Project Ducati Mototrans Forza 350

Vandaag de voorvork binnen, ziet er erg netjes uit. Had er ook een bovenste kroonplaat bij gekocht, maar zit me te weinig vlees aan voor stuurstroppen.
Komen platen van een Guzzi voor.
Ook een adapterring gedraaid voor de remschijf.
E1658875-AB27-4542-B248-8EE4BB0E89C2.jpeg
 
De motor net gestart met een extern benzinetankje.Drie trappen en hij liep!Klinkt mechanisch heel goed,de uitlaat is wat rumoerig,maar ik ga ervan uit dat ie woensdag bij de RDW niet hoeft te lopen.
Er zit een oliedruksensor op de nokkenas,die er bij de Ducati's niet op zit volgens mij.Lampje gaat niet uit,maar ik verdenk de sensor zelf.Veerdruk is erg hoog om hem te laten schakelen.Vraag me sowieso af hoeveel druk je gaat opbouwen met overal kogellagers.
Mss laat ik hem wel helemaal weg.
Nog een paar puntjes op de i en dan woensdag naar de keuring :+
 
Vandaag naar de rdw en dat ging heel goed. Eerst nog ff spannend bij de intake, daar werd gevraagd hoe ik kon aantonen dat de motor uit Spanje komt.
Uiteindelijk ging de keurmeester ermee akkoord dat ik aannemelijk had gemaakt dat de motor van voor 1-1-1978 is, en de datum eerste toelating op 30-6-1977 gezet.
Hiermee krijg ik een bijbehorende kentekencombinatie en kan ik een blauwe plaat aanschaffen. 😄😄
Verlichting, remmen en banden wordt helemaal niet naar gekeken, wel motorbloknummer.
29887FBB-7B98-4169-AAE1-8A0B05FD2334.jpeg
 
Mooie fiets geworden :t

Krijgen we nu ook nog een review hoe het rijdt ? En ik hoop voor jouw beter als gehoopt ;)
 
Mooie fiets geworden :t

Krijgen we nu ook nog een review hoe het rijdt ? En ik hoop voor jouw beter als gehoopt ;)
Uh, zo ziet ie er origineel uit. Vanaf hier vind de metamorfose plaats.
Heb er geen meter mee gereden, ook nog geen kenteken.
Wel nog een keer gestart zonder oliedruksensor. Olie golft eruit, maar ik geloof niet dat ie druk opbouwt.
 
Velgen en naven ontdaan van alle verf, kunnen ze weg voor nieuwe spaken.
Kroonplaten zijn ook passend gemaakt.
Achterbrug eruit gehaald, dat was in 45 jaar nog niet gebeurd. Zitten droge bussen in en excenters, nog geheel spelingsvrij😄
31B5ACA0-A861-4165-87AF-C545DF000254.jpeg
 
Bezig de excenters naar de achterkant te brengen. Veel makkelijker stellen, en doordat er een grote bus aan het frame zit, heb ik daar last van met het schakel en rempedaal.
Opstelling gemaakt om de achterkant van de vork in model te krijgen. Had al een paar klembussen gemaakt.
Vork stellen om te lassen. Nog ff puzzelen, want de vork is niet helemaal recht😄
2BBBF221-A725-43B1-ADA2-4F0E0EE10FC9.jpeg
94D88D33-1C72-4CE0-91C2-ED1DC98B76FF.jpeg
 
Ik heb alle niet ter zake doende beugels en onderdelen van het frame afgeslepen en glad gemaakt. Had nog een klusje met de onderste balhoofdlagerschaal. Te weinig ruimte om de cup eruit te meppen. Uiteindelijk met een dremel twee kuiltjes gemaakt in de buis. Zat ws al 45 jaar op z’n plek en erg vast😁
Ook een plaatje op een framebuis gelast die was doorgesleten door een doorhangende ketting.
Waar de excenters aan het frame zaten heb ik gedraaide stalen ringen gelast voor de bevestiging van de vork. Ook aan weerskanten een stalen huisje gelast waar een kogellager inkomt voor de schakeling. Die gaat verhuizen naar de linkerkant.
D4C2D474-E453-4BC9-A883-A7D35006B9A6.jpeg
E355224C-ABD9-4747-8A81-D55421966392.jpeg
 
Vork verder afgemaakt, achteras is 15 mm met moeten M15x1, daar heb ik niks voor. Afgedraaid en M14x1,50 draad gesneden. De as zit in een alu prop waar weer een pennetje aanzit tegen verdraaien.
Achtervorklagering ook pasgemaakt met rvs bussen. As kwam van een andere motor en moest ook ingekort. Was te hard om draad te snijden. Roodheet gestookt en laten afkoelen, toen ging het wel. Moeren uitgedraaid en M14 in getapt.
0C667DF3-9F57-4A42-B3EE-76440D08425E.jpeg
 
Niet bang dat er nu iets verbuigen kan doordat de harding weg is ?
Nee hoor, was evengoed nog erg taai om draad te snijden.
De as kwam van een SR500, ook geen pk pakhuis, maar imo een beetje over- engineerd 🤪
 
Ik had een verzoek ingediend bij het rdw voor een historisch kenteken. Dat is een combinatie uit de periode van datum eerste toelating. Heb nu een combinatie met YE in het midden.
Werd vandaag teruggebeld, maar het is niet mogelijk omdat dit motortype nooit op kenteken heeft gestaan in nl.
Volgens de man bij rdw is dit de eerste Mototrans op nl kenteken, maar dat betwijfel ik.
 
1674052423999.png


Op "Motortrans" is er niks, op "Forza"veel bromfietsen, maar 1 motorfiets


KentekenVoertuigsoortMerkHandelsbenamingCilinderinhoudMassa ledig voertuigDatum eerste toelatingDatum eerste tenaamstelling in Nederland
98YB10MotorfietsDUCATI
350​
346​
130​
19730630​
20140113​
MT65GDMotorfietsDUCATI
350​
350​
19730228​
19940902​
MX80FLMotorfietsDUCATI
350​
349​
19740417​
19960718​
MZ36GSMotorfietsDUCATI
350​
350​
192​
19750630​
19981112​
ZF4554MotorfietsDUCATI
350​
340​
138​
19700611​
20080728​
 
Terug
Bovenaan Onderaan