Project Ducati Mototrans Forza 350

texoot

MF veteraan
23 mei 2007
4.036
852
Ik heb een Ducati Mototrans Forza 350 gekocht zonder kenteken.Motor komt uit Spanje,zit ook een Spaanse plaat op.Voor zover ik me heb ingelezen,heeft Ducati deze ééncilinders gemaakt in 1973 en 1974,en daarna zijn de blokken en de gehele motor gebouwd door Mototrans,een Spaans bedrijf uit Barcelona.Ze zijn doorgegaan tot in 1983 en toen overgenomen door Yamaha.De blokken zouden in detail anders zijn dan de blokken van Ducati,maar de details weet ik niet.Wat ik wel weet is dat deze schroefveren heeft op de kleppen in plaats van haarspeldveren op de Duc.Ook is de elektrische installatie 12volt.Het is overigens geen desmo.
Van de verkoper,een bedrijf die veel oudere motoren verkoopt,heb ik een koopovereenkomst en een lijst met framenummers waaruit het vermoedelijke bouwjaar is te halen.Voor technische gegevens van de motor verwees hij me naar Google,maar daar vind ik alleen maar wat op Wikipedia,en ook nog van een ander model.Wielbasis klopt bv niet.
Ik moet uiteraard naar het RDW en heb daar maar één keer een Muz Skorpion laten keuren,18 jaar geleden.Ik heb begrepen van de verkoper dat de verlichting,remmen en banden in orde moeten zijn.Daar ga ik me eerst op richten,en dan hoop ik maar dat ik een kentekenbewijs kan krijgen.

Het blok ziet er nog redelijk uit,maar de rest is niet al te fraai.Akront velgen en naven zijn nog wel mooi te krijgen,carburateur heb ik uit elkaar gehad en die is weer netjes.Moest alleen een nieuwe dop op onder de vlotterbak.
Tellers lijken ook nog bruikbaar.
Tank is van polyester en veel te groot,die ga ik sowieso niet gebruiken.Zag ook bij de kranen scheurtjes in het polyester.
De achterremsleutel was vastgelast aan het asje,daarvan heb ik het asje afgezaagd en een nieuw asje aan gelast.Remsleutel nieuw gemaakt.
Voorremklauw en pomp waren niet meer te redden,pompje ben ik nog aan het zoeken.Ik had nog een rechter Brembo klauw,die heb ik pasgemaakt door de schijf naar de andere kant te brengen.
Ben nu begonnen aan de bedrading,dat was echt een chaos.Heb de hele zooi eruit geknipt en ik maak het opnieuw.

Had ook nog gekeken of het tandwiel wat de oliepomp en ontsteking aandrijft van plastic of staal is.Die van plastic schijnt nogal bros te worden.Gelukkig is die wel van staal.Was maar goed dat ik daar keek,want iemand had met vloeibare pakking lopen klooien,en er zat een kluit in de aanzuig van de pomp.Hoop dat ie er geen schade van heeft opgelopen.Motor heeft nog niet gelopen.Olie zag er goed uit en compressie heeft ie zat.
9787.jpg
6534.jpg
6446.jpg
4314.jpg
 
Hmmm vierkant potje wat er over kan vinden niet echt passend bij deze wat klassiek model .
Andere vraag wat ga je mat de oude doen ?

Die van mijn foto is trouwens een van jou oudere projecten waar een lip van afgebroken was
Was goed te lassen en gebruikt hem nu voor testwerk op ex lekkende remklauwen
 
Hmmm vierkant potje wat er over kan vinden niet echt passend bij deze wat klassiek model .
Andere vraag wat ga je mat de oude doen ?

Die van mijn foto is trouwens een van jou oudere projecten waar een lip van afgebroken was
Was goed te lassen en gebruikt hem nu voor testwerk op ex lekkende remklauwen
Als je wilt haal ik de oude uit de kliko Rob. Zuiger zat vast op einde van de slag. Wil hem wel op de post doen🤪
 
Zou hem zeker willen hebben al is maar voor op het bureau , het is tenslotte een echt oud exemplaar en je weet nooit misschien is het makkelijke fiks na hem uit elkaar genomen te hebben
Revisie zuigers zijn nog steeds betaal baar te vinden voor de meeste Brembo's
Hoor wel wat de kosten zijn voor dat opsturen :t Nico

Als we wat dichter bij elkaar zouden wonen zou ik hem wel komen halen 🤭
 
Zou hem zeker willen hebben al is maar voor op het bureau , het is tenslotte een echt oud exemplaar en je weet nooit misschien is het makkelijke fiks na hem uit elkaar genomen te hebben
Revisie zuigers zijn nog steeds betaal baar te vinden voor de meeste Brembo's
Hoor wel wat de kosten zijn voor dat opsturen :t Nico

Als we wat dichter bij elkaar zouden wonen zou ik hem wel komen halen 🤭
Heb de kliko op z’n kop gehad, maar het deksel en het handle vind ik niet meer.
Stond al aan de weg, als je wilt kan ik hem nog omkeren morgenochtend?
 
Bedrading is zo goed als klaar. Remklauw zit er ook op,weliswaar niet origineel, maar goed genoeg voor de keuring hoop ik.
Remleiding is besteld, rempomp komt eraan.
FC059466-A9D7-4EEA-AEDF-A0994556D37E.jpeg
 
Mooi project 👍🏻
Waarom heb je de remklauw niet wat verder bij de vorkpoot geplaatst? Dan kon je die schetsplaat wat kleiner houden.
 
Mooi project 👍🏻
Waarom heb je de remklauw niet wat verder bij de vorkpoot geplaatst? Dan kon je die schetsplaat wat kleiner houden.
Dat kon niet,omdat de klauw al aan een schetsplaat zit,en de bevestiging op de vorkpoot zit ook in de weg.Zijn overigens gedeeltelijk stalen onderpoten.
Als ie gekeurd is gaat er toch een andere vork in *D
 
Het huis/pomp is ook goed hendel heb ik op voorraad deksel is jammer maar die van de latere met kunststof reservoir past ook en die heb ik op voorraad .
als ik de pomp weer aan de praat krijgt .

Remklauw verderweg is toch ook gelijk een grotere schetsplaat ??
Dacht dat er standaard een P08 remklauw op zat wat ik met Google vond .
 
Verder maar ff via pb Rob.
Koplamp zit erop van een oudere Kawa. Alles werkt nu naar behoren.
De aansluiting van de carb naar de luchtfilterkast zit hopeloos uit lijn. Daarvoor zat er een zachte rubber ribbelslang aan. Die was totaal vergaan. Heb de aansluiting verlast en een slang van een Muz gebruikt. Moet alleen nog nieuwe lippen aan het frame maken.
74581380-D6D4-4C36-B820-9B59A13E56E3.jpeg
12C8C785-38C0-410B-8C59-372AF8AE5961.jpeg
 
Weet een veel betere: met een lekker biertje dit soort topic's bekijken :+

En dan zien hoe een MF-er een motor die door de meeste afgeschreven zou worden, weer tot leven wekt.
 
Zeker geen purist, liever een oudere motor in rijdende staat met wat "trucs" (mits veilig) dan eindeloos wachten op dat ene speciale onderdeeltje.

En wat is origineel als het zeg 25 jaar gebruikt is (en hopelijk enigszins onderhouden), daarna in de schuur beland en na de nodige omzwervingen op een eiland is aangekomen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan