Handboek voor de zijspanrijder

Aircooled74

Die hard MF'er
5 nov 2006
638
109
Heerlen
Hallo ik heb gelezen dat er een boekje is over zijspanrijden met vooral veel theorie.
Dit zou ik graag willen hebben/kopen, is er misschien iemand die het heeft liggen en er
een collega zijspanrijder blij mee wilt maken, hoeft niet voor niets want alleen de zon gaat voor niets op.
Ps afgelopen weekend de zijspan cursus gehad en die is me goed bevallen, alleen jammer van de vele regen.

Mvg Roland.
 
Ps ik weet dat dit ook door het derde wiel wordt uitgegeven maar heb nog niets gehoord van ze, dus daarom vraag ik het ook eens hier.
 
Dat zou ik even aanpassen als ik jou was, dit gaat je veel spam opleveren. vervang de @ door het woord apenstaartje en je zit goed.
 
Dag Jaap bedankt voor alle informatie van jouw kant, ik heb een Pan european zijspan dus ik heb niet zo veel aan de Ural documentatie maar wel bedankt voor het aanbod.
Mvg Roland.
 
Hou er wel rekening mee dat de informatie die aangeboden wordt op zijn zachtst gezegd enigszins verouderd is. In het stuk over Ed Pols wordt bijvoorbeeld gesproken over een voorloop van 14 tot 20 cm, daar zou ik echt niet mee willen rijden. Ook bij de zijspannen veranderen de inzichten.
 
Hou er wel rekening mee dat de informatie die aangeboden wordt op zijn zachtst gezegd enigszins verouderd is. In het stuk over Ed Pols wordt bijvoorbeeld gesproken over een voorloop van 14 tot 20 cm, daar zou ik echt niet mee willen rijden. Ook bij de zijspannen veranderen de inzichten.
Wat is nu een juiste voorloop dan ?
even nagemeten bij mijn span en daar is het 25 cm !!
 
Ik ga zeker niet minder dan 35 cm. Mijn EML ex politiespan staat op38cm en is zo gebouwd door EML.
 
Ik ga zeker niet minder dan 35 cm. Mijn EML ex politiespan staat op38cm en is zo gebouwd door EML.
En hoe groter hoe beter te sturen,
ik ben namelijk wel erg blij hoe de mijne stuurt nu.
Ik heb ook maar beperkt vermogen op de mijne, dat was ooit 55 pk --R80 RT blok--
 
Het hangt ook af wat voor span, de erg klassieke grote wielenspannen komen prima weg met een kleine voorloop. Moderne spannen niet, die willen wel wat meer hebben
 
Het hangt ook af wat voor span, de erg klassieke grote wielenspannen komen prima weg met een kleine voorloop. Moderne spannen niet, die willen wel wat meer hebben
Dat is wat ik ook heb proberen aan te geven maar misschien niet duidelijk genoeg. Oude spannen en oude handleidingen gaan best goed samen maar de tijd en de techniek hebben niet stil gestaan.
 
Als newby zijnde is het allemaal acadabra voor mij, ben best wel technisch maar dit zegt me (nog) helemaal niets.
En ja tussen het lezen door heb ik al gemerkt dat het een en ander gedateerd is. maar ben toch blij met alle informatie die ik krijg.
voor nu vind ik het rijden nog erg moeilijk en na het lezen wordt het er niet beter op, ik heb al een cursus gevolgd bij Anke Krol en die vond ik erg leerzaam en uiteraard ook leuk.
Het is ook voor mij erg belangrijk omdatmijn vrouw door rugklachten niet meer achter op de motor kon, ik heb daarom mijn geliefde BMW verkocht en een zijspan gekocht, de ST1300 combinatie omdat ik al eens 5 jaar een identieke fiets gehad heb, dus het gaat helemaal goed komen zeker met zoveel aanwezige kennis hier, zo nu genoeg geslijmd en tijd voor een bakkie.
 
Gewoon rustig aan ervaring op doen, veel rijden en in het begin als je nog niet al te veel vertrouwen hebt een grote parking of leeg bedrijventerrein opzoeken om daar te oefenen. Zijspannen verrassen je minimaal 2 keer, de eerste keer als je het rijden nog niet beheerst en de tweede keer als je denkt dat je weet wat je doet.

Succes;
 
Ja daar was ik al bang voor hehe, jammer dat het nu zo een klote weer is, bij toeval een flinke parkeerplaats gevonden niet zo ver van me vandaan, het enige wat ik nog heb is dat ik te veel nadenk, zoals bij linksaf de handrem en bij rechtsaf de voetrem gebruiken, maar voordat zoiets van zelf gaat, dat duurt wel even.
 
Ja daar was ik al bang voor hehe, jammer dat het nu zo een klote weer is, bij toeval een flinke parkeerplaats gevonden niet zo ver van me vandaan, het enige wat ik nog heb is dat ik te veel nadenk, zoals bij linksaf de handrem en bij rechtsaf de voetrem gebruiken, maar voordat zoiets van zelf gaat, dat duurt wel even.
zijspan stoort niet , mag zelf klote weer zijn :-)
 
Liever geen klote weer, heb een lichtelijke poetstik, moet altijd schoon zijn en blinken hehe
 
Die heb ik ook.....maar daar ben ik op uitgepoetst.

20220509_160139.jpg
bling.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan