remklauw hapert bij vast zetten

Leon88

Rookie
4 sep 2014
23
0
Haarlem
Beste mede forum gebruikers,

Ik heb al heel wat handige tips en trucs gelezen op dit mooie forum, maar stuit nu ook echt zelf op een probleem.
Dit betreft een probleem met mijn remklauw van mijn Honda cb450sc uit 1986.
Het is precies dezelfde remklauw als in de how-to remmen reviseren, en heb dit ook pas gedaan. Ook heb ik nieuwe remblokken geplaatst.
Alleen na het reviseren loopt mijn wiel enorm aan zodra ik de 2 bouten vast draai waarmee de klauw aan de voorvering vast zit zeg maar.

Zolang ik de remklauw los over mijn schijf doe en dan mijn wiel draai blijft hij even door draaien. zodra ik rem staat hij stil en laat ik de rem los is hij weer vrij dus aan de zuigers lijkt het niet te liggen, die gaan ook gewoon netjes heen en weer.
Zou er iets krom zijn ? want het is echt zodra ik de klauw vast zet dat het wiel gelijk heel vast staat en met moeite is rond te draaien. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

Groetjes Leon
 
Jongen lekker belangrijk.
Denk je nu werkelijk dat TS niet begrijpt wat ik ermee bedoel?

Dat zegt dan meer wat over jou lijkt mij zo.
Nogmaals mierenneuken is niet mijn ding en als men maar bedoelt wat ik begrijp onee dat moet ook andersom als men maar begrijpt wat ik bedoel en ze er eventueel mee geholpen zijn, dan is het mij allang best.

Ik doe hier geen examen in het nederlands en volg hier ook geen nederlandse lessen dus het zal mij werkelijk worst wezen of het een velg, wiel, hoepel cirkel, blablabla heet.
 
Jongen lekker belangrijk.
Denk je nu werkelijk dat TS niet begrijpt wat ik ermee bedoel?

Dat zegt dan meer wat over jou lijkt mij zo.
Nogmaals mierenneuken is niet mijn ding en als men maar bedoelt wat ik begrijp onee dat moet ook andersom als men maar begrijpt wat ik bedoel en ze er eventueel mee geholpen zijn, dan is het mij allang best.

Ik doe hier geen examen in het nederlands en volg hier ook geen nederlandse lessen dus het zal mij werkelijk worst wezen of het een velg, wiel, hoepel cirkel, blablabla heet.
Als het je dan toch worst weest doe dan maar wiel.
 
Kom op jongens, jullie hebben allebei gelijk. Ik heb respect voor jullie beiden en vindt het niet leuk dat een paar leeftijdsgenoten (waar ik zelf ook toe behoor) elkaar om de oren slaan. Bovendien is het een beetje off-topic.
 
Kom op jongens, jullie hebben allebei gelijk. Ik heb respect voor jullie beiden en vindt het niet leuk dat een paar leeftijdsgenoten (waar ik zelf ook toe behoor) elkaar om de oren slaan. Bovendien is het een beetje off-topic.
Ik sla niemand om zijn oren.
Ik zeg alleen dat ik denk dat hij het wiel bedoeld i.p.v. velg maar blijkbaar schiet dat in het verkeerde oorgat.
 
Oja en om TS te helpen deze uitdaging te tackelen zoals dat tegenwoordig zo mooi heet.

Je zou 1 of 2 ringen tussen de kilometerteller aandrijving en de voorvork buitenpoot (speciaal voor V.D.V. want anders snapt hij het niet) kunnen doen. Hierdoor krijg je dan meer ruimte in je bracket van je remklauw en dan zou het denkelijk weer moeten passen.
Weet alleen niet zo uit mijn hoofd of dan je as aan de andere kant nog goed in de onderste voorvorkpoot past.
Maar het is denkelijk de moeite van het proberen waard.
 
@ martel Ik denk ook dat dat het geval is op het moment , omdat het blokje helemaal tegen de buiten kant aan zit en nu tegen de schijf aan duwt.

Op het blokje staat K3gc289 en KBA 60992 het zegt mij verder niets maar dat komt ook omdat dit mijn eerste motor is waarmee ik bezig ben.

@ Zot Ik heb het voorwiel er gister ook uit gehad om te kijken of ik er een ring tussen kan doen maar dan komt de schijf tegen mijn schetsplaat aan. of ik moet de ring gaan slijpen maar dat lijkt me niet de juiste oplossing eigenlijk.

@ daddyphilipsen Het is zeker een uitdaging die getackeld moet worden haha!
dat idee heb ik ook al gehad maar kwam ook niet lekker uit. tenzij ik de ring dunnen kan vinden of maken. Maar ik wacht nog even af of dunnere remblokjes iets gaan uithalen hoop dat die morgen of woensdag er zijn.
Ben in ieder geval wel erg blij met al jullie hulp!! En snap ook echt wel wat jullie bedoelen (v.d.v en daddyphilipsen) of het nou de velg, naaf, wiel, of iets anders is ;) zolang het goed word uitgelegd komt het goed
 
Laatst bewerkt:
Nee je kan beter met een remschijf die klem loopt tegen de bracket aan door blijven rijden.

Natuurlijk moet je eerst op zoek naar de oorzaak maar als die niet te vinden is dan is een ringetje plaatsen toch echt de betere oplossing
En TS heeft maar 2mm nodig dan loopt de schijf netjes midden in de uitsparing van de bracket.
 
Laatst bewerkt:
En zit de voorwiel as er wel vanaf de juiste kant in gestoken?

Want volgens de exploded view zou er zelfs nog een spacer tussen de schijf en de velg moeten zitten en die zie ik op jou foto ook niet zitten

ik snap het verband niet tussen "voorwiel as" en "spacer tussen schijf en velg/wiel/naaf/groot stuk draaiend aluminium".

maar met die spacer erbij zou het in alle geval alleen erger worden ...
 
Nee je kan beter met een remschijf die klem loopt tegen de bracket aan door blijven rijden.

Natuurlijk moet je eerst op zoek naar de oorzaak maar als die niet te vinden is dan is een ringetje plaatsen toch echt de betere oplossing
En TS heeft maar 2mm nodig dan loopt de schijf netjes midden in de uitsparing van de bracket.

maar dan heeft TS waarschijnlijk vorkpoten die uit mekaar geduwd worden waardoor de binnenpoten tov de buitenpoten gaan wringen. lijkt me ook niets om mee rond te rijden.

stuk van blokken slijpen of andere halen en het probleem is korrekt opgelost !
 
Voor de zoveelste keer de remschijf loopt sowieso al klem tegen de bracket/houder van de remblokken. Dus dat is iig al niet goed. En daar veranderen nieuwe/andere remblokken niets aan.
Dit is ook te zien aan de door TS geplaatste foto's.

En bij mijn honda of suzuki trek je hele as en bussen en naaf van het wiel tegen 1 voorvorkpoot vast en dan heb ik in de andere poot nog wel de ruimte om deze vast te zetten zonder dat deze uit elkaar buigt/klemt/wringt enz.
 
Voor de zoveelste keer de remschijf loopt sowieso al klem tegen de bracket/houder van de remblokken. Dus dat is iig al niet goed. En daar veranderen nieuwe/andere remblokken niets aan.
Dit is ook te zien aan de door TS geplaatste foto's.

En bij mijn honda of suzuki trek je hele as en bussen en naaf van het wiel tegen 1 voorvorkpoot vast en dan heb ik in de andere poot nog wel de ruimte om deze vast te zetten zonder dat deze uit elkaar buigt/klemt/wringt enz.
Die schijf loopt tegen de klauw als gevolg van te dikke blokken.
Als de blok dikker is schuift de klauw meer richting de vorkpoot.
Het deel dat vast zit aan de poot komt niet tegen de schijf maar het deel dat zweeft wel.
 
In eerste instantie heeft TS alleen de blokken vervangen en geen wiel eruit gehad.
Wiel, vork en klauw is dus niets aan veranderd tov van de vorige keer. Houd je inderdaad alleen de blokken nog over.
 
Als je de foto's goed bekijkt dan kun je zien dat de bracket klem ligt tegen de schijf.
Als dat gedeelte namelijk van de zwevende klauw zou zijn dan kunnen de blokken maar 3mm slijten en dan zou de schijf tegen de andere kant klem gaan lopen.

Bij elke remklauw of deze nu enkelzijdig is of dubbelzijdig gemonteerd is loopt de remschijf altyd precies in het midden van of de bracket of door de ruimte die er in de klauw gemaakt is voor de remschijf.
Bij een enkelzijdige klauw zorgt het schuif systeem er dan voor dat de slijtage van de blokken wordt opgevangen en bij dubbelzijdige remklauwen komen dan gewoon de zuigertjes steeds verder uit de klauw geschoven.

En TS kan heel makkelijk controleren of hij te dikke blokken heeft gekregen want dan drukt hij gewoon de remzuiger helemaal terug in de klauw en meet dan ff de ruimte die dan ontstaat tussen zuiger en de afsteuning van de remblokken aan de andere kant.
Vervolgens trek je daar de dikte van de 2 blokken af en de dikte van de schijf.
En dan blijft er als het goed is nog ruimte over zoals TS ook al aan gaf dat hij met een niet vast gedraaide remklauw het wiel gewoon kon draaien zonder dat het klem loopt.
Gelukkig weet ik er nix van maar ben er verder ook wel een beetje klaar mee.
 
Laatst bewerkt:
Als je de foto's goed bekijkt dan kun je zien dat de bracket klem ligt tegen de schijf.
aan de kant die juist meer van de schijf af getrokken wordt bij vast zetten van het bracket
terwijl ts juist bij vast zetten van het bracket problemen heeft.

zoekwoorden: wiel, velg, naaf, remschijf, voorwiel, voorvork, voor vork, bracket, rembracket, klauw, remklauw etc.
 
Laatst bewerkt:
Als je de foto's goed bekijkt dan kun je zien dat de bracket klem ligt tegen de schijf.
Als dat gedeelte namelijk van de zwevende klauw zou zijn dan kunnen de blokken maar 3mm slijten en dan zou de schijf tegen de andere kant klem gaan lopen.


Bij elke remklauw of deze nu enkelzijdig is of dubbelzijdig gemonteerd is loopt de remschijf altyd precies in het midden van of de bracket of door de ruimte die er in de klauw gemaakt is voor de remschijf.
Bij een enkelzijdige klauw zorgt het schuif systeem er dan voor dat de slijtage van de blokken wordt opgevangen en bij dubbelzijdige remklauwen komen dan gewoon de zuigertjes steeds verder uit de klauw geschoven.

En TS kan heel makkelijk controleren of hij te dikke blokken heeft gekregen want dan drukt hij gewoon de remzuiger helemaal terug in de klauw en meet dan ff de ruimte die dan ontstaat tussen zuiger en de afsteuning van de remblokken aan de andere kant.
Vervolgens trek je daar de dikte van de 2 blokken af en de dikte van de schijf.
En dan blijft er als het goed is nog ruimte over zoals TS ook al aan gaf dat hij met een niet vast gedraaide remklauw het wiel gewoon kon draaien zonder dat het klem loopt.
Gelukkig weet ik er nix van maar ben er verder ook wel een beetje klaar mee.
Kijk een snaar de foto.
de blok is zo dik dat hij wel tegen de klauw aan moet lopen.
Wat je ziet is namelijk een geheel dat kan schuiven op de houder.
full
 
Op de foto zijn de bouten aan gedraaid. En ik denk persoonlijk dat het bracket niet verder kan omdat het remblok in de weg zit nu. En dat het schuif systeem op zijn uiterste staat? Of is dat iets vreemds wat ik nu zeg?
 
Op de foto zijn de bouten aan gedraaid. En ik denk persoonlijk dat het bracket niet verder kan omdat het remblok in de weg zit nu. En dat het schuif systeem op zijn uiterste staat? Of is dat iets vreemds wat ik nu zeg?

dat is niet vreemd. Zorg dat er niet te lang spanning op staat. Dat vind het de schijf enzo niet leuk.
 
In de bracket zit geen aanslag voor de remblokken en is als de bouten vast gedraaid zijn 1 geheel met je buitenpoot. Dit is dan een vaste maat die goed moet zijn. Dus eerst ervoor zorgen dat de schijf keurig netjes in het midden van de sparing in de bracket loopt.
Ik denk dat dan ineens alle uitdagingen opgelost zijn want dan komt de totale klauw 2mm verder naar buiten en dan zal je merken dat je ruimte genoeg hebt voor je blokken.

Dit zit gewoon niet goed zo
 
Laatst bewerkt:
In de bracket zit geen aanslag voor de remblokken en is als de bouten vast gedraaid zijn 1 geheel met je buitenpoot. Dit is dan een vaste maat die goed moet zijn. Dus eerst ervoor zorgen dat de schijf keurig netjes in het midden van de sparing in de bracket loopt.
Ik denk dat dan ineens alle uitdagingen opgelost zijn want dan komt de totale klauw 2mm verder naar buiten en dan zal je merken dat je ruimte genoeg hebt voor je blokken.

Dit zit gewoon niet goed zo

ook niet als de schijf gewoon naar buiten gedrukt wordt door het binnenste remblok?
 
Als de schijf naar buiten gedrukt wordt door het binnenste remblok dan komt dat doordat de klauw niet ver genoeg terug kan schuiven op zijn schuifsysteem gemonteerd op/aan/tegen de bracket. En dit komt omdat de schijf niet netjes in het midden van de bracket loopt. Waardoor de complete klauw te ver naar buiten komt en het allemaal niet goed meer past.

Bedenk me net dat TS dat heel makkelijk kan controleren.
Gewoon even de klauw weer uit elkaar halen en alleen de losse bracket vast schroeven tegen de voorvork poot en dan kijken of de schijf dan wel netjes in het midden loopt.
Maar ik weet het antwoord al wel. 8-) :P

O en snelle beunoplossing is natuurlijk ff een stuk dikke glasplaat pakken of iets anders wat redelijk vlak is en een stuk schuurpapier korreltje 60 daar op leggen en dan gewoon het binnen blokje even 2mm afschuren. Maar dan lossen we de oorzaak van de uitdaging niet op :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan