Vampiremax
Plasticnotfantastic
- 24 mrt 2007
- 3.363
- 1.117
Ik heb mijn Honda VF750F-'83 na een jaar ombouw bijna klaar, dwz, hij is klaar, maar heb koelingsproblemen. En bij dit type motoren is dat een bekend probleem naar verluid.
Ondanks koude morgens slaan de fans al aan als temp. wijzer op ½ staat, maar loopt bij stadsverkeer op naar of in het rood en blok wordt, voor mij gevoel, te heet.
Kans op koppakking lekkage is dus weer buitengewoon groot. Blok is bovenzijde open geweest voor nieuwe koppakkingen en andere nokkenassen/tuimelaars, toen dicht gemaakt, daarna kanalen 2x gespoeld met water en Wynn's Radiator Flush, zo ook de oliekanalen met hiervoor bestemde olie flush.
De motor heeft 2 fans (die goed werken) in bovenste radiator, waarna de "gekoelde" vloeistof naar het onderste radiatortje stroomt, deze heeft geen fan maar wordt verder lucht gekoeld waarna vloeistof weer bij de waterpomp uitkomt.
Heb al nieuwe temp.sensor erin, thermostaatdop is ok.(bij kookpunt gooit ie vloeistof eruit), thermoswitch gaat open bij 95 graden( in heet water gecheckt), pomp is gecontroleerd en pompt goed. Wat kan nog meer een oorzaak zijn van een te hete motor?
Hoe kun je hoeveelheid doorstroming koelvloeistof controleren?
Mijn opties lijken: thermoswitch eruit en in onderste radiator een fan monteren?
(Ik heb nog eenzelfde motor staan en deze heeft deze problemen nagenoeg niet).
Ondanks koude morgens slaan de fans al aan als temp. wijzer op ½ staat, maar loopt bij stadsverkeer op naar of in het rood en blok wordt, voor mij gevoel, te heet.
Kans op koppakking lekkage is dus weer buitengewoon groot. Blok is bovenzijde open geweest voor nieuwe koppakkingen en andere nokkenassen/tuimelaars, toen dicht gemaakt, daarna kanalen 2x gespoeld met water en Wynn's Radiator Flush, zo ook de oliekanalen met hiervoor bestemde olie flush.
De motor heeft 2 fans (die goed werken) in bovenste radiator, waarna de "gekoelde" vloeistof naar het onderste radiatortje stroomt, deze heeft geen fan maar wordt verder lucht gekoeld waarna vloeistof weer bij de waterpomp uitkomt.
Heb al nieuwe temp.sensor erin, thermostaatdop is ok.(bij kookpunt gooit ie vloeistof eruit), thermoswitch gaat open bij 95 graden( in heet water gecheckt), pomp is gecontroleerd en pompt goed. Wat kan nog meer een oorzaak zijn van een te hete motor?
Hoe kun je hoeveelheid doorstroming koelvloeistof controleren?
Mijn opties lijken: thermoswitch eruit en in onderste radiator een fan monteren?
(Ik heb nog eenzelfde motor staan en deze heeft deze problemen nagenoeg niet).