Bekend probleem (nou ja, alom bekend in mijn garage
): Zwevende klauw waarvan de pennen zijn verroest. Op mijn Africa Twin (waarvan de Nissin klauw veel hierop lijkt) kun je de klauw van de schetsplaat afduwen zonder verder iets los te draaien (vooropgesteld natuurlijk dat de klauw gedemonteerd is van de motor). Dat lijkt vreemd / "eng" maar op zich kan een gemonteerde klauw op een schijf er nooit afschuiven.
Hoe meer verrot de pennen zijn hoe moeilijker dat gaat maar het moet uiteindelijk wel lukken. De rubberen "laars" rond de voet van de pennen wil wel eens gaan lekken waardoor er water (en pekel bv) naar binnen kan komen. Die pennen gaan dan roesten en zetten daardoor uit waardoor de boel klemt en niet meer helemaal teruggeduwt kan worden als je nieuwe (dus dikkere) remblikjes monteert.
De pennen op mijn 6 jaar oude "kwaliteits" Honda leken wel archeologische vondsten en moesten vervangen worden, tesamen met de rubber afdichtingen (niet zo moeilijk zelf te doen). De nieuwe (of schoongemaakte) pennen met lithium vet of kopersmeer monteren. Ik zou zelf meteen de andere klauw ook controleren, en ook maar meteen de zuigers iets uitpompen en goed schoonmaken / controleren. Let ook goed dat je geen lekkages ziet, anders zijn de dichtringen van de zuigers ook aan vervanging toe.
Wat je ook doet, NIET met veel geweld de boel er op zetten want als de klauw niet soepel kan bewegen heb je ongelijke belasting van de remschijf waardoor je blokken ongelijk slijten en je schijf krom worden en/of sterk gegroefd aan de kant van de zuigers.
Succes!