Radiateurfan gangbaar maken

INAMLE

MF'er
Donateur
14 apr 2010
115
46
Hallo mede MF-ers, ik heb een vraag over een radiateurfan van mn Honda Hawk. De oude fan deed het niet meer, de vorige eigenaar had er al aan gerommeld lang verhaal maar deze was niet goed meer. Via MP een tweedehandse gekocht, deed het volgens de oude eigenaar. Ding komt met de post mee. Aansluiten en natuurlijk niets. Stekkerblok heeft netjes stroom. Truuk met aansluiten van de mindraad op massa met het contact aan werkt niet. Dan maar de fan direct op de accu aangesloten. Nog niets. Opengemaakt en ook wat troep aanwezig. Oude eigenaar beweert dat het ding getest is. Mijn vraag: hoe krijg ik het ding werkend of getest?
Ik heb dit bericht ook gepost in het Hawk-forum
Alvast bedankt. Marcel
 
De verkoper moet gewoon iets leveren wat werkt anders heb je rechtop je geld terug.

Begin eens met de weerstand te meten tussen de draden van de fan terwijl deze niet is aangesloten. Als de weerstand oneindig hoog is dan is de fan kapot. Of de draad er naar toe of de spoel zelf. Is de weerstand laag dan is deze of goed of er is kortsluiting. Kortsluiting is 0 Ohm laag is bijna 0 Ohm dus dat is wat lastiger te bepalen.

Schoonmaken, beginnen met perslucht te spuiten in het binnenste zonder dat de fan is aangesloten.
 
als die kortsluiting heeft,had die dat wel gemerkt met het aansluiten op de accu. ik neem aan dat het een gelijkstroommotortje is met borstels. Meet eens met een multimeter op de ohm-stand op de twee aansluitingen wel eerst de stekker eraf.Volgens mij zou je een waarde moeten meten die hoger ligt dan een 0,5 ohm en je mag zeker geen o.l. (overload) moeten meten. Of je koolborstels zijn versleten. gr.
 
Laatst bewerkt:
als die kortsluiting heeft,had die dat wel gemerkt met het aansluiten op de accu. ik neem aan dat het een gelijkstroommotortje is met borstels. Meet eens met een multimeter op de ohm-stand op de twee aansluitingen wel eerst de stekker eraf. Dus zoals hanzz dat zegt. Volgens mij zou je een waarde moeten meten die hoger ligt dan een 0,5 ohm en je mag zeker geen o.l. (overload) moeten meten. Of je koolborstels zijn versleten. gr.

sorry voor de dubbele tekst.
 
Laatst bewerkt:
als die kortsluiting heeft,had die dat wel gemerkt met het aansluiten op de accu. ik neem aan dat het een gelijkstroommotortje is met borstels. Meet eens met een multimeter op de ohm-stand op de twee aansluitingen wel eerst de stekker eraf.Volgens mij zou je een waarde moeten meten die hoger ligt dan een 0,5 ohm en je mag zeker geen o.l. (overload) moeten meten. Of je koolborstels zijn versleten. gr.

Ja, dat is waar natuurlijk, dus kortsluiting kun je schrappen

Ik ging van een borstelloze variant uit maar als er koolborstels inzitten moet je deze schoonmaken en controleren of ze nog wel vrij bewegen en niet te kort zijn.
 
Ik heb van een CBR400RR de fan ook een keer schoongemaakt: de beide 'helften' zaten met een soort kit op elkaar, die helften voorzichtig losmaken.
Koolborstels (indien niet versleten) licht op(af)schuren.
Commutator (heb ik net opgezocht) oftewel dat poolwiel dat tussen de koolborstels draait ook gereinig, alle zwarte troep er tussenuitgehaald.
En toen deed ie het weer.
 
Ok mannen alvast bedankt voor de input. Ik ga morgen even kijken wat ik kan meten. En Hanzzz, ja hij zou iets goeds moeten leveren maar hij schermt met het feit dat ie m door een vriend heeft laten testen........ Ik heb geen zin meer in heen-en-weer gemail, ik wil gewoon een fan die werkt.
Morgen weet ik hopelijk meer.

Marcel
 
Electromotortjes die niet werken kun je soms opstarten door er stroom op te zetten en even een slinger aan de fan (of wat er ook aan zit) te geven.

Niet te lang geblokkeerd onder stroom laten staan.
De blokkeer stroom van een electromotor is de hoogste stroom die hij kan trekken en schadelijk.
 
Ok mannen alvast bedankt voor de input. Ik ga morgen even kijken wat ik kan meten. En Hanzzz, ja hij zou iets goeds moeten leveren maar hij schermt met het feit dat ie m door een vriend heeft laten testen........ Ik heb geen zin meer in heen-en-weer gemail, ik wil gewoon een fan die werkt.
Morgen weet ik hopelijk meer.

Marcel

Ja, dat begreep ik al vandaar de tips. Als het niet teveel geld was zou ik hetzelfde doen.

Waar ik altijd bang voor ben is dat als je hem echt niet werkend krijgt dat de verkoper zegt ja, maar je hebt er ook zelf aan zitten prutsen.
 
Electromotortjes die niet werken kun je soms opstarten door er stroom op te zetten en even een slinger aan de fan (of wat er ook aan zit) te geven.

Niet te lang geblokkeerd onder stroom laten staan.
De blokkeer stroom van een electromotor is de hoogste stroom die hij kan trekken en schadelijk.
Jep.

Maar als alles "hopeloos" lijkt en ook terugsturen geen optie dus ding als verloren moet worden beschouwd dan zou ik er WD40 doorheen rammen en de fan met de hand wat ronddraaien.

Heeft-ie koolborstels dan kom je al heel makkelijk "binnen" door die borstels er even uit te halen en WD40 in de ingangen te spuiten.

Niet te vlug op de accu aansluiten, beetje uitlek/droog-tijd geven want ik denk niet dat WD40 helemaal onbrandbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Kun je de fan met de hand draaien? Vaak voorkomend probleem is dat de fan gewoon tegen de radiator aan zit en daardoor mechanisch vast staat.
 
Ik heb van een CBR400RR de fan ook een keer schoongemaakt: de beide 'helften' zaten met een soort kit op elkaar, die helften voorzichtig losmaken.
Koolborstels (indien niet versleten) licht op(af)schuren.
Commutator (heb ik net opgezocht) oftewel dat poolwiel dat tussen de koolborstels draait ook gereinig, alle zwarte troep er tussenuitgehaald.
En toen deed ie het weer.

Foto op Hawk forum geplaatst.
 
Vandaag de fan maar eens doorgemeten, ben de waarde van de "nieuwe" alweer vergeten maar er is weerstand. De oude gaf 0 dus die lijkt me overleden. Heb geprobeerd alles schoon te maken maar de koolborstels zitten vast (voorzichtig gevoeld) en er zit overal troep. Heb vandaag de oude eigenaar maar eens gemaild met de vraag of hij echt meent dat de fan doorgemeten is en het doet.
Ik wil geen gezuer maar een werkend fan, moeilijk hoor :-)

Update volgt hopelijk
full
 
Hallo allemaal, ik heb een poosje geleden (12 oktober) een onderwerp geplaatst over een radiateurfan die het niet deed. De verkoper heeft m teruggenomen en mijn geld teruggegeven. Het is dus opgelost. Bedankt voor jullie reacties.

Marcel de Lange
 
Terug
Bovenaan Onderaan