Responstijd van passeerlicht bij Bi-Xenon

Schwenneh

MF veteraan
23 okt 2007
27.872
72
Utrecht
Beste mede-MF'ers,

Ik wil tzt een setje bi-xenon aanschaffen. Nu heb ik al een hoop topics gezien over de inbouw en werking ervan, maar ik ben benieuwd hoe groot de responstijd is van het passeerlicht.

Wat zijn jullie ervaringen?

Het gaat om bi-xenon waarbij je 1 lampje hebt en grootlicht krijgt door verschuiving van het kapje/lampje.
 
bij bi-xenon heb je maar 1 lamp.
schakelen van dim naar groot of het passeerlicht wordt gedaan door een spiegeltje bij of in de lamp te verplaatsen.
dus er is geen responstijd, de lamp brandt constant.
 
Laatst bewerkt:
TS, die tijd is langer dan je gewend bent. Vrijwel zeker te lang om bv. iemand bij gevaar te waarschuwen.
Een electromotortje moet een ring over de lamp heen schuiven, dat kost een seconde of wat.

Een ouder type Xenon had een losse halogeenlamp in de fitting zitten, die werd gebruikt voor het signaal. Probleem was dat die te krap paste in veel koplampbehuizingen.
 
TS, die tijd is langer dan je gewend bent. Vrijwel zeker te lang om bv. iemand bij gevaar te waarschuwen.
Een electromotortje moet een ring over de lamp heen schuiven, dat kost een seconde of wat.

Een ouder type Xenon had een losse halogeenlamp in de fitting zitten, die werd gebruikt voor het signaal. Probleem was dat die te krap paste in veel koplampbehuizingen.

Een antwoord waar ik wat aan heb. :} Iemand seinen bij wegversmallingen zit er niet meer in dus met bi-xenon?
 
als een xenonlamp voor de eerste maal ingeschakeld wordt duurt dat toch langer dan een gewone lamp?
dus als je de 2e lamp inschakeld voor groot/passeer licht heb je toch een vertraging?
 
als een xenonlamp voor de eerste maal ingeschakeld wordt duurt dat toch langer dan een gewone lamp?
dus als je de 2e lamp inschakeld voor groot/passeer licht heb je toch een vertraging?

2x Juist.

Met het systeem met dat afdekkapje wordt die vertraging weggenomen omdat de lamp al brand voor het dimlicht maar gewoon op een andere wijze wordt uitgestraald.

Maar ook het verplaatsen van dat kapje kost tijd. (En ik wil weten hoeveel tijd ;) )
 
Laatst bewerkt:
ik vind xenon te veel nadelen hebben... behalve dat het mooi eruit ziet. ik denk dat ik maar alternatieven ga zoeken! moto vision van philips ofzo...
Veel plezier met je motovision. Schreeuwend duur en een zeer korte levensduur (relatief dan). Verder een prima lampje.

Heb al voor meer dan 90 euro van deze lampen verstookt. Dubbele koplamp dat wel.
 
ik vind xenon te veel nadelen hebben... behalve dat het mooi eruit ziet. ik denk dat ik maar alternatieven ga zoeken! moto vision van philips ofzo...

Heb ik ook gedaan. Op zich niks mis mee, maar in dit jaargetijde rijd je eigenlijk alleen in het donker met woon-werkverkeer en ik wilde wel eens zien waar ik reed.......
Heb er lang over nagedacht, maar dus ook Xenon besteld. Gaat er binnenkort op.
 
Veel plezier met je motovision. Schreeuwend duur en een zeer korte levensduur (relatief dan). Verder een prima lampje.
Heb al voor meer dan 90 euro van deze lampen verstookt. Dubbele koplamp dat wel.

Oh? Ik heb ze er al een paar jaar in zitten, dubbele koplamp en ze branden beide constant. Van de week m'n eerste lamp vervangen.

Zal ongetwijfeld van de motor afhangen. Laat me gokken: 1 of 2 cylinder?
 
Oh? Ik heb ze er al een paar jaar in zitten, dubbele koplamp en ze branden beide constant. Van de week m'n eerste lamp vervangen.

Zal ongetwijfeld van de motor afhangen. Laat me gokken: 1 of 2 cylinder?
VFR800, na max. 15.000 km constant branden is het over met de pret.
Kijk als je niet zoveel rijdt, is het natuurlijk goed te doen, maar voor mezelf vind ik het te 'duur' worden.
Heb nu een dubbele set Bi-xenon van Pilot thuis liggen en die gaat er zeker in binnenkort. Uiteindelijk is dat niet eens duurder dan gloeipeertjes. Nog afgezien van de benzine die ik ga besparen :+

Oh ja over dat schakelen van klein naar groot. Dit gaat razendsnel. Werkt volgens mij met een magneet.
 
VFR800, na max. 15.000 km constant branden is het over met de pret.
Kijk als je niet zoveel rijdt, is het natuurlijk goed te doen, maar voor mezelf vind ik het te 'duur' worden.
Heb nu een dubbele set Bi-xenon van Pilot thuis liggen en die gaat er zeker in binnenkort. Uiteindelijk is dat niet eens duurder dan gloeipeertjes. Nog afgezien van de benzine die ik ga besparen :+
Oh ja over dat schakelen van klein naar groot. Dit gaat razendsnel. Werkt volgens mij met een magneet.

Hm, die trillen inderdaad niet overmatig, dan is er mogelijk iets fout in de electronica, spanningsregelaar wel helemaal goed?

De fabrikant zélf geeft aan dat de overgang naar groot licht trager gaat als bij halogeen en dat seinen daardoor een probleem is.
 
Hm, die trillen inderdaad niet overmatig, dan is er mogelijk iets fout in de electronica, spanningsregelaar wel helemaal goed?
SR is OK, accu OK. Andere lampen, ook Philips, deden het veel langer, dus ik vermoed dat het aan Motovision ligt.
De fabrikant zélf geeft aan dat de overgang naar groot licht trager gaat als bij halogeen en dat seinen daardoor een probleem is.
Ik heb het een keer live gezien en kreeg toch sterk de indruk dat het erg snel ging, maar dat een gloeipeertje nog sneller reageert verbaast me niet. Mocht seinen tot je alledaage repertoire behoren, dan is conventionele verlichting een uitkomst en een LED vervanger nog veel beter. LED reageert onmiddelijk, terwijl een gloeilamp zelfs nog 'even' moet starten.~[/quote]
 
Laatst bewerkt:
De Bi (H4) xenon lamp in de CBR600f van me vriendin geageerd direct als je seint of grootlicht inschakelt. In mijn Blackbird heb ik 2 H7 lampen dimlicht K8000 en grootlicht K6000. Als je daarmee wil seinen ben je er al langs. Heb daarom ook de pass knop een andere functie gegeven. Die werkt nu als PTT knop voor mijn autocom en PMR ;)

Tijdens nacht ritten is het erg leuk rijden met beide lampen aan. Ik reed eens over de Veluwe snachts en zag bambi op 3 km de weg al over vluchten *D
 
Heb ook bi-xenon in mijn xj's zitten. De reactie van dim naar passeer is echt onmiddelijk.
Zit ook geen electromotortje maar een electromagneet in die het spiegeltje doet omklappen en dat is razendsnel.

Levensduur kan ik nog niets over melden, zit er nu precies een jaar in elk setje heeft pas +-25k kilometers gebrand.

Mijn ervaring wil ik wel als zeer positief omschrijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan