Wat versta jij onder vloeibaar metaal??
Kneedbaar metaal, vloeibaar metaal, alumium reparatiestick. Er zijn duizend en één namen voor, maar het is of een stick grijze gummy die je moet kneden of een tube met twee compartimenten voor twee verschillende vloeistoffen (twee componenten.)
Ik wil 2 componenten kneedmetaal gebruiken. Is dat niet wat jij met epoxy bedoeld?
Nee, met epoxy bedoel ik reparatie systemen waarbij dezelfde als- of zelfs betere mechanische sterkte wordt bereikt dan- het onderdeel voor de reparatie had:
Ik heb met dit spul een uitgebroken draadgat gerepareerd. Het gat was over de hele diepte voor de helft verdwenen. Bij carter deksel van een R6. Nu blijft het boutje weer zitten en sluit de deksel weer af. Ik heb er dus weer draad in getapt. Lijkt me dat het spul een behoorlijke hecht kracht heeft en een behoorlijke mechanische sterkte. Is wel profi spul. Komt niet van de Gamma... De voorbewerking is natuurlijk wel cruciaal.
Zelfs Loctite maakt het. Dat het van een A-merk is betekent nog niet dat het geschikt is voor jouw doeleinden. Het is zeker niet de beste oplossing voor het repareren van smalle oppervlakken die aan de heftigere invloeden worden blootgesteld zoals: hoge temperatuurverschillen, over- en onderdruk of spanning. (In iedere moderne sportfiets is het blok een dragend deel van het frame.)
Ik lees net je edit...ik snap wat je bedoeld. Ik heb het idee dat de kans van slagen toch redelijk is.
Wat betreft het olieverlies. Ik geloof niet dat er zoveel druk op het carter staat dat hij erboven olie uit kan blazen.
Volkomen correct, een gat of kier, groot of klein, BOVENin een motorblok levert logischerwijs veel minder olielekkage op.
Het is geen onderdeel van het oliedruk systeem...
?? Natuurlijk is het dat wel. Het gehele inwendige van het carter van een R6 is onderdeel van hetzelfde oliesysteem. En daar heerst een forse overdruk als de motor loopt.
Maar zoals al eerder gezegd: Je vraagt het op de verkeerde plek. Het kost je helemaal niets om met de twee carterhelften bij een gespecialiseerd bedrijf binnen te lopen en te vragen of:
A) Het mogelijk is de helften te repareren.
B) Wat de beste manier is om dat te doen.
C) Wat dat kost.
Dus waarom doe je dat niet? Dan weet je in ieder geval of de professionals er brood in zien en het kost je in principe niets.
Hier op het forum weet je nooit zeker of de mensen (mij incluis) echt ter zaken kundig zijn.
Ik persoonlijk ben best bereid wat te klooien met wat dan ook, maar als het gaat om iets dat heel hard gaat (circuitmotor) of heel hoog door de lucht vliegt (crossmotor) met ondergetekende erop en andere circuit/crossbaan gebruikers achter- voor en naast me dan neem ik liever geen enkel risico met mijn veiligheid en hun veiligheid.