relais?

masceline

MF veteraan
6 mrt 2009
1.155
0
Wanroij
vraag 1
waar zit het knipper relais van een gsx-r 600 srad uit 1998?

vraag 2
is de kans groot dat er weerstand draad in de kabelboom zit en zo ja met welke draden moet ik dan rekening houden?(die van de knipper lichten of van het gewoon licht of...)

vraag 3
als je alle knipper lichten van je motor demonteerd en vervolgens na het verbouwen even je accu aan sluit en vervolgens alleen je knipper lichten (led) voor aan sluit en de rest zit er niet op (achter licht, achter knipper licht ,je automatische benzine kraantje)

en je zet vervolgens je motor aan om dan vervolgens je knipperlicht aan de voorkant te testen of deze goed aan gesloten zit kan het dan voorkomen dat door het niet van de rest aangesloten lampen je teveel stroom door de kabels gaan dat de: A =je relais het begeeft en niet meer knippert en B= vervolgens je zekering er ook nog uitklapt?

en als je een nieuwe er in doet je vervolgens bij het actieveren van het knipperlicht deze er steeds uitklapt?


P.S ik heb een gedeelte van mijn kabelboom verlengt of ingekort maar heb alle aftakingen in ere gehouden ,dus puur daar tussen verlengt en ingekort.
weet zeker dat ik alles gesoldeerd heb en in een krimpkous gedaan.
 
Je hebt ergens kortsluiting.

Dat weet ik, omdat je zekering het telkens begeeft. :9

Een oud relais werkt op vermogen, dat is het totaal aantal watts dat de gloeilampjes hebben (is weerstand, weet ik, maar ik ga geen natuurkundig verhaal houden).

Als er te weinig power van de relais 'getrokken' wordt, dan doet ie het niet, of slecht. En het zal je niet verbazen dat ledjes veel minder vermogen vragen dan een gloeilampje. Daarom loopt het vaak slecht met vervangende ledknippers bij een wat oudere motor.

De oplossing is een extra weerstand plaatsen. Samen met de leds trekt ie dan wél weer genoeg, zodat het relais weet dat ie moet gaan knipperen.

Er zijn ook weerstand- of vermogensonafhankelijke relais. Die pakken gewoon leds en gloeilampjes. Kost een euro of 15-20. zoek even je eigen relais, kijkt wat er op staat en eventueel hoeveel aansluitpootjes die heeft (meestal 2 of 3).

En loop aub je draden nog eens even goed na, voor en achter, want anders blijf je zekeringen kopen en vervangen.


edit: ik gok dat ie onder je zadel zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je verhaal goed begrijp heb je de kabels verlengd en nu heb je kortsluiting.
Ergens heb je draden met elkaar verwisseld, anders had je geen sluiting.
Van te weinig belasting (door niet alle raw's aan te sluiten) zal je zekering niet springen en ook je knipperrelais gaat hier niet van stuk.
Ik kan vanaf hier niet zien wat er verkeerd zit.
Meten is weten.
 
nou de grap vind ik eigenlijk is het feit dat ik de draden 1 voor 1 door geknipt heb en verlengt of ingekort dus kan ik eigenlijk niet verwisseld hebben.

er zijn maar 2 draden die ik alle twee tegelijk door geknipt heb en waar ik getwijfeld heb ik nou de goeie met elkaar verbonden heb.

deze zaten bij de zekeringen kastje maar maar zijn van mijn groot licht en klein licht van de kop lamp.

wat me wel op viel is dat de kleine lamp die bij de koplamp bij in zit (verwacht stads verlichting)

dat deze begon te knipperen als ik de rechter knipper licht aan zette.

maar die kan ik ook niet verwisseld hebben omdat deze niets te maken hebben met de draden van mijn knipperlicht.

het is wel lekker frusterend '( B| B|

maar als de zekering er uitslaat moet het dus kort sluiting zijn?

en kan de relais daar ook van kapot gaan?

cheers
 
hij knippert op een manier of dat er beetje te weinig stroom en dan weer voldoende stroom door heen gaat.

hij ging niet echt van aan, uit ,aan ,uit.

+ als de zekering er uit slaat blijven deze stads lichtjes gewoon branden ,omdat deze naar mijn weten juist op het gewone licht circuit aan gesloten zit.

klopt het als je bij de desbetreffende zekering de aan sluiting gebruikt door aan de ene kant een draadje en aan de andere kant een draadje met een lampje er tussen kan zien of de knipper licht kortsluiting maakt door dat de lamp dan gaat branden?

is mij vertelt
 
hij knippert op een manier of dat er beetje te weinig stroom en dan weer voldoende stroom door heen gaat.

hij ging niet echt van aan, uit ,aan ,uit.

+ als de zekering er uit slaat blijven deze stads lichtjes gewoon branden ,omdat deze naar mijn weten juist op het gewone licht circuit aan gesloten zit.

klopt het als je bij de desbetreffende zekering de aan sluiting gebruikt door aan de ene kant een draadje en aan de andere kant een draadje met een lampje er tussen kan zien of de knipper licht kortsluiting maakt door dat de lamp dan gaat branden?

is mij vertelt
Er loopt ook te weinig stroom door je lampje, daarom knippert hij niet zoals het moet.
Je knipperrelais is gemaakt voor 2x 21 watt, niet voor 1x5 watt.
 
zijn het zelfbouw knippers of van een bekend merk. van een bekend merk mag je verwachten dat er een serie weerstand is ingebouwd om de stroom te beperken. bij zelfbouw of goedkope meuk kan dat er ook niet inzitten. en dan zijn ledjes net kortsluiting. als je zeker weet dat de bedrading goed zit kan het knipperen van de stadslicht ook veroorzaakt worden door een slecht massa contact of door inductie van de kabelboom of omdat de knipper installatie zo veel stroom trekt dat de accu spanning tijdelijk in elkaar stort.
storing zoeken doe je door bij het begin te beginnen. stap 1 trek een van de draden per knipper los en kijk of het stadlicht nog steeds knippert.
stap 2 knippert het stadslicht ga de bedrading controleren. knippert het stadslicht niet zet een amperemeter tussen de losgehaalde draad van de knipper en de knipper. meet de stroom. ploft de zekering van de meter er moet een weerstand op de plek waar nu de multimeter tussen zit om de stroom te beperken. ploft de zekering van de mutimeter niet en is het stroomverbruik ongeveer 0,5 amp. dan zit er ergens sluiting in de draadboom. controleer vooral in de omgeving van de kripkous of de isolatie niet gesmolten is. motorfiets isolatie wordt niet echt ingekocht op het heel erg hittebesendig zijn.

is de bovenstaande omschrijving te moeilijk zoek dan een expert om je te komen helpen anders is de kans groot daat het nooit meer goed komt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ben je niet begonnen met 1 knipperlichtje vervangen door LED's met weerstand i.p.v. de hele zooi los te halen. Nu weet je niet meer wat je aan het doen bent.
 
Je knipperrelais zit links naast je koplamp, ja naast het zekeringenkastje! Dit is een gecombineerd relais in 1 en is dus niet te vervangen door een ander knipperrelais met een lagere vermogens afgifte ivm ledknippers.

Ik heb het probleem met de ledknippers opgelost door bij elke ledknipper parallel een vermogensweerstand te plaatsen van 8,2 ohm. Dus 4 x ledknippers is 4 x weerstand, 2 x led en 2 x gloeilamp 21 watt is 2 x weerstand.

Zie ook Ledknipperlichtprobleem i.c.m. Xenon koplamp
 
Waarom ben je niet begonnen met 1 knipperlichtje vervangen door LED's met weerstand i.p.v. de hele zooi los te halen. Nu weet je niet meer wat je aan het doen bent.


ik weet heel goed wat ik aan het doen was ,

snap alleen niet waar deze kort sluiting vandaan komt.

en de helezooi loshalen moets ik wel om dat ik van een buikschuiver een streetfighter aan het maken ben en mijn oude boom was op lengte gemaakt om buiten om het frame tussen de kappen te gaan.

en de led knipper lichtejes zaten er van te voren dat ik aan de motor begon ook al op en toen deden ze het gewoon.
wel wat te snel ,maar daar moest ik nog een weerstand voor plaaatsen.

ik zelf verwacht dat het in 1 van de draden zit van de knipperlichten en zal deze moeten doormeten af laten meten door een kameraad van me .
 
Hm ok....Als je pech hebt zijn er één of meerdere draden aan elkaar gesmolten, controleer eens goed de kabelboom / kebelbomen of je iets verdachts ziet aan de kabelmantel.
 
Heb je al die verlengde draden wel gesoldeerd, of zo in elkaar geknoopt? In dat laatste geval zou ik alle verbindingen maar eens na gaan lopen.
 
Heb je al die verlengde draden wel gesoldeerd, of zo in elkaar geknoopt? In dat laatste geval zou ik alle verbindingen maar eens na gaan lopen.


nee ..ik heb alles netjes gesoldeerd zoals het hoort.

heb er speciaal een soldeer boutje voor aan geschaft

van het week end moet de kabelboom er maar weer uit en alle tape verwijderen nameten en hopen dat het zo te verhelpen is.
 
zet er eens je normale knippers weer op en test dan

je draden zijn gerust goed want die heb je alleen maar 1 voor 1 verlengd
gesoldeerd en geisoleerd.

zorg voor een volle accu, je stadslichtje knippert nu mee door gehele stroomafname en niet doordat ie opeens is verbonden met je relais.

succes met de speurtoch! volg de draden vanaf de zekering en meet ze door, test je oude gloeilampknippers
 
vreemd maar waar.

probleem opgelost.......maar wat het nou exact was weten we niet.

kameraad van me zei dat ook hij dit weleens mee maakte bij elektrische heftrucks.

storing alla kortsluiting maar niet kunnen vinden .geen breuk of contact met draden of chassis.

wat stekkers los getrokken weer in elkaar en wat verder kijken en wat denk je....... weg probleem.

zoiets hebben we gisteren ook gedaan. draden goed nagekeken ,alle stekkers er 1 voor een uit om bepaalde richtingen van de draden uit te sluiten om zo bij dat gedeelte te komen daar waar dan de fout zou moeten zitten.

alles weer aan gesloten ,kop koffie erbij ,na de koffie weer aan de gang en wat denk je storing weg.

alles nogeens geduppeld checkt ,maar weg probleem :? :?

tja we gaan er maar van uit dat het toch iets van vuil of zo is geweest in een van de stekkers.

hou het nog wel in de gaten maar in zo verre :)

cheers ted
 
Terug
Bovenaan Onderaan