Ratelend geluid Z900

Nijlpaard383

Rookie
20 sep 2023
7
1
Ik heb onlangs een Z900 uit 2019 aangeschaft. Momenteel heeft de motor ongeveer 4500 kilometer op de teller.
Na een aantal kilometer gereden te hebben hoor ik tijdens het rijden een ratelend geluid. Zodra ik de koppeling in trek is het geluid weer weg. Hoe meer toeren de motor maakt hoe sneller het ratelen gaat.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Afhankelijk van het toerental
Als het niet afhankelijk van de snelheid is, dan verwacht ik dat het ergens in de kleppen, nokkenas, nokkenasketting(spanner), krukas, drijfstangen, bigendlager, zuiger(veren) zit.
Ik hoop de nokkenaskettingspanner.
Ik hoop niet een bigendlager.
Staat het oliepeil nog netjes tussen min en max?
 
Heeft net een beurt gehad dus oliepeil is in orde. Ben nu wel een beetje aan het twijfelen of het afhankelijk is van het toerental of de snelheid, moeilijk te horen door de wind ;) Indien het de snelheid is wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
 
Heeft net een beurt gehad dus oliepeil is in orde. Ben nu wel een beetje aan het twijfelen of het afhankelijk is van het toerental of de snelheid, moeilijk te horen door de wind ;) Indien het de snelheid is wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?
Heb je het oliepeil gecontroleerd? Een beurt is net zo’n moment waarop het peil te laag of te hoog wordt.
Ik ga de ketting eens nakijken, hopen dat het daarmee verholpen is
Aandrijfketting is snelheidsgerelateerd. Nokkenasketting zit in het blok. Dat is wat lastiger te controleren.

Was dat geluid er voor de beurt ook al? Wanneer heb je het voor het eerst gehoord?
 
Oliepeil heb ik gecontroleerd, die is goed. Eerste keer dat ik er op heb gereden heb ik het niet gehoord (dit was proefritje bij de garage). Vervolgens heeft die de afleverbeurt gehad en toen ik hem heb opgehaald is het me na een aantal kilometer opgevallen.
 
Nouja als je de motor pas net gekocht hebt, zou ik het lekker voorleggen bij de verkoper. Als je in de mogelijkheid bent het geluid op een of andere manier op te nemen, zou dat hier al erg helpen.
Hoor je het geluid overigens alleen tijdens het rijden of ook wanneer je stilstaat en wat gas geeft?
 
Denk de koppelingskorf zelf.
Ruimte tussen het tandwiel en de korf zelf.

Heb een keer zoeen korf in mijn handen gehad (toen ik nog koppeling modificaties deed voor een vergelijkbaar probleem) en je kon het tandwiel bijna 1 mm heen en weer trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan