ook Esso, Texaco etc..).
Allemaal prima brandstof, maar de witte pompen, Tinq, Tango, Berkel etc. kopen handelskwaliteit!

Dat is basisbenzine/diesel en absoluut niet de kwaliteit die een "bekend"merk zal willen leveren!
 
Op 95 pingelt hij niet hoor, de V6, ookal is hij vet getuned en moet er 98 in.
Soms hebben ze bij een pomp geen 98, en dan gaat er gewoon 95 in!

Maar dat Premium brandstoffen géén ethanol erin hebben, zijn dat alleen de naam brandstoffen? /Ultimate, VPower? Of elke 98?
 
Ik heb een kennis die voor een bedrijf werkt dat de leidingen maakt/ repareert op raffinaderijen. Hij zegt dat het allemaal met een grote boot aankomt, en allemaal hetzelfde is bij elke pomp in Nederland. Dat alleen de V-power / excellium enz varianten afwijken door bepaalde toevoegingen.
Maar dat verder de benzine van tango, tinq, esso, shell, enz allemaal hetzelfde is.

Klopt. In Nederland hebben we een aantal brandstofdepots waar blanke benzine staat opgeslagen. Echter worden wel toevoegingen bijgemend bij merkbenzine.
 
Ja, maar het is dus onzin dat het TOTAAL andere benzine is, die bij de shell verkocht wordt t.o.v. van de de Tinq o.i.d.. Ze hebben het zelfs bij Radar/Kassa ofzo laten onderzoeken in een lab. Ik kieper gewoon de goedkoopste peut er in. Ik merk geen verschil in al mijn voertuigen
 
Ik had ooit een Opel Astra die klote liep. (lampje brandde enzo) De garage tegenover mijn toenmalige werkgever kon er niets mee, de Opel dealer in mijn woonplaats is een pokkebedrijf dus ik kwam bij de Toyotadealer terecht. Zonder naar de auto gekeken te hebben adviseerde de beste man achter de receptie mij om een tankje V-power erin te gooien.
Het waarschuwingslampje ging uit, het motortje ging merkbaar beter draaien en het werd ietsiepietsie zuiniger. Sindsdien in alle voertuigen V-power, Ultimate, Excellium etc. etc.
Zeg nou zelf, een volle tank voor de GS is 22 liter, is ongeveer 2 euro meer op een volle tank :?
Hij vind het lekkerderder en het geeft mij een goed gevoel _O- Zelfs mijn 40 jaar oude snorfiets krijgt V-Power met Shell 2-takt olie, ding rijdt wel 36 km/ uur :+
 
Ik had ooit een Opel Astra die klote liep. (lampje brandde enzo) De garage tegenover mijn toenmalige werkgever kon er niets mee, de Opel dealer in mijn woonplaats is een pokkebedrijf dus ik kwam bij de Toyotadealer terecht. Zonder naar de auto gekeken te hebben adviseerde de beste man achter de receptie mij om een tankje V-power erin te gooien.
Het waarschuwingslampje ging uit, het motortje ging merkbaar beter draaien en het werd ietsiepietsie zuiniger. Sindsdien in alle voertuigen V-power, Ultimate, Excellium etc. etc.
Zeg nou zelf, een volle tank voor de GS is 22 liter, is ongeveer 2 euro meer op een volle tank :?
Hij vind het lekkerderder en het geeft mij een goed gevoel _O- Zelfs mijn 40 jaar oude snorfiets krijgt V-Power met Shell 2-takt olie, ding rijdt wel 36 km/ uur :+
Dat waarschuwingslampje, was dat de melding dat je tank bijna leeg was ;)
 
Ik tank(te) al jaren hier bij de argos.
Niet verkeerd,maar op een gegeven moment merkte ik inhouden,echt inhouden dus ,en niet doorlopen in toeren.
Bij 9000 rpm moet dat ding ontploffen ,maar viel ie half in slaap.

Ik had ook gehoord over BP blablabla..

Ik erin gegooid en lopen als een debiel!
Ik rij ook woonwerk met de gixxer dus weet echt wel hoe ie loopt en ook dan rij ik niet kinderachtig(sorry K spee)
Nu is t wat duurder ,maar door de betere prestaties verbruikt ie minder.
Ik hou voor de sport bij wanneer t lampje gaat branden en dat scheelt echt 10-20 km tov de goedkopere benzines,dus da's toch een winst tov de andere merken.
De toyota aygo van de vrouw krijgt ook de BP en die haalt nu 100km/h in twee dagen ipv drie,dus die is ook blij.
 
Op 95 pingelt hij niet hoor, de V6, ookal is hij vet getuned en moet er 98 in.
Soms hebben ze bij een pomp geen 98, en dan gaat er gewoon 95 in!

Maar dat Premium brandstoffen géén ethanol erin hebben, zijn dat alleen de naam brandstoffen? /Ultimate, VPower? Of elke 98?


voor jij hem kan horen pingelen is je ecu je allang voor. Heb zelf enige ervaring met het mappen van een ecu voor auto's maar als je de knock map bekijkt kun je wel duidelijk zien waarom je op 98 idd zuiniger kan rijden. En ja het is een combinatie van ontstekings tijdstip en brandstof inspuiting.
 
Ik tank meestal gewoon bij Tango met mijn Blackbird.. Maar ineens schiet het me weer te binnen, dat ik mijn meeste Km's op 1 tank heb gemaakt op een rit van Tsjechië naar Nederland. Ik heb toen in Duitsland Vpower (V100 geloof ik, was toen hoger dan hier de V-power) getankt en deed als ik het me goed herinner 289 km op 1 tank. Normaal is dat tussen 220 en 260 op een tank.
(220 met veel binnenwegen en 260 met snelweg km's). Maar om ontopic te blijven, ik heb niet echt gemerkt dat ie er ook echt beter door liep. Niet voelbaar iig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het probleem met m'n motor schijnbaar alleen in België. In NL tank ik ook altijd V.power en daar loopt tie goed op, in Ardennen afgelopen weekend een paar keer bij zo'n onbemand getankt (Esso, Q8, en shell)
Daar loopt tie dus verschrikkelijk slecht op, slecht starten, stotteren, inhouden en onregelmatig lopen. Dit had ik vorig jaar ook al meegemaakt maar toen ontdekte ik een scheurtje in m'n inlaatrubber en dacht dat dit de oorzaak was.
Ook m'n brandstoffilter vervangen samen met de inlaatrubbers, tank gevuld met V-power en lopen als de brandweer.

Tot afgelopen weekend dus, ik heb toen gebeld met een monteur en die zei dat er in de benzine (meer) ethanol zit wat vocht aantrekt wellicht in de opslagtank van de pomp of in tank van de motor.

Is dit op te lossen met een toevoeging als dryfuel of weet iemand een andere oplossing?

Motor is btw een Laverda 650 met injectie uit '97
 
Terug
Bovenaan Onderaan