Remolie bakje hangt vast?

16 jan 2011
41
0
Genk
Hallo iedereen,

Ik heb het volgende aan de hand:

Ik ben bezig met men moto in orde te brengen.
Heb de remklauw afgekoppeld gehad en de remblokken eruit gehaald.
Daarna knijp ik een 5 tal keer de hevel in van de rem.

De hevel van de rem heeft een grote speling. Nu heb ik dus alles wat met de rem te maken heeft afgehaald. Dus heel de hevel met remoliereservoir, ...
Heb de leiding van de olie afgekoppeld.

De oude olie heb ik eruit gedaan en de hevel afgekoppeld. Nagezien wat het probleem kan zijn en ik denk dat het is:
Zodra men de hevel inknijpt duwt deze in het reservoir (onderaan) en zou een veer bewegen.
Nu blijkt dus dat ik niet echt kan inknijpen, het is allemaal speling.
Heb al WD40 ingespoten gehad en dit een paar uur laten intrekken, maar nog steeds zonder resultaat. Heb alles al zuiver gemaakt, maar de speling blijft aanhouden en ik kan niets induwen.

Iemand raad?
Het is een kawasaki 454 LTD

Thx!
 
Ik begrijp er ook niet veel van.

Wat er wel aan de hand is, is dat je niet mag verwachten dat alles werkt zoals het hoort als je alles er af trekt. Normaliter krijg je tegendruk van de zuigers en het hele circuit. Dat is nu niet zo.
Maar ik weet niet of je dat bedoelt?

Enne...... WD40 er in spuiten is wat mij betreft niet slim. Broddelwerk.
 
Laatst bewerkt:
Met 'speling' bedoel ik het volgende:
Wanneer je u voorrem wilt indrukken en totdat ie effectief begint te remmen.

Toen alles nog was aangesloten, en ik de voorrem indrukte, dan kon ik die helemaal indrukken zonder dat de voorrem remde.
Om deze rede had ik dus alles gedemonteerd.


@Jan, het kan met tegendruk te maken hebben, maar aangezien dit al zo was...?
 
Met 'speling' bedoel ik het volgende:
Wanneer je u voorrem wilt indrukken en totdat ie effectief begint te remmen.

Toen alles nog was aangesloten, en ik de voorrem indrukte, dan kon ik die helemaal indrukken zonder dat de voorrem remde.
Om deze rede had ik dus alles gedemonteerd.


@Jan, het kan met tegendruk te maken hebben, maar aangezien dit al zo was...?


Dan zat er dus lucht in het systeem.........
Ontluchten had waarschijnlijk al voldoende geweest om de rem weer werkend te krijgen.
 
Als je speling veel is bedoel dus meer dan een millimeter of twee dan blijft de remzuiger van je pomp hangen en zal je deze er uit moeten nemen om alles schoon te maken of te reviseren .
Ook zonder leiding en vloeistofdruk kom je zuiger dus ook de hendel terug doorvoor zit er een veer in je pomp.
Even een willekeurig plaatje er bij voor de duidelijkheid .
1346_rempomp.png
 
Laatst bewerkt:
Als je speling veel is bedoel dus meer dan een millimeter of twee dan blijft de remzuiger van je pomp hangen en zal je deze er uit moeten nemen om alles schoon te maken of te reviseren .
Ook zonder leiding en vloeistofdruk kom je zuiger dus ook de hendel terug doorvoor zit er een veer in je pomp.
Even een willekeurig plaatje er bij voor de duidelijkheid .
[afbeelding]


Bedankt hiervoor!
Het is dus die zuiger dat helemaal inblijft.
Heb al gezien dat er dus een rubbertje zat, en had hier al aan proberen te trekken, maar niet te hard omdat ik dacht dat het eventueel kapot ging trekken.
Allersinds nu ik dit lees mag ik deze dus gewoon uittrekken en dan komt heel het spel mee ?
 
Bedankt hiervoor!
Het is dus die zuiger dat helemaal inblijft.
Heb al gezien dat er dus een rubbertje zat, en had hier al aan proberen te trekken, maar niet te hard omdat ik dacht dat het eventueel kapot ging trekken.
Allersinds nu ik dit lees mag ik deze dus gewoon uittrekken en dan komt heel het spel mee ?

Eh.... weet je wel zeker dat je hiermee verder gaat? Waarom niet iemand er bij halen die er wat meer van afweet?
Als ik dit zo lees en je continue gebruik van de term "remolie" én WD40, dan vraag ik me af of je niet gewoon wat aan het knoeien bent.
Natuurlijk, we moeten het allemaal leren, maar bij remmen kan de prijs wel érg hoog uitvallen.....
 
WD40 had ik gebruik bij de veer enkel.

En idd Jan, ik ben iemand die er nog niet veel van kent en alles al doende probeert te doen, veel dingen opzoeken en veel dingen uittesten. En indien ik niet verder kan hier de informatie vragen ;-)

Iedereen moet op een manier beginnen e
 
WD40 had ik gebruik bij de veer enkel.
En idd Jan, ik ben iemand die er nog niet veel van kent en alles al doende probeert te doen, veel dingen opzoeken en veel dingen uittesten. En indien ik niet verder kan hier de informatie vragen ;-)
Iedereen moet op een manier beginnen e

Natuurlijk, was ook niet bedoeld om je af te zeiken.

Probleem is alleen dat het bij remmen knap vervelend kan zijn als je er onderweg achterkomt dat je er toch niet genoeg van af wist......
Haal er in ieder geval een WPH bij en probeer meer broodnodige kennis rond het hele remgebeuren bij elkaar te sprokkelen.
Niet alles kun je hier vragen en niet altijd krijg je een eensluidend antwoord.....

En NOOIT meer met WD40 bij rubbers pielen......
 
Ik zou idd kijken naar het zuigertje van de rempomp. Deze koop je als compleet setje, zit wel vast met een circlipje in de pomp. Je moet dus ws wel effe prutsen als je niet zo'n tangetje hebt. Daarna afvullen met verse olie en goed ontluchten. Als je logisch denkt en nauwkeurig en schoon werkt is het best te doen. Een goed handboek is wel het begin van al het sleutelwerk, het liefst niet digitaal zodat je het boek naast je in de schuur kunt hebben als je bezig bent ( of je moet graag zwarte vegen op je laptop hebben)
 
Het zuigertje zit dus compleet vast.
Is er op geen enkele manier uit te krijgen. Het lijkt zelfs alsof er zand inzit en dit allemaal is vastgehecht.
Uiteindelijk dan maar een ander reservoir besteld :-)
 
Het zuigertje zit dus compleet vast.
Is er op geen enkele manier uit te krijgen. Het lijkt zelfs alsof er zand inzit en dit allemaal is vastgehecht.
Uiteindelijk dan maar een ander reservoir besteld :-)


Is een oplossing. Maar je kunt ook een revisiesetje monteren mits de cilinder (waar de zuiger inzit) niet beschadigd is. vaak een fractie van de kosten en dan weet je zeker dat de pomp weer in orde is. Met gebruikte spullen moet je dat altijd maar afwachten en een nieuwe pomp kan duur zijn.

Heeft ie soms lang stilgestaan?

Enne... wat de deskundigheid betreft. Iedereen is ooit ergens moeten beginnen, maar zoals gezegd zijn remmen misschien niet de onderdelen om 't sleutelen aan te leren... Een beetje lucht in de leiding kan nare gevolgen hebben, net als een verkeerd gemonteerde koppeling (vd remleiding) of een verkeerd gemonteerd remblok.....
Je bent vast niet de eerste die z'n motor (en zichzelf) in puin rijdt door een niet goed functionerend remsysteem.

Succes ermee!!
 
De moto heeft zeker 2jaar buiten gestaan. Is niet afgedekt geweest of eender.
Zelfs de zadel was eraf. Ondertussen is al een heel deel vervangen en hij rijdt terug perfect.
Nu was enkel nog de voorrem een probleem :-)
Maar deze zal volgende week wel opgelost zijn.

Merci!
 
Terug
Bovenaan Onderaan