problemen met oren motorlessen

Het omgevingsgeluid op de motor is veel schadelijk een dan jij denkt, 10 minuten 120 rijden is doorgaans al schadelijk. Een verstandige motorrijder rijdt altijd met oordoppen in.
 
Otoplastieken en een platte helm speaker van internet halen (ebay, dealextreme, conrad, etc). Ik heb zo zelf een tijdje rondgereden voor het geluid van de navigatie. In HJC helmen (die ik toen had IS-16 en die ik nu heb FG-15) zit ruimte achter de bekleding bij het oor waar je een speakertje zo in kan duwen.
Tegenwoordig gebruik ik het niet meer omdat ik alleen het kaartje voldoende vindt maar het heeft altijd perfect gewerkt.
 
Super bedankt voor al jullie reacties. Ik heb alleen het probleem dat ik mijn instructeur niet versta, maar ook dat mijn oren half doof uit de helm komen. Het omgevingsgeluid is voor mijn gevoel niet de boosdoener. Het schelle ''getetter" van me instructeur is naar mijn idee de grote boosdoener. Het feit dat ik een gehoorbeschadiging heb maakt het er niet beter op om inderdaad te lessen. Het zit em naar mijn idee niet in volledige afsluiting van omgevingsgeluiden. Maar ik denk dat ik nodig heb: het rustige, niet schelle en beschadiging opleverende "getetter". Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, top

Zet je gehoor niet op het spel.....ga oordoppen dragen....! Als je hem niet kan verstaan....los dat dan op door een betere intercom.
 
Super bedankt voor al jullie reacties. Ik heb alleen het probleem dat ik mijn instructeur niet versta, maar ook dat mijn oren half doof uit de helm komen. Het omgevingsgeluid is voor mijn gevoel niet de boosdoener. Het schelle ''getetter" van me instructeur is naar mijn idee de grote boosdoener. Het feit dat ik een gehoorbeschadiging heb maakt het er niet beter op om inderdaad te lessen. Het zit em naar mijn idee niet in volledige afsluiting van omgevingsgeluiden. Maar ik denk dat ik nodig heb: het rustige, niet schelle en beschadiging opleverende "getetter". Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, top

Dat is wat ik probeer te zeggen. Dat schelle getetter heb je vooral met de goedkopere porto's en/of verkeerde instellingen.
 
Als tussen oplossing: ga naar de action/blokker/kruidvat/etc. en haal van die zwem/paraplu vormige oordoppen(wel het zachte materiaal): http://www.oordopjes-kopen.nl/images/products/nons004_NoNoise_Music_21dB_Earplugs.jpg

Ik gebruik deze vooral op vakantie/rumoerige slaap omgeving, je propt ze zo je hersenpan in, die van de action (mooi roze/paars) kosten geen reet en kan je inkorten naar eigen wens. Ze werken overigens ook goed op de motor, hoewel ik daar op maat gemaakte doppen heb.
 
Laatst bewerkt:
Setje wegwerpoordoppen van de bouwmarkt en je oortje wat harder zetten. Je zult waarschijnlijk merken dat je je instructeur nu béter hoort omdat je gehoor niet meer hoeft te filteren tussen zijn stem en het getetter van windruis en motorblok. Vergelijk het met als je met harde muziek je oren dicht houdt en de persoon naast je opeens makkelijk kan verstaan.

Ik heb zelf ook gevoelige oren en tinnitus. Ik ken genoeg mensen die zonder oordoppen rijden, maar ik kan me dat niet voorstellen. Na een paar minuten boven de +/- 50km/h word ik gek van de herrie. En dat is zonder windscherm met een dure stille systeemhelm.

Ik heb twee sets otoplastieken versleten. Heel comfortabel en makkelijk in te doen....maar ook kostbaar, makkelijk te verliezen en je moet de prut eruit halen etc etc. Bovendien vond ik ze niet goed genoeg dempen. Ik kan me voorstellen dat die otoplastieken met ingebouwde speaker fantastisch zijn....maar ze kosten nog meer. En het kan veel simpel en goedkoper.

Nu bestel ik gewoon een megaverpakking wegwerpoordoppen (Howard Leight Bilsom 303L) en pak voor iedere rit een verse set en hou een paar reserve in m'n jas. Ik kan m'n intercom met helmspeakers prima verstaan tot pakembeet 130km/h. Bij 140 begint m'n voorspatbord als zeil te dienen en gaat de hele fiets zwabberen....dus das mooi. In het verkeer krijg ik aan geluid meer mee dan de gemiddelde koekblikker, dus dat is ook geen probleem.

Draag. Oordoppen. Wat anderen ook zeggen of doen ;)
 
Setje wegwerpoordoppen van de bouwmarkt en je oortje wat harder zetten. Je zult waarschijnlijk merken dat je je instructeur nu béter hoort omdat je gehoor niet meer hoeft te filteren tussen zijn stem en het getetter van windruis en motorblok. Vergelijk het met als je met harde muziek je oren dicht houdt en de persoon naast je opeens makkelijk kan verstaan.

Ik heb zelf ook gevoelige oren en tinnitus. Ik ken genoeg mensen die zonder oordoppen rijden, maar ik kan me dat niet voorstellen. Na een paar minuten boven de +/- 50km/h word ik gek van de herrie. En dat is zonder windscherm met een dure stille systeemhelm.

Ik heb twee sets otoplastieken versleten. Heel comfortabel en makkelijk in te doen....maar ook kostbaar, makkelijk te verliezen en je moet de prut eruit halen etc etc. Bovendien vond ik ze niet goed genoeg dempen. Ik kan me voorstellen dat die otoplastieken met ingebouwde speaker fantastisch zijn....maar ze kosten nog meer. En het kan veel simpel en goedkoper.

Nu bestel ik gewoon een megaverpakking wegwerpoordoppen (Howard Leight Bilsom 303L) en pak voor iedere rit een verse set en hou een paar reserve in m'n jas. Ik kan m'n intercom met helmspeakers prima verstaan tot pakembeet 130km/h. Bij 140 begint m'n voorspatbord als zeil te dienen en gaat de hele fiets zwabberen....dus das mooi. In het verkeer krijg ik aan geluid meer mee dan de gemiddelde koekblikker, dus dat is ook geen probleem.

Draag. Oordoppen. Wat anderen ook zeggen of doen ;)

Hier precies het zelfde.....nadeel van goede oordoppen is dat je dat gefluit zo goed hoort.... :o
 
The Baxxer, hier een topic over jouw probleem, wees voorzichtig met je oren en ga sowieso niet weer lessen met van die slechte apparatuur van rijscholen of anders met oordoppen er tussen, dat schelle getetter is niet goed maar omgevingsgeruis ook niet, zeker niet op de motor.

Tinnitus (fabrieksdoof)

Van de week in het nieuws, het is een serieus probleem aan het worden.
Gehoorschade bij kwart jongeren
 
Hoi Thebaxxer, ik herinner me dat toen in in Zaandam motorrijles had, er ook een man leste die doof was. Hoe dat toen werd opgelost weet ik niet, maar ik weet wel dat ik enorme bewondering had voor het doorzettingsvermogen van deze motorliefhebber, die er gewoon voor ging.
Misschien zou je eens kunnen opzoeken welke oplossing er is voor motorrijles aan mensen met een gehoorbeperking? En misschien is dat voor jou ook een mogelijkheid?

Ik had trouwens erg fijn les bij Erik van motorrijschool van Hees in Zaandam
Motor - Rijschool Van Hees
 
Wat al geopperd is: koop eens goedkope schuimpjes die helemaal afsluiten en kijk eens hoe het daar mee gaat.

Doordat je al het omgevingslawaai dempt kun je de porto iets harder zetten en hoor je de instructeur veel duidelijker. Ik weet nog wel bij mijn rijlessen dat toen ik eenmaal schuimpjes in deed dat dit een -enorme- verbetering was.

Windgeruis is ook continu, het geblaat van je instructeur niet. Dus van de porto ga je niet gelijk doof worden. Uiteraard is de combo ongedempt windgeruis én je porto daar nog eens hard overheen dubbel zo slecht voor je oren.

Dus normaals, ga niet gelijk strooien met grote hoeveelheden geld, probeer het eerst eens met schuimpjes en kijk hoe dat gaat. En uiteraard wel zorgen dat die schuimpjes helemaal goed afsluiten (en een paar keer testen thuis en niet mee lopen kloten vlak voordat je gaat lessen etc.)
 
Ik zie dat er al een hoop tips zijn gegeven, heb er niets op aan te vullen, maar vraag me wel af: hoe lest iemand die slechthorend/doof is?

Overigens heb ik ook één les gehad waarbij de motor van instructeur defect was, hij had toen een lesmotor gepakt en kon niet via de portofoon communiceren. Ik moest toen achter hem aan rijden.
 
Tijdens mijn rijles is hier eigenlijk geen woord over gesproken. Rijtijd op de snelweg en 80km wegen is wel minimaal maar toch..
Heb 2x een dagje een motor gehuurd / geleend en toen ook niks gebruikt maar daarna toch snel van die Moldex Spark Plugs gekocht.

Hoi Thebaxxer, ik herinner me dat toen in in Zaandam motorrijles had, er ook een man leste die doof was. Hoe dat toen werd opgelost weet ik niet, maar ik weet wel dat ik enorme bewondering had voor het doorzettingsvermogen van deze motorliefhebber, die er gewoon voor ging.
Heb ook een halve les gereden met een niet-werkend oortje en dan is het in je spiegels kijken naar de knipperlichten van de auto van de instructeur, maar echt lekker werkt dat natuurlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens mijn rijles is hier eigenlijk geen woord over gesproken. Rijtijd op de snelweg en 80km wegen is wel minimaal maar toch..
Heb 2x een dagje een motor gehuurd / geleend en toen ook niks gebruikt maar daarna toch snel van die Moldex Spark Plugs gekocht.Heb ook een halve les gereden met een niet-werkend oortje en dan is het in je spiegels kijken naar de knipperlichten van de auto van de instructeur, maar echt lekker werkt dat natuurlijk niet.

Het kan jaren goed gaan maar op een gegeven moment ben je aan de beurt zonder bescherming.
 
Allereerst stuk voor stuk onwijs bedankt voor jullie reacties. ik vind het leuk om te zien dat jullie met goede ideeën komen voor mijn probleem! Dit typeer ik als de vriendelijke mensen van het ''motorwereldje'' . Dit motiveert mij om een juiste oplossing te zoeken, zodat ik binnenkort ook op een motor zonder L kan rijden en als ik afstap nog normaal een praatje kan maken met jullie.
De goedkope schuimoortjes en een platte speaker maken het misschien ene stuk aangenamer voor mijn oren. dit omdat ik dan niet direct het getetter in mijn oor heb. Betreft de windruis wil ik ook graag geloven dat dit meer schade aan je oren toe doet waar je je bewust van bent.
 
De meeste reacties heb ik gelezen. Het probleem zit niet in de techniek maar in je oren. Ga eens langs bij de audicien en/of de dokter. Als je oren het goed doen dan zijn de communicatiemiddelen ook geen probleem meer. Dan los je echt het probleem op, nu doe je enkel aan symptoombestrijding.
 
Precies... Eerst een bezoekje aan de dokter/audicien! Met je oren moet je oppassen.
Ernstige schade is onomkeerbaar -O-
 
Ik denk ook dat het ligt aan de slechte of goedkope intercomsetjes die je rijschool gebruikt. Toen ik leste was de geluidskwaliteit best behoorlijk (en ik ben erg kritisch als het gaat over geluidskwaliteit) en moest ik vooral opletten dat ik hem niet zelf te hard zette. Na het halen van m'n rijbewijs heb ik altijd met oordoppen gereden en dat is echt een must! Vind zelf van die wegwerpschuimpjes het meest relaxt en dan met de zwaarste demping. In grote hoeveelheden inkopen.
 
De meeste reacties heb ik gelezen. Het probleem zit niet in de techniek maar in je oren. Ga eens langs bij de audicien en/of de dokter. Als je oren het goed doen dan zijn de communicatiemiddelen ook geen probleem meer. Dan los je echt het probleem op, nu doe je enkel aan symptoombestrijding.

Het probleem zit in beide, in de oren maar ook in de techniek, zeker als je van die goedkope intercom dingen hebt dat geluid is echt veel te schel.
 
Laatst bewerkt:
De meeste reacties heb ik gelezen. Het probleem zit niet in de techniek maar in je oren. Ga eens langs bij de audicien en/of de dokter. Als je oren het goed doen dan zijn de communicatiemiddelen ook geen probleem meer. Dan los je echt het probleem op, nu doe je enkel aan symptoombestrijding.

vrijwel geen enkele arts kan echt iets doen aan de gehoor problemen die hij al heeft. Hij kijkt even twee keer in je oren, dan krijg je een schouderklopje en de tekst...leer er mee leven. Voor TS, je kan best naar de dokter, maar die kunnen je waarschijnlijk toch niet helpen.

Verder.....altijd oordoppen dragen. Is de intercom van de rijschool slecht......overleg dat met de rijschool....! Geef ze in ieder geval de kans om het op te lossen.

Of koop zelf een betere set. Ik heb regelmatig muziek aan staan omdat ik dan niet naar het gefluit in hoef te luisteren.
 
Het systeem van de instructeur is vaak mono.
Zelf gebruikte ik een splitter en een 2e setje om er stereo van te maken.
[img=200]http://img.banggood.com/images/upload/2012/liuguanglian/SKU013908-1.JPG[/img]
 
Terug
Bovenaan Onderaan