Rateltje uit blok GPZ 500 s

Status
Niet open voor verdere reacties.

appie26

MF'er
12 sep 2009
166
0
Hengelo (Overijssel)
Ik heb een GPZ 500 S uit 1992 met ong. 30.000 km op de klok.
Bij de koude start loopt het blok mooi maar na een paar minuten klinkt er een ratel uit het blok, alleen tussen de 1500 en 3000 toeren. Hierboven hoor ik niks meer.
Na een kwartier of zo , als het blok lekker op temperatuur is, is de ratel weg. Het motortje loopt verder goed, pakt lekker op en stottert niet of zo. Buiten die ratel is er nix op aan te merken.
Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn???? Misschien de spanner van de distributieketting??? Blijft vreemd dat het rateltje na een tijdje weg gaat, terwijl het op zich best wet eng klinkt. Mijn angst is dan ook dat er misschien schade in het blok ontstaat als ik er mee doorrijd.
Het blok heeft net een beurt gehad met nieuwe olie, bougies en filters.
 
Ik heb een GPZ 500 S uit 1992 met ong. 30.000 km op de klok.
Bij de koude start loopt het blok mooi maar na een paar minuten klinkt er een ratel uit het blok, alleen tussen de 1500 en 3000 toeren. Hierboven hoor ik niks meer.
Na een kwartier of zo , als het blok lekker op temperatuur is, is de ratel weg. Het motortje loopt verder goed, pakt lekker op en stottert niet of zo. Buiten die ratel is er nix op aan te merken.
Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn???? Misschien de spanner van de distributieketting??? Blijft vreemd dat het rateltje na een tijdje weg gaat, terwijl het op zich best wet eng klinkt. Mijn angst is dan ook dat er misschien schade in het blok ontstaat als ik er mee doorrijd.
Het blok heeft net een beurt gehad met nieuwe olie, bougies en filters.

Wat zei de persoon die hem een beurt gegeven heeft er van? Als die er geen verstand van heeft rij er mee naar een echte monteur met goede oren en kennis van motoren, dan weet je het zo.
 
Het zou inderdaad de spanner kunnen zijn, die zit redelijk makkelijk, namelijk tussen de uitlaatbochten.

Maar aangezien het weg gaat als de motor warmer word, zou ik eerder denken om de kleppen te stellen.
Als de motor warm word, zet het metaal allemaal uit, waardoor de speling iets minder word, en het geluid ook over zou kunnen gaan.

Hoe dan ook, kleppenstellen kan nooit kwaad, dus dat zou ik eerst even (laten?) doen.
 
Ik heb het beurtje zelf gedaan. Ik ben een keer langs een monteur gegaan en dan kun je wel nagaan dattie toen niet ratelde. Das het vervelende ook van dit geval dat het rateltje er ook weer uitgaat. Ik moet een bezoekje aan de monteur dus wel heel exact plannen en dat is me tot nu toe nog niet gelukt. Ik heb een filmpje geprobeerd met een telefoon maar dan wordt alles overstemt door het motorgeroffel. Moet ik eerst een echte camera regelen want die heb ik niet.
 
Die zal je toch voornamelijk stationair horen.

Haal eens je NAKS eruit en kijk welke stand hij op staat. Blok even op TDC zetten.

Even die bout in het midden eraf, let op dat de veer niet wegspringt.... daarna de 2 andere bouten los en de NAKS zelf eraf. Kijk welke klik hij op staat en beoordeel of je ketting versleten is.

Heb ik gisteravond nog gedaan... kwartiertje werk.
 
Ok, dus de spanveer is de middelste bout, die kan dus wegspringen. En dan de houder eraf. Duidelijk verhaal moet te doen zijn. Dan kan ik zien op welke klik hij staat?? Is de veer dus instelbaar?? En wat kan ik eraan doen? Ik bedoel hoe constateer ik wat goed of fout is en wat kan ik eraan doen? Veer strakker zetten of spanner vervangen??
 
Ik zou niemand aanraden om zomaar zijn nokkenaskettingspanner even van het blok los te halen. Licht dan je kleppendeksel even om te zien hoe strak je ketting ligt. Op die manier zie je tenminste wat er aan de hand is en loop je geen risico dat je ketting een of meer tanden verspringt (met alle gevolgen van dien) doordat je wat verkeerd doet.
 
Heb ook ff in het handboek gekeken en daar staat ook in dat je wel goed moet oppassen dat je nix "kapot sleutelt". Dan nog blijft bij mij een beetje de vraag hoe ik kan zien of er wat aan die spanner mankeert en waarom dat geluid alleen bij een bepaald toerental en temperatuur te horen is. Of de spanner zou blijven hangen ofzo en eenmaal op temp. weer beter los zou komen.
Vind het allemaal wel een beetje eng om te doen. Zeker zonder te weten wat ik aan die spanner kan veranderen om het geluid kwijt te raken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan