• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Reisverslag Rondje Grenoble

MajorFear

Die hard MF'er
Lid geworden
27 jun 2008
Waarderingsscore
591
Dag 1
Alsof het de normaalste dag van de week is gaat om 06:00 de wekker. Ik heb goed geslapen en sta uitgeslapen op. In de normale routine doe ik een wasbak speciaal. Ik was in twijfel over welke motorkleding ik zal aandoen. Ik kan verschillende combinaties maken. In dit geval twijfel ik of ik de motorspijkerbroek met doorwaai jas of de BMW rallye combinatie aan te doen. Uiteindelijk kies ik voor het laatste dus gaat alvast de broek aan en neem de rest mee naar beneden. Op de automatische piloot haal ik brood uit de vriezer en smeer een bammetje voor ontbijt en één als noodrantsoen voor onderweg. Terwijl de boterham wordt gekauwt kijk ik naar het nieuws. Het weer bericht voor vandaag voorspelt niet veel goeds. Om kwart voor zeven begin ik met spullen naar de motor te brengen. In in ieder koffer gaat een givi binnentas. Op de bagagedrager gaat een touratech roltas. In de roltas zit enkel kleding dus mocht die in een onbewaakt ogenblik worden gestolen dan is er geen man overboord. In de givi tassen zitten veelal spullen die ik hopenlijk niet nodig heb. Zo zit in elke tas een beetje gereedschap, tier rips, duct tape en nog wat van die handige zaken. Verder het regenpak en en het binnenpak van het BMW rallye pak. Ik heb nog wat flesje drinken een aangebroken fles olie mocht dat eventueel nodig zijn. Voor wat betreft kleding heb ik zoals dat in het roadbook staat. Omdat de weersvoorspelling hoge temperaturen laat zien heb ik extra tshirts meegenomen en wel sport shirts die luchtig zijn en snel drogen.

Precies om zeven uur rol ik de motor uit de man cave, hang de koffers eraan, bevestig de roltas met rock straps aan de begagedrager en monteer het navigatieapparaat op zijn houder. Ik neem afscheid van mijn lief en doe daarna de helm op. Na het starten van de motor krijg in nog een handkus toegeblazen en vertrek ik richting Gerard.

Ondanks de voorspelling is het nog droog. Wel ziet de lucht er dreigend uit en ik ben er zeker van dat er regen in de lucht zit. Via de gooimeerdijk rijd ik naar de nijkerkersluis. Ik draai daarna de A28 op in de richting van Amersfoort. Via de A1, A30, A12 en tenslotte de A50 rij ik naar Gerard. Bij Gerard in de straat is een tankstation waar ik de motor helemaal aftop met het octaan houdende vocht. Bij Gerard aangekomen zie ik dat Otto er ook al is. We schudden enthousiast handen en je merkt dat stemming er in zit. Had nog gehoopt op een bakkie, maar helaas alles was dicht en klaar voor vertrek. Omdat het er zo dreigend uitziet, er regen wordt voorspeld en we nu tot aan Trois Ponts in België snelweg rijden besluiten we om het regenpak aan te doen. Om 08:15 rijden we bij Gerard weg en nemen de afslag naar de A50 in zuidelijke richting. Goed besluit om het regenpak aan te doen want niet veel later gaat het regenen. Het regent aardig door maar we tokkelen rustig door richting Limburg. Rond tien uur stoppen we voor een bakje bij een tankstation, conform de route. Na bakkie vertrekken we weer richting België, de regen wordt heftiger. We zijn wel wat gewend maar net over de grens in België lijkt het op een wolkbreuk. De vrachtwagens vertragen en wij schuiven naar de linker baan om niet stil te hoeven staan. Als een vrachtwagen uit de tegengestelde richting door een grote pas water rijdt lijkt het als een wiellaadschop vol water over mij heen wordt geschud, en vraag me niet waarom ik weet hoe dat voelt. Hoewel het regenpak goed beschermd is het niet opgewassen tegen dit geweld. Ik voel hoe het water via mijn nek naar binnen loopt.

Niet veel later is de snelweg gesloten en worden we door de Belgische politie van de snelweg afgestuurd. Ik zoom uit op de navi om een alternatieve route naar de E42 richting Aken te vinden. Ik besluit richt Herstal aan te houden. We proberen eerst terug naar de snelweg te navigeren maar je kunt van die kant niet in richting Luik dus toen richting Herstal. Onderweg zien we moderstromen de heuvel af stromen, niet veel later moeten we zo'n moderstroom zelfs kruisen. Ik probeer voorzichtig door de bijna kniehoge water met modderstroom te rijden. Gelukkig ging dat zonder gebeurtenissen. Niet veel later draaien we de E42 op en al vlug zijn we weer op de geplande route. Het regent nog steeds behoorlijk door, maar als we Tois-Ponts naderen stopt het geleidelijk met regenen. Nog voor Trois-Ponts stoppen we voor een korte leg stretch. Na een pis en voor sommigen een peuk rijden we in 20 minuten naar Trois-Ponts. Bij het afgesproken restaurant zit Jeroen te wachten die was vanuit Mons in België vertrokken. Na de uitbundige begroeting doe ik de motorjas uit en zie dat mijn poloshirt al een beetje aangedroogd is, maar nat genoeg om toch een droge aan te willen doen. Dus snel even shirt wisselen in het restaurant, moet kunnen denk ik maar. We besluiten om een croque madame te nemen voor de lunch met een bak koffie. Dat gaat er allemaal wel in. Rond één uur gaat Jeroen even aftanken wij maken ons weer gereed voor vertrek. En als Jeroen terug is rijden we in zuidelijk richting door de binnenlanden van België. Na een korte rit rollen bijna ongemerkt Luxemburg in. Ik stuur richting de N10 die ons via een meanderende weg richting Vianden voert. Er is genoeg te zien onderweg riviertjes en de eerste wat hogere heuvels. In Vianden stoppen we voor koffie, helaas is de biker tref waar we vaker zijn geweest gesloten en we rijden naar de andere kant van de rivier om daar koffie op het terras te genieten.

We vertrekken voor het laatste stuk richting Diekirch. Het is druk een we moeten alle zeilen bijzetten om bij elkaar te blijven. Er zijn veel winkels een dergelijke en ook een groot station waardoor er veel verkeer is dat soms vreemde capriolen uithaalt het blijft opletten geblazen. Eenmaal uit dit gebied stoppen we in dorpje voor een korte pauze. Het mooie vlakke parkeerterrein waar we stoppen blijkt prive bezit en we worden weggestuurd ondanks dat ik zeg dat we met 10 minuten sowieso weg zijn. Bij het kerkje aan de overkant vinden refuge en parkeren dus daar voor een korte pauze

20240712_142751 (Klein).jpg

Na korte pauze rijden we verder in de richting van Luxemburg stad. Bij een groot tankstation vullen we de brandstoftanks we tot de top en dan is niet ver meer naar onze overnachting. De overnachting is een in een hotel restaurant in het voorstad van Luxemburg. Omdat we vorig jaar zoveel file hadden door de binnenstad had ik nu voor gekozen het hotel via de randweg te benadern en dat ging zoals verwacht. Rond zessen zijn we bij het hotel gearriveerd en er was zelfs ruim parkeerplaats voor 4 motoren. We nemen de tijd om de motoren goed neer te zetten en de noodzakelijk dingen ofwel mee te nemen naar binnen of op te bergen in de afsluitbare koffers. We hadden een 4 persoonskamer, dat is wel krap als je nog allemaal tas een helm meeneemt maar hej je hoeft er alleen te slapen. Op de kamer gaan de comms aan de lader, de korte sjees en flipflops aan en gaan we op het terras van de koude kletser genieten. Later op de avond verkassen we naar binnen en genieten we van een heerlijke Italiaanse maaltijd. Veel beter als dit wordt het niet.

Laatst bewerkt:
Dag2 Luxemburg - Besançon
Om zeven uur gaat de wekker, omdat er één douche is voor ons vieren hebben we wat meer tijd nodig. Gerard is als gewoonlijk onuitstaanbaar wakker en hij duikt als eerste onder de douche. Ik ben als tweede want ik had al een acceptabel niveau van wakker zijn bereikt. Ook de Jeroen en Otto zijn schoon en fris en we gaan naar beneden, checken nog even de motorfietsen, want we zijn nog te vroeg voor het ontbijt. Het ontbijt is lekker uitgebreid en het smaakt ons goed. Na nog een laatste bakkie lopen we naar boven en gaat de motorkleding weer aan, Laatste spullen in de tas en een laatste check van de kamer en we kunnen naar de motorfietsen. Slot er af, binnentas in de koffer en de valbeugeltasjes weer op de valbeugels. Als laatste gaan de navi en de roltas er op. Een laatste peuk, een foto, de comms check en we gaan weer enroute.

20240713_092741 (Klein).jpg

De route voert ons terug naar de snelweg waar in richting Metz rijden. Het weer is goed en we hebben er zin in.Al vlug draaien de snelweg af en via een ingewikkelde constructie er weer onder door. Toch wel een frans dingetje, zaken nodeloos ingewikkeld te maken. We rijden nu via landwegen in zuidelijke richting. Het gaat richting de Vogezen maar we gaan niet via de ballons. De landwegen zijn voorzien van een nieuwe laag split en daar hebben we slechte ervaringen mee. Otto is tijdens de Balkan rit lelijk ten val gekomen en zijn voet gebroken. Genezing duurde lang dus dat gunnen we niemand. We slingeren door het landschap en van de landweggetjes rijden we zomaar een uur over wat vlottere doorgaande wegen. We zoeken een plek om koffie te drinken maar de dorpen waar we doorheen komen zijn uitgestorven en we vinden geen koffieplek. Onder tussen moet het regenpak weer aan. Na een kwartier is het weer voorbij en kan het pak weer uit. We nemen van de gelegenheid gebruik om een korte pauze in te lassen. Een poosje later regent het weer, zo raken we behoorlijk bedreven in de regenkleding modeshow.

20240713_102228 (Klein).jpg

We lunchen in klein dorpje aan de maas. Gelukkig is het restaurant open en de regenkleiding kan opgeborgen worden. We lunchen lekker, ik had een salade, Na de lunch gaat het weer verder in zuidelijk richting. Na een uur doen we nog een korte stop om de benen te strekken. We vertekken weer op weg naar de koffie stop vlak bij een meer. Uiteraard vinden we de locatie maar wederom is de zaak gesloten, gelukkig nog drinken in de koffer. Wel een mooi plekje dat wel.

20240713_115737 (Klein).jpg

We stappen op om de laatste stint naar Besançon. Daar is het druk we gaan eerst tanken voor dat we naar het hotel gaan. Pff ook de software in de brandstof pomp is overgecompliceerd. Bij de aankomst bij het hotel stop ik bij het verkeerde hotel, er liggen twee achter elkaar. Na wat verwarring bij de receptie ontdekken we fout en schuiven één parkeerplaats op en checken in het juiste hotel in. Vlug de korte sjees en de flipflops aan en we gaan op verkenning, Gerard heeft stinkstokken nodig maar die blijkt niet verkrijgbaar in de shopping mall waar we zijn, in Frankrijk moet je in special winkels (TABAC) zijn. Dus gaan we eerst op zoek naar een restaurant. We besluiten te gaan eten bij een steakhouse. Goede keuze wat mij betreft, leuke gastvrouw ook die vlotjes bezorgd wat we bestellen. Na het eten slenteren we terug en zien we dat er ook een tankstation is, we hadden dus niet ergens anders naar toe hoeven rijden. Bij het hotel proberen we nog een biertje te scoren maar jammer pindakaas hij is dicht maar volgens mij is hij gewoon lui.

Laatst bewerkt:
Dag 3 Besançon - Grenoble
Na de flinke maaltijd van gisteravond met een biertjuh was het goed slapen. Ook de airco op de kamer was prettig zodat het geen plaknacht werd. Ik deel de kamer met Otto en we hebben zo door de jaren heen een soort stilzwijgende gemaakte routine. Eerst ga ik onder het gemalen water en dan Otto. Terwijl Otto de wasbak speciaal doet pak mijn spullen netjes in de tas. Het is niet veel dus ik ben zo klaar, toilettas, adapers en het verlengsnoer (op de meeste hotelkamers heb je maar één vrij stopcontact). De korte broek en de flipflops gaan er na het ontbijt nog bij. Om acht uur wandelen we naar het restaurant Gerard en Jeroen zijn er al. Zij hebben een kamer op de begane grond. Zelfs Jeroen ziet er vandaag uitgeslapen uit. Het ontbijt ziet er weer goed uit. Ik neem twee broodjes met wat hartig beleg, een glaasje multidrank, een gekookt ei (moet je wel zelf koken) een yogurt en een cappuccino. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het weer ziet er weer opperbest uit en we zijn benieuwd wat vandaag ons gaat brengen. Voor het ontbijt hebben een half uur nodig, we hoeven tenslotte niet af te wassen. Terug naar de kamer beantwoord ik de roep van de natuur en zet mijn geurvlag op de badkamer, gelukkig heeft Otto zijn tanden al gepoetst. Met de spullen twee trappen af is nooit leuk maar het lukt ons zonder beenbreuken. Tassen er weer op, navi erop en even de route voor vandaag selecteren. En dan gaan we weer op pad.voor een lange etappe van 368 km geheel binnendoor. Vlotjes rijden we Besançon uit in zuidelijke richting. Eenmaal buiten de stadsgrenzen openbaar zich een brede slingerende weg halverwege een heuvelrug. Zo gaatie lekker en kunnen we wat kilometers afticken Na een uur rijden rollen we Salins Les Bains in. Nou ik ben vanmorgen onder de douche geweest dus hoef nog niet in bad. Wel zien we het beroemd TABAC bord en krijg ik via de boordradio het verzoek te stoppen.
20240714_095139 (Klein).jpg

Ik heb zelf nooit gerookt en blijf een vervelende gewoonte vinden. Maar ja je moet ook mensen nemen zoals ze zijn en er zijn veel leuke kanten aan de fellow Highway Hornets. Gerard heeft zijn rookwaar gescoord en we stappen weer op in zuidelijke richting. Nog voor dat we stad uit zijn stuiten we op een omleiding. Het is vandaag een franse feestdag Quartorze Juillet, herdenking van de bestorming van de bastille. En er is een rallye op de weg waar wij ook naar toe willen. Een snelle blik op de navi laat een mooie omleiding zien, dus al snel zijn we weer onderweg naar Grenoble. De omleiding is zeker geen straf de route is rijkelijk voorzien van bochten in een glooiend terrein. Na een klein kwartier zijn we dan weer op de geplande route, pas de problem. Het wordt tijd voor koffie en in Mouth stoppen we bij een bakkerij. Ik bestel binnen cappuccino en lekker aardbijen taartjes, man gunt sich ja sonst niks. Alleen Jeroen blijkt niet van de melk in de koffie te zijn maar drinkt hem toch dapper op. Vanaf dan krijgen we steeds meer hoogte verschil en ergens op een tjod proberen we het jaarlijkse staatieportret te nemen het resultaat is niet helemaal bevredigend maar volgende keer beter.
20240714_114510 (Klein).jpg

We zullen het ermee moeten doen. Tevens natuurlijk een pauze genomen. Rijdend door Frankrijk vallen een aantal dingen op, er is veel onderhoud aan de landwegen gedaan er is verse split gestrooid niet fijn op de motor. Daarnaast lijkt het wel of ieder dorp een drempel in en uit het dorp moet hebben die tevens 30 km zone is. Ook moet er een rotonde zijn hoe onzinnig deze ook is. Dit brengt de gemiddelde snelheid behoorlijk omlaag en dat betekend iets voor de eindtijd van de route. In Chézery-Forens rijden we een wielertour in en ik was even bang dat we weer om moesten rijden. We stoppen bij een hotel voor de lunch maar ze zijn helemaal uitverkocht. Dus we drinken een cola en rijden weer verder om uiteindelijk om half drie te stoppen bij een bakker in Chêne-en-Semine voor de lunch. Het wordt een baguette met koffie en die smaakt prima. Lunch of koffie vinden is nog niet gemakkelijk. Misschien volgend jaar de thermos mee? Na de lunch gaat dan toch stevig omhoog via best wel smalle weggetjes zigzaggen we naar boven toe en worden niet alleen getrakteerd om leuk rijden maar ook nog eens op een mooi uitzicht.
20240714_155624 (Klein).jpg

En na een korte stop en even neuzen in de souvenir winkel vervolgen we de route weer richting Grenoble. Uit eindelijk zigzaggen we weer de berg af en rijden een paar kilometer over de snelweg om vervolgens weer een omhoog naar een pas te rijden, de Col du Granier. Daar stoppen we weer kort voor wat te drinken want het is al de hele dag 24+ graden. we blijven in hoger gelegen gebied rijden tot vlak bij Grenoble. We gaan dalend de stad in maar owjee er wordt aan de weg gewerkt en elke halve kilometer moeten we stoppen voor een wegopbreking met verkeerslicht niet tof met deze temperaturen. Dat blijft zo tot we bij het hotel aankomen. Booking.com heeft zijn werk weer goed gedaan en we kunnen zo doorlopen naar de kamers. Even omkleden in iets luchtiger om vervolgens weer een lesje omgaan met teleurstelling te doorlopen. We kunnen alleen een frisje uit de automaat halen, een biertje was lekker geweest. Ook qua eten is alles in de wijde omtrek gesloten. Dat had ik niet verwacht. Ik had gedacht aan de braderiën die we onderweg hebben gezien en feestgedruis. Maar niets van dat alles, schraale troost is dat we wel pizza's kunnen bestellen. Honger maakt rauwe bonen zoet, ook tomatenvlaai. Daarna halen we nog maar een frisje uit de automaat en hebben we toch gezellig met elkaar tot het tijd is om naar bed te gaan. Oja Jeroen is nog even in het zwembad geweest. Zijn machtige BWM K1600 maakt ook machtig veel warmte als voor het verkeerslicht wachtende de ventilator aan springt. De hitte moest dus even uit zijn lichaam en waar kan dat beter dan in het zwembad.

Laatst bewerkt:
Dag 4 Grenoble - Reckingen Zwitserland
De wekker wekte Otto en mij precies om half acht. Na de lange dag gisteren maar lekker onder de douche om wakker te worden. Daarna is Otto aan de beurt voor das badezimmer. Rond acht uur nemen we de lift naar beneden naar het ontbijt. Jeroen en Gerard zitten al aan tafel, wij schuiven aan. Het hotel serveert een ontbijt buffet dus we lopen daar gelijk heen. Ik begin altijd met de drank en loop daarna terug voor de broodjes en een yogurt. Het ontbijt is keurig, alles wat je verwacht is er. We ontbijten op het gemak cappuccino en vruchtensap gaat er ook in. Broodje met hartig beleg en natuurlijk een gekookt eitje. We nemen de lift weer naar boven en boven aangekomen gaat de motobroek en laarzen weer aan. De korte broek en flipflops gaan nog in de roltas en ik ben weer klaar voor de volgende rit. De lift is gemakkelijk zeker als je nog twee tassen en helm hebt om mee te torsen. Beneden aangekomen en uit de ruimte met de airco merk je dat alweer goed warm is. Ik zet eerst maar een alles en neer en haal het slot eraf zodat we de motoren uitelkaar kunnen zetten. We maken de motoren aan elkaar vast met sloten om het dieven moeilijker te maken.

20240715_090357 (Klein).jpg

Rustig bergen we de tassen op en maken we de roltas op de motor, zoveel mogelijk in de schaduw want zoals gezegd het is behoorlijk warm. Na een laatste peuk rijden we het terrein van het hotel af. We rijden richting Albertville. In mijn beleving zouden we niet de snelweg op gaan dus toen de route toch de snelweg op voerde was ik confuus. Na nog een keer de route opnieuw geladen te hebben bleef de route op de snelweg. Bij de tolpoortjes aan gekomen krijg ik wel een kaartje maar Gerard niet. Altijd weer gedonder met de tolpoortjes. Gerard is geprikkeld en we rijden de eerste afslag er maar van af en we gaan parallel verder in noordelijke richting. Mooie doorgaande weg en niet veel later zie ik een supermarkt met tankstation en we stoppen daar voor het nodige octaan houdend vocht en we lopen ook de supermarkt in voor flesjes drinken en snacks, mochten weer geen lunch kunnen vinden. Na het korte oponthoud rijden we weer verder. De weg voert over een vlakte en vlak bij Albertville draaien we naar het oosten. Na een uurtje stoppen we bij een restaurantje voor koffie hoewel het moeite kost om voldoende plek te vinden om de motoren te parkeren. De koffie was voortreffelijk ook met een kleine lekkernij erbij. Het toilet was ook okay, ook niet onbelangrijk. We rijden vlug weer verder want nu gaan we stevig de bergen in. Blijft toch mooi rijden in de bergen. Bijna op de pas Cormet de Rosalend spot ik een fotograaf en laat me gewillig fotograferen. Ik kon het niet laten om hem te bestellen, mooie actiefoto toch?
E34901-12h40m25 (Klein).jpg

Na zeker een paar mooie haarspeldbochten arriveren we op de pas.We stoppen voor de obligatore foto's en natuurlijk wat vocht aanvullen en voor sommigen een peuk.
20240715_125328 (Klein).jpg

De bergen smaken naar meer een we maken ons op voor de Col du petit Saint Bernard. Heerlijk rijden haarspeldbochten stijgingen, ik geniet in volle teugen. Rond 13:30 komen we aan in het skidorp la Rosière hier gaan we lekker lunchen. We parkeren de motoren op de parkeerplaats en gaan op het terras met uitzicht op de motoren. De serveerste komt na best wel een tijdje wachten de drankjes opnemen. Het is warm en dus worden het frisjes. Na een motiverende blik komt ze terug voor het eten. Ik ga een keer voor wat anders en ik bestel een quiche en die is erg lekker.
20240715_142947 (Klein).jpg

We hebben nog een heel stuk te rijden dus moeten we de serveerster weer stimuleren om met de rekening te komen maar dat lukt vrij snel. Stappen op en rijden verder naar col du petit saint Bernard. Na col rijden we Italië in en het gaat nog lekker even verder met rijden in bergachtig gebied. We volgen weg SS26 een mooie stuurweg en uiteindelijk dalen we naar Saint Dedier. Daar is een weg waar we eigenlijk in willen afgesloten en na wat zoeken volgen de ss26 verder in komen na een korte rit in de file voor de Mont Blac tunnel, swell 34 graden in je motorpak met je helm op. Als de de ventilator begint te blazen omdat het koelwater warm wordt is het feest compleet. Na anderhalf uur sta ik voor het tolpoortje. Op mijn vraag of ik vier tickets mag is het antwoord negatief, we moeten per stuk erdoor en mogen ook per stuk 39 euro aftikken. Pff beter als heel duur. In de tunnel moet je verplicht 150 meter afstand op je voorganger houden en komt na een tijdje een voertuig tegenmoet met een lichtbalk met een manende tekst voor de afstand. Het is wel lekker koel in de tunnel. Ik kom uit de tunnel en zoek een plek om te stoppen zodat de rest kan bij trekken, nog niet zo gemakkelijk. Maar ik zie na een bocht een nieuwe parkeerplaats en draai daar vlug in om te wachten op de rest. Na een minuut of 10 hoor ik weer geluid op de comms en weet ik dat ze er aan komen. Voledig in bereik van de comms leg ik uit waar ik sta en niet veel later kan ik ze binnen zwaaien. Na een korte stop gaan we weer verder want we hebben nog 100km te rijden. We gaan vandaag laat aankomen. We rijden Charmonix door richting de D1506 Na spectaculaire afdaling rijden we Zwitserland in Martigny rijden we de snelweg op. Het is al zeven uur waneer we stopen op de parkeerplaats om het regenpak weer aan te doen. Tevens meld ik het hotel dat we later zijn. De snelweg is niet helemaal klaar en het laatste stuk gaat over de N9 ook mooi maar daar wordt ook aan gewerkt. Regelmatig moeten we stoppen voor een verkeerslicht omdat slechts één weghelft open is. Om 20:00 uur arriveren we moe bij het hotel. Bij inchecken informeren we of we nog wat kunnen eten en we krijgen een resoluut nee als antwoord. Bij gods gratie kunnen wel een paar blikjes bier krijgen. En dan te weten dat dit het duurste hotel van de hele rit is. Onder de balustrade nuttigen we die biertjes want het is inmiddels weer gaan regenen.
IMG-20240715-WA0003 (Klein).jpg

Laatst bewerkt:
Dag5 Reckingen - Vöhrenbach Duitsland
Na lange dag van gisteren wordt ik echt van de wekker wakker. Ik sta op en loop even het balkon op. Het ziet er mooi uit met laag hangende bewolking, het is heiig omdat de regen die gisteren is gevallen aan het verdampen is.
20240716_074748 (Klein).jpg

Na de sanitaire handelingen lopen we de trap af, vandaag geen lift. Omdat we gisteren geen avondeten meer hebben gehad, heb ik nu echt wel trek. Het ontbijt zit er goed uit en ik probeer goed te maken wat gisteravond niet konden krijgen. Ik laat het me goed smaken en loop een aantal keren terug naar het buffet om nog wat te pakken. Eerlijk is eerlijk het ontbijt smaakte goed. Na het ontbijt haal ik de spullen naar beneden. Eerst maar eens de motor droog maken. Ik heb altijd hiervoor een aantal goedkope vaatdoekje doekjes bij me. Ik heb de motor al gestart komt de gastvrouw naar buiten of we nog willen betalen. Ai ik had gedacht dat Jeroen dat had gedaan, met het schaamrood op de wangen ga ik vlug naar binnen en betaal netjes de rekening. Die vrouw zal ook wel hebben gedacht dat die motorrijders rijden weg zonder te betalen. Ik stap weer op en rijden naar beneden naar de doorgaande weg. Het is ook tijd om te tanken en ik hou uitkijk naar tankstations. De eerste tankstations hebben maar één pomp en dat is niet handig met z’n vieren en na een poosje vindt ik een tankstation met twee pompen dus tanken we daar maar. Na de standaard nodige verwarring welke benzine we nu moeten tanken pompen we de tanks vol. We rijden weer verder en na een klein uurtje Komen we aan bij de Grimsel pas.
20240716_101458 (Klein).jpg

We stoppen voor een foto momentje want wat zien zou zo uit een Harry Potter film kunnen komen zeg nu zelf. We rijden nog het kleine stukje naar boven naar de pas. Boven is het helaas een beetje mistig en hebben we helaas geen vergezichten. Ik ga nog even het shopje in om te kijken voor souvenirs. Ik probeer op zo’n pas een badge te kopen. Jammer genoeg hebben ze deze niet en besluit ik een petje en een sleutelhanger te kopen.
20240716_103510 (Klein).jpg

De buit gaat in de koffer en we gaan weer verder. We genieten in volle teugen van de bergwegen. We sukkelen achter een Brit in een dikke BMW de berg af, maar hij rijdt niet voor wat hij waard is. In het dal is een tankstop met een restaurantje en we stoppen daar voor een bakkie en we nemen wat lekkers erbij. Otto zorgt er voor dat we (nog meer) naamsbekendheid krijgen door een highway hornets sticker op een goed zichtbare plek te plakken.
20240716_122527 (Klein).jpg

Na de koffie gaan we verder en gaan we een stukje de snelweg op. Goed dat we snelweg vignet hebben gekocht. De eerste afslag gaan we er weer vanaf en rijden binnendoor in de richting van Luzern. We rijden door allerlei aaneengeregen plaatsen als lintbebouwing. Veel verkeerslichten maar een lunch locatie zoeken we te vergeefs. Op een gegeven moment zie ik een groot radar station en ik heb het nog niet gezegd en twee F14’s vertrekken met een oorverdovend kabaal met afterburners blazing. In totaal vertrekken 8 kisten. Leuk voor de bewoners in dat dal. Maar goed, veiligheid is niet gratis. Rustig rijden we verder door industrieel Zwitserland. We naderen langzaam maar gestaag de Duitse grens. Bij Zwitserse Koblenz rijden we de brug over rijn over. In Duitsland verheug ik mij al over de B500 in het Schwarzwald. Maar het begin gaat al mis, we stuiten wederom op een wegafsluiting en noodgedwongen wijken we van de route af. Zo hebben we deze tocht al heel wat grijze kilometers gemaakt. Bij de Schluchsee komen we weer op de oorspronkelijke route de B500 en touren we weer verder. De B500 blijkt een ontluistering. De weg in mijn herinnering was een 100km/h weg die door het heuvelachtige beboste landschap slingerde. De huidige weg is snelheid er helemaal uit. Nou ben ik niet van het hard rijden maar 30 km/h en soms zelfs 20 Km/h maakt deze weg eigenlijk ongenietbaar hoe mooi het landschap ook is. Veel zijn er onderborden met “Erholungsort” en andere met de haren bij gehaalde smoezen. De gevolgen zijn al zichtbaar, veel horeca gelegenheden zijn gesloten en kost grote moeite om überhaupt ergens een terrasje voor wat te eten te vinden. Lunch voor vandaag was optioneel en voor de koffie vinden circa 40 km van de eindbestelling een koffie met gebak restaurant met een serveerster die er echt geen zin in heeft. Omdat we niet geluncht hebben breng ik het geduld op haar te roepen, de bestelling op te nemen en onze bestelling te brengen. Een andere gast attendeert Jeroen op zijn achterband. Het rubber is op een paar plekken verdwenen en laat het metalen canvas zien. Jeroen gaat onmiddellijk op internet op zoek naar een band. Wij gaan aan de overkant van de weg naar de supermarkt om wat snacks en frisdrank te kopen voor als we morgen weer geen open horeca kunnen vinden. We besluiten rustig door te rijden naar het hotel. Met samengeknepen billen dat er niets gebeurd. En of de duvel er mee speelt, vlak bij het hotel is de weg afgesloten en we rijden een 20 km omleiding waarbij een af en toe stoppen om de band te controleren. Om half zeven arriveren we bij het geboekte hotel. Waarbij we schrikken als de gastvrouw roept dat ze geen reservering heeft. Ik heb wel een geboekt via booking.com en heb met het hotel nog geappt over parkeerplaats voor motoren. Ze haalt de kamersleutels en blij brengen we onze spullen op de kamer. Helaas krijg je in dit hotel ook geen avondeten om dat ze het hotel eigenlijk in haar eentje runt. Knap want ze is niet de jongste meer. Ze wil wel voor ons flamkuchen maken. Super, dus bestel ik 4 flamkuchen en evenveel bier en we gaan lekker op het terras zitten. De eerste twee flamkuchen komt ze al vlug brengen. Ik zorg dat ze in stukken worden gedeeld en we spoelen ze weg met een groot glas Weizenbier. De eerste twee net op komt de gastvrouw de volgende twee brengen, ze smaken echt voortreffelijk. We keuvelen nog wat en ze komt er gezellig met de krant bij zitten. Jeroen is druk met het regelen van een nieuwe achterband. Samen met de ANWB geregeld dat ze hem morgen met zijn motor afhalen en naar een bandenboer brengen om de band te vervangen. We spreken af dat hij dan morgen zelfstandig naar het volgende hotel rijdt terwijl wij op de route verder rijden.

Laatst bewerkt:
Dag 6 Vöhrenbach - Miesbach
De wekker is weer het eerste geluid dat ik hoor. Lekker bedje maar toch maar even onder de douche. Otto is ook klaar en we gaan naar beneden voor het ontbijt. De gastvrouw is al druk met het ontbijt voor de andere gasten terwijl wij aanschuiven. Er is weer vanalles lekkers om van te kiezen, toch wel fijn om in hotels te overnachten. Ontbijt is tegenwoordig een "must have" anders kiezen we voor een ander hotel. Na het ontbijt controleer ik of alles is betaald en daarna volgt weer het ritueel van de motoren beladen. We mochten ze voor de nacht in de garage zetten dus halen we ze daar eerst maar uit. Een beetje bezorgd kijk ik naar mijn ketting, die hangt er uitgelubberd bij. Ik denk dat hij aan vervanging toe is en baal dat de dealer slechts twee maanden terug toen ik de achterband heb laten vervangen hier niets van heeft gezegd. Dit is mijn eerste motor met ketting en ben dus weer een ervaring rijker. Met banden rij ik niet tot het uiterste randje maar vervang zeker voor een langere trip de band. Volgende keer komt daar dus een ketting check bij. Of toch maar terug naar een motor met een cardan? Na afscheid van de gastvrouw en ook van Jeroen te hebben genomen vertrekken we. Het weer is weer voortreffelijk dat wordt weer genieten. Onderweg zie ik een bandenboer en stop om te vragen of ik een dop 34 mag lenen om de ketting te spannen. Dat mag en samen met Gerard ga ik aan de slag om de ketting te spannen. Best nog wel lastig want de ketting lijkt niet gelijkmatig te slijten en is op sommige stukken korter als op andere. Je moet dus een soort gemiddelde nemen. An sich waren we in 10 minuten klaar dus ansich is dat het werk niet als je het juiste gereedschap bij je hebt. Daar moet ik als we terug zijn toch maar eens naar kijken. Het gaat weer verder maar de ketting maakt toch best veel geluid. Naar een uurtje of zo rijden we Tribach in en daar stoppen voor souveniers, je moet het thuisfront natuurlijk ook wat gunnen.​
20240717_105207 (Klein).jpg

Rond 11 uur rijden we Städle in. Dit is een mooi behouden stadje compleet met stadsmuur en stadspoort hier vindt ik de 20 km/h snelheidsbeperking wel juist toegepast. We stoppen bij de banketbakker voor koffie met wat lekkers.
20240717_114212 (Klein).jpg

Heel toepasselijk Schwarzwalder Kirschtorte. We nemen ons de tijd want we zitten op een mooi plekje aan de hoofdstraat. Na koffie gaat het weer door. Rustig want we hebben dit keer geen haast. Het stukje B500 dat we nog rijden kent vele wegwerkzaamheden en 20 km stukken en bij Baden-Baden gaat de B500 meer in westelijke richting. Hier gaan we eerst de snelweg over en even later over de Rijn en rijden we dus Frankrijk weer in. Hier wordt een stuk rustiger. De wegen kronkelen is 3D door het landschap, mooi hoor. Een lunch locatie zoeken we tevergeefs en eten we op de parkeerplaats de pizzabroodjes op die Gerard voor dit soort situatie had gekocht. Cola er bij, wat mij betreft niet verkeerd, Na de geïmproviseerde lunch rijden we weer verder. We zijn in gebied waar ik niet ver vandaan een drietal jaren heb gewoond. De Pfalz regio, fameus om de goede wijn die daar vandaan komt en hier ik heb ik vaker getourt. Nadat we de grens over zijn gegaan gaan we een stukje over de snelweg richting Ramstein. Het is maar een stukje snelweg en de route voert ons er weer af. We hebben sinds de lunch weer ruim een anderhalf uur gereden en we stoppen op een parkeerplek voor een legstrech en ook een pis. Ook check ik de telefoon of Jeroen al wat geappt heeft na het monteren van de achterband gaat hij OEG (open eigen gelegenheid, vakjargon ;) naar Miesenbach. Helaas is het laatste bericht bij de garage en we weten dus niet dat hij vertrokken is. We rijden weer verder, nu is het niet meer zover naar het hotel. Maar eerst meld mijn motor dat het hoog tijd is om te gaan tanken. En omdat ik gelijk een tankstation zie doen we dat gelijk. Bij het hotel aangekomen check ik ons in, vanavond slapen we weer met z'n vieren op een kamer, tenminste indien Jeroen nog komt.​
IMG-20240717-WA0004.jpg

Bij de dames bij de receptie bestellen we een koude kletser en genieten daarvan op het teras, Ik bel Jeroen nog een keer en ik krijg hem zowaar aan de telefoon. We hebben samen zijn Garmin en Packtalk opnieuw ingesteld en het werkt goed, pluim voor ons zelf. Otto's TomTom rider is helaas nog niet bijgekomen van de vele regen op dag 1. Jeroen is slechts een half uur weg dus onder genot van het biertje wachten we rustig op zijn komst. En inderdaad horen we zijn mighty K aankomen suizen. Jeroen brengt zijn spullen naar boven en verfrist zich even en rond zeven uur lopen we naar het Grieks restaurant. Het hotel is vlak bij de poort van Ramstein Airbase en voor werk ben ik hier een aantal malen geweest dus ik weet de weg. We tafelen uitgebreid en laven ons om het vocht dat we gezweet hebben aan te vullen. Rond 23:00 uur is tijd om terug te lopen. Otto gaat betalen, maar opeens belt hij mij. Wat blijkt in het restaurant kun je alleen contant betalen, en de ober had hem naar een geldautomaat om de hoek gestuurd. De slikt echter Otto's kaart in en geeft hem niet meer terug. Omdat ide situatie mij verdacht lijkt belt Otto met de creditcard maatschappij en laat de kaart blokeren. Duurde wel meer dan een half uur. Ondertussen heeft Gerard het restaurant betaald en lopen we terug naar het hotel. Daar drinken we nog iets fris uit de koffer en gaan daarna met een volle buik naar bed, lekker.​

Laatst bewerkt:
Dag 7 Miesenbach - Simmerath
We hebben een vierpersoonskamer dus het ochtend ritueel duurt wat langer dan gebruikelijk. Het ontbijt in hotel Pirsch is weer klasse. Ik kan genieten van het duitse hartig beleg dat dikker is gesneden bij ons thuis. Lekker bakje thee en ook nog een verse jus des oranges. De kaiserbroodjes kunnen uiteraard niet ontbreken evenals de een bekertje yogurt. De afstand vandaag is als we geen omleidingen hebben niet al te groot. De motorbroek gaat aan en dan lopen we met de tassen naar de motoren. Even uitelkaar zetten dat we er goed bij kunnen en dan de spullen in de koffers en tas met de rockstraps vast zetten. Boven nog even de helm en jas pakken voorts beneden bij de receptie controleren of we alles hebben voldaan. Als laatste laad ik de juiste route in de navi en kunnen we gaan rijden. We stoppen nog voor peuken en voor Jeroen af te tanken en dan vamos. Het eerste deel van de route voert een stukje over de snelweg, bij de afslag Birkenfeld gaan we er weer af. Dan is het lekker weer binnendoor rijden. Rond 10:00 uur rijden we een mooie stuurweg richting Traben-Trarbach. Traben ligt aan de Moesel niet ver van Cochem. Hier heb ik in het verleden een mooie route gereden, de zes kastelen route. Nu rijden we de brug op over de moesel en volgen het moesel dal. Ondertussen houd ik uitkijk naar een terras voor koffie en waar we ook de motoren kwijt kunnen. Lijkt toch weer geen gemakkelijke opgave. Via een stevige klim verlaten we het moeseldal en eenmaal boven stuiten we weer op een omleiding. Naast uitkijken naar een terras moet ik ook derouteren. Bij Manderscheid zitten we weer op de route en hebben ondertussen wat fris uit de koffer gedronken. De mooie wegen maken best veel goed. We rijden door Gerolstein, bekend om het bronwater en vervolgen onze weg parallel aan het riviertje Kyll dat in 2021 zorgde voor veel leed vanwege overstromingen, niet zo heftig als in het Ahrtal maar toch geklassificeerd als een "Jahrhunderthochwasser". In oberbetting stoppen we voor de lunch. De keuze valt op de traditionele currywurst mit pommes met veel zalf und eine grosse cola om het allemaal mee weg te spoelen. Niet verkeerd allemaal. We drinken nog een koffie na en vertrekken dan weer. Het weer is overigens uitstekend en daarover hebben we zeker niets te klagen. Rustig toeren we verder en komen nog door Stadtkyll hier verbleven we in 2021 in het Landalgreenpark wat hier ligt. Dit was kort na dat het waterstand van de Kyll weer normaal was. Nu was er van de overstromingen niets meer te zien. We stoppen voor een legstrech en drankje onderweg ergens bij een rotonde en staan in de schaduw van een boom omdat het behoorlijk warm is.
20240718_153454 (Klein).jpg

Nog voor we vertrekken nog even de blaas legen en dan gaat het verder richting de Obersee. Ondanks een lange wachttijd voor een verkeerslicht bij wegwerkzaamheden komen we rond kwart over vier bij het hotel aan de Obersee aan. Daar worden we hartelijk ontvangen door de hotelier. Weer de gebruikelijke routine, spullen naar de kamer, korte sjees aan, kouwe kletser op het terras. Bovendien worden door de hotelier verwend met "echte hollands bruin fruit" Daar lusten we natuurlijk pap van en al vlug moeten we herbevo'n (jargon voor bij bestellen). In het hotel wordt geen diner geserveerd en dus lopen we rond zeven uur naar de overkant van de weg naar het restaurant. Daar zoeken we een mooi plekje op het terras uit.
20240718_191352 (Klein).jpg

Behalve Otto kiezen we voor de traditionele schnitzel met pommes en natuurlijk veel zalf, ze brengen ons zelfs de fles. Het eten is wat je er van mag verwachten, dit blijkt ook uit het volle terras. Als beloning dat we ons bordje hebben leeg gegeten nemen we nog een piep klein ijsje na. Ook hier mogen we het gelag in contanten betalen. Een opmerking van mij dat dit toch wel ouderwets is wordt tegengesproken door de serveerster contant is beter. Ik ga niet in discussie want ik denk dat dit beter voor hun is als voor ons, what ever. Hierna kuieren we terug naar het teras en nuttigen daar nog een versnapering tot toch echt tijd is om naar bed te gaan.
20240718_162350 (Klein).jpg

Laatst bewerkt:
Dag 8 Simmerath - RTB
Omdat het gisteravond toch wel wat laat is geworden en we naar huis gaan doen we rustig aan. Één voor een maken we gebruik van de badkamer en dalen daarna de trap af voor het ontbuit. We zijn niet de enigen, er zijn nog 4 andere motorrijders, Het ontbijt is uitstekend, keurig verzorgd. Na het halve varken van gisteravond heb ik eigenlijk niet veel honger. In eerste instantie hou ik het bij yogurt en een multivit drankje maar bedenk me nog een keer en maak ook een broodje met beleg. Een capaccinno is natuurlijk ook nodig. We praten nog met de hotelier en voldoen de rekening. Om circa half elf rijden we weg richting Simmerath. Bij het tankstation in Simmerath gooien voor de laatste keer van deze rit de tank vol met benzine. En dan rijden we slingerend binnen door in belgische richting. De weg bij Eupen kan je rijden zonder stuurbewegingen, hij is bijna kaarsrecht. Er zijn natuurlijk wel de nodige verkeerslichten. Na Eupen komen in Moresnet. Het drielanden punt in Vaals was in het interbellum (de tijd tussen de eerste en twee wereldoorlog) een 4 landenpunt. Doordat de geallieerden het niet eens konden worden welk land zich van de zinkmijn in Moresnet eigenaar mocht noemen, werd besloten dat Moresnet een eigen Monaco-achtige staat werd. De directie van de zinkmijn moest ook het bestuur van de staat op zich nemen. Moresnet ontwikkelde zich conform de andere kleine staatjes zoals Monaco en Andorra als een waar belasting paradijs complet casino's, cafe's en bordelen. Na de tweede wereld oorlog werd Moresnet weer deel van België.
Moresnet.jpg

Bij Wolfhaag rijden we bijna ongemerkt Nederland weer in. We rijden nog een stukje door bij Vaals waar ik een mooi terras gelegen op een heuvel spot. En omdat we de afgelopen dagen weinig van dit soort terassen onderweg hebben gezien moeten we dit terras natuurlijk meepikken. We zoeken een plekje met uitzicht op het terras. De menukaart laat zien dat ze ook Limburgse vlaai serveren en als geboren en getogen Limburger laat ik dat niet aan mij voorbij gaan. Het uitzicht is zoals Limburg hoort te zijn heuvelachtig,
20240719_112448 (Klein).jpg

Na de koffie nemen we afscheid van Jeroen die gaat solo verder richting Zeeland. Wij vervolgen onze weg die ons via slingerwegen naar de snelweg A79 leidt. Natuurlijk hebben we in dat stuk ook nog een wegomleiding. Een heel klein stukje A73 en daarna de A2 op richting Eindhoven. Bij Echt neem ik afscheid, ik moet echt iets aan mijn ketting laten doen en verlaat ik de snelweg. Bij Motorport in Echt kijken ze naar mijn ketting en mijn zorgen zijn terecht. Hij is ernstig aan vervanging toe. De ketting hebben ze wel maar de tandwielen niet en normaliter moet je die tegelijk vervangen. Dan maar alleen een ketting en vervanging ik de boel thuis nog maar een keer. Na een koffie en de rekening ben ik weer op pad. Ik hoef maar een stukje, ik blijf nog een nachtje of twee bij mijn moeder (Ma Hornet :) ). Van de overige Hornets komen de appjes binnen dat ook zij veilig zijn thuis gekomen. Moeder doet gelijk m'n was in de machine zodat ik weer schone onderboksen en shirts heb. Dit was weer een avontuurlijke motortoertocht met veel hoogte punten en heel af en toe een kleine teleurstelling. Maarrrr kleine teleurstelling dien door de vent zelf te worden verwerkt! Op naar de volgende!
20240719_172513 (Klein).jpg

Laatst bewerkt:
Bij behorend roadbook
De route GPX
Wil je alle informatie van deze rit inzien kan dat hier
Nog wat statistiekjes:
Afgelegde kilometers: 2610
Kosten 2675 euro (excl brandstof) waarvan 1352 euro hotel kosten. Komt dus op 669 euro per persoon.
Brandstof Marcel 197 euro
Alle hotels vooraf geboekt met booking.com

Laatst bewerkt:
Jammer van de regen die je tegenkomt. Het is een afwijkend jaar. Als zo'n vrachtwagen inderdaad een splash water over je heen kiepert ben je aan de beurt. Regenkleding is alleen zo zweterig! Grappig om te zien dat jullie met zijn vieren een kamer delen. En met je eens hoor, je slaapt er alleen maar. Who cares. Het scheelt je in ieder geval weer in de kosten. Benieuwd naar dag 3.

Leest weer lekker weg, misschien lees ik nog leuke tips voor mijn reis komende september

Bedankt voor dit inkijkje in het leven van een BMW rijder, mét mancave, BMW Rallye pak, fluo regenoverall en helmcommunicatie. Ik mocht willen dat ik half zo degelijk door het leven ging - een roadbook voor een tripje met wat vrienden? Dan heb je je zaken op orde en steek je schril af tegen m'n eigen ongeplande gerommel met stinkende oude hokken. Misschien maar eens uitkijken naar een R75/5, misschien helpt dat m'n leven ook op de rails te krijgen :t

Ja, ik mag niet klagen over de spullen. Maar ook met minder kan het prima. Het roadbook is voorpret daar werk ik in de winter maanden aan. Ja je kunt ook op de bonnefooi gaan, maar ik ben gewend om wat te plannen. Van planning kun je gewoon afwijken, het is tenslotte slechts een plan. Oja en de man cave is een houten aanbouw aan de schuur tis het beestje een naam geven.

Laatst bewerkt:
Leuk om te volgen. Een sjees is waarschijnlijk een korte broek, maar van welke regio komt dit woord?

We kunnen alleen een frisje uit de automaat halen, een biertje was lekker geweest. Ook qua eten is alles in de wijde omtrek gesloten. Dat had ik niet verwacht. Ik had gedacht aan de braderiën die we onderweg hebben gezien en feestgedruis. Maar niets van dat alles, schraale troost is dat we wel pizza's kunnen bestellen.
Soortgelijke ervaringen opgedaan een paar weken geleden in de Jura / Vogezen.
Vele km;s zoeken voor een koffie / lunch lokatie. De meeste restaurants op de navi en of Google maps waren al tijden niet meer open geweest.
Hetzelfde geldt voor benzine stations.

Mogelijk zijn ze niet meer rendabel door de Covid periode en of de leegloop uit de dorpen.

Met name in de Jura is het soms lastiger om wat te eten te vinden en een accommodatie.
En om nou naar Pontarlier te gaan rijden. Mwoaahhh.... dat ook niet.
Het zou niet de eerste keer zijn dat we iets te snaaien halen bij een pomp.
Gelukkig is dat meer uitzondering dan regel, Jura/Vogezen kost je een dag en niet meer.

Soortgelijke ervaringen opgedaan een paar weken geleden in de Jura / Vogezen.
Vele km;s zoeken voor een koffie / lunch lokatie. De meeste restaurants op de navi en of Google maps waren al tijden niet meer open geweest.
Hetzelfde geldt voor benzine stations.

Mogelijk zijn ze niet meer rendabel door de Covid periode en of de leegloop uit de dorpen.
Ik ben vijf jaar geleden in september via o.a. Lorraine / Vogezen / Zwarte Woud naar het Gardameer gereden.

Was heel blij toen ik in Zwitserland was want twee dagen lang was er onderweg bijna niks te eten te krijgen. Meeste dorpen was alleen een kerk en gemeentehuis (Frankrijk) en in het Zwarte Woud is dan alles gesloten (incl hotels /restaurants) ivm vakantie.

Met heel veel moeite twee stokbroodjes met kaas kunnen scoren tijdens de eerste dag in Frankrijk en in het zwarte Woud op nootjes geleefd totdat ik in Zwitserland eindelijk iets bij een pomp kon bestellen.

En dat was het jaar voor COVID.

Inmiddels dag 5 gepost nog 3 dagen te gaan. Inmiddels hebben Otto en Jeroen nog cadeaux uit Frankrijk mogen ontvangen.....

Terug
Bovenaan Onderaan