• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Ratman gaat voor Guzzi !

Ratman

MF veteraan
Lid geworden
15 apr 2004
Waarderingsscore
2
Ik was al langer aan het zoeken naar dit italiaanse merk en eindelijk is het zover! Ik zag hem op marktplaats staan en gisteravond ben ik met de verkoper tot een deal gekomen. Blijkt nog iemand van MF te zijn ook (Jozef)!
full

Het span zal jullie dus wel bekend voorkomen denk ik...

In elk geval kan ik voorlopig onbezorgd driewieleren aangezien mijn andere (Honda Rat) span aan het instorten is (2 liter olie op 1000Km). Deze was ook eigenlijk meer bedoeld als oefen brik en heb daar uiteindelijk toch nog 15000Km mee afgelegd,

Ik was al langer aan het zoeken naar dit italiaanse merk en eindelijk is het zover! Ik zag hem op marktplaats staan en gisteravond ben ik met de verkoper tot een deal gekomen. Blijkt nog iemand van MF te zijn ook (Jozef)!
(Afbeelding)
Het span zal jullie dus wel bekend voorkomen denk ik...

In elk geval kan ik voorlopig onbezorgd driewieleren aangezien mijn andere (Honda Rat) span aan het instorten is (2 liter olie op 1000Km). Deze was ook eigenlijk meer bedoeld als oefen brik en heb daar uiteindelijk toch nog 15000Km mee afgelegd,
:} :} *D en 8-)

Wil dit zeggen dat Jozef niet op BOT2 komt trouwens? :?

ps. guzrat.jpg :? Gaat dus een make-over krijgen? Zal mij benieuwen. ;)

welkom in het italiaanse kamp........
goeie trekfietsen (zelfs zo'n 8 en halfje........)

Jozef komt gewoon op BOT2, beschikt over Solo vergunning....

guzrat betekent gewoon Guzzi van Ratman, maar er komen beslist een aantal modificaties!
Een schommel voorvork staal al klaar voor hem en daarmee zal ook de teller en koplamp partij veranderen.
Leger groen wordt waarschijnlijk de toekomstige kleur maar dan wel op een andere set kappen en tank, de huidige zien er te netjes uit om over te kwasten en dan kan ik altijd in de toekomst de zaak terug wijzigen naar een nette motor

Uiterraard wil ik mijn kofferset (landmacht) er op kwijt kunnen plus een jerrycan van 20l dus daar komen ook nog wel de nodige mods voor.

Nog niet thuis, gaat volgende week gebeuren kan ik nog het een en ander even voorbereiden.

hartelijk gefeliciflapstaart :}
uiteraard een heel verstandige keuze zo'n guzzi.
als je nog zijkappen zoekt heb ik nog een stel liggen van de sp.
groot, lelijk en hoekig.
ik denk niet dat die er bij ooit nog eens op komen.

Zijkappen zijn wekom, misschien een idee om ze mee te nemen naar BOT2

yoh weer iemand, die net als ik uiteindelijk tot inkeer is gekomen.

Succes met de italiano :}

The eagle has landed!

Zoals afgesproken heeft Jozef de Guz gisteren gebracht en is motor overgeschreven.
Inmiddels de eerste kilometers ermee afgelegd en meteen valt op dat de zaak een stuk stabieler rijdt dan mijn Honda rat, ik denk dat het vooral door de zwaardere vering komt maar ook de algehele construktie lijkt veel stijver dan ik tot nu toe gewend ben. Ook komt de bak minder snel omhoog in de rechterbochten, zelfs zonder ballast! al met al...het rijdt een stuk gemakkelijker en lichter.

Enige punten van verbetering zijn:

- overbreng verhouding veranderen
- een zwaardere stuurdemper

The eagle has landed!

Enige punten van verbetering zijn:

- een zwaardere stuurdemper

allereerst gefeliciteerd :}
met die stuurdemper kan ik wel iets denk ik.
op mijn guzzi had ik een behoorlijk zware demper.
nu ik Ed Pols platen heb rijdt ik zonder demper maar mét is toch iets lekkerder.
als jouw demper nog functioneerd wil ik wel ruilen

Ik heb nog een stuurdemper liggen trouwens maar toch bedankt. wil eigenlijk eerst nog wat meer kilometers maken om te kijken of het echt moet, wat mij opviel is dat bij vooral lagere snelheden op een klinker wegdek het stuurgedrag wat nerveus is maar bij hogere snelheden gaat het eigenlijk best goed.

Misschien is het ook even wennen aan de kortere naloop die de Guz heeft met het 16 inch voorwiel.

Inmiddels rij ik al weer een paar weken vrolijk rond en bezig met wat preventief onderhoud, wat mij opviel is dat er schemas in de omloop zijn waar geen moer van klopt. Verkeerde draad kleuren en zelfs de schakelaars van licht en knipperlicten verwisseld in het schema! Twee parallel geschakelde Clignoteurs ben ik in de werkelijkheid ook niet tegen gekomen maar staan wel op het schema.

Zijn hier meer mensen tegenaan gelopen of is het model afwijkend....

Ik heb een schema van Dalmeier database gevonden met dezelfde afwijkingen maar deze is goed editbaar, ik wil alles nu meteen goed documenteren dus als iemend suggesties heeft of nog meer niet kloppende dingen heeft gevonden laat dan even weten.

Combinatie rijdt verder naar volle tevredenheid.

De meeste guzzi's zijn door de verschillende eigenaren verbeterd, dat betekend vaak dat er van de fabrieks-schema's niet veel over blijft

Inmiddels rij ik al weer een paar weken vrolijk rond en bezig met wat preventief onderhoud, wat mij opviel is dat er schemas in de omloop zijn waar geen moer van klopt. Verkeerde draad kleuren en zelfs de schakelaars van licht en knipperlicten verwisseld in het schema! Twee parallel geschakelde Clignoteurs ben ik in de werkelijkheid ook niet tegen gekomen maar staan wel op het schema.

Zijn hier meer mensen tegenaan gelopen of is het model afwijkend....

Ik heb een schema van Dalmeier database gevonden met dezelfde afwijkingen maar deze is goed editbaar, ik wil alles nu meteen goed documenteren dus als iemend suggesties heeft of nog meer niet kloppende dingen heeft gevonden laat dan even weten.

Combinatie rijdt verder naar volle tevredenheid.

Ahum, met die laatste zin maak je natuurlijk in een keer mijn dag goed.

Die parallele knipperautomaat kan wel kloppen; die heb ik er af gehaald onder het motto "overbodig", en ik had er een voor de JAWA nodig. Op m'n NATO V50 zit exact dezelfde dubbele knipperautomaat, dus als je die wil hebben neem ik 'm wel mee naar het BOT. (Die heb ik er namelijk ook meteen weer afgehaald :) )

Rest van de bedrading:
- er zijn idd verschillende schema's in omloop, georganiseerde documentatie is niet het sterkste punt in Italie
- voor een 20-jarige motor vond ik de bedrading nog redelijk kloppen, maar ja, ik ben kleurenblind, dus waar praat ik over...

op het schema van mijn 1000sp staat gewoon een enkelvoudige clignoteur.
in datzelfde (originele) wpl boek staat ook de 1000g5 en zover ik me kan herinneren heeft die wel een dubbele.
mijn schema heb ik op m'n website gezet,kijk maar in hoeverre dat verschilt met wat jij hebt.
over de clignoteurs heb ik in het halflive topic een stukje geschreven, dat zal ik ook eens op de site plaatsen.
het is geen fantastische scan maar je kan er lekker op inzoomen en hij is gewoon jpg.
als jij een digitaal schema hebt, mag ik dat dan van je hebben?, dan zet ik dat ook op m'n site, da's altijd handig voor op vakantie.
http://home.wanadoo.nl/a.riecker/elektra.html

hoezo handig voor op vakantie :?
we nemen de tent mee en de kinderen en de hond en natuurlijk de guzzi
maar zeer beslist niet de computer :+
buiten dat, hij blijft nu maar mooi heel met de vakantie 8-)

Laatst bewerkt:
hoezo handig voor op vakantie :?
we nemen de tent mee en de kinderen en de hond en natuurlijk de guzzi
maar zeer beslist niet de computer :+
buiten dat, hij blijft nu maar mooi heel met de vakantie 8-)

Is toch wel handig hoor een computer meenemen.
Kun je mooi nazien wat er kapot kan gaan. :9~

Maar vergeet niet een aanhanger zodat je ook een lange verlengkabel mee kan nemen, anders heb je niks aan een computer :?

Kun je mooi nazien wat er kapot kan gaan

dat is toch wel een beetje negatieve kijk op de guzzi hoor
je kan het ook zien als 'kun je mooi nazien wat er allemaal heel blijft' :P
maar ondanks dat gaat toch de computer niet mee. :+

Ik ga juist op vakantie om van die Microschoft shit af te zijn!!!!

Het schema print ik dan gewoon uit op een laser en als ik het lamineer dan kan het gewoon in de gereedschap kist geplaakt worden en is het vocht bestendig.

De schemas staan op de site van MGCN (dalmeier database) van alle types.
Het belangrijkste verschil wat ik ontdekte was dat de stuur schakelaars niet klopte. Volgens schema zit de kinpper licht schakelaar rechts en de Hi Lo schakelaar links en dat is in de praktijk net andersom, en volgens mij is dat origineel zo.

@halflive: ik ga het schema proberen overeenkomstig te maken aan de situatie zoals die bij mij zit en dan stuur ik het wel naar je toe.

@Jozef: Zit er een alarmlicht schakelaar op?

het is toch juist een reden om in een internetcafé ons weer bij te praten?
bij welk type?, ik zie alleen maar plaatjes en roadtesten :?
@halflive: ik ga het schema proberen overeenkomstig te maken aan de situatie zoals die bij mij zit en dan stuur ik het wel naar je toe.

op mijn motor en mijn schema wel.
jij bedoeld zeker op jouw motor ;)

probeer dit eens

Dode link

bij elektrische schemas vind je de schemas die ik ook heb.

Het schema print ik dan gewoon uit op een laser en als ik het lamineer dan kan het gewoon in de gereedschap kist geplaakt worden en is het vocht bestendig.

Het belangrijkste verschil wat ik ontdekte was dat de stuur schakelaars niet klopte. Volgens schema zit de kinpper licht schakelaar rechts en de Hi Lo schakelaar links en dat is in de praktijk net andersom, en volgens mij is dat origineel zo.

Welkom in de wondere wereld van de Italiaanse Elektra.....

Zoals bij bijna elk Guzzi model zijn in de loop van de produktietijd de stuurschakelaars wel eens aangepast (meestal van niet-ergonomisch naar helemaal-niet-ergonomisch of omgekeerd). Van de T5 weet ik dat er MINSTENS 2 compleet verschillende uitvoeringen van de stuurschakelaars zijn. Onze italiaanse vrienden kennende gaan ze voor zo iets triviaals echt niet het schema aanpassen.
(met enig geluk is de kleurcodering wel gelijk, maar kijk mij er niet op aan als het niet zo is)

Er zit voor de alarmknippers een tuimelschakelaartje verstopt links in het stuurkuipje net naast (en ik dacht schuin onder) het tellerhuis.

Terug
Bovenaan Onderaan