Prop of pluutje in motorband gevaarlijk ?

Ervaringen met Prop/Paraplutje in band

  • nooit prop/paraplu gehad

    Stemmen: 187 33,1%
  • prop gehad en goed gegaan

    Stemmen: 203 35,9%
  • prop gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 11 1,9%
  • paraplu gehad en goed gegaan

    Stemmen: 157 27,8%
  • paraplu gehad en niet goed gegaan

    Stemmen: 7 1,2%

  • Totaal aantal stemmers
    565
Dat Ride On spul schijnt ook goed te werken om lekke banden te voorkomen, En voorkomen is nog altijd beter dan genezen.
Bij mijn motordealer waren ze eerst sceptisch over dit spul en hebben het toen uitgetest door in een oudr band een aantal schroeven te draaien. Na enkele weken rondrijden nog steeds geen leeglopende band. Ik heb het nu ook in mijn nieuwe banden laten spuiten. Ik heb elk jaar (jaarlijks 20.000 km)wel eens een keer een schroef in mijn band.
 
Enige tijd geleden een noodreparatie met veter in mijn band gehad. Toen de band eraf ging zag ik de "lus" van de veter aan de binnenkant van de band. Onmogelijk dat die door het gaatje naar buiten zou komen, achteraf had ik die band best op durven rijden.

Nadelen dat je de binnenkant van de band niet kunt inspecteren en dat je niet kunt zien of de veter goed geplaatst is blijven natuurlijk bestaan. Maar dat een veter indien goed geplaatst net zo goed kan functioneren als een pluutje geloof ik door wat ik zag wel.
 
Veters al meerdere malen zelf geplaatst en nog nooit problemen mee gehad.
Ook niet bij snelheden ver boven de 200.
Ook niet bij ver versleten banden.
Ook niet in noppenbanden met lage bandenspanning in het terrein.
Ook niet met met sportbanden met hoge bandenspanning op een zware motor.

Ik koop zelfs nogal eens een vrijwel nieuwe band met een gaatje er in voor een heel laag prijsje bij een bevriende motorboer die ze voor mij achterhoudt.

Dus eigenlijk is mijn advies: Nooit met een geplakte band rijden! Al is hij nog gloedjenieuw! Direct naar de motorzaak om te laten vervangen! Vooral als het om een 160/60-18 gaat.
En laat hier dan even weten bij welke motorzaak je geweest bent. Bij voorbaat dank.
 
Heb niet alles gelezen, maar een goede bandenboer plaatst geen prop.

Een goede bandenboer demonteert de band, controleert of de stalen gordel niet dermate beschadigd is, dat het niet meer veilig is om te repareren en plaatst dan eventueel een pluutje.

De stalen gordel is namelijk alleen vanuit de binnenzijde van de band te controleren en dat vereist soms wel wat vakkennis.

Een prop is sneller en goedkoper, dus dat gebeurt nog vrij veel.
Wat ik zo om mij heen hoor zijn de meeste bandenboeren vooral goed voor zichzelf en plaatsen geen prop of paraplu omdat ze liever een nieuwe band verkopen.

Ik zag ook mensen met problemen bij een prop en plu in de poll, wat was het probleem? Liep hij weer eeg, faalde band in z'n geheel?
Is er iemand onderuit gegaan en zo ja is dat gebeurd omdat de bang geklapt is of omdat je simpelweg niet in de gaten gehouden of de prop/plu wel goed geplaatst was en de band toch weer was leeggelopen?
Ik wil dat graag weten omdat veel teveel mensen panisch doen over een prop o.i.d. terwijl ik nog nooit een geval tegen ben gekomen waarbij een ongeluk is gebeurd door een geplakte band.
 
Een band klapt niet zomaar. Al zou de prop eruit gaan dan loopt hij gewoon leeg. Met de centrifugerende krachten merk je er op hogere snelheden niet veel van.
Tevens is een prop bedoeld als thuiskomer en van binnenuit repareren als permanente oplossing indien dat uberhaupt mogelijk is.

Degene die jankt omdat je er op zou besparen of speelt met je leven die praat uit onderbuik zonder enig vorm van onderbouwing.
 
Autoband: schroef er in, gerepareerd met zo'n veter van buitenaf. Heb ik 40k mee gereden, zonder problemen.
 
Wanneer de autoband lek is, maar nog wel te repareren is, heb ik er vaak genoeg een prop gebruikt en er ook mee blijven rijden tot de band versleten is.
Ook met auto's die zwaar beladen worden.
Nog nooit problemen mee gehad.

Met de motor zal ik nooit een prop gebruiken, maar altijd de binnenzijde van de band goed laten controleren en, indien mogelijk, een pluutje in laten zetten.
Liever niet, maar ik heb liever een snel leeglopende (of geklapte) autoband, dan een motorband...

De kans is niet groot dat het gebeurt, maar zonder goede controle weet je niet in hoeverre de staal gordel beschadigd is door de indringing.
 
In mijn vorige achterband 2x een veter geplaatst toen hij nog geen 500km oud was.
Die heb ik iets verder dan kaal gereden (ongeveer 15000 km) en geen problemen mee gehad.
 
Idem, lek bij 800km :(
Dropveter erin, nu op 18000km nog steeds dicht :}:]

hier idem
moest wel een jaar lang horen " he je hebt een prop in je band "
ouwe wijven zijn 't :Z
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toen mijn dochter op mijn motorscooter moest afrijden ontdekte de rijinstructeur voor ze op pad gingen, een schroef in de achterband. De druk was nog goed. Gezien de tijd was vervangen op dat moment een optie. Gewoon rijden, zei hij. Geen problemen gehad. Na het examen een prop in de nog bijna nieuwe band gefrut en in twee jaar tijd helemaal opgereden. Zou het zo weer doen.
 
In het begin nagel in achterband. Toen zelf prop geplaast. Probleemloos nog ongeveer 20000km mee gereden tot hij op was.
 
Ligt er allemaal aan hoe de spijker/schroef/nagel etc. de band in is gekomen en hoe groot dat ding was. Ik had er eentje die er schuin in ging en het was een grote schroef. (zou de dag erna een ritje gaan maken +/- 3000km en alle garages waren zowat op vakantie of hadden geen tijd (zomer periode). Had dus besloten om het gewoon te proppen.

Heen weg merkte ik er helemaal niets van, maar op de terug weg was mijn banden spanning al gauw onder de 1,5 bar. Beetje dom om te gaan rijden met een leeg lopende band, maar het was toch wel een leuke ervaring en ik kwam veilig thuis met een band die eerst 2.5 was en thuis 1.3 bar was. We reden ook constant zo'n 150km/u dus miss dat dat een rol speelde in het los komen van die prop. De dag erna was de band helemaal leeg.

Banden waren gelukkig beide wel oud, dus een nieuw setje gekocht.

Kortom: Proppen is prima als oplossing om thuis te komen. Bij een kleine gat kan het evt. beter werken, maar die van mij was gewoon te groot (en scheef erin gegaan) en het lijkt me sowieso geen verstandige permanente oplossing. Ik was toen dom en eigenwijs, beter kan je gewoon een nieuwe band kopen, het is tenslotte het enige wat contact maakt met het wegdek en risico's daarmee is gewoon weg dom.

Zo duur zijn banden ook weer niet vergeleken met schade of letsel.
 
Laatst bewerkt:
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de band niet goed is gerepareerd en hij daarom lek was...

Ik heb in mijn achterband gisteren een veter gezet, ik ben van plan hem weer helemaal op te rijden.
 
Ooit een splinternieuwe ZZR600 gekocht en de tweede dag dat ik hem had had ik al een dikke schroef erin zitten. Bij de bandenzaak er een prop in laten schieten en ermee doorgereden tot ie glad was (10.000km).
 
Ligt er allemaal aan hoe de spijker/schroef/nagel etc. de band in is gekomen en hoe groot dat ding was. Ik had er eentje die er schuin in ging en het was een grote schroef. (zou de dag erna een ritje gaan maken +/- 3000km en alle garages waren zowat op vakantie of hadden geen tijd (zomer periode). Had dus besloten om het gewoon te proppen.

Heen weg merkte ik er helemaal niets van, maar op de terug weg was mijn banden spanning al gauw onder de 1,5 bar. Beetje dom om te gaan rijden met een leeg lopende band, maar het was toch wel een leuke ervaring en ik kwam veilig thuis met een band die eerst 2.5 was en thuis 1.3 bar was. We reden ook constant zo'n 150km/u dus miss dat dat een rol speelde in het los komen van die prop. De dag erna was de band helemaal leeg.

Banden waren gelukkig beide wel oud, dus een nieuw setje gekocht.

Kortom: Proppen is prima als oplossing om thuis te komen. Bij een kleine gat kan het evt. beter werken, maar die van mij was gewoon te groot (en scheef erin gegaan) en het lijkt me sowieso geen verstandige permanente oplossing. Ik was toen dom en eigenwijs, beter kan je gewoon een nieuwe band kopen, het is tenslotte het enige wat contact maakt met het wegdek en risico's daarmee is gewoon weg dom.

Zo duur zijn banden ook weer niet vergeleken met schade of letsel.
Kom nou eens met feiten dat het gevaarlijk is.
Iedereen roept maar dat het slecht of gevaarlijk is maar niemand komt met feiten waarin dat onderbouwd wordt.
Het is allemaal bangmakerij van de bandenboeren omdat zij liever een nieuwe band verkopen.
Voor de prijs van een band kan ik een leuke toertocht maken als ik dat geld bespaar door een veter af te schrijven en de rest in de tank gooien.
 
motorrijden zelf is gevaarlijker dan een propje in je band, en de kans dat je omver wordt geknald door een mede weggebruiker vermoedelijk groter dan dat je er ligt door een propje dat gaat lekken.
vind je een propje gevaarlijk : stop met motorrijden.
 
Ik heb zelf met 3 parapluutjes in me achterband gereden en vaak behoorlijk belast (200km+). Ging prima, bandenspanning bleef prima op druk en helemaal op gereden). Een garage die roept dat het allemaal onveilig is etc willen je naar mijn idee gewoon een nieuwe band aansmeren.
 
Kom nou eens met feiten dat het gevaarlijk is.
Iedereen roept maar dat het slecht of gevaarlijk is maar niemand komt met feiten waarin dat onderbouwd wordt.
Het is allemaal bangmakerij van de bandenboeren omdat zij liever een nieuwe band verkopen.
Voor de prijs van een band kan ik een leuke toertocht maken als ik dat geld bespaar door een veter af te schrijven en de rest in de tank gooien.
Ik heb na het plaatsen van een prop 3000km gemaakt met het idee dat het allemaal prima zou zijn. Ik ben hier niet om je een setje banden te verkopen. Ik kom inderdaad met feiten en dat is dat de prop lucht door liet.

Ik zeg niet dat dat altijd zal gebeuren want de gat in mijn band was gewoon groot en de schroef ging er niet recht in maar schuin in, wat ook heel wat uit maakt.

Ik deel alleen maar mijn ervaringen, was toch de bedoeling van deze topic?
 
Band er af laten halen van binnen zo een matje er op laten aanleggen. Vervolgens vakantie naar het zwartewoud/zwitserland allemaal prima gegaan op de terugweg op de autobaan met aanzienlijke snelheid geklapt. Voor mij nooit meer een prop of iets dergelijks helaas. Ook al vind ik het zonden...

( ps: ja hij is precies op de plek waar die plakker vanbinnen zat geklapt. )

Uiteraard kan het best dat het bij mij puur toeval was ik hoor het verder ook nooit bij iemand. Maar als je dit 1 x hebt mee gemaakt ben je blij dat je het kan navertellen en neem ik echt het risico niet meer.
 

Bijlagen

  • Achterband.png
    Achterband.png
    342,4 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
@ stinkname wat heeft er in de band gezeten waardoor deze met een "matje" gerepareerd moest worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan