Loek, ben jij een ervaren coureur? Er zit een 115% tijds limiet op, Als nummer 1 aardig de gang er in heeft sta je ernaast. Geen kritiek hoor, maar belangstelling. Gr de KoelmanHoe zit het hier met de plannen voor komend seizoen?Het is immers een topic over het racen met klassieke motoren Het staat inmiddels vol met briljante verhalen uit het verleden, en daar mogen wat mij betreft wat meer verhalen uit het heden bij.
Inmiddels kan er ingeschreven worden op de site van ART-motor voor de 4-uurs race op Oschersleben op 1 en 2 mei. Dat zal voor mij de eerste wedstrijdervaring wordenNu al zin in. Als er tegen die tijd nog steeds beperkingen zijn i.v.m. bepaalde virussen krijg je je geld terug.
Op de Duitse site kan er nog niet ingeschreven worden zag ik... dus snel even je "klassieker" (zonder 17" wielen) onder het stof vandaan, of je youngtimer (met 17" wielen) uit de schuur en inschrijven maar. Lijkt me SUPERVET als er wat meer teams van hier meedoen.
Regeltjes zijn verder niet heel complex of ingewikkeld, je kunt met één of twee motoren per team meedoen. Circuit is niet te lang (3,7Km) maar wel heel vet als je het mij vraagt. Ik ben in 2019 daar een weekendje gaan vrij rijden om een idee van het geheel te krijgen en was wel verkocht. Afgelopen jaar organideerden ze ook een race op Assen maar die is uitgevallen en voor komend jaar niet teruggekomen op de kalender helaas.
Dus ik zou zeggen maak wat teams en motoren klaar en schrijft u massaal in
Later,
Loek
PS. Nu zit er lekker veel druk op het klaarmaken van mn eigen motor want ik heb al ingeschreven
Ben bang dat het demo racen hier in Nederland nog minstens 1 jaar niet door gaat vanwege dat corona gebeuren.
Dag meneer de Koelman,Loek, ben jij een ervaren coureur? Er zit een 115% tijds limiet op, Als nummer 1 aardig de gang er in heeft sta je ernaast. Geen kritiek hoor, maar belangstelling. Gr de Koelman
Ik weet dat er stevig gas gegeven wordtDat is goed, maar hou er rekening mee dat er stevig gas gegeven wordt. Hoeveel pk en gewicht heeft jou machine?
Mooi manIk weet dat er stevig gas gegeven wordtEn dat lijkt mij nou precies de bedoeling. De egli heeft nu 65Pk en 80Nm aan het wiel, maar er wordt gewerkt aan meer . Gewicht is zonder brandstof net onder de 200Kg
Ik heb niet de illusie dat ik daar een topprestatie ga neerzetten, helemaal niet zelfs. Als ik niet laatste in de klasse ga worden vindt ik het prachtig, en ik zorg voor een snelle teamgenootscheelt ook al veel.
Zeker, wat zijn jullie plannen voor 2021? Hadden jullie nou meegereden met het vrij rijden op de bikers classic in 2019? daar kwam ik jullie tegen in ieder geval.Mooi manen see you on the track
Ja, de bikersclassics staat altijd op het programma, behalve dit jaar door de covid. Plannen voor 2021 zijn nog niet zeker, maar de 3 uren van Oss en Etten-Leur gaan we zeker rijden als covid het toestaat. ART motor is zeker een evenement wat bij ons past, maar dat moeten we nog bekijken. We wilden ook Gedinne en Chimay rijden, maar niet als endurance team, maar een siingle inschrijving.Zeker, wat zijn jullie plannen voor 2021? Hadden jullie nou meegereden met het vrij rijden op de bikers classic in 2019? daar kwam ik jullie tegen in ieder geval.
Nou, wij hebben op een circuit ook wel eens een klapper gezien. Racen is geen dammen. Het kan altijd en overal fout gaan.Ik ben niet zo van de stratencircuits geloof ik.... ik ben een aantal keer in Oss gaan kijken en een keer een enorme klapper gezien in onk600 of zoiets. Daar ter plekke besloten dat het dat niet zou worden voor mij.
Dat is valse hoopIk hoop toch van niet.
De SAM heeft een voorlopige kalender..
Het ronderecord heeft jarenlang (sinds 2006) in handen geweest van een yamaha TZ350. Als dan een gedopeerde kawasaki zxr 400 de tijd scherper stelt da staan er weer enkele organisatorise gezichten op onweer.
Je hebt het dus over Gedinne 2018 en dan de IPC / EVO klasse ga ik van uit... de snelste ronde werd toen gereden in race 2 door de winnaar Landolfi Ludovic met een 2:18.882...maar dat is niet het ronderecord. Hetzelfde jaar werd er namelijk bij de Post Classics een 2:17.502 op de klokken gezet.
oh and by the way...in 2013 (dus 5 jaar eerder) reed Luke Notton op zo'n 'antieke' 500cc Engelse 1-cilinder viertakt stoomboot al een snelste rondje van 2:20.510...
OefJehonville 2009. De dag dat het licht bij mij bijna uitging op een recht stuk.
Helemaal in het begin was ik gestart met een suzuki gt 500. De volgers van het eerste uur weten dit misschien nog wel, anders moet je een 5tal blz terug.
Het zwakke punt aan die motor was zijn veel te zware, slecht ontworpen en slecht opgehangen einddempers.
Ze braken om de 5 voet af en ik had al een slechte reputatie in die klasse met het onvrijwillig rondstrooien van obussen. (de demper brak af en tolde over het tarmac)
Het dieptepunt was Jehonville 2009.
In een opwelling van technisch inzicht had ik mijn dempers extra ondersteund tot aan het frame onder het kontje.
Je ziet dat de potten al op half zeven staan op onderstaande foto.
De 2 rode stangen zorgden voor extra ondersteuning.
Bekijk bijlage 1575390
Strak plan?
Neen, totaal niet.
Tijdens de race doe ik mijn stinkende best.
Bekijk bijlage 1575391
Ineens het geluid van de motor die van toon veranderde. Ola pijp is aan het breken wist ik toen al, maar blijf gewoon gas geven.
enkele seconden later een slag in mijn rug waarbij even alles zwart voor de ogen werd.
eerste reactie : "ik ben aangereden achteraan."
2e reactie : pijn en ademen wordt moeilijk.
Toch slaag ik om de motor aan de kant te zetten en de marschalls de nog draaiende motor in de handen te duwen.
Ik heb totaal geen oog voor de brommer, maar strompel naar een boom en ga zitten.
Amaai mijn rug. Wat een zware slag.
Na een 2tal minuten gaat het beter en kan ik weer ademen.
Wat was er gebeurd : de uitlaat brak net voor de demper (op het dunste punt) en de demper bengelde enkel nog met de rode stangen (zie eerste foto) naast het ronddraaiende wiel.
De demper is toch tegen het draaiende wiel/band gebotst en heeft bliksemsnel een 180° draaibeweging gemaakt door het bevestiging en draaipunt bovenaan het frame. Ik kreeg de demper met een flinke slag in mijn rug tot gevolg.
Had ik die dag geen (verplichtte) rugbescherming gedragen, dan vlogen er enkele ruggewervels door mijn navel. Het leek of er iemand met een hamer in de rug had geklopt.
Ik heb er geen letsel aan overgehouden. Na een kwartier was ik al terug in staat om de motor naar de paddock te duwen.
Bekijk bijlage 1575395
Bekijk bijlage 1575399