Project Ducati Mototrans Forza 350

Vandaag eindelijk op de wielen🤪
Voorvork lijkt vrij aardig, achtervering is te slap, daar moet minimaal een zwaardere veer onder.
9ACBFB75-A7BE-4A65-9D1B-0D7FD634AB12.jpeg
CC13B643-BF60-4BBF-A7EF-2D81DB769EA9.jpeg
 
leuk ding , vindt hem bijna mooier dan origineel !
ik zou wel die kroonsteen zo gauw mogelijk vervangen voor iets beters als ik jou was , kroonstenen en van die scotchlocks moet je niet willen op een motorfiets . pak dan fast-on , bosch super seal , of deutsch connectors ;) . of mijn persoonlijke favoriet , amphenol (kan ze via mijn werk krijgen , maar zijn echt super connectors)
 
Hij bedoelt dat de schokdemper beter in het midden had moeten staan, maar dat gaat uiteraard niet, vanwege de carburateur en luchtfilter en accubak.
Tenminste, zo vatte ik zijn vraag op.
Neen, ik bedoel vooral dat de twee ogen parallel moeten staan met de beweging van het achterwiel. De schokbreker mag niet licht schuin staan.
 
Neen, ik bedoel vooral dat de twee ogen parallel moeten staan met de beweging van het achterwiel. De schokbreker mag niet licht schuin staan.
De ogen van de demper staan mooi in lijn.In de ogen zitten gewrichtslagers,die kunnen een beetje scheefstand nog wel opvangen.
Demperstang vind dat niet leuk :)
 
Ik vind trouwens die hele achterbrugconstructie aan de slappe kant.
Daar maak ik me geen zorgen over Jaap. Heb één buis moeten richten toen ik met de brug begon en dat is een taaie🤪
Tank er even opgelegd, vind de stand wel goed zo. Zadel zal wel flink hoog moeten worden.
Voorvork heb ik 20 mm laten zakken door de vulbussen in te korten.
Denk wel dat ik rechts ga schakelen, want ik kom slecht uit met de pook icm de kickstarter.
0394FD7D-48E9-4CEC-A013-158DADF6BE8B.jpeg
F1E4CADB-1FA2-42DD-BE33-A8733A1541C8.jpeg
 
de hoek van de schokbreker op de achterbrug is niet goed gekozen .
Nu zal de naast het indrukken ook naar beneden gaan waardoor je geen progressiviteit krijgt als je in veert eerder het tegenstelde .
Kijk maar naar de cirkel beweging van dat punt bij het in veren .
Dat is ook de reden dat je een zwaardere veer nodig denk te hebben tewel deze veer naar ik meen van een zwaardere motor afkomt en je eerder aan een lichtere veer zou denken
 
Laatst bewerkt:
de hoek van de schokbreker op de achterbrug is niet goed gekozen .
Nu zal de naast het indrukken ook naar beneden gaan waardoor je geen progressiviteit krijgt in je veer eerder het tegenstelde .
Kijk maar naar de cirkel beweging van dat punt bij het in veren .
Dat is ook de reden dat je een zwaardere veer nodig denk te hebben terwel deze veer naar ik meen van een zwaardere motor afkomt en je eerder aan een lichtere veer zou denken
Ik heb in het begin gemeten met de demper zonder veer. Steeds een plankje onder het wiel en de indrukking van de demper meten. Hij is wel progressief, maar vrij licht.
Zeker niet degressief.
Dat de veer progressief gewonden is helpt hier ook niet mee.
Ik ga alles nog eens grondig bestuderen, mss stuur ik een paar foto’s naar HK voor advies.
 
Ik ben bang dat Rob gelijk heeft, de brug duwt de demper net zoveel in als hij hem naar beneden draait. Als je de demper hoger op de brug plaatst zal hij meer in de lengte ingedrukt worden. Dat gaat wel ten koste van het ontwerp. De achterkant van de demper moet omhoog, of de voorkant omlaag. Of je moet een Pro link maken.
 
Ik ben bang dat Rob gelijk heeft, de brug duwt de demper net zoveel in als hij hem naar beneden draait. Als je de demper hoger op de brug plaatst zal hij meer in de lengte ingedrukt worden. Dat gaat wel ten koste van het ontwerp. De achterkant van de demper moet omhoog, of de voorkant omlaag. Of je moet een Pro link maken.
Ik vrees ook dat het anders moet. Totale veerweg gemeten zonder veer en dat was 160 mm.
Zo op het oog ziet het er uit zoals bv een Kawa Er6 of Aprilia Shiver.
Wordt nog een klusje om aan te passen, alles past maar net😀
Hevelsysteem zou ook een goeie zijn, maar daar is geen ruimte voor.
 
Ik vrees ook dat het anders moet. Totale veerweg gemeten zonder veer en dat was 160 mm.
Zo op het oog ziet het er uit zoals bv een Kawa Er6 of Aprilia Shiver.
Wordt nog een klusje om aan te passen, alles past maar net😀
Hevelsysteem zou ook een goeie zijn, maar daar is geen ruimte voor.
Klopt, ik heb beide gehad en moest er gelijk aan denken toen ik jouw systeem zag, maar de verhoudingen en hoeken zijn erg belangrijk voor een goede werking.
 
Nog wat geprobeerd met de demper. Bevestiging provisorisch verlengd met een stripje van 44 mm. Een wereld van verschil🤪Nu voelt de hele achterkant mooi aan. Ga de achterbrug aanpassen.
Verder de luchtfilterkast en de uitlaat een klein beetje. Heb gelukkig net voldoende ruimte bovenin het frame met de piggyback.
4977021D-E08C-48B3-BCA8-F2A4E320B9AA.jpeg
 
Zo komen de verhoudingen van de brug ook meer overeen met wat je ziet bij een Yamaha Monocross brug. :Y
Al doende leert men!
 
Nog wat geprobeerd met de demper. Bevestiging provisorisch verlengd met een stripje van 44 mm. Een wereld van verschil🤪Nu voelt de hele achterkant mooi aan. Ga de achterbrug aanpassen.
Verder de luchtfilterkast en de uitlaat een klein beetje. Heb gelukkig net voldoende ruimte bovenin het frame met de piggyback. Bekijk bijlage 1869823
Voordat je het definitief maakt, kan je nog wat testen doen met de nieuwe geometrie. Je kan de veer van de schokbreker halen en onder het achterwiel elke keer een extra plankje van een centimeter leggen. Bij elk plankje meet je ook de hart op hart afstand van de schokbreker op. Als je deze tegenover elkaar uitzet in een grafiek, dan weet je hoe de spanning in de schokbreker opbouwt ten opzichte van de veerweg van het achterwiel. Met zo'n grafiekje kan een veringspecialist ook een leuk passend veertje bepalen.

Houdt er rekening mee dat de rubberen bump van een schokbreker ondanks zijn stevig ogende formaat, bij een flinke klap toch wordt gereduceerd naar zo'n 2mm dikte. Voor je totale veerweg van het achterwiel is het handig om hier rekening mee te houden.
 
Voordat je het definitief maakt, kan je nog wat testen doen met de nieuwe geometrie. Je kan de veer van de schokbreker halen en onder het achterwiel elke keer een extra plankje van een centimeter leggen. Bij elk plankje meet je ook de hart op hart afstand van de schokbreker op. Als je deze tegenover elkaar uitzet in een grafiek, dan weet je hoe de spanning in de schokbreker opbouwt ten opzichte van de veerweg van het achterwiel. Met zo'n grafiekje kan een veringspecialist ook een leuk passend veertje bepalen.

Houdt er rekening mee dat de rubberen bump van een schokbreker ondanks zijn stevig ogende formaat, bij een flinke klap toch wordt gereduceerd naar zo'n 2mm dikte. Voor je totale veerweg van het achterwiel is het handig om hier rekening mee te houden.
Zo was ik in het begin ook bezig, steeds plankjes onder het wiel en de indrukking meten van de demper.
Uiteindelijk is het dit geworden, demper voelt heel goed aan nu.
97F0C93C-A3A3-4655-8D2F-8A33BD123BE9.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan