Projekt GS500RS

Aangezien ik het 3.5" achterwiel met 140er band (origineel 130) te smal vind ga ik maar eens op zoek naar een ander achterwiel.
Na wat speurwerk hier ben ik tot de conclussie gekomen dat ik het beste kan kiezen voor het achterwiel van een '98-'02 GSX600/750f.
Het enige nadeel is dat deze 3 rechte spaken heeft ipv 3 ligt gebogen spaken. Maar ik denk dat dit niet erg op gaat vallen (zie ook het voorbeeld in de link).
Het voordeel is dat deze velg 4.5" breed is en dus prima een 160er band kan hebben.
Nu nog even op zoek naar naar zo'n wiel incl remschijf.
Iemand nog wat liggen?

Ik heb 2 verschillende wielen in mn motor en dat is nog nooit iemand opgevallen!
Heb ik wel 2 grote remschijven in mn voorwiel...
 
Thnx, voorlopig ligt het hier echter stil.
Ik heb vanmiddag het wiel gepast maar ik kom behoorlijk in de knoei met de ketting.
[afbeelding]

Mijn nieuwe band (160er) is 170mm breed :? , tov mijn oude (140er) 142mm zit hier dus een verschil in van 28mm, dit is 14mm per zijde.
De ruimte die ik heb tussen de oude band (142mm) en de ketting is 9,5mm.
Aangezien ik 3mm ruimte wil hebben moet ik dus een offset van 7.5mm zien te overbruggen.

Ik kan uiteraard mijn wiel een stukje uit het midden plaatsen.
Als ik dit 4mm zou doen ben ik voor nog slechts 3,5mm en achter 7.5mm nodig aan offset voor de tandwielen.
Ik heb gelezen dat bij SM's het achter wiel soms wel tot 10mm uit het midden staat zonder problemen, dit zou dus bij mijn 4mm niet z'n punt moeten zijn.

The klussing continuous ;)
Hmm, that sucks man! Stiekem niet een 170'er :P

Oh, je mooie witte velg is zwart :P

Denk dat ik deze week begin aan mijn fiets :Y
 
Kom je niet weg met een offset voortandwiel? Of zit het frame dan in de weg?

Ik zou niet weten waar ik een offset tandwiel vandaan moet halen, en die zou ook max 3-4mm mogen zijn ivm de koppelings kabel en mechaniek.
Zijn daar adresjes voor?

Als ik zo naar de ruimte kijk tussen frame en ketting kan ie nog wel wat verder naar buiten lijkt mij?.
Dat lijkt mij iig ook mooier dan het wiel uit lijn zetten (ondanks dat je het misschien niet merkt met rijden).
Maar ik denk ook niet dat je het daarmee zult redden.....dus dan het tandwiel zo ver mogelijk naar buiten en het achterwiel minimaal naar rechts?.
Voor de rest niet teveel naar mijn mening luisteren want ik zie al dat jij veel technischer bent dan ik met mijn gepruts ;)

Suces verder met dit leuke projekt!.

Thnx ik kan idd nog wel een paar mm naar buiten wat frame betreft.
Het liefs ga ik (zoals hier boven ook al staat) een mm of 3-4 naar buiten met een offset vandwiel. Maar ik heb geen idee waar ik die weg kan halen :S
Dan zit ik achter ook nog met een probleem. Ik wil het achterwiel 4mm offset monteren dan moet ik dus die 4mm opvullen aan tandwielzijde + de 4 mm van het offset tandwiel voor.
Dat is samen 8 ;) dus ik ben ook nieuwe tapeinden nodig in de tandwielhouder... en waar kan ik deze vandaan halen???

Wanneer iemand mij van info kan voorzien dan heeeel graag :) alvast bedankt voor het meedenken :}
 
Laatst bewerkt:
Er staat hier op het forum wel het 1 en ander over hoe te maken.
Als je nu gewoon een ander voortandwiel hebt en die afdraaid tot de juiste dikte en last aan je eigen tandwiel last dan ben je er toch?.
Je hebt vast wel kennisen die dat kunnen.
 
Na wat zoekwerk op google (2 dagen zoeken) ben ik op de volgende oplossing gekomen.

Ik heb een voortandwiel gevonden met een offset van 3mm.
Om deze te laten passen moet ik aan de buitenkant van dit tandwiel die 3mm er weer afdraaien tbv de borgring circlip.
(Ik wil nog proberen een extra groefje (tbv de borgring circlip) in de pri as te maken waardoor ik een offset van 4 en misschien 5mm kan halen, maar dit moet ik nog even uitzoeken.

Hier een foto:
Origineel:
zbatka-napdowa-jt-przd-520-jtf56516.jpg

Type: JTF56516

Nieuw
8098214.jpg

Type: JTF51216

Daarnaast ga ik de rem bracket 4mm inkorten waardoor het wiel 4mm offset komt te staan.
Deze ruimte moet ik (plus de offset van het voortandwiel) opvangen tussen de tandwiel drager en het tandwiel. Hier voor word een spacer gemaakt die 8mm dik is (1mm extra).
Hiervoor heb ik dus ook langere tapeinden gevonden het gaat om de Suzuki bolt (10x47)
origineel is de GS voorzien van Suzuki bolt (10x38).

Spullen zijn inmiddels besteld, hopen dat we snel weer verder kunnen :).
Uiteindelijk hoop ik een speling tussen band en ketting te krijgen van 4mm.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal erg goed uit D! :)
Maar waar je tegenaan gaat lopen, is dat met die ring die je tussen je drager en tandwiel wilt plaatsen, je tandwiel gaat 'zoeken' gevolg is dat je ketting ovaal wordt.
oplossing zou een soort kraag zijn op de ring..
 
Daar heb ik uiteraard wel aan gedacht rijk, dit gaat hem worden:
full


Toch moet je dat 'je ketting ovaal word' stukje nog even uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag sms gehad van motoport dat het tandwiel, de tandwielbouten en de vulringen voor de as binnen zijn, ook heeft freaky guy de toegezegd de spacer voor me te gaan draaien :), heel erg bedankt daarvoor!
Ik ben dus zo blij als een kind en kan niet wachten tot de spulletjes in huis is.
 
Afgelopen zaterdag het voorste offset tandwiel en de langere tandwiel bouten gehaald voor de achterste tandwiel.
Gister avond stond er een pakketje bij de deur :)
9935a7b3.jpg

De spacer is er dus ook :) heel erg bedankt nog freaky :)
Komend weekend de gaten er even in boren en de boel monteren, maar nu eerst van de TT genieten :P
 
Geen dank hoor! Geen probleem.

Waar had je mijn adres trouwens voor nodig?

haha ik wil je nog even iets leuks sturen als bedankje (moet alleen nog even iets bedenken en dat valt niet mee voor iemand die je niet kent) :9

De spacer is inmiddels gemonteerd, als het een beetje mee zit kan ik morgen de boel klaar maken en foto's posten.
Hier vast een kleine preview:
11da8cd0.jpg
 
Haha ja ;)

Hier een kleine update, het achterwiel zit er inmiddels in maar er is helaas nog geen voortandwiel :( deze zou op mijn werk pas gemaakt worden, maar helaas schiet dat niet echt op.

Dit is de stand van zaken tot nu toe:
1494c221.jpg

257db247.jpg

edc40c5c.jpg

Kortom... het schiet al mooi op en zelfs zonder offset tandwiel vor heb ik al dik 3 mm ruimte tussen band en ketting. Met offset tandwiel word dit z'n 5mm... ruimte zat dus :P
 
Kom je straks dan niet in de knoei met je frame? Dat de ketting daar tegenaan loopt?
Wel lekker zo'n achterwiel in de gs :Y
 
Thnx het staat heb idd erg goed al zeg ik het zelf :P

Kom je straks dan niet in de knoei met je frame? Dat de ketting daar tegenaan loopt?
Wel lekker zo'n achterwiel in de gs :Y

Nee het frame is gelukkig geen probleem.
 
Vandaag het voortandwiel weer ingeleverd bij de TD om ruimte uit te kameren voor de circlip.
Gister heb ik de reactie stang van de remklauw nog iets aangepast om hem om de band te laten passen.
Er zit dus weer wat schot in de zaak, met een beetje geluk (en mooi weer) kan ik komend weekend rijden :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan