Responstijd van passeerlicht bij Bi-Xenon

Schwenneh

MF veteraan
23 okt 2007
27.872
72
Utrecht
Beste mede-MF'ers,

Ik wil tzt een setje bi-xenon aanschaffen. Nu heb ik al een hoop topics gezien over de inbouw en werking ervan, maar ik ben benieuwd hoe groot de responstijd is van het passeerlicht.

Wat zijn jullie ervaringen?

Het gaat om bi-xenon waarbij je 1 lampje hebt en grootlicht krijgt door verschuiving van het kapje/lampje.
 
Ik weet ook niet hoe mensen komen aan de vertraging als je de pass-trigger indrukt dat het een seconde duurt.

Misschien "vroegah", maar heb een HID H4 Bi-Xenon lamp in me Thundercat en die hoor je een klik maken zodra ik op de pass-trigger druk en heb ik gelijk grootlicht.
Een electromagneet schuift een soort van plaatje naar voren zodat het licht meer naar achteren schijnt en zo gerichter naar voren reflecteerd. Dus de lamp blijft branden (dimlicht). Ik heb een keer voor de grap getest hoe vaak ik erop kan rammen. Ik drukte als een idioot. Ik haal 5klikken per seconde en het licht veranderd dus ook. _O-

Maar het is nergens voor nodig en lijkt me niet helemaal gezond om continu ermee te spelen, tenminste niet zoals ik dat deed.
Hij gaat net zo snel terug als heen. 2-3 keer drukken zoals men het is gewend van halogeen gaat net zo goed.
Maar 120 keer per minuut kan ook. Maar ga ik niet constant proberen. :+ Gaat levensduur van niet ten goede denk ik zo (van het schuifsysteem).

Het enige dat tijd kost is het eerste keer opwarmen van de lamp. Bij een koude start zogezegd is me lamp binnen 30 seconden op full brightness.

Ik rijd altijd met licht aan, dus ik heb dat gedoe niet dat ik mijn grootlicht niet kan gebruiken. Het grootlicht werkt niet als het licht uit is natuurlijk.

Misschien dat ik vanavond een filmpje maak en op youtube donder als er genoeg geinteresseerden zijn?
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is het zo, als het passeer licht gebruikt wordt, dan blijft het dimlicht aan en komt het groot licht erbij. Bij groot licht gaat het dimlicht uit en gaan het grote licht aan.

Bij bi-xenon is dat geen probleem omdat alleen de positie ten opzichte van de reflector veranderd.
 
Bij halogeen was het idd zo dat als ik alleen grootlicht voerde, het dimlicht uitging.
Maar als ik de pass-trigger gebruikte het dimlicht aanbleef met het grootlicht aan.

Bij Bi-Xenon (bij mij iig wel) als ik alleen grootlicht voer, blijft het dimlicht wel aan omdat het ook maar 1 lamp is die brand. Hetzelfde dus ook als men het pass-knopje gebruikt.
 
@ erik, mustang302cui en ChriX;

Thnx :)

Setje is in ieder geval besteld (groupbuy), H4 8000k + halogeen voor 43 euro (met ultra slim ballast) en 15 maanden garantie lijkt me geen slechte koop :)
 
Dus eigenlijk is ligt de voorkeur op Pilot omdat veel dealers deze aanprijzen als degelijk??
Daar komt het namelijk op neer naar mijn idee??

Kwalitatief vind ik de Pilot sets wel netjes, maar er zijn ook maar zat andere sets welke vergelijkbaar tot beter zijn??
En deze kosten een stuk minder!

Maar dealers vragen naar mijn idee nogal schofterige prijzen voor het product.(geen idee wat een set Pilot aan inkoop kost)

Jouw reactie is net zo gekleurd als de aanprijzingen van dealers over hun eigen producten....... :+

De marge op Pilot-sets is vergelijkbaar tot lager met die op de goedkope sets, maar aangezien het een duurder product is hou je er netto iets meer aan over. Maar die marge is een stuk lager dan jij lijkt te denken...... Als je weet dat de xenon-sets een jaar geleden nog gemiddeld rond de 300 Euro kostten (en bij BMW kosten ze dat nog steeds), dan kan je bedenken dat de winst hierop flink gekelderd is.

Ik heb ervaring met meerdere merken xenon, en Pilot kwam als beste uit de bus in het "middenprijzen segment". Zeer weinig uitval (2 stuks op meer dan 500 sets), en goede leveringsbetrouwbaarheid. Daarnaast zijn ze een van de weinigen die 2 jaar omruilgarantie geven. Werkt het niet (goed)? Dan langs de dealer gaan, en meteen een nieuwe set mee (of inbouwen). De goedkope merken hebben meestal 1 jaar reparatiegarantie. Dat betekend dus dat je het reeds ingebouwde setje moet uitbouwen, deze moet inleveren, en dan enkele weken tot maanden moet wachten voordat je hem terug krijgt. Daardoor moet je het originele halogeenspul weer inbouwen, de boel weer dichtschroeven, en zodra het spul weer klaar is in de omgekeerde volgorde weer monteren.

Daarnaast is Pilot een van de weinigen die geen/weinig probleem oplevert met boordcomputers (zoals het canbus systeem van BMW), en zijn er verschillende mogelijkheden m.b.t. bekabeling (zoals met extra schakelaars, als je je licht wilt uitzetten).

Je hebt in zoverre gelijk dat natuurlijk Pilot niet de enige is die goede setjes levert in het middensegment. Maar zoek maar eens uit wie dat nog meer doen, en vergelijk dan de garantiecondities, leverbetrouwbaarheid etc.

Heb het via het VFR forum gekocht. Maar het komt van: AFS Motorparts

Misschien zit die gozer hier ook wel op het forum. Dat moet bijna wel.

Dat ben ik dus..... Bedankt voor de reclame!

Ik weet ook niet hoe mensen komen aan de vertraging als je de pass-trigger indrukt dat het een seconde duurt.
Je hebt niet goed gelezen (en anderen vaak ook niet).......
De vertraging heb je met xenon ALLEEN WANNEER JE 1 LAMP VOOR DIMLICHT EN 1 LAMP VOOR GROOTLICHT hebt. Dus 2 apart geschakelde lampen! Meestal is dat H7, H3 of H1.
Als je hier xenon in je grootlicht hebt gemonteerd zal de ballast + lamp pas aangeschakeld worden zodra je de passerknop gebruikt. Je hebt dan de vertraging van ca. 3 seconden voordat de lamp (na een initiele flits) volledig ontbrand.
Allen bij H4 Bi-xenon heb je vrijwel geen vertraging (paar tienden van seconden) voordat je groot licht hebt......
 
Jouw reactie is net zo gekleurd als de aanprijzingen van dealers over hun eigen producten....... :+

De marge op Pilot-sets is vergelijkbaar tot lager met die op de goedkope sets, maar aangezien het een duurder product is hou je er netto iets meer aan over. Maar die marge is een stuk lager dan jij lijkt te denken...... Als je weet dat de xenon-sets een jaar geleden nog gemiddeld rond de 300 Euro kostten (en bij BMW kosten ze dat nog steeds), dan kan je bedenken dat de winst hierop flink gekelderd is.

als een gewoon setje lampen 14,00 euro kost (H4 voor koekblik)

en night vision 38,50, hou je er netto echt wel iets meer dan iets meer aan over.

En aangezien de night vision voor mij inkoop veel meer scheelt dan de prijs van een gewoon setje.......

Maar okee, de schoorsteen moet ook roken.......
 
Laatst bewerkt:
Je gaat wel érg kort door de bocht. Verkopers maken wel meer reclame, daar let ik niet zo op.
Ik ga vooral af op het ontbreken van klachten over de Pilots, waar ik wel degelijk klachten lees over goedkopere setjes, zoals ballasten en lampen die erg snel kapot gaan, ontbrekende of krakkemikkige onderdelen etc.

Er zijn misschien andere sets die goedkoper zijn, er zijn andere sets die beter zijn. Maar.....vertel mij dan eens welke????? Goedkoper én beter heb ik ze nog niet gezien.
Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan, maar ik heb niet zo veel zin om een paar tientjes goedkoper uit te zijn om er later achter te komen dat het troep is. Dan wordt goedkoop al heel snel duurkoop.

Je weet niet wat de inkoop kost, maar de dealers vragen schofterige prijzen? Leuke manier om tot een conclusie te komen........ :X
Mijn advies: ga vooral op zo'n goedkope set af. We horen wel hoe die je bevalt. Maar ik neem je conclusie in ieder geval niet héél serieus......

Wat is kort? ;) Door de Apex toch? :P

Mijn mening is gebazeert op ervaring, van goedkope tot dure setjes.
Door inbouw en testen..
Zelf geef je aan dat je veel hebt gelezen??Maar hoe is kwaliteit te beoordelen via internet en horen zeggen???
Tevens geef je ook aan dat je nooit hebt geprobeert om met "goedkopere" setjes te werken??

Dus hoe serieus moet ik jou post nemen?

Mijn advies aan iedereen :

Voor elke prijs is er een bijhorende kwaliteit.
Maar niet alle goedkoop is duurkoop ;)

Maar goed...hierbij laat ik het verders, mijn vraag was al een poosje beantwoord.
 
Wat is kort? ;) Door de Apex toch? :P
Mijn mening is gebazeert op ervaring, van goedkope tot dure setjes.
Door inbouw en testen..
Zelf geef je aan dat je veel hebt gelezen??Maar hoe is kwaliteit te beoordelen via internet en horen zeggen???
Tevens geef je ook aan dat je nooit hebt geprobeert om met "goedkopere" setjes te werken??
Dus hoe serieus moet ik jou post nemen?
Mijn advies aan iedereen :
Voor elke prijs is er een bijhorende kwaliteit.
Maar niet alle goedkoop is duurkoop ;)
Maar goed...hierbij laat ik het verders, mijn vraag was al een poosje beantwoord.

Wacht ff..... je beweert dus dat je zoveel ervaring hebt met de inbouw van allerhande setjes? Maar je geeft ook aan niet te weten wat een setje Pilots aan inkoop kost.
Tja, dat vind ik dan weer vreemd.....

Ahem... je "advies" bestaat alleen uit wat gemeenplaatsen. Daar heeft niemand veel aan hoor.
Maarreh.... als je zoveel ervaring hebt, kun je ons dus precies vertellen wélke setjes goedkoper én beter zijn dan Pilot? Kijk, dáár hebben we dan wel wat aan. Kom maar op, kan ik meteen m'n setje Pilots bij Frank afbestellen......... :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan