Rentabiliteit van de monteur

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
427
109
Vraagje aan de heren ondernemers (ook de eenmanszaken): Welk percentage van de aanwezige uren in de werkplaats kun je doorberekenen aan de klant?

Ik werk zelf in een fietsenwinkel in de werkplaats en mijn werkgever zegt dat als je 30 tot 35 % kunt doorberekenen, je een boterham kunt verdienen.

Zelf let ik er niet zo op (bij ons kun je doen wat je wilt, zolang de reparaties maar op tijd klaar zijn), maar ik weet wel dat mijn 8 aanwezige uren per dag zeker niet allemaal geld opleveren.

Soms zit een reparatie tegen en kun je niet altijd de extra tijd doorberekenen bijvoorbeeld.
Met standaardtarieven voor standaard reparaties (band, ketting en tandwielen vervangen) kun je als het erg mee zit wat meer geld verdienen, maar dat wordt meestal teniet gedaan door de standaardreparaties die wel tegenvallen.

Zelf ben ik zeker niet de snelste monteur die ooit een sleutel aangeraakt heeft, maar mijn focus ligt dan ook meer op het goed afleveren van de reparatie, ook als dat wat meer tijd kost. Maar goed, tijd is geld in deze.

Hoe denken jullie daarover? Kan een werkplaats winstgevend zijn? Ik hoor ook vaak geluiden dat er geld bij moet in de werkplaats, maar volgens mij doe je dan iets niet goed.
 
Geweldig goed onderbouwde reactie. Verklaar je nader.
nee, die van jou was lekker onderbouwd
full
 
Blijkt dus wel dat de marge op de te monteren onderdelen óók nodig is om te blijven bestaan. En je dus wel meer moet rekenen als iemand met een zelf (via internet?) gekocht onderdeel aan komt zetten om te monteren. Overigens is 40% factureerbare uren volgens mij best netjes, over het hele jaar gerekend. De drukte blijft toch seizoens gebonden...
 
Laatst bewerkt:
860 euro per maand he :') Dat is wat ik verdien zonder de onderdelen verkoop.

Ik reken dan ook dubbel arbeidsloon wanneer mensen zelf onderdelen gaan aanleveren. Misschien begrijpen mensen dat nu.
Ik weet niet of je er bekend mee bent, maar prop er eens een vermogensbank bij en sleutelplekken waar mensen zelf onder begeleiding kunnen werken. :?
 
Ik weet niet of je er bekend mee bent, maar prop er eens een vermogensbank bij en sleutelplekken waar mensen zelf onder begeleiding kunnen werken. :?
wil je daar de cijfers van weten of is het genoeg om te zeggen dat 3 zelfsleutelaars 1 monteur 95 % van zijn werk af houden en in 1 uur minder onderdelen afnemen dan 1 monteur?
 
Moet er niet aan denken dat tijdens het hoogseizoen klanten aan hun eigen fiets staan te sleutelen, me in de weg lopen en honderd vragen op me afvuren.

Als je zoiets al doet, doe het dan in de vorm van een cursus na sluitingstijd waar mensen voor betalen en als je geluk hebt ook nog wat spulletjes bij je kopen.
 
Ik schrik hier eigenlijk wel van de facturatie graad onderaan de streep.
Ik werk als automonteur bij een dealer. Als ze van mij 40% kunnen factureren mag ik direct op kantoor komen. We werken ook met een klok systeem om de tijden bij te houden (misschien in de motor wereld nog niet helemaal gebruikelijk?)

Aan het eind van de maand krijgen we de statistieken onder de neus gedrukt. Onderaan de streep is het toch wel de bedoeling dat na aftrek van leegloop- en niet factureerbare uren er nog wel 80% overblijft.
 
Ik schrik hier eigenlijk wel van de facturatie graad onderaan de streep.
Ik werk als automonteur bij een dealer. Als ze van mij 40% kunnen factureren mag ik direct op kantoor komen. We werken ook met een klok systeem om de tijden bij te houden (misschien in de motor wereld nog niet helemaal gebruikelijk?)

Aan het eind van de maand krijgen we de statistieken onder de neus gedrukt. Onderaan de streep is het toch wel de bedoeling dat na aftrek van leegloop- en niet factureerbare uren er nog wel 80% overblijft.
maar

1 hoeveel overhead heb jij?
2 geen seizoenswerk
3 storings monteur/ diagnose technicus is minder berekenbare dan de "beurtjes" monteur
4 jullie berekenen service aan de verkoop
etcetc

verder is het arbeidsloon in de auto branche geaccepteerd hoger
 
Laatst bewerkt:
maar

1 hoeveel overhead heb jij?
2 geen seizoenswerk
3 storings monteur/ diagnose technicus is minder berekenbare dan de "beurtjes" monteur
4 jullie berekenen service aan de verkoop
etcetc

verder is het arbeidsloon in de auto branche geaccepteerd hoger

1 Overhead kosten zullen flink hoger zijn. exacte getallen hiervan weet alleen de stropdas die op kantoor zit.

2 Het is welliswaar niet seizoens gebonden maar werk aanbod komt ook bij ons in vlagen. In rustigere periodes zullen receptionisten en verkopers dus ook moeten proberen extra klanten binnen te halen door bijvoorbeeld telefonisch contact op te nemen.

3 Werkzaamheden zijn gewoon allround. Van bandjes vervangen tot revisie van versnellingbakken. Daarnaast hebben we ook veel garantie werkzaamheden waarbij de flatrate tijden vaak heel scherp zijn.
Soms verlies je wat en soms win je wat. Het is in ieder geval heel belangrijk om de klant goed en optijd te informeren als er iets tegen zit, dan kan je dat uurtje nog factureren ook.

4 service kunnen wij niet door berekenen aan de verkoop, no way.
Daarin zul jij dus ook een stuk hoger uitblinken. Even een vraagje of een snelle blik kan wel, de rest moet ik allemaal doorsturen naar de receptie waar het via de betaalde weg gaat.
 
1 Overhead kosten zullen flink hoger zijn. exacte getallen hiervan weet alleen de stropdas die op kantoor zit.

2 Het is welliswaar niet seizoens gebonden maar werk aanbod komt ook bij ons in vlagen. In rustigere periodes zullen receptionisten en verkopers dus ook moeten proberen extra klanten binnen te halen door bijvoorbeeld telefonisch contact op te nemen.

3 Werkzaamheden zijn gewoon allround. Van bandjes vervangen tot revisie van versnellingbakken. Daarnaast hebben we ook veel garantie werkzaamheden waarbij de flatrate tijden vaak heel scherp zijn.
Soms verlies je wat en soms win je wat. Het is in ieder geval heel belangrijk om de klant goed en optijd te informeren als er iets tegen zit, dan kan je dat uurtje nog factureren ook.

4 service kunnen wij niet door berekenen aan de verkoop, no way.
Daarin zul jij dus ook een stuk hoger uitblinken. Even een vraagje of een snelle blik kan wel, de rest moet ik allemaal doorsturen naar de receptie waar het via de betaalde weg gaat.
vraag maar eens na. Ik ken de cijfers van zowel auto als motorzaak in groot en klein.

10 monteurs = 2 a 3 receptionisten, 1,5 magazijn pik, 1 chef werkplaats, 1 aftermarket pik. Das op 10 monteurs 6 man overhead, de berekenbare uren van die 16 personen moet je rekenen
 
Laatst bewerkt:
4 service kunnen wij niet door berekenen aan de verkoop, no way.
Daarin zul jij dus ook een stuk hoger uitblinken. Even een vraagje of een snelle blik kan wel, de rest moet ik allemaal doorsturen naar de receptie waar het via de betaalde weg gaat.
Bij jullie niet? Ik ken meerdere dealers waarbij rijklaar maken door de werkplaats/magazijn flink werd doorberekend aan de afdeling verkoop.
 
nee, die van jou was lekker onderbouwd [afbeelding]
Goed, dan zal ik hem onderbouwen. Ik baseer me op wat ik zie, op de bedrijven waar ik kom. Kleine zaken, weinig verkoop, leven uitsluitend van de werkplaats en halen daar een goede boterham uit. Mijn buurman idem dito. 3 monteurs, baas sleutelt 50% van de tijd mee. Alle uren van de monteurs zijn factureerbaar.

Je wilt toch niet zeggen dat een dagje kleppen stellen en afstellen (waarbij je nauwelijks onderdelen verkoopt) verliesgevend is omdat je geen onderdelen verkoopt?

Als je 40 uur per week werkt met jouw uurtarief, en je houdt dat bedrag over wat je noemt, dan heb ik er diep respect voor dat je blijft werken. Een uitkering brengt meer op.
 
Bij jullie niet? Ik ken meerdere dealers waarbij rijklaar maken door de werkplaats/magazijn flink werd doorberekend aan de afdeling verkoop.

:^

Accessoires bij verkoop verkocht horen berekend te worden aan verkoop,
wanneer verkoop iets van aftersales 'cadeau' geeft, 1e beurtje etc dan krijgen zij die kosten

Maar als monteur krijg je dat misschien niet te zien? Voor jou is het van belang dat jij je aan je percentage komt. Aan wie die uren zijn berekend maakt dan niet uit.

4 service kunnen wij niet door berekenen aan de verkoop, no way.
Daarin zul jij dus ook een stuk hoger uitblinken. Even een vraagje of een snelle blik kan wel, de rest moet ik allemaal doorsturen naar de receptie waar het via de betaalde weg gaat.

Receptie factureert dat gewoon intern weg indien service (jaag anders lekker klanten weg)

Maar nogmaals denk ik dat jij dan niet direct zal zien
 
Ik probeer elke dag 3 werkuren te kunnen factureren bij de klant, en dat gemiddeld over 1 jaar.
Maar zelfs dat is momenteel niet zondermeer mogelijk.
In het piek seizoen red je het natuurlijk makkelijk.
Bij mij zijn de nevenkosten vaak de nekkenbreker. Kosten waar je makkelijk overheen kijkt.
Ik ben geen ondernemer maar techneut en hou me daar liever mee bezig dan boekhoud cijfertjes.
Wat ik wel merk is dat het voor ons veel werken is voor weinig.
Als ik in de avonduurtjes of zondag aan het werk bent denken de klanten meteen dat mijn overuren geld opleveren, het is meer inhalen van dagen dat je de hele dag van je werk wordt afgehouden door mensen die alleen maar vragen en verder snuffelen.
Zoals nu ben ik gewoon aan het werken.
 
vraag maar eens na. Ik ken de cijfers van zowel auto als motorzaak in groot en klein.

10 monteurs = 2 a 3 receptionisten, 1,5 magazijn pik, 1 chef werkplaats, 1 aftermarket pik. Das op 10 monteurs 6 man overhead, de berekenbare uren van die 16 personen moet je rekenen
Dat is een hele goede uitleg. :}
Zoals nu ben ik gewoon aan het werken.
Aan de minbike van Kevin werken is privé. _O- ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan