R1, geluid van EXUP klep bij contact aan?

Nasz

Die hard MF'er
17 mrt 2012
356
0
Some place else
Ik heb een vraag.

Ik heb nu eindelijk een R1 op het oog en ben vandaag wezen kijken.

Mijn vraag is wat het knarsend geluid is, wanneer je de contactsleutel omdraait.

Dus de motor loopt nog niet, alleen contact aan en dan hoor je knarsend geluid van onder de motor vandaan.

Ik vond het vreemd, omdat mijn vorige motor (GSXR750 K1) dit niet maakte.

De eigenaar verteld mij dat dit normaal is en dat er dus niks geks aan het geluid is.

Is dit zo?? Maakt een R1 dit " aanwezige " geluid?

Wie helpt mij?
 
|( TS ik kan je geen antwoord geven of het zo hoort , maar het was toch gewoon een serieuze vraag?
Waarom wordt er hier zo raar gereageerd dan. Wisten jullie alles al van de motor die jullie kochten?
Moet je een verkoper zomaar geloven?
Komt wel lekker vriendelijk over. |(
Ik ben met je eens. Wat er af en toe voor antwoorden gegeven wordt op een normale vraag...?
Afzeiken is makkelijker dan iemand helpen, schijnt het. Grapje moet kunnen, maar constructief antwoorden is ook zeer welkom.
Ontopic: ik weet helaas niet het antwoord,daar ik te weinig kennis over deze motor heb. -O-
 
Ik ben met je eens. Wat er af en toe voor antwoorden gegeven wordt op een normale vraag...?
Afzeiken is makkelijker dan iemand helpen, schijnt het. Grapje moet kunnen, maar constructief antwoorden is ook zeer welkom.
Ontopic: ik weet helaas niet het antwoord,daar ik te weinig kennis over deze motor heb. -O-

Ik had 'm ook al voorgesteld om eens naar de EXUP klep én daaraan verbonden servo te gaan kijken nadat ik de voorgaande reacties hier eens had bekeken.

Nou had TS dit topic natuurlijk eigenlijk beter in het "TECH" deel kunnen plaatsen én een duidelijkere topictitel kunnen verzinnen (verzoek daartoe heb ik ook ingediend voor 'm middels het gele driehoekje) maar dat er van die "grappig bedoelde" reacties geplaatst worden op een serieuze vraag slaat IMHO óók nergens op.

De laatste tijd begint het er hier (algemeen) gewoon steeds meer op te lijken dat er een race om het grootst aantal onzinnige posts/reacties gaande is.
 
Laatst bewerkt:
Benzinepomp, stationairstelmotor, vlinderkleppen in de uitlaat, variabele inlaatkanalen.... Allemaal zaken die vaak bij het aanzetten van het contact bij wijze van systeemcheck worden aangestuurd. Niks aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
Benzinepomp, stationairstelmotor, vlinderkleppen in de uitlaat, variabele inlaatkanalen.... Allemaal zaken die vaak bij het aanzetten van het contact bij wijze van systeemcheck worden aangestuurd. Niks aan de hand.

Als TS al meldt dat 't een minuut aan de gang blijft: Wél iets aan de hand!!

Waarschijnlijk de EXUP servo die door blijft ratelen vanwege een verkeerde afstelling van de bowdenkabels naar de EXUP/Vlinder klep.
 
Laatst bewerkt:
Het zal niet de eerste keer zijn dat een Exupklep door gebrekkig (geen...) onderhoud volkomen vast zit.
In het WPH staat dat niet, Yamaha geeft het ook niet aan, maar die klep moet jaarlijks worden schoongemaakt en ingevet en de afstelling van de kabels gecontroleerd. Doe je dat niet, dan geven ze regelmatig problemen.
 
Hallo Nasz,
Ongelooflijk wat een afzeikantwoorden je hebt gekregen op een toch serieuze vraag.
E.e.a zegt in ieder geval veel over deze antwoordgevers.
Mijn advies: bij twijfel niet kopen (je kunt je geld maar 1-maal uitgeven)
Stel geen vragen op dit forum, op enkele goeden daar gelaten komt er toch alleen maar onzin uit......
Succes,
Ber
 
Ik heb een r1 uit 2003 en mijn benzinepomp knarst ook. Niks aan de hand!! Moet ik even een filmpje maken?

Edit: filmpjes gemaakt.

Yamaha R1 2003 exupklep geluid:

Yamaha R1 2003 benzinepomp geluid:
 
Laatst bewerkt:
Hallo Nasz,
Ongelooflijk wat een afzeikantwoorden je hebt gekregen op een toch serieuze vraag.
E.e.a zegt in ieder geval veel over deze antwoordgevers.
Mijn advies: bij twijfel niet kopen (je kunt je geld maar 1-maal uitgeven)
Stel geen vragen op dit forum, op enkele goeden daar gelaten komt er toch alleen maar onzin uit......
Succes,
Ber

Ja, jouw reactie is inderdaad echt veel nuttiger! :Y :+
 
Het is inderdaad een serieuze vraag en ook voor mij een boel geld om uit te geven.
Heb het internet gecheckt naar antwoord op mn vraag en ken niemand met een R1 uit 2003 om het te checken.

Waarom hier zo lelijk wordt gedaan, snap ik eigenlijk ook niet.
Misschien een hele dikke motor en heel klein piemeltje...maar goed.

Voor de mensen die mijn vraag wel serieus nemen...en volgens mij zijn hier geen eerdere topics over geweest.

Als je contact maakt, dan hoor je een knarsend ( electrisch ) geluid en volgens mij komt het onder de motor vandaan. En dit geluid houdt dus aan...want ik wilde checken of het dan zou stoppen...ik heb em misschien wel 40 sec op het contact gehouden en dat geluid blijft maar gaan.

Was slimmer geweest als ik er inderdaad een filmpje van had gemaakt...

Groeten, Nasz
Het hielp ook weinig dat je nu pas het bouwjaar van de motor noemt.
Een injectiemotor maakt andere geluiden dan een carburatiemotor na het omdraaien van de contactseutel.
 
Ik heb em gevraagd of hij het geluid wil filmen. Ik heb het op youtube gezet.


De eerste paar keer hoor je het contact aan en uit, de laatste keer hoor je het geknars waar ik het over heb.

Volgens de eigenaar zou met koude motor niet zijn...behalve als de motor warm is blijft hij die klep aansturen die er eigenlijk uit is.

Is dat iets om de motor dus te laten staan of zijn er hele hoge kosten aan verbonden om dit te fixen.
 
Volgens de eigenaar zou met koude motor niet zijn...behalve als de motor warm is blijft hij die klep aansturen die er eigenlijk uit is.
De klep die er eigenlijk uit is???? Wat bedoel je daarmee? Als de klep er niet in zit kan ie ook geen lawaai maken..... dat is dan wel handig om te weten.
Zie je trouwens een foutmelding als je het contact aanzet, bv. de toerenteller die heen-en weer gaat, paar seconden op een toerental blijft staa, weer terug naar nul en dan weer omhoog?

Is dat iets om de motor dus te laten staan of zijn er hele hoge kosten aan verbonden om dit te fixen.
Lastig te zeggen. Als het de klep is hangt het er van af of de boel vrijgemaakt kan worden of dat er iets stuk is. Een nieuw setje Exupkabels is behoorlijk aan de prijs, net zoals de exupmotor, al is die zelden kapot. Maar de exupmotor zit onder de tank, je hoort het wel als daar het geluid vandaan komt....
 
Dit is wat hij mij er over verteld via de ap.

Ik citeer:

Dat geluid van de stel motor van de uitlaat klep die maakt dat geluid.


Dan vraag ik hem of dat geluid aanhoudt?

Hij zegt:

Nee zodra dat de motor loopt stel hij zich op het moment van gas geven af.


Volgens hem is dit normaal???
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat hij mij er over verteld via de ap.
Ik citeer:
Dat geluid van de stel motor van de uitlaat klep die maakt dat geluid.

Dan vraag ik hem of dat geluid aanhoudt?
Hij zegt:

Nee zodra dat de motor loopt stel hij zich op het moment van gas geven af.

Volgens hem is dit normaal???

Ja, op zich klopt dat. Zodra je het contact aanzet hoor je de benzinepomp zoemen en wordt de klep in de uitgangsstelling gedraaid.
Maar die klep van mij heb ik nog nooit echt gehoord, al zegt dat niet alles.

Maar waarom ik dat vroeg, of de klep er nog in zit: als er een ander uitlaatsysteem wordt geplaatst, is de klep uiteraard ook foetsie. Verwijder je dan ook de kabel en de motor, dan geeft de diagnose bij de start een foutmelding. Daarom laten ze de motor en de kabel vaak zitten, andere optie is een apparaatje aan te sluiten dat de exupmotor "emuleert". Maar in die gevallen zou je dus niets/weinig moeten horen en kan er ook niets vastzitten.
 
Ja, op zich klopt dat. Zodra je het contact aanzet hoor je de benzinepomp zoemen en wordt de klep in de uitgangsstelling gedraaid.
Maar die klep van mij heb ik nog nooit echt gehoord, al zegt dat niet alles.

Maar waarom ik dat vroeg, of de klep er nog in zit: als er een ander uitlaatsysteem wordt geplaatst, is de klep uiteraard ook foetsie. Verwijder je dan ook de kabel en de motor, dan geeft de diagnose bij de start een foutmelding. Daarom laten ze de motor en de kabel vaak zitten, andere optie is een apparaatje aan te sluiten dat de exupmotor "emuleert". Maar in die gevallen zou je dus niets/weinig moeten horen en kan er ook niets vastzitten.

Hij heeft inderdaad een verkorte uitlaat er op gemonteerd en hoe ik het begrijp zit die klep er niet meer in.
En bij een warme motor wil hij die klep aansturen die er dan niet meer is en dat maakt volgens hem dat geluid.

Is dit een probleem? Of is dit verder makkelijk op te lossen?

Nee ik heb volgens mij geen foutmelding gezien.

Alvast bedankt * allemaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan