Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

En ook mijn Duitse vrienden van Melvin hebben geleverd:


Dus maar eens een begin gemaakt met de remmen aan te pakken. Eerst alles van de motor afhalen:


En dan alle remslangen er af:


Dat ging allemaal voorspoedig! Remzuigers er even uitgeperst met een fietspomp, maar dan begon de shit.. Ontluchtingsnippels verwijderen en ja hoor:




Onluchtingsnippel afgebroken Nog proberen warm stoken, uitboren, torx er in slaan, etc. maar geen soelaas. Dus nu op zoek naar een nieuwe.

Goed, dan nog maar een staalborstel in de kolomboormachine gestoken en wat onderdelen schoongemaakt zodat ik ze netjes terug kan lakken:




Volgende week meer!

Ohja, bijna vergeten, ook nog een aankoop gedaan op eBay:
 
Laatst bewerkt:
lekker bezig ben je wel!!

Danke!

Vandaag weer een mini update: nieuwe remklauw is onderweg, maar een ander pakketje is vandaag al geleverd. Nieuwe hoezen voor koppelings- en remhendel.


Dan mijzelf weer naar de garage verplaatst en nog wat dingen schoongemaakt:


En vervolgens een nieuw laagje lak gegeven:






Dat was het weer voor vandaag!
 
Lekker bezig hoor!

Beetje jaloers toch wel

tempo is flink hoog hier, sodeknetter

Kom op jongens, gewoon de handjes uitsteken

Mini update van vandaag: pakketje in de post + nog wat verder geschilderd.

Pakketje, een kleppenstel-tool, helemaal vanuit de U S of A:


En de achterkant van de schetsplaten, remhendel, verdeelblok voor de voorrem en de rempomp ook gespoten:


Morgen (misschien) meer!
 
goed bezig!
mijn update van vandaag: kleppendeksel schoonmaken van oude pakking...owacht; bloodsport is op tv

Je weet dat er speciale cleaner voor is hé? Dan gaat dat een stuk makkelijker. Om het kleppendeksel achteraf mooi schoon te maken: stuk dik glas, schuurpapier er op plakken, eventjes het deksel er over schuren.

Werkt trouwens ook perfect voor carburateurs, etc.
 
Middagpauze, en ja, dan kan ik het toch niet laten..



Zal een kerstcadeautje voor mezelf worden!
 
Laatst bewerkt:
En nog een kleine avond update!

Stukje bij beetje ontmantel ik de motor verder, om dan stuk per stuk op te knappen. Vandaag heb ik mij bezig gehouden met de koplamp. Eerst maar eens ontmantelen:


Richtingaanwijzers wil ik op termijn vervangen, dus die ga ik niet aanpakken. Beugeltjes enzo laat ik ook even voor wat het is, eerst maar eens de koplamp verder uit elkaar halen:


En dan de staalborstel weer in de kolomboor en draaien maar!




Zoals te zien is de verf mooi van de ring geborsteld, maar is hij zwaaar geoxideerd. Daar moet ik dus eens stevig op schuren om er voor te zorgen dat die weer mooi glad is. Aan de koplampbehuizing was ik ook even begonnen, maar het enige dat tevoorschijn kwam was een beige laklaag. Alles zat nog goed vast, dusja, dan maar gewoon opschuren met wat papier en dan de binnenkant in de roestomzetter (alsook een beugeltje) en de buitenkant in de filler:


Zo, kan ik hem volgende keer lichtjes opschuren aan de buitenkant, dan is die mooi glad, en daarna aflakken in het zwart. Nu, horizontale rust op de bank!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een vrije dag, jammer genoeg minder kunnen doen dan ik wilde, maar goed! Beetje uitgeslapen en dan gewacht op de postbode.. Die kwam namelijk mijn nieuwe-oude remklauw brengen!


Ondertussen ook een brander kunnen bemachtigen, dus die klauw lekker warm gestookt voor ik weer een ontluchtingsnippel afbreek.. Banjobout ging na wat WD40, opwarmen en een klap op de sleutel los. De nippel had wat meer aanmoediging nodig, maar die kwam uiteindelijk ook


Niet gek dat ze afbreken, als je ziet hoe hard dat ding geroest is.. Maar hey, nu weer 3 klauwen die ik kan reviseren. Daarom nog even de zuiger met de fietspomp er uit geperst, overal de seals uitgehaald en al een beetje gepoetst:


En toen was het tijd om de auto weg te brengen om de winterbanden te laten monteren / de volledige remmerij te laten vervangen Prettig weekend alvast!
 
Weer een vrije dag vandaag, een maat ook, dus gezellig samen gesleuteld vandaag

Vandaag was vooral veel demontage werk, maar ik kwam ook nog een xenon setje tegen wat ik ooit op mijn auto had:


Ook gewoon H4, maar de klemring van de koplamp wilde niet goed over de lamphouder heen. Even gedacht om de ring aan te passen, maar simpeler is natuurlijk om de houder wat dunner te maken:


En dan past het perfect! Alleen nog even zien hoe lekker het gaat passen met alle kabels als hij terug in elkaar gaat:




Set met RVS bouten van eBay is ook binnen, dus even uitgesorteerd:


En dan maar eens beginnen met het echte sleutelwerk! Tank, stuur, zadel, spatbord, .. er af:


Uitlaat er ook af halen:


Voorwiel er uit:


Dan maar olie aflaten uit de poten. Guess what: blijkbaar staat er wel wat druk op zo'n poot als hij niet lek is :


De rechterkant was degene die lek was, daar waren een stuk minder problemen, dus waren de poten en kroonplaten er zo uit:




Blijkbaar heeft er ooit een fietsteller of iets dergelijks op gezeten:


Dan luchtfilterbox verwijderen om daarna de carbs er af te halen. Luchtfilter, nog in goede staat:




En al weer een stuk leger zo:




Alle rubbers nog in goede staat, altijd fijn Carbs er af en op de werkbank:




En dan de carbs al vast gedeeltelijk uit elkaar:


Valt best mee, maar er is nog genoeg om schoon te maken Daarna ook nog even de remklauwen verder uit elkaar gehaald, maar natuurlijk is er van het veerplaatje van de remblokken 1 afgebroken in de klauw en de andere zit muurvast.. Goed, dan weet ik weer wat ik volgende keer kan proberen op te lossen!

Fijn weekend allemaal!
 
die middelste sproeier is ook niet helemaal nieuw meer of wel?? Wat zie je daar nou aan...??

Die ziet er inderdaad niet he-le-maal lekker uit, maar goed. Samen met de boutjes die ik met een griptang los heb moeten maken tijdens het desassembleren zal ik die wel vervangen

Vandaag een klein beetje gewerkt, want gisteren een klein beetje te lang blijven hangen op café Eerst even een plankje gemaakt voor mijn boor-toebehoren en staalborstels. Anders liggen die constant "all over the place":


Dan nog even mijn soldeerbrander gefixed, rotding wilde maar niet werken. Sproeier was wat verstopt Goed, dat ding werkte weer, dan maar een stoken op die $!%&@* bouten van de remklauwen:


Maar goed, nog altijd geen beweging in te krijgen.. Ook niet door te proberen de bout los te tikken met een beitel ofzo Goed, ik denk dat ik ze gewoon ga uitboren, misschien dat ze dan door de spanning die er af is wel er uit willen komen. Indien niet, dan boor ik ze volledig uit, nieuwe draad, nieuwe boutjes maken. Uiteindelijk zal het nog wel opgelost geraken

En als laatste, om toch nog effectief iets van resultaat te hebben voor vandaag, 1 van de remschijven al wat ont-lakt:


Nu weer klaar maken om mijn lever ook nog wat te laten doen vandaag, lees: pilskes tanken!

Goed bezig jochie!

"Jochie", now that's something I haven't been called in a long time Dit maakt waarschijnlijk wel duidelijk waarom

1m93 / 130kg, foto is van 6 maanden geleden, ondertussen is de baard nog iets langer, gevaarlijk met powertools
 

Ha dan rij jij net als mij altijd op een brommert. No matter wat voor merk of type bike je op zit.
Ik is ietsje korter en ietsje lichter maar heb dat effect ook op elke motor.
 
Vandaag een kerstfeest gehad van het werk en daarna nog even de garage ingedoken. Vandaag dus een update over de remklauwen en de carburateurs.

Maaar.. eerst nog even opscheppen over mijn aankopen van vandaag (nog onderweg met de post):
- Momentsleutel 10-110Nm
- Tank cure set (ontvetter, ontroester, coating)
- Tapsetje
- One-man bleeder kit (om remmen te ontluchten)
- Slagschroevendraaier
- Grijpveer

Er lag net ook een briefje van de post in de bus, wegens niet kunnen afleveren. Ik gok dat dat mijn nieuwe luchtfilters uit China zijn

Goed, de remklauwen. De boutjes die de remblokken op hun plek houden zaten dus muurvast. Warmstoken wilde niet helpen, dus dan maar iets grover geweld: uitboren!


En dat ging goed Beide bouten er uit gekregen, draad is nog goed genoeg om zeker met Loctite nog alles goed vast te houden (bouten die er in zitten waren om te checken of de draad nog genoeg vlees heeft):




Dan de carburateurs nog verder ontmantelt zodat die binnenkort in de ultrasoon kunnen. Eerst de hoofdsproeiers er uit:


Vlotters en vlotternaalden er ook af, 1 van de filters had geen zin om mee te komen. Maar na wat overtuiging was die er ook snel uit:




Tijd om de choke stang er uit te halen, maar die Motherf*cker zat natuurlijk vast met 3 boutjes, waarvan er 2 een kapotte kop hadden:


Tijd om de ijzerzaag boven te halen en een gleufje te zagen. Daarna wilden ze er gelukkig wel uit:




Stationairschroeven er uit, gelukkig met intacte punt


Choke er uit:


Gasklep en as er uit:


En de sproeiers achter in de carbs blijven er in, want die rotdingen willen er niet uit (lees: koppen kapot gedraaid). Maar goed, dat kan niet veel kwaad:


En dat was het weer voor vandaag! Fijne avond nog!