Er zit een HRC kabelboom op.
Je hebt dan het volgende nodig, mits je een fabrieks radiateur hebt en geen dubbele radiateur.
Radiateur fan van een std blade (er is een kleine en een grote fan, 1 zou voldoende moeten zijn)
stuur schakelaar of ergens anders een schakelaar
12v relais, auto relais voldoet. (Een fan zal rond de 10 a 15A zal trekken)
zekeringhouder
Draad 1,5mm2 voor je fan deze draad kan iets meer dan 15A hebben dus goed voor het voedende circuit
Draad 0,5mm2 of 0,75mm2 voor je stuurcircuit van je schakelaar naar je relais en massa
Je fan heeft 2 draden, met een stekker eraan, je kan de draden met een krimpverbinders verlengen of een eenvoudigere connector erop zetten. De standaard connectors zijn vrij prijzig en niet altijd eenvoudig aan te komen. Vervolgens sluit je de min van je fan op je massapunt of negatieve pool van je accu aan. De plus van je fan laat je naar je relais lopen en via je relais naar je zekerhouder en de positieve pool van je accu.
Aansturing van je relais kan je op 2 manieren doen. Je kan het volledig gescheiden van je eigen kabelboom of aftakken vanuit de HRC kabelboom.
Als je het gescheiden wilt houden, tak je de afgezekerde kant van de zekering en leg je deze naar je schakelaar, en terug naar het stuurcontact van je relais andere stuur contact aan massa leggen. (nadeel van deze methode is dat je contact niet aan hoeft te staan om je fan te laten draaien en bij een volle sluiting zou je de draden van je stuurcircuit kunnen beschadigen)
De andere methode is je stuurcircuit te voeden uit je bestaande kabelboom. Je zal dan een geschakelde 12v moeten opzoeken (bruin of bruin/zwart). Deze moet naar je schakelaar en vanuit daar naar je stuurcontact op je relais. andere stuurcontact naar de massa. Kleine tip er zit een geschakelde 12v in de datalog stekker voor in de kabelboom bij je dash. (4 of 6 polige connector als ik het goed herinner)
in principe heb je nu je schakeling compleet en zou het moeten werken. Mocht de fan naar de verkeerde kant blazen, je kan de richting van je fan omdraaien door de 2 draden op je fan te wisselen.