R6 2000, slaat uit en wil niet meer starten

wR6ench

MF'er
9 jul 2006
141
0
Appelscha
Gisteren was ik even een kort stukje aan het rijden op mijn R6, rem ik af, schakel terug, valt mijn motor uit en sindsdien wil hij niet meer aanslaan.
Bij het starten geeft hij zo nu en dan wel een geluid dat hij wil gaan aanslaan, maar dat is ook meteen weer weg. Na een tijdje geprobeerd te hebben komt er ook wel eens een knal uit de uitlaat.

Wie kan mij hiermee helpen?

- R6 is uit 2000
- Heeft ongeveer 24000 km gelopen
- Had +/- 2,5 maanden stilgestaan wegens verhuizing/verbouwing
 
Misschien jiffy schakelaar of massacontact ergens?

Succes!

Jiffy schakelaar denk ik niet.. Ik heb hem niet in een versnelling staan, dan zou toch pas die schakelaar gecheckt worden of niet? De startmotor draait namelijk wel gewoon.

Massacontact ergens zou kunnen, maar zou hij dan niet soms een probleem moeten hebben (stotteren ofzo?) en niet zo ineens ermee kappen.? Zitten er ergens belangrijke massapunten (buiten de accu om) ergens op het chassis?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als eerste uitsluiten of het een brandstof of een ontsteking probleem is. Dit kun je doen door wat brandstof ( kan ook remmenreiniger oid zijn) voor het starten in de carbs te doen. Als op deze manier wel aanslaat is het een brandstof gerelateerd probleem.

Het oplossen van dergelijke problemen kan het beste door systematisch uit te sluiten wat wel en niet werkt. Domweg dingen vervangen kost alleen veel geld en moeite.

Je kunt op internet het werkplaatshandboek (service of workshop manual) downloaden, hierin staan ook vaak diagnose tabellen. Ik zou hem je ook wel kunnen sturen.

Succes.
 
Ik zou als eerste uitsluiten of het een brandstof of een ontsteking probleem is. Dit kun je doen door wat brandstof ( kan ook remmenreiniger oid zijn) voor het starten in de carbs te doen. Als op deze manier wel aanslaat is het een brandstof gerelateerd probleem.

Het oplossen van dergelijke problemen kan het beste door systematisch uit te sluiten wat wel en niet werkt. Domweg dingen vervangen kost alleen veel geld en moeite.

Je kunt op internet het werkplaatshandboek (service of workshop manual) downloaden, hierin staan ook vaak diagnose tabellen. Ik zou hem je ook wel kunnen sturen.

Succes.

Ik heb vandaag rechtstreeks in de carburateurs remmenreiniger gespoten, als de ontsteking juist zou zijn dan zou die even moeten lopen, maar helaas. Eigenlijk precies hetzelfde als met de tank erop.. Dus zo nu en dan even een plofje..

Heb ook even een bobine doorgemeten, deze had de juiste weerstand. Ook heb ik wederom de vonk gecontroleerd.. Deze doet het echt amper. Dan weer een vonkje, dan weer een tijdje niks en dan weer een paar vonkjes.
Ik denk dus dat het echt een storing is in het electrische circuit. Misschien niet voldoende voltage op de bobines? Of een sensor?

Ik heb zelf een werkplaatshandboek van Haynes. Deze geeft de volgende mogelijke probleempunten aan:

- Losse bedrading, corrosie op de stekkers, kapotte bedrading of kortsluiting.
[Langsgelopen, sommige stekkers een beetje groening, maar niet dramatisch]
- Kapotte bougie, smerig, oud, gecorrodeerd of niet de juiste afstand tussen de elektroden.
[Nieuwe bougies gemonteerd]
- Kapot contactslotschakelaar of kill switch
[Brandstofpomp slaat aan op contact en gaat uit bij gebruik van killswitch]
- Kapotte neutraalschakelaar, koppelingsschakelaar of zijstandaardschakelaar
[Neutraal geeft hij netjes aan op display, als hij in de versnelling staat doet hij niks.
De startmotor draait wel bij het intrekken van de koppeling in de versnelling. Zijstandaard is ook in orde]
- Kapotte bobine(s)
[Vandaag 1 nagemeten, geen afwijkende waarden]
- Kapotter cdi
[Gewisseld met die van mijn broertje, geen resultaat]
 
Ik heb vandaag rechtstreeks in de carburateurs remmenreiniger gespoten, als de ontsteking juist zou zijn dan zou die even moeten lopen, maar helaas. Eigenlijk precies hetzelfde als met de tank erop.. Dus zo nu en dan even een plofje..

Heb ook even een bobine doorgemeten, deze had de juiste weerstand. Ook heb ik wederom de vonk gecontroleerd.. Deze doet het echt amper. Dan weer een vonkje, dan weer een tijdje niks en dan weer een paar vonkjes.
Ik denk dus dat het echt een storing is in het electrische circuit. Misschien niet voldoende voltage op de bobines? Of een sensor?

Ik heb zelf een werkplaatshandboek van Haynes. Deze geeft de volgende mogelijke probleempunten aan:

- Losse bedrading, corrosie op de stekkers, kapotte bedrading of kortsluiting.
[Langsgelopen, sommige stekkers een beetje groening, maar niet dramatisch]
- Kapotte bougie, smerig, oud, gecorrodeerd of niet de juiste afstand tussen de elektroden.
[Nieuwe bougies gemonteerd]
- Kapot contactslotschakelaar of kill switch
[Brandstofpomp slaat aan op contact en gaat uit bij gebruik van killswitch]
- Kapotte neutraalschakelaar, koppelingsschakelaar of zijstandaardschakelaar
[Neutraal geeft hij netjes aan op display, als hij in de versnelling staat doet hij niks.
De startmotor draait wel bij het intrekken van de koppeling in de versnelling. Zijstandaard is ook in orde]
- Kapotte bobine(s)
[Vandaag 1 nagemeten, geen afwijkende waarden]
- Kapotter cdi
[Gewisseld met die van mijn broertje, geen resultaat]

Juist, en hoe komt je CDI aan de informatie om het BDP te bepalen? Ding zal wel een pick-up o.i.d. ergens hebben, is deze in orde?

Geoxideerde verbindingen even inspuiten met contactspray. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer even met de motor bezig geweest:

Ik ben eerst begonnen met het demonteren van mijn carburateurs, deze heb ik helemaal schoon gemaakt en verse benzine in de tank gedaan. Helaas nog steeds hetzelfde..

Toen heb ik de krukas-sensor doorgemeten, dit omdat de aansturing van vonk hierdoor plaatsvindt en ik hem raar vind vonken. Geen afwijkende waarden.
Toen toch maar weer aan het demonteren gegaan. Eerst de carburateurs er weer af, toen alle bobines nog maar een keer doorgemeten, allemaal goed.
Toen het kleppendeksel gedemonteerd om te kijken of er geen ernstigere dingen aan de hand waren. Maar hier niks te zien, de distributieketting ligt er goed om, hij staat goed op tijd en geen scheurtjes of iets dergelijks te zien. Meteen maar even de klepspeling gecheckt.
Toen viel een kameraad van mij een los zittend stukje metaal op in het kijkgat bij de krukas (dit om te zien of hij op tijd stond). Dus het kapje gedemonteerd en jawel hier zit het probleem.
Een boutje is uit het ijzeren beugeltje van de krukas-sensor gelopen en na verloop van tijd is dit beugeltje door metaalmoeheid afgebroken en zie daar, verkeerde waarden richting de computer. De sensor functioneert nog wel, maar lag gewoon los en is hier en daar tussengekomen en wie weet wat hij allemaal aan het meten was toen ik hem probeerde te starten :)

Maar goed, ik heb er goede hoop op dat wanneer ik een nieuwe sensor monteer in een nieuw beugeltje dat hij weer als een zonnetje gaat lopen. Ik ga ook even olie verversen, hopelijk komt het andere losgelopen boutje dan weer boven water. Al ben ik er niet zo bang voor aangezien hij waarschijnlijk al een tijdje onder in het blok ligt.

Ondertussen heeft de fiets een grondige inspectie achter de kiezen, terwijl het bij het demonteren van de zijkap en het kapje voor de krukassensor had kunnen blijven, maar goed vind het eerst maar eens.

Ik zal even wat foto's toegevoegen waarop het probleem te zien is.
full
 
Ik ben weer even met de motor bezig geweest:

Ik ben eerst begonnen met het demonteren van mijn carburateurs, deze heb ik helemaal schoon gemaakt en verse benzine in de tank gedaan. Helaas nog steeds hetzelfde..

Toen heb ik de krukas-sensor doorgemeten, dit omdat de aansturing van vonk hierdoor plaatsvindt en ik hem raar vind vonken. Geen afwijkende waarden.
Toen toch maar weer aan het demonteren gegaan. Eerst de carburateurs er weer af, toen alle bobines nog maar een keer doorgemeten, allemaal goed.
Toen het kleppendeksel gedemonteerd om te kijken of er geen ernstigere dingen aan de hand waren. Maar hier niks te zien, de distributieketting ligt er goed om, hij staat goed op tijd en geen scheurtjes of iets dergelijks te zien. Meteen maar even de klepspeling gecheckt.
Toen viel een kameraad van mij een los zittend stukje metaal op in het kijkgat bij de krukas (dit om te zien of hij op tijd stond). Dus het kapje gedemonteerd en jawel hier zit het probleem.
Een boutje is uit het ijzeren beugeltje van de krukas-sensor gelopen en na verloop van tijd is dit beugeltje door metaalmoeheid afgebroken en zie daar, verkeerde waarden richting de computer. De sensor functioneert nog wel, maar lag gewoon los en is hier en daar tussengekomen en wie weet wat hij allemaal aan het meten was toen ik hem probeerde te starten :)

Maar goed, ik heb er goede hoop op dat wanneer ik een nieuwe sensor monteer in een nieuw beugeltje dat hij weer als een zonnetje gaat lopen. Ik ga ook even olie verversen, hopelijk komt het andere losgelopen boutje dan weer boven water. Al ben ik er niet zo bang voor aangezien hij waarschijnlijk al een tijdje onder in het blok ligt.

Ondertussen heeft de fiets een grondige inspectie achter de kiezen, terwijl het bij het demonteren van de zijkap en het kapje voor de krukassensor had kunnen blijven, maar goed vind het eerst maar eens.

Ik zal even wat foto's toegevoegen waarop het probleem te zien is.[afbeelding]

Dus toch de pick-up sensor :P

+1 omdat je toch de oplossing even plaatst, wat velen niet doen. Nou maar snel die nieuwe sensor monteren en gaaaaaaaaan! *O*
 
Laatst bewerkt:
De jiffy-schakelaar was ff ter sprake maar dacht ik niet echt gechecked; ik las een paar keer dat-ie gaar kan worden of losraken .... is toch wel te testen door tijdelijk overbruggen ofzo?
 
Als je toch olie gaat vervangen, draai dan de carter pan eraf ipv olieaftapplug.
Je hebt dan een groter kans dat het schroefje vindt. Schroefjes gaan niet zo makkelijk dat het olieaftap gaatje.
 
Als je toch olie gaat vervangen, draai dan de carter pan eraf ipv olieaftapplug.
Je hebt dan een groter kans dat het schroefje vindt. Schroefjes gaan niet zo makkelijk dat het olieaftap gaatje.
:^

En het maakt zo lekker schoon. :9~

Nou ik hoop dat het euvel van voor de winter nu boven water is.
Zonde van dat mooie weer. *O*
 
Als je toch olie gaat vervangen, draai dan de carter pan eraf ipv olieaftapplug.
Je hebt dan een groter kans dat het schroefje vindt. Schroefjes gaan niet zo makkelijk dat het olieaftap gaatje.

Yep, daar hebben jullie gelijk aan. Ik ga alleen eerst aftappen en als ik geluk heb zit hij aan de carterstop (deze is magnetisch toch?) en anders ga ik het eerst proberen met een magneet. Lukt dat niet, dan kan ik de carterpan er altijd nog af halen.. Alleen is dit behoorlijk meer werk denk ik, of kan ik hem er onderweg krijgen zonder bijvoorbeeld de uitlaat eerst te demonteren?

Ik ga eerst ff kijken of ik hem er zo uit krijg :) Ik laat het nog wel even weten.
 
Helaas kon ik het kleine imbus boutje er niet uit krijgen met een magneet. Heb dus de uitlaat gedemonteerd en de carterpan eraf gehaald. Hierna bleek ook dat het boutje nooit door de opening van de carterstop had gekund, omdat deze vanuit de binnenkant een nauwere doorgang heeft..

Vervolgens alles weer opgebouwd, verse pakkingen ertussen en de nieuwe sensor gemonteerd en jawel, de motor sloeg meteen aan. *D
Was wel een dure sensor trouwens. (100 euro+)

De motor heeft door al het uitzoek en schoonmaakwerk een flinke onderhoudsbeurt gehad, heb namelijk alles wat ik los heb gehad schoon gemaakt en indien nodig vervangen. Is ook wel even weer goed.

Heb gisteravond een uitgebreide proefrit gemaakt *D :]

Iedereen die heeft gereageerd op dit topic, bedankt voor alle hulp..!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan