Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Neen, ik bedoel vooral dat de twee ogen parallel moeten staan met de beweging van het achterwiel. De schokbreker mag niet licht schuin staan.Hij bedoelt dat de schokdemper beter in het midden had moeten staan, maar dat gaat uiteraard niet, vanwege de carburateur en luchtfilter en accubak.
Tenminste, zo vatte ik zijn vraag op.
De ogen van de demper staan mooi in lijn.In de ogen zitten gewrichtslagers,die kunnen een beetje scheefstand nog wel opvangen.Neen, ik bedoel vooral dat de twee ogen parallel moeten staan met de beweging van het achterwiel. De schokbreker mag niet licht schuin staan.
Want?Ik vind trouwens die hele achterbrugconstructie aan de slappe kant.
Daar maak ik me geen zorgen over Jaap. Heb één buis moeten richten toen ik met de brug begon en dat is een taaieIk vind trouwens die hele achterbrugconstructie aan de slappe kant.
Ik heb in het begin gemeten met de demper zonder veer. Steeds een plankje onder het wiel en de indrukking van de demper meten. Hij is wel progressief, maar vrij licht.de hoek van de schokbreker op de achterbrug is niet goed gekozen .
Nu zal de naast het indrukken ook naar beneden gaan waardoor je geen progressiviteit krijgt in je veer eerder het tegenstelde .
Kijk maar naar de cirkel beweging van dat punt bij het in veren .
Dat is ook de reden dat je een zwaardere veer nodig denk te hebben terwel deze veer naar ik meen van een zwaardere motor afkomt en je eerder aan een lichtere veer zou denken
Ik vrees ook dat het anders moet. Totale veerweg gemeten zonder veer en dat was 160 mm.Ik ben bang dat Rob gelijk heeft, de brug duwt de demper net zoveel in als hij hem naar beneden draait. Als je de demper hoger op de brug plaatst zal hij meer in de lengte ingedrukt worden. Dat gaat wel ten koste van het ontwerp. De achterkant van de demper moet omhoog, of de voorkant omlaag. Of je moet een Pro link maken.
Klopt, ik heb beide gehad en moest er gelijk aan denken toen ik jouw systeem zag, maar de verhoudingen en hoeken zijn erg belangrijk voor een goede werking.Ik vrees ook dat het anders moet. Totale veerweg gemeten zonder veer en dat was 160 mm.
Zo op het oog ziet het er uit zoals bv een Kawa Er6 of Aprilia Shiver.
Wordt nog een klusje om aan te passen, alles past maar net
Hevelsysteem zou ook een goeie zijn, maar daar is geen ruimte voor.
Voordat je het definitief maakt, kan je nog wat testen doen met de nieuwe geometrie. Je kan de veer van de schokbreker halen en onder het achterwiel elke keer een extra plankje van een centimeter leggen. Bij elk plankje meet je ook de hart op hart afstand van de schokbreker op. Als je deze tegenover elkaar uitzet in een grafiek, dan weet je hoe de spanning in de schokbreker opbouwt ten opzichte van de veerweg van het achterwiel. Met zo'n grafiekje kan een veringspecialist ook een leuk passend veertje bepalen.Nog wat geprobeerd met de demper. Bevestiging provisorisch verlengd met een stripje van 44 mm. Een wereld van verschilNu voelt de hele achterkant mooi aan. Ga de achterbrug aanpassen.
Verder de luchtfilterkast en de uitlaat een klein beetje. Heb gelukkig net voldoende ruimte bovenin het frame met de piggyback. Bekijk bijlage 1869823
Zo was ik in het begin ook bezig, steeds plankjes onder het wiel en de indrukking meten van de demper.Voordat je het definitief maakt, kan je nog wat testen doen met de nieuwe geometrie. Je kan de veer van de schokbreker halen en onder het achterwiel elke keer een extra plankje van een centimeter leggen. Bij elk plankje meet je ook de hart op hart afstand van de schokbreker op. Als je deze tegenover elkaar uitzet in een grafiek, dan weet je hoe de spanning in de schokbreker opbouwt ten opzichte van de veerweg van het achterwiel. Met zo'n grafiekje kan een veringspecialist ook een leuk passend veertje bepalen.
Houdt er rekening mee dat de rubberen bump van een schokbreker ondanks zijn stevig ogende formaat, bij een flinke klap toch wordt gereduceerd naar zo'n 2mm dikte. Voor je totale veerweg van het achterwiel is het handig om hier rekening mee te houden.