Allereerst Happy New Year '21
Vervolg deel 2 Levensles.
We hebben te maken met een Honda bol d'or 750 F.
Ik ben zo vrij om enkele zinnen te stelen van mede forummer RG-Gamma die ik niet ken, maar mooi zegt wat een fiets dit zoal is in de "show your bol d'or - topic"
=>
"
ik heb ook een 750 gehad en die deed het nog erger,ook op diverse andere gereden die er ook last van hadden.
Het grootste probleem was de demontabele framebuis,die veroorzaakte de meeste problemen,gevolgd door de achterbrug lagering van kunststof
en de vreselijk slechte achterschokbrekers,op de voet gevolgd door de te dunne vorkpoten en comstarwielen."
Maar, de soep wordt zelden zo heet gegeten als ze wordt opgediend :
-Het motorblok had een eerste set overmaat zuigers gekregen, maar ze hadden bezuinigd op de klepsteeldichtingen die niet door nieuwe waren vervangen. Ook de distri ketting en ketting spanners waren vernieuwd.
-Er zaten CR's (vlakschuif carbu's) op en een open uitlaatlijn. Hopelijk was alles hierop goed afgestemd.
-stalen remleidingen.
-nieuwe banden
- Psychologisch
900cc zijkapjes gemonteerd. Voor de morele fun.
Dus vergeet de 60Aw pk's. Het waren er misschien 70-75....in mijn ontgoocheling bij eerste aanblik had ik het motortje verbaal afgebroken.
Maar een CB750F in de endurance classic heeft al zo'n 5-7 jaar geen kans meer.
Hoe gaan wij ons kwalificeren met die motor binnen de 120% van de snelste tijd? En die wegligging!! Ik had al een paar originele honda bol 900's gehad voor de straat en vond het een mooie en leuke fiets en in die tijdsgeest supersnel maar de wegligging was ook toen voldoende. Niet meer. In 2016 gewoon slecht.
De pech was dat er een zeer snelle kwalificatietijd ging gereden worden want er waren kleppers bij :
Richard Hubin, Gregory Fastré (foto), Michel Siméon (foto), Stephan Mertens (foto), Peter Linden (ex 500cc GP rijder), F Tachney (zoon van stichter oud circuit en stichter nieuw circuit), ....en nog anderen waarschijnlijk die ik niet kende. Ook een paar ex 24h piloten uit de jaren 80 en 90.
Eerste kwalificatie...
Nog wat tips voor mijn eerste rondes...
Let op mijn argwanende blik.
Ik startte langzaam en was met een zo open mogelijke mind vertrokken.
We zitten in de shit, laten we er het beste van maken...
Laten we de kleinste opsteker gebruiken voor mijn moreel.
En ze waren er wel. Klein maar aanwezig.
- De motor remt niet spectaculair, maar de remmen blijven ook op temperatuur werken.
- De carbu/ motor/uitlaat zijn redelijk op elkaar afgestemd. Klein gat, maar geen probleem.
- Dat origineel stuur een beetje meer open gaat ook redelijk. Was nieuw voor mij.
- Alle handelingen gaan goed. Gas, koppeling, remmen,...
- genoeg grondspeling. Geen overschot, maar was ok.
Er was te weinig vermogen, maar er was wel iets.
Maar dit alles had 1 grote keerzijde.
De wegligging was slecht.
Dramatisch niet, anders lig je in de grindbak, maar slecht.
Zwabber,zwabber,zwabber
Vering te zacht. We zakten achter ver door en hadden dus te weinig gewicht vanvoor.
Je kon geen bruuske draaibewegingen organiseren. Eerst moest de snelheid eruit en dan kon je draaien.
Bij het zoeken naar foto's moest ik lachen met deze hieronder.
De piloot kijkt naar de uitgang van de bocht, zoals in de boekjes....maar de motor wil niet mee. Die wilde gewoon rechtdoor.
Moest mijn eerste rondjes op de motor zijn. (hoop ik)
Ik probeerde een oplossing te bedenken....en ik had er een kleine.
Ik had na een paar ronden gemerkt dat zowel bij het aanremmen en in de bochten met wat meer middelpuntvliedende krachten de vering ten einde was en de wegligging iets verbeterde.
Ok. we hebben niets te verliezen. Laten we alles op z'n zachtst zetten en proberen. Het is een permanent circuit en geen stratencircuit dus asfalt is vlak.
En jawel. Het was verre van een mirakel, maar van zodra de vering ten einde was kon je een beetje sturen.
Het zwabberen werd wat erger als de vering niet ten einde was, maar het open stuur en niet te hard vasthouden deed het eigenlijk nog goed in de omstandigheden waar we inzaten.
Een kneedown met knie onder een vast hoek en zonder opgebruikte vering was een morse-code op het asfalt door het gezwabber : - ---- --- --- -- - In de praktijk doe je het niet, maar het was mogelijk.
Topsnelheid op het recht stuk (lichtjes bergaf) was misschien 150kmh?
Zwabber,zwabber,zwabber,remmen, "toc" (einde slag) zwabber......zwabber.....zwabber....frequentie werd minder.
toch was remmend insturen echt moeilijk met ons beperkt niveau. Rem los en draaien. Dat ging iets beter..... (iets)
Je probeerde de hele tijd rond het wegliggingsprobleem te fietsen met allerlei truukjes als verzitten. Knie onboard, outboard,....nooit werd het goed, maar gevaarlijk ook niet zo. De snelheid was laag.
We reden uiteindelijk een 1min 28.5sec Ik vond dit ok in de omstandigheden.
De snelsten 1min11sec.
En toen lachte het geluk ons voor de eerste keer toe.
De organisatie besloot om iedereen toe te laten, wat de tijd ook was. Niet omdat ze medelijden hadden met ons ceebeetje maar door de vele mechanische pannes die de concurrentie hadden tijdens quali.
9 teams hadden anders niet kunnen deelnemen ! Dat was wat te veel. En omdat Wallonië een socialistische regio is, mag iedereen in de boot blijven.
Maar we hadden nog andere problemen.
Groot benzineverbruik door de CR's. (en dat voor zo'n rondetijd) en olieverbruik.
Een uur rijden zonder tanken halen we niet. Helaas meer tanken en meer pitstops....En ook telkens een kwak olie erbij.
I rest my case. Laatst en traagste tijd. Maar we doen mee.
Op de foto ziet u ons niet op de laatste plaats van de startopstelling. De snelle jongens zonder startmotor moeten achteraan starten voor de veiligheid.
De mooie TZ350 N°74 was mijn favoriet, maar heeft geen deukje in een pak botor geslagen wegens mechanische problemen in de eerste 10min van de race.
De race nu.....