Globetrekker
Banned User
- 29 apr 2006
- 733
- 1
Hallo, volgend jaar ben ik van plan naar de Noordkaap te gaan met de motor. Via Noorwegen en Zweden, ongeveer 7500km in totaal. Ik ga met de tent en ik wil dus ook zelf m'n eten klaar maken.
Ik heb alleen geen ervaring met zelf eten maken. Wat heb je allemaal nodig bij zo'n reis?
En dan nog iets, mijm motor "moet" elke 6000km nieuwe olie en oliefilter. Kan ik gewoon veilig 1500km daar overheen gaan of moet ik tijdens de reis de olie verwisselen?
En dan nog iets, mijm motor "moet" elke 6000km nieuwe olie en oliefilter. Kan ik gewoon veilig 1500km daar overheen gaan of moet ik tijdens de reis de olie verwisselen?
Dealer? Van Suzuki bedoel je. Lucht/olie gekoeld blok..Ik rijd al 30000 km op dezelfde olie. 6000km? lijkt me een leuk verkooppraatje van je dealer. 15000 moet geen probleem zijn met hetzelfde oliefilter dunkt me.
Wat meer als 6k kan idd wel... maar 30k?Ik rijd al 30000 km op dezelfde olie. 6000km?
Dealer? Van Suzuki bedoel je. Lucht/olie gekoeld blok..
Is bij de meeste motoren hoor. Alleen bij verschillende Yamaha's is het 10.000km.
Maar goed, 1500 tot 2500km er overheen moet wel lukken denk ik.
Nog even over dat eten. Je koopt gewoon iets in de supermarkt en dat maak je warm? Wat koop je dan zoal?
En in Noorwegen en Zweden geldt het zgn. "allemansrecht", je mag dus overal je tent op zetten. Is dat wel veilig? In verband met berovingen bijvoorbeeld. En waar zet je dan je tent (veilig) op?
Wat meer als 6k kan idd wel... maar 30k?
ik niet iig
Ons plan is vanaf daar via Finland terug, iemand ervaringen met Finland?
Maar pas wel op voor rendieren. Die hebben zelfmoordneigingenKlinkt goed. Dat van die wilde dieren boeit me ook niet zo. Denk dat de kans groter is om aangereden te worden in het centrum van Amsterdam dan te worden aangevallen
Héén en terug die brug? Ik zou op de heenweg bijvoorbeeld de veerboot Helsingor-kristiansand (ongever 2,5 uur varen) nemen, dan kom je onderaan in Noorwegen aan en heb je gelijk het mooiste stuk om te rijden van heel Scandinavië voor je liggen.Benzinebrandertje dus. We gaan het zien, nog een jaar de tijd om mezelf voor te bereiden
Ik ben trouwens van plan via Noorwegen naar de Noordkaap te rijden en dan terug via Zweden. Ik wil de brug nemen bij Kopenhagen zodat ik niet hoef te varen. Is dat een goed idee?
In de laatste motorplus staat een artikel van 11 pagina's lang over een rit naar de Noordkaap. Staat ook veel achtergrond info bij, waar je bijvoorbeeld allemaal aan moet denken.
Wat is er mis met die brug dan? Als je gaat varen naar Kristiansand kan je volgens mij beter opstappen in Hirtshals? Via Helsingor is dan omrijden volgens mij.Maar pas wel op voor rendieren. Die hebben zelfmoordneigingenHéén en terug die brug? Ik zou op de heenweg bijvoorbeeld de veerboot Helsingor-kristiansand (ongever 2,5 uur varen) nemen, dan kom je onderaan in Noorwegen aan en heb je gelijk het mooiste stuk om te rijden van heel Scandinavië voor je liggen.
Hee leuk om te lezen. Maar om nou heen EN terug via Noorwegen te rijden? 2x hetzelfde stuk rijden lijkt me nog saaier dan ZwedenIk ben pasgeleden in Zweden en Noorwegen geweest. Dit jaar niet met de motor helaas maar ingeblikt. Zweden zou ik links laten liggen. (of rechts eigenlijk) Het is een mooi maar saai land. Heel veel vlak land, heel veel bomen. Nauwelijk hoogteverschillen. Geen haarspeldbocht gezien.
We zijn terug gereden door Noorwegen. Dat is één groot berggebied. Waanzinnig mooi. Niet goedkoop maar vergeleken met Nederland valt het wel mee. Brandstof is behoorlijk aan de prijs en reken ook veerponten en tolwegen mee. Campings zijn prima. En over dat eten meenemen: Er wonen daar mensen. Die moeten ook eten. Dus zijn er supermarkten.
We zijn via de brug heen en terug gereden. Voordeel is dat je niets hoeft te reserveren. Dat moet je met de boot meestal wel.
Goede reis.
zie m'n homepage voor een verslag van mijn Noordkaapreis
Sorry, je hebt gelijk, het is Hirtshals-Kristiansand.Wat is er mis met die brug dan? Als je gaat varen naar Kristiansand kan je volgens mij beter opstappen in Hirtshals? Via Helsingor is dan omrijden volgens mij.
Tip: Neem vanaf Trondheim de Rv17 (langs de kust) een stuk mooier én rustiger dan de drukke E6 (waar ze ook erg veel staan te controleren op snelheid). Je kan dan bijvoorbeeld in de buurt van Moi-i-Rana weer terug op de E6 komen (Het is daar al een stuk rustiger).Hee leuk om te lezen. Maar om nou heen EN terug via Noorwegen te rijden? 2x hetzelfde stuk rijden lijkt me nog saaier dan Zweden
Heb trouwens de route aangepast. Ik rijd nu heen via het veer Hirsthals - Kristiansand en via daar naar Voss - Trondheim - Rhana - Alta - Nordkapp
Voor de GPS mensen met Mapsource kan ik de route wel emailen bij interesse.
Ik ben niet kapot van met 80 km achter vrachtauto's, bussen en caravans aanhobbelen ... 750 km langIk moet je zeggen dat ik niet kapot ben van wachten.. dus ook niet op veerdienstenEn zoals ik zei op de kaart moet je nogal vaak oversteken op die 17
Hallo, volgend jaar ben ik van plan naar de Noordkaap te gaan met de motor. Via Noorwegen en Zweden, ongeveer 7500km in totaal. Ik ga met de tent en ik wil dus ook zelf m'n eten klaar maken.
Ik heb alleen geen ervaring met zelf eten maken. Wat heb je allemaal nodig bij zo'n reis?
En dan nog iets, mijm motor "moet" elke 6000km nieuwe olie en oliefilter. Kan ik gewoon veilig 1500km daar overheen gaan of moet ik tijdens de reis de olie verwisselen?
Inhalen mag/kan niet? Ik had juist gehoord dat die E6 erg mooi is. En een beetje mensen om je heen kan ook geen kwaad lijkt me, als je soms met pech komt te staan of iets anders?Ik ben niet kapot van met 80 km achter vrachtauto's, bussen en caravans aanhobbelen ... 750 km lang2 jaar geleden nog een stuk E6 gereden maar ik was blij dat ik er weer af kon.
Inhalen mag/kan niet?