R80; kapotte startmotor, of?

Johns1

Rookie
21 feb 2021
6
1
Goedenavond,

Na zelf wat bezig geweest te zijn, weet ik even niet goed wat de volgende stap zou zijn. Vandaar:

mijn r80 ‘draai niet lekker rond’ bij het starten. Dit heeft zich in de laatste vakantie ontwikkelt en is niet beter geworden met de tijd. Na deze wintermaanden wat onderhoud te hebben gepleegd, lukt het mij niet vertrouwen terug te krijgen in het ronddraaien van de startmotor. De accu is opgeladen, hij draait rond; maar dan ook erg langzaam. Daarbij gaat het de ene keer beter dan de andere keer. Wanneer het nauwelijks gaat rookt de connectie (bij ik denk de aarde?). Zie foto’s en filmpje. Rood omcirkelde is het deel wat rook en stank produceert.
De connecties van zowel accu als startmotor heb ik netjes schoongemaakt. Zekeringen zijn (voor zover ik zie) ook in orde.

Iemand een tip?
 

Bijlagen

  • IMG_4970.MOV
    37,3 MB
  • 7730EE37-164E-4F24-AEB2-1C32E035CEC1.jpeg
    7730EE37-164E-4F24-AEB2-1C32E035CEC1.jpeg
    181,4 KB · Weergaven: 13
  • 28B5BA07-4E5B-48E2-B241-575FD750938C.jpeg
    28B5BA07-4E5B-48E2-B241-575FD750938C.jpeg
    158,8 KB · Weergaven: 14
Het omcirkelde is de plus. Massa maakt hij via het huis.
Zo te zien is het een Valeo starter. Die hebben de onhebbelijke gewoonte om hun magneten los te laten. Dan gaat hij inderdaad steeds slechter starten tot hij er definitief mee ophoudt. Maak hem maar open. Dan kan je de collector reinigen, koolborstels bekijken en kijken of de magneten nog goed zitten.

Als het echt niets meer wordt: Starter for motorcycle BMW R45 R60 R65 R75 R80 R100
 
Heb zoiets ongeveer gehad weliswaar met een R1100S, totdat deze op zeker moment compleet vast sloeg.
INderdaad magneten in de starter los.
Er zijn er die die magneten weer vast lijmen, maar daar had ik toch niet zo'n vertrouwen in. Ik wilde voor die paar tientjes niet het risico gaan lopen ergens vast te komen staan (hoewel voor een 1100 wel iets duurder is)
 
Fijn al die snelle reacties. Ik ga er komend weekend is naar kijken. Het eruit halen van de startmotor is een klusje zag ik al. Je kan moeilijk bij de bevestigingsbouten. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Een opgeladen accu is niet per definitie een goede sterke accu. De accu van mn guzzi was ook volledig opgeladen, volgens de accutester OK maar desondanks kreeg hij de startmotor moeizaam rond.... echt zo SJOE....SJOEJOE...
Nieuwe accu erin, die zwarte guzzi startmotor lijkt nu wel een jappie.
 
Daarom is het verstandig om hem bij een Europese aanbieder te kopen. Motolab verkoopt hem ook, voor 7 tientjes.
Deze heb ik uiteindelijk gekocht. Zit ook twee jaar garantie op. De oude startmotor was op het eerste oog nog oké. De magneten zaten vast en de bedrading zag er goed uit. Wel kon je zien dat die al heel wat toertjes gemaakt had. Uiteindelijk dus een nieuwe gekocht. Gaat erg soepel en fijn rond nu. Probleem opgelost dus. Dank voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan