Reizen met zelf gemaakte route op pc

adrianblaauw

Old man who loves BWW
11 jun 2020
49
7
Groningen
Beste motorrijders, kan iemand mij "wegwijs" maken met het zelf maken van een route op de pc en het vv laden in de Garmin? Zal niet eenvoudig zijn om uit te leggen :).
Fijne dag gewenst.

gr. Adrian
 
Een andere optie is Kurviger, heeft een hele fijne interface om de route via waypoints op verschillende manieren te rijden (snel, bochtig, erg bochtig, steden vermijden etc.). Daarna kun je simpelweg de route exporteren als GPS, even 'veel' als routepunten aangeven, importeren in de Garmin, en rijden maar! :Y
 
Een andere optie is Kurviger, heeft een hele fijne interface om de route via waypoints op verschillende manieren te rijden (snel, bochtig, erg bochtig, steden vermijden etc.). Daarna kun je simpelweg de route exporteren als GPS, even 'veel' als routepunten aangeven, importeren in de Garmin, en rijden maar! :Y
Alhoewel mijn TT(rider2013) een kronkelwegen functie heeft, gebruik ik deze site ook veel. Je hebt mooi overzicht van je route ipv op de TT zelf
 
Alhoewel mijn TT(rider2013) een kronkelwegen functie heeft, gebruik ik deze site ook veel. Je hebt mooi overzicht van je route ipv op de TT zelf
Het lijkt mij allemaal mooi. Denk stap voor stap.
Een andere optie is Kurviger, heeft een hele fijne interface om de route via waypoints op verschillende manieren te rijden (snel, bochtig, erg bochtig, steden vermijden etc.). Daarna kun je simpelweg de route exporteren als GPS, even 'veel' als routepunten aangeven, importeren in de Garmin, en rijden maar! :Y
Klinkt mooi, maar kom er nog niet uit. Wordt vervolgt.
 
Het lijkt mij allemaal mooi. Denk stap voor stap.

Klinkt mooi, maar kom er nog niet uit. Wordt vervolgt.
Enige manier is een video cursus of klassikaal van MrGPS volgen want je zult toch zelf de kneepjes van routes uitzetten op een PC moeten oefenen anders gaat het hem niet worden.
 
Om te beginnen:

Wat is je doel? Ik gebruik mijn Garmin of TomTom voornamelijk voor lange buitenlandse reizen. Dan wil ik mooie wegen rijden. Mooi is subjectief en relatief. De ene vindt grotere, rechte, heuvelachtige N-wegen al heel mooi, voor een ander is kan het niet klein, bochtig en afgelegen genoeg zijn. Ik maak al zo'n 10 jaar vakanties trips van plm. 4.500 km, dus heb er redelijk wat ervaring op zitten. En iedere trip leer ik bij.
Ik vind mooi: bochtig en niet door grote plaatsen. Kom ik in de buurt van een plaats die groot is, dan plan ik daar heel ruim omheen. Grote plaatsen zijn vaak druk, veel stoplichten etc. Schiet meestal niet op.

Hier alvast een paar tips om op weg te raken, letterlijk en figuurlijk:

Denk Groot, begin klein!
Dus: maak eens een route van 50 kilometer in Nederland en ga deze rijden. Wat vind je leuk, wat kan beter? Maak dezelfde route nu nog eens keer, en kijk dan eens of je hem beter krijgt.

Gebruik heel veel routepunten
Je navi gaat altijd zelf de door jou gemaakte route interpreteren. En zelfs die prachtige kronkelweg die jij wilde rijden vermijden, omdat het veel sneller of korter kan. Als je op elke weg een aantal punten zet, dwing je je navi om exact de door jouw gemaakte route te rijden. Dit krijg je voor elkaar door veel routepunten te gebruiken.

Begin op tijd
Als je een langere trip wil maken, moet je heel ruim van te voren beginnen met je routes maken. Door te lezen op fora of bladen (Alpentoerer) kun je de leukste en mooiste wegen ontdekken. Als je deze verwerkt in je routes, en al deze hoogtepunten aan elkaar rijgt, krijg je de meest waanzinnige trips.

Hou het klein en overzichtelijk
Ook als je een lange trip/ vakantie maakt, hou je routes kort. Ik hou zelf altijd tussen de 4 en 500 km aan. Je navi zal dan nooit problemen hebben met het aantal waypoints, en snel kunnen herberekenen. Hoe langer en groter het allemaal wordt, hoe meer problemen er ontstaan. Als je je 10 daagse vakantie opknipt in 10 losse routes, word je veel flexibeler.

Weet waar je bent
Blind op je navi vertrouwen is leuk, en gaat lang goed, maar gaat onherroepelijk een keer voor problemen zorgen; de pont vaart niet meer, de brug is ingestort, etc. Neem kaarten mee, of weet hoe je met Google maps omgaat. Af en toe moet je kunnen improviseren.
 
Voor TS is beste om eerst hier in NL te gaan oefenen. Dat je het apparaat goed kent!

Mijn plan was dit jaar om in Noorwegen vanaf de Noordkaap langs de fjorden toeristisch omlaag te rijden.
Eigenlijk dezelfde reis die ik 3 jaar terug heb af moeten breken. Dit jaar dus weer gecanceld, nu door corona.
Maar in de tussenliggende tijd heb ik wel alle mogelijke bruikbare info verzameld. (en daar ga ik dus nu gewoon mee door)
De info geeft POI's (points of interest) maar ook mooie routes die ik overal en nergens vandaan haal. Alles sla ik op in Basecamp.
De volgende stap is om al deze mooie punten en routes zoveel als mogelijk aan elkaar plakken. Prachtige route is verzekerd!!

Op dezelfde wijze ben ik ook een jaar of wat terug dwars door Italië helemaal naar beneden gereden. Geweldige trip geweest!!
Veel motorrijders blijven altijd in de Alpen 'hangen'. Doe mij maar Italië en de Appenijnen!

Wat Monster 796 zegt klopt ook.
Wordt niet afhankelijk van de GPS. Onderweg situaties die anders zijn dan op je scherm die ga je zeker tegenkomen.
Het lijkt er wel eens op, dat hoe verder je van NL komt, hoe meer kaartfouten je hebt. Dan niet in paniek raken, maar tuf je gewoon lekker verder. Herberekenen staat bij mij altijd UIT (motorprofiel), een km of 10-20 verder kom je vanzelf weer op de route. Doe je effe stukkie op gevoel! Idem voor als je onderweg eens een dorpje inrijd om iets te eten of te tanken.
Als ik snel ergens heen wil van A naar B dan staat mijn Garmin WEL op herberekenen. (dat is 'auto-profiel'/ heeft bij mij auto-icoon, dus altijd herkenbaar)
Dit is vooral goed bruikbaar voor KM-vreten om zsm in Basel of Parijs te komen.
 
Ik heb een 10 jaar oude Zumo 220 en werk nog het liefst met MapSource. Ik gebruik de Zumo hoofdzakelijk om een mooie geprogrammeerde route van A naar B te rijden, zowel op de fiets (fietskaart van 2009), motor en auto. Met Google Maps/Streetview ernaast voor het controleren van de route.
 
Ik heb een 10 jaar oude Zumo 220 en werk nog het liefst met MapSource. Ik gebruik de Zumo hoofdzakelijk om een mooie geprogrammeerde route van A naar B te rijden, zowel op de fiets (fietskaart van 2009), motor en auto. Met Google Maps/Streetview ernaast voor het controleren van de route.
Het is mij gelukt met Basecamp. Kan routes maken met waypoints, maar zie merendeels snelwegen op de kaart ?! Kan dat meer gedetaileerd?
 
Voor TS is beste om eerst hier in NL te gaan oefenen. Dat je het apparaat goed kent!

Mijn plan was dit jaar om in Noorwegen vanaf de Noordkaap langs de fjorden toeristisch omlaag te rijden.
Eigenlijk dezelfde reis die ik 3 jaar terug heb af moeten breken. Dit jaar dus weer gecanceld, nu door corona.
Maar in de tussenliggende tijd heb ik wel alle mogelijke bruikbare info verzameld. (en daar ga ik dus nu gewoon mee door)
De info geeft POI's (points of interest) maar ook mooie routes die ik overal en nergens vandaan haal. Alles sla ik op in Basecamp.
De volgende stap is om al deze mooie punten en routes zoveel als mogelijk aan elkaar plakken. Prachtige route is verzekerd!!

Op dezelfde wijze ben ik ook een jaar of wat terug dwars door Italië helemaal naar beneden gereden. Geweldige trip geweest!!
Veel motorrijders blijven altijd in de Alpen 'hangen'. Doe mij maar Italië en de Appenijnen!

Wat Monster 796 zegt klopt ook.
Wordt niet afhankelijk van de GPS. Onderweg situaties die anders zijn dan op je scherm die ga je zeker tegenkomen.
Het lijkt er wel eens op, dat hoe verder je van NL komt, hoe meer kaartfouten je hebt. Dan niet in paniek raken, maar tuf je gewoon lekker verder. Herberekenen staat bij mij altijd UIT (motorprofiel), een km of 10-20 verder kom je vanzelf weer op de route. Doe je effe stukkie op gevoel! Idem voor als je onderweg eens een dorpje inrijd om iets te eten of te tanken.
Als ik snel ergens heen wil van A naar B dan staat mijn Garmin WEL op herberekenen. (dat is 'auto-profiel'/ heeft bij mij auto-icoon, dus altijd herkenbaar)
Dit is vooral goed bruikbaar voor KM-vreten om zsm in Basel of Parijs te komen.

BEDANKT !
 
Terug
Bovenaan Onderaan