Dat jij het nog nooit gehad hebt wil nog niet zeggen dat het niet gebeurt.Ik rij ook offroad met een visje, al heel wat hachelijke trajecten meegemaakt, maar nog nooit problemen met een visje gehad.
Als je ketting een op de grond liggende tak raakt net tegen het visje is de kans groot dat dat visje los komt en je je ketting verliest.Bij alle motorfietsen met ketting die ik heb gehad (zijn er meer dan hieronder staan) is de ketting altijd voorzien geweest van een sluitschakel met visje. En nooit problemen mee gehad. Het is een kwestie van de juiste schakel bij de ketting gebruiken.
De sluitplaat vangt alle krachten op. Het visje houdt alleen de sluitplaat op zijn plek. Verder is het visje zo gemaakt dat het ook in tegengestelde richting niet zal happen.
Als er al eens iets fout gaat met zo'n schakel is het visje er lomp op geplaatst waardoor het zijn veerkracht kwijt is, een uitstekende kant heeft gekregen of niet goed in de groef gezeten heeft.
Klopt, maar ik heb al heel wat gereden, ook in groepen, en hier nog nooit een probleem mee gehad. Kan best zijn dat dit wel eens voorkomt, maar dan waarschijnlijk niet bij mij of kennissen van mij.Dat jij het nog nooit gehad hebt wil nog niet zeggen dat het niet gebeurt.
Is hij 3 jaar oud en heeft zijn driewielertje massieve bandjes?Mijn buurman heeft nog nooit zijn band lek gehad.
Verder uis het zo dat door zand e.d. in de kettinggeleider dat visje zo dun slijt als een krant en dus geregeld vervangen moet worden wil je het niet verliezen.
Ik hoop niet dat je dit echt doet met je o-ring of x-ring ketting.Als je je cross/enduro motor gewoon goed onderhoud zoals het hoort kun je hier nooit last van hebben.
Immers na elke keer rijden spuit je de motor helemaal goed schoon met een hogedruk reiniger waarna je de ketting demonteert (gaat makkelijk met een visje schakel) en deze leg je een nachtje te weken in de dieselolie. vervolgens dagje uit laten lekken/drogen en dan lekker weer inkoken in een blik goed kettingvet. In de tussentyd je voortandwiel, achtertandwiel en je tandwielkapje als dat erop zit goed schoon maken en dan de hele kak weer monteren.
Moet jij eens zien hoe lang je dan met een kettingsetje kan doen ondanks de omstandigheden waarin je rijdt
Als je je cross/enduro motor gewoon goed onderhoud zoals het hoort kun je hier nooit last van hebben.
Immers na elke keer rijden spuit je de motor helemaal goed schoon met een hogedruk reiniger waarna je de ketting demonteert (gaat makkelijk met een visje schakel) en deze leg je een nachtje te weken in de dieselolie. vervolgens dagje uit laten lekken/drogen en dan lekker weer inkoken in een blik goed kettingvet. In de tussentyd je voortandwiel, achtertandwiel en je tandwielkapje als dat erop zit goed schoon maken en dan de hele kak weer monteren.
Moet jij eens zien hoe lang je dan met een kettingsetje kan doen ondanks de omstandigheden waarin je rijdt
Even weer iets anders waarom wordt door de ketting fabrikant het visje niet vervangen door een splitpen, in de industrie vooral bij grotere kettingen is dit heel normaal (anders is visje te stug en krijg je het er niet op).
Dan hoef je nooit meer e klinken en geen discussies over visjes.???
Een ketting hoeft er pas af als hij versleten is, vaak na 20 tot 30 duizend kilometer.Ha, op de primaire ketting van me CB77 zit inderdaad een splitpen schakel.
Conclusie van mij : Ik heb alle systemen, visje, splitpen, en geklonken.
Al om al : HET MAAKT GEEN REET UIT ! HET WERKT ALLEMAAL PRIMA !
Een geklonken ketting gebruik je naar mijn idee alleen op een super sport motor waarmee je 200+ gaat.
Verder maakt het echt niet uit welk systeem je hebt, ik geef ook de voorkeur aan visjes omdat dat gewoon veel makkelijker is met sleutelen, binnen 2 minuten heb je de ketting eraf.
Met een geklonken ketting zal je eerst je achterwiel, schokbrekers, achterbrug, kettingkast, en het kapje op het carter moeten verwijderen voordat je de ketting eraf hebt.
Dan ben je minstens een uur verder.
Tenzij je de ketting natuurlijk wilt breken, en dan opnieuw wilt klinken, maar dat heeft denk niet de voorkeur.
Wat mij betreft de visjes, veel makkelijker in het onderhoud.
Als het allemaal geen reet uit maakt, waarom dan op een supersport wel klinkenHa, op de primaire ketting van me CB77 zit inderdaad een splitpen schakel.
Conclusie van mij : Ik heb alle systemen, visje, splitpen, en geklonken.
Al om al : HET MAAKT GEEN REET UIT ! HET WERKT ALLEMAAL PRIMA !
Een geklonken ketting gebruik je naar mijn idee alleen op een super sport motor waarmee je 200+ gaat.
Verder maakt het echt niet uit welk systeem je hebt, ik geef ook de voorkeur aan visjes omdat dat gewoon veel makkelijker is met sleutelen, binnen 2 minuten heb je de ketting eraf.
Met een geklonken ketting zal je eerst je achterwiel, schokbrekers, achterbrug, kettingkast, en het kapje op het carter moeten verwijderen voordat je de ketting eraf hebt.
Dan ben je minstens een uur verder.
Tenzij je de ketting natuurlijk wilt breken, en dan opnieuw wilt klinken, maar dat heeft denk niet de voorkeur.
Wat mij betreft de visjes, veel makkelijker in het onderhoud.
Na x keer die kracht wordt dat visje moe en sneuvelt.Begin niet over middelpuntvliedende krachten bij zo'n visje.
Even wat getallen neergezet om te kunnen rekenen. De waarden zullen niet veel afwijken. Afstand tussen 2 pennen van een ketting is ca. 1,5 cm. Gewicht van zo'n visje 10 gram. Diameter voorkettingwiel = 10 cm, radius dus 5 cm.
Wegsnelheid = 200 km/h = 56 m/s. diameter van het kettingwiel achter = 1/5 van de banddiameter --> kettingsnelheid = 56 / 5 = 11 m/s. Omdat van het visje het binnenste deel tegen de pen aandrukt telt deze niet mee, er blijft dus de 5 gram van het buitenste deel over die naar buiten gedrukt zal worden.
Formule om de middelpuntvliedende kracht F uit te rekenen: F = (m . v2) / r = (0,005 x 112) / 0,05 = 12 N.
Deze kracht werkt op de helft van het visje dus het moment M = F . a = 12 x 0,0075 = 0,09 Nm.
Zowel de kracht als het moment vallen in het niet tegen de kracht die nodig is om het visje handmatig open te buigen.
Ik hoop niet dat je dit echt doet met je o-ring of x-ring ketting.
Omdat die o-ring ketting veel minder snel langer word waardoor de kettingwielen weeer veel sneller slijten.Ik zou niet weten wrm je een dure O ring of X ring ketting zou monteren op een cross/enduro fiets?
Behalve dan als je geen zin hebt om er onderhoud aan te plegen dan wel maar sleutelen en onderhoud hoort volgens mij bij die hobby.
Als het allemaal geen reet uit maakt, waarom dan op een supersport wel klinken
Naarmate de ketting slijt komt er meer speling op de schakels, waardoor het visje er af kan springen.
Inkoken van een ketting op een motor waarmee je in het zand gaar rijden is ook nier raadzaam want dat vet is veels te dik waardoor al het zand er aan plakt en je kettingwielen constant worden geschuurd.
Als je elke training 2 uur reed dan heb je dus 100 uur gereden per kettingset.Zal allemaal wel zo zijn maar ik had vroeger 2 kettingsetjes per seizoen nodig en dat met elke woensdag avond trainen en elke zaterdag trainingen en wedstrijden en dat met een dikke 500cc 2takt crosser.
Je moet wel weten hoe je een ketting moet inkoken en nabehandelen natuurlijkmaar ja dat is basis kennis voor een ervaren oldscool cross rot