Van het winter veel onderhoud gedaan
Afgelopen winter besloot ik de koppelingsplaten te vervangen omdat de koppeling zo nu en dan slipte en ik dit jaar weer een stuk actiever wil gaan rijden.
Tijdens het vervangen kwam ik erachter dat de (STM) koppelingscilinder bij de ontluchtingsnippel zwete/lekte ik heb er toen voor gekozen de originele koppelingscilinder met de originele stift erin te monteren.
verder Remblokken, remvloeistof, Olie, filter, ketting, tandwielen vervangen
Na dit gedaan te hebben de motor naar Ten Kate gestuurd voor vering service en een testbankrun en eventueel afstellen.
Nette run geen problemen de koppeling slipte niet op de bank.
Voor mijn gevoel kon ik zonder zorgen afgelopen circuitdag (maandag 2 mei CPZ) beginnen.
Ik had groep 3 ingeschreven omdat vrienden de overstap naar circuitrijden gemaakt hebben en het leek mij leuk lijkt bij hun in deze groep te rijden en tips te geven eventueel.
Daarnaast wilde ik zonder pushen eens rustig aan m'n lijnen werken.
De eerste sessie merkte ik al meteen dat m'n koppeling slipte bij wegrijden en zekere mate in hogere toeren bij uitkomen bocht en dan ineens grip bood, vond het vreemd want dit wees zich niet uit op de testbank.
tweede sessie was nagenoeg een drama met uberhaubt al van m'n plek komen en alleen hoog in toeren houden hielp enigszins maar alles nog erger dan eerste sessie.
Ik twijfelde om nog een derde sessie te rijden omdat er echt iets niet goed zat, uiteindelijk overtuigde vrienden me toch te rijden (dachten dat ik me aanstelde) resulteerde dat in de derde sessie m'n koppelingsplaten volledig verbrand en versleten waren en ik halverwege ergens op het circuit stilstond stationair in z'n 1
Één word teleurstelling.
De fiets opengetrokken en bij het demonteren van de koppeling kreeg ik de koppelingstift er niet uit, deze zat klem in de koppelingscilinder.
Conclusie is waarschijnlijk dat de originele koppelingscilinder met originele koppelingsstift in rust de koppeling verder naar buiten drukt dan dat het met de STM koppelingscilinder en stift het geval is. Het is een klein verschil maar genoeg om de platen net niet in rust te kunnen krijgen.
Ik heb nu een langere ontluchtingsnippel in de STM koppelingscilinder gezet waardoor deze niet meer lekt, nieuwe frictieplaten en een 190kg ipv 160 primaire veer in de koppeling gemonteerd. Alles lijkt goed te lopen en niet te slippen maar de was de vorige keer ook zo met kleine tests.
2-3 juni op Assen testen of het probleem daadwerkelijk de wereld uit geholpen is.
Erg balen en zonde maar hopelijk kan ik de rest van het seizoen lekker probleemloos rijden.