Problemen server [UPDATE]

Ben zelf ook systeembeheerder maar dan meer qua Windows (die markt is nou eenmaal groter). Zo te lezen zit er weinig anders op dan wachten op een patch of migreren naar een andere distro...

Succes in ieder geval!
 
Heb ook nog even lopen zoeken maar is ook niet echt duidelijk een oplossing voor.. Of je moet de boel overgooien op een ander fs ? ext4 reiserfs ? Heb zelf niet heel veel specifieke ubuntu kennis... Wij draaien suse en debian.
 
Ben zelf ook systeembeheerder maar dan meer qua Windows (die markt is nou eenmaal groter). Zo te lezen zit er weinig anders op dan wachten op een patch of migreren naar een andere distro...

Succes in ieder geval!
waarom dat dan? Ik weet niet wat voor protocol er gebruikt wordt maar er is vast wel iets te doen aan een geheugenissue op een fileserver.

Staan de files raw in een database of is het een gemount fs op de andere servers?

Mocht er wat hulp nodig zijn let me know.
 
Al gedacht aan een hardware-issue?
Misschien kapotte cache-module op de RAID-controller of een rotte memory-bank?
 
Maak een file met pico of nano en zet er dit in:
sync
echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 2 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches
Save de file onder de naam fre
Zet in je crontab dit:
* 0-23 * * * root /etc/fre

Maak de file executable:
chmod +x fre

Dan word elk uur je geheugen vrij gemaakt
drop_caches | LinuxInsight

Damn... precies wat ik Pierre al had gemailt :} ;)
 
Ik blijf dat hier maar volgen.
Nochthans ik snap er helemaal geen donder van

trl-alt..... en toen zat ik al vast bij dellete. Daar was ik de draad al weer kwijt _O-

:? Wat snap je niet ?

Kun je hier posten dan doet M-F het.

Kun je hier niet posten doet M-F t niet.
 
Laatst bewerkt:
Al gedacht aan een hardware-issue?
Misschien kapotte cache-module op de RAID-controller of een rotte memory-bank?


die kan je meestal wel met diagnose software vinden,, en als er een rotte geheugenbank erop zit dan.,,,, loopt helemaal niet zodra ie iets in laad....
 
Maak een file met pico of nano en zet er dit in:
sync
echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 2 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches
Save de file onder de naam fre
Zet in je crontab dit:
* 0-23 * * * root /etc/fre

Maak de file executable:
chmod +x fre

Dan word elk uur je geheugen vrij gemaakt
drop_caches | LinuxInsight

Die cron regel is elke minuut, niet elk uur. En 0-23 staat gelijk aan *. Maargoed, afgezien daarvan, als eoa process geheugen staat te lekken (staat 'op te eten') dan heeft het weinig zin om cache uit het geheugen te gooien.

Sowieso heeft linux weinig aan leeg geheugen. Sterker nog, ongebruikt geheugen wordt standaard volgegooid met cache zodat het nuttig gebruikt wordt.

Als de NFS daemon inderdaad geheugen lekt en er is geen update voor, dan zit er denk ik niets anders op dan tijdelijk over te stappen op iets anders, CIFS ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Ja of wellicht iSCSI als dat tot de mogelijkheden behoord. Dat is nog net iets sneller dan CIFS natuurlijk. Gezien hoe lang dit probleem al schijnt te spelen is wachten op een patch misschien niet de beste optie. :(
 
Als de NFS daemon inderdaad geheugen lekt en er is geen update voor, dan zit er denk ik niets anders op dan tijdelijk over te stappen op iets anders, CIFS ofzo.

Of een andere versie van NFS erop zetten natuurlijk....dat is altijd nog handiger als een 'vreemd' protocol gebruiken. (niets tegen CIFS, maar NFS blijft meer native als dat :) )

Aan de beheerders: succes!
 
just wondering


dit probleem is ''ineens'' ontstaan, of in ieder geval, er word pas recentelijk hinder van ondervonden

waarom voorheen niet? wat is er veranderd? en is dat dan niet terug te draaien?


niet dat ik er verstand van heb :+ ik ben niet veel verder gekomen dan de fysieke hardware, en het plaatsen daarvan
en zelfs daar was ik niet al te best in :)
 
:^ Dat sowieso ... _O-


Ja of wellicht iSCSI als dat tot de mogelijkheden behoord. Dat is nog net iets sneller dan CIFS natuurlijk. Gezien hoe lang dit probleem al schijnt te spelen is wachten op een patch misschien niet de beste optie. :(

Leg eens uit :+

[me="wimmel_1"]werkt met CIFS en iSCSI targets op één en dezelfde NETAPP en ontsluit dat spul naar gelang de vraag. Maar liever gewoon DAS... Dat werkt écht beter over een HBA.[/me]
 
Laatst bewerkt:
Heb je daarentegen als eens gekeken naar :

thedomain-specific ADLs have been presented to deal with embedded and real-time systems (such as AADL,[4] EAST-ADL,[5] and EADL[6]), control-loop applications (DiaSpec[7]), product line architectures (Koala[8]), and dynamic systems (Π-ADL[8])). Analysis-specific ADLs have been proposed to deal with availability, reliability, security, resource consumption, data quality and real-time performance analysis (AADL, behavioral analysis (Fractal[9])), and trustworthiness analysis (TADL[10]).

Moet je dus dringend eens doen !


:+
 
Altijd kut dit soort dingen. Ben zelf 2,5 jaar systeembeheerder geweest o.a. in een datacentrum (inmiddels al weer een flinke tijd software ontwikkelaar) dus kan er wel over mee lullen :)

Hoe groot is het MF serverpark eigenlijk? Foto's? :)

Als heel de piratebay op een klein prut servertje draait zal het mf niet heel veel grote moeten zijn .....Bron : http://youtu.be/eTOKXCEwo_8

maar idd die server begon te roken... bananeman zn plantjes stonden er te vlak bij en er was wat vocht van de waterbak over zijn servertje gelopen.
Daar kon die oude server met die DX-386 met co processor niet zo goed tegen . :+ waardoor de 120 mb harde schijf meteen volliep.


ennu symtoom bestrijding ?? Of visie met de toekomst in het oog omdat het data verkeer alleen maar toeneemt ?
 
ach ja, problemen gebeuren.

Heel veel mensen die in deze tijd nog zo afhankelijk zijn van MF omdat ze het nog te koud vinden om te rijden, of vinden dat er nog pekel ligt of durven nog niet op hun motor te stappen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan