Ik rijd nu sinds juli vorig jaar, maar. En rijd op een oude gsxr 750 uit 99 1:58 op Assen. Niet belachelijk snel, maar ook niet langzaam. Voor crashes maakt het ook niet uit hoe snel je rond gaat. Het asfalt is altijd hard
Ik zou eigenlijk een vest willen hebben die dezelfde opgeblazen vorm hebben als de dianese airbagsuits. Ben ze alleen nog niet tegen gekomen. Een dianese pak met airbag van 2500e heb ik het geld niet voor over.
De reden waarom ik dit topic opende, was dat ik bang was voor een sleutelbeenbreuk. Helaas is het me dus maandag overkomen op circuit Zandvoort, door een val van de motor. Had uiteraard geen airbag vest of pak aan.
Als ik het goed begrijp, heb je dus echt een volledig airbag pak nodig om dit te vermijden ipv enkel een vest? Of zijn er ook vesten die de zelfde sleutelbeen bescherming bieden?
Ik denk dat geen enkel pak je sleutelbeen echt beschermd. Volgens mij ligt de focus veel meer op “essentiele” delen van het lichaam: rug, nek, borst. Een gebroken sleutelbeen wordt toch vaak gezien als “balen joh, gelukkig heb je niks ernstigs, even 6 weken rustig aan doen”. (Of gewoon over 2 dagen weer racen als je Lorenzo heet)
P.S Ik was maandag op zandvoort; dikke complimenten voor je gave motor. Ik heb overwogen om een soortgelijke SRAD te bouwen maar uiteindelijk voor een simpelere oplossing gekozen. Hopelijk zijn de vering en andere speciale onderdelen van je fiets goed uit de crash gekomen.
Da's mindermaar troost je,velen zijn je voor gegaan.
Tja protectie tegen sleutelbeen breuken?
Psst Harrie, je gulp stond nog open zag ik
Ik viel 2 jaar geleden uit m'n busje op Brno ,had nog geen meter gereden.Viel recht op m'n sleutelbeen.Kwam goed ermee weg bedoel iets breken kan altijd zolang het mijn nek maar niet is.
Kan je het tegengaan met de airbag, denk het niet de WSBK/GP rijders blijven ook van alles breken in hun peperdure airbag pakken.
als je hoofd de grond raakt bij omrollen of zo ,drukt je helm op je schouder en kan je sleutelbeen breken dit kan voorkomen worden met een nekbraceDat laatste en nieuwste Dainese D-air race pak heeft grotere air zones en moet dit deels wel kunnen voorkomen.
Ook de AGV pista R help hierbij doordat schijnbaar de zijkanten van de helm omhoog lopen heb je minder kans op sleutelbeen breuken! Hoe dat help weet ik ook niet maar werd mijn verteld in de D store in Italië.
Zelf rij ik sinds 2012 met pakken met geïntegreerde airbag. Mijn eerste pak ging niet af bij het crashen dus dat was een kleine domper, en daarnaast konden de sensordraden die door het pak liepen vervelend in de weg zitten (als je naast je motor hangt en er knelt een draad in je knieholte kan dat zeer vervelend zijn).
Sinds vorig jaar rijd ik met de Dainese D-Air airbagpakken en deze zitten echt perfect. Je merkt bij het dragen geen verschil ten opzichte van een pak zonder airbag. De pakken zijn wel iets zwaarder, maar ik merk geen verschil tijdens het rijden en het heeft me al heel veel leed bespaard met het crashen
Ik kan de Dainese D-Air pakken dus aan iedereen aanraden. Een nadeel zou je de prijs kunnen noemen, maar dit is uiteraard afhankelijk van je budget. Je kunt ze op maat laten maken, maar bij mij zat een standaardconfectiemaat gewoon goed en ik heb niet de standaard afmetingen uit de maattabellen. Ga het pak eens passen bij een grote zaak en overleg daar of maatwerk nodig is. Ik gebruik mijn pakken zeer intensief en ik heb nog geen nadeel kunnen ontdekken. Uiteraard moet je je pak wel opladen om het zijn werking te kunnen laten hebben en de aansluiting voor het oplaadsnoer is soms even zoeken, maar dat is dan ook alles.
Ik heb zelf de Dainese D-Air Mugello R en dit is wel een van de duurdere pakken, maar de airbag loopt hier wat verder door en door mijn eigen crashervaringen vind ik het zelf elke euro waard.
Hopelijk kun je iets met mijn ervaringen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Dat is Stephan Verkade van V-Racing. Dainese importeur. Power is nothing without control
Zijn er hier ook mensen die met het Alpinestars airbag systeem ervaring hebben?
Volgens mij zijn er voor circuitpakken eigenlijk maar 2 opties. Dainese en Alpinestars. Of mis een systeem? De Alpinestars lijkt meer bescherming te geven.
Oud topic, is bekend. Maar heeft ondertussen iemand ervaring met het airbag pak van Alpinestars?
Ik heb er vorige week 1 van Alpinestars gekocht. Dit, om een aantal redenen:
Hij biedt meer bescherming dan de instap Dainese.
De AS heeft een werktijd van 25uur tegen 8uur van de dainese.
De AS kan 2x afgaan (heeft 2 patronen) ipv 1x bij de Dainese.
Bij de AS kun je het vest uit je pak halen en die opsturen om hem te laten hervullen. Bij de Dainese moet het hele pak er worden heen gestuurd.
Bij de motogp gebruiken ze exact dit systeem, bij Dainese niet en gebruiken ze een verbeterd aangepast systeem.
Ik heb er dus nog geen val ervaring mee. Volgende week 4dagen rijden met het pak!
Exact de redenen waarom mijn voorkeur bij het Alpinestars systeem ligt, al vind ik de Dainese pakken mooier.
In welk AS pak draag jij het tech-air vest?
Ik heb laatst het missle pak aan gehad, maar twijfel over de positie van het klittenband voor de kneesliders, deze zitten voor mijn gevoel te ver naar buiten. Heb ook enkele (Amerikaanse) reviews gelezen dat de slider niet op de juiste plek zit.
Graag! En veel plezier volgende week!Heb de Missile. Geen probleem met mijn kneesliders. Was me niet opgevallen in ieder geval. Zal er eens op letten.
Damen maakt tegenwoordig ook airbag pakken, zij gebruiken het Alpinestars systeem, evt. op maat gemaakt.
Airbag | Damen Motorwear
Wat mij opvalt, na mijn crash tijdens de zac endurance, is dat er nauwelijks heupprotectie in race overalls zit, ook niet in de airbag suits.
Ik heb tijdens de zac endurance in september een relatief onschuldige crash gehad met een bekkenbreuk tot gevolg, een lowsider en met heup tegen de curb gegleden,nog steeds herstellende en hoogstwaarschijnlijk einde race " carriere" .
Dat is Stephan Verkade van V-Racing. Dainese importeur. Power is nothing without control