remschijf blauw verkleurd

StreetCore

Die hard MF'er
19 mei 2008
794
0
noord holland
Moest vanmiddag ff vol in de ankers en heb daarbij ook mijn achterrem flink aangespoord.
Hierbij blokkeerde mijn achterwiel even waarop ik door pompend te remmen veilig tot stilstand ben gekomen.

Nu is mijn achterrem schijf aardig blauw verkleurd.

Er zit een Galver wave disc op met gesinterde remblokjes.

Deze combi is er afgelopen winter opgegaan en hebben hooguit 800-1000 km erop zitten.

Wat ik me afvraag of dit normaal is na een noodstop of dat de combi met de gesinterde blokjes mss.niet helemaal ideaal is?

Zou mijn schijf ook krom getrokken kunnen zijn,en hoe kan je dit controleren?

tnx.
 
Als het normaal is geen idee..
Je kan toch een vlakke lat tegen je schijfrem houden en zien als het ergens niet helemaal gelijk loopt?
En als de schijf krom is moet je dan iets niet horen schaven als het wieldraait?
 
Bij remmen gebruik je voornamelijk de voorrem en tijdens een noodstop heb je zo een blokkerend achterwiel. Dus zoveel kracht hoef je niet te zetten op het achterwiel en lijkt me ook sterk dat de schijf hierdoor blauw is verkleurd.

Een klein tipje: bij een noodstop is het verstandiger om helemaal van de achterrem af te blijven.
 
het viel me i.i.g.na de laatste stop op dat deze verkleurd was,voordat ik wegging van huis was dit absoluut niet het geval.
Ik kijk altijd naar mijn achterschijf aangezien dit de plaats is waar ik mijn schijfremslot altijd doe.

Er moet dus iets gebeurd zijn tussen begin en eind van de rit van zo een 40 km over voornamelijk snelweg.....
 
Ga van de week rijden en gebruik je achterrem niet, Voel dan zodra je (met je voorrem) stil staat meteen even aan je achterrem, hoe heet is ie, echt koud zal hij niet zijn, (zit erg weinig ruimte tussen schijf en blokken) Maar als ie heet is loopt ie aan.
 
Bij remmen gebruik je voornamelijk de voorrem en tijdens een noodstop heb je zo een blokkerend achterwiel. Dus zoveel kracht hoef je niet te zetten op het achterwiel en lijkt me ook sterk dat de schijf hierdoor blauw is verkleurd.

Een klein tipje: bij een noodstop is het verstandiger om helemaal van de achterrem af te blijven.

Bij noodstop altijd alle remmen gebruiken :+ ze zitten er niet voor niks op :o
 
Met sommige remblokken krijg je een blauwe verkleuring op de schijf.
Dat is volkomen normaal.
DP remblokken zijn oa remblokken die een schijf blauw laten verkleuren, kan geen kwaad en heeft niets met overvehitting te maken.
 
Bovenstaand kan best in mijn ervaring.

Maar zou toch checken of de remzuiger niet een beetje eigenwijs is waardoor de blokken te zwaar blijven slepen als je niet remt, dan wordt het zakie goed heet..
 
Bij noodstop altijd alle remmen gebruiken :+ ze zitten er niet voor niks op :o
Fout.
Als je met een supersport een noodstop maakt staat er (bijna) geen gewicht op je achterwiel. Daardoor zal deze heel snel blokkeren.
Dat kun je uiteraard doseren (mits geoefend rijder), maar dan besteed je veel te veel aandacht aan een wiel waar je toch maar 5-10% van je remvermogen vandaan haalt.
Doe je er niets aan, dan slipt je achterwiel wat de motor instabiel maakt. Een voertuig met slippende achterwielen wil namelijk altijd omdraaien.

Het is dus verstandiger om al je aandacht te richten op je voorrem, en (vooral!) op uitwijkmogelijkheden. Vaak hoor je achteraf: "ik had er omheen moeten/kunnen gaan".
 
ja, maar die 10% extra remvermogen kan net het verschil maken van op tijd stil staan en ergens tegenaan komen.

Mijn ervaring met blokkerende achterwielen: gewoon je armen gestrekt houden, en je knieen klemmen zodat je je motor in balans houdt...

Uitwijken is inderdaad meestal een betere optie dan een noodstop.
 
ja, maar die 10% extra remvermogen kan net het verschil maken van op tijd stil staan en ergens tegenaan komen.

Mijn ervaring met blokkerende achterwielen: gewoon je armen gestrekt houden, en je knieen klemmen zodat je je motor in balans houdt...

Uitwijken is inderdaad meestal een betere optie dan een noodstop.
Neen, je kunt dan beter die 10% extra ook met je voorrem doen.

Overigens nooit je armen strekken, dan zet je ze op slot. Is niet alleen fout tijdens het rijden/remmen, maar al helemaal niet fijn mocht je toch op die auto voor je botsen.
 
Doe je er niets aan, dan slipt je achterwiel wat de motor instabiel maakt. Een voertuig met slippende achterwielen wil namelijk altijd omdraaien.

Erm, dat een slippend achterwiel het voertuig instabiel maakt ben ik met je eens. Ik twijfel alleen of het voertuig dan ook daadwerkelijk wil omdraaien.

edit: mmm, heb ff op inet gespeurd en blijkt inderdaad dat een slippend achterwiel het voorwiel voorbij wil... geldt dit ook als je ALLEEN achterrem gebruikt of heeft het te maken met het sterkere remvermogen aan de voorkant?
 
Laatst bewerkt:
@Ducktape.
Als je wilt verongelukken moet je vooral uitwijken. Hierdoor komen de meeste motorrijders om.

Beter is voorkomen dat je in een gevaarlijke situatie raakt!

En altijd beide remmen gebruiken, 20 cm minder remweg kan een botsing voorkomen.
 
Erm, dat een slippend achterwiel het voertuig instabiel maakt ben ik met je eens. Ik twijfel alleen of het voertuig dan ook daadwerkelijk wil omdraaien.
Niet twijfelen, is zo.

Probeer maar eens met een speelgoedautotje waarvan je eerst de voorwielen en daarna de achterwielen blokkeert door iets vast te klemmen tussen het wiel en de wielkast. Laat het autotje daarna van een helling rijden. Vertel daarna maar wat er gebeurde.
 
Niet twijfelen, is zo.

Probeer maar eens met een speelgoedautotje waarvan je eerst de voorwielen en daarna de achterwielen blokkeert door iets vast te klemmen tussen het wiel en de wielkast. Laat het autotje daarna van een helling rijden. Vertel daarna maar wat er gebeurde.

Oké, prima :) Maar ik probeer het natuurkundig te verklaren waarom dit zo is... met een MTB ga ik ook regelmatig met een slippend achterwiel een crosspad af zonder dat deze naar de voorkant komt...
 
@Ducktape.
Als je wilt verongelukken moet je vooral uitwijken. Hierdoor komen de meeste motorrijders om.

Beter is voorkomen dat je in een gevaarlijke situatie raakt!

En altijd beide remmen gebruiken, 20 cm minder remweg kan een botsing voorkomen.
En nog veel meer blijven door uit te wijken leven.

Tuurlijk is voorkomen beter, maar als je toch in zo'n situatie terecht komt is het wel handig als je weet wat wel en niet verstandig is...

Ik zeg ook nergens dat je niet maximaal moet remmen, ik zeg dat veel (supersport-)bestuurders harder kunnen remmen als ze alleen de voorrem gebruiken. Een blokkerend achterwiel kost veel te veel aandacht, terwijl je diezelfde extra remkracht ook uit de voorrem kunt halen met veel minder moeite.
 
Terug
Bovenaan Onderaan