Rijles

scooterjohn

MF'er
27 mei 2009
41
0
Na lang twijfelen over de mp-3 heb ik gekozen om toch te gaan voor mijn rijbewijs A met aantekening automaat. Vrij lang gezocht naar een motorrijschool waar je ook kunt lessen op de motorscooter en deze uiteindelijk gevonden. Ik heb inmiddels 4 uurtjes les achter de rug en ik moet zeggen dat ik het erg leuk vind!

Ik volg al een tijdje dit forum en het heeft mij alleen maar enthousiaster gemaakt! Goede tips en een leuke omgang. Mochten jullie tips of adviezen hebben dan zijn deze altijd welkom.

ow ja ik les op een honda sh300i abs
 
Welkom.

Goede beslissing, het is nooit verkeerd om te leren; ben je toch beter voorbereid op de toekomst dan dat je vastzit aan (zeker voorlopig) één scootertype. Goede rijschool ook met zo'n lesmotor in het motorpark...

Ik verwacht dat er nog wel vragen komen welke rijschool dat dan wel is...

Succes alvast. :)
 
Ik verwacht dat er nog wel vragen komen welke rijschool dat dan wel is...
@scooterjohn: goede zaak!

@allen: Kent iemand al een goed adres voor extra vaardigheidstrainingen specifiek voor motorscooters (en ik zie dan zelf natuurlijk het liefst Burgman trainingen uiteraard)?
 
Motorrijschool Fernando doet opfrisdagen en dan ga je geloof ik op je eigen motor.
Vriends.nl is ook een adres voor scooterles
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het welkom heten en ik les bij EMO in Arkel.

Hoi John,

Leuk joh, binnenkort ben ik je ''collega-scootercursist'' bij EMO!
Wanneer ik begin weet ik nog niet precies. Ben erg afhankelijk van het verloop van mn ziekte (kanker), heb veel periodes met zware vermoeidheid en dan moet je niet op een motor gaan zitten op die dagen. Wilde eigenlijk voor een spoedcursus gaan maar dat is onmogelijk in mijn geval.
Na lang wikken en wegen, MP3 LT of toch rijbewijs A, en dan de vraag of de zware/lichte categorie doen of gewoon A met beperking Automaat..
Uiteindelijk ben ik eruit en heb info opgevraagd bij verschillende rijscholen en uiteindelijk kwam ik EMO tegen die een idd een Honda SH 300i heeft.
Ik hoop dat ik snel kan gaan beginnen, kan niet wachten maarja kmoet rustig aan doen. |(

Groeten, Martinski
 
Hoi Martinski,

Als eerste wil ik je veel sterkte wensen! Leuk een "collega" lesser en dan bij dezelfde rijschool. Ik moet er overigens wel een 3 kwartier voor rijden maar heb het er graag voor over. Ik hoop dat je snel kunt beginnen en wie weet zien we elkaar daar nog eens.

Groetjes John
 
Welkom Scooterjohn en alvast ook maar welkom Martinski :-)

Goede keus Scooterjohn... nu heb je straks na het behalen van je rijbewijs ALLE keus
op het gebied van motor scooters. Er zijn zoveel mooie scooters dus dat gaat nog een zware klus worden voor je TENZIJ je natuurlijk al helemaal bent gevallen voor een bepaald merk. Houd je ons op de hoogte ?

Martinski... sterkte met het overwinnen van je ziekte. En voor jou natuurlijk hetzelfde...
houd ons op de hoogte :) Wij zijn hier allemaal heel nieuwsgierig aangelegd haha
 
Hallo,

Leuk forum dat ik al en poosje volg.

Ik heb het voornemen binnenkort een scooter aan te schaffen maar mis nog een A op mijn rijbewijs. Nu wil ik het eenvoudig houden en daarom lessen en afrijden op een scooter. Wie weet er wie er in de omgeving van Amsterdam les geeft op een scooter?

Gr, Rick
 
waar zit deze rijschool dan met scooters ?
en als je daarmee afrijdt,kan je dan na enige tijdt rijden op een schakel fiets.
 
waar zit deze rijschool dan met scooters ?
en als je daarmee afrijdt,kan je dan na enige tijdt rijden op een schakel fiets.
Rijscholen met motorscooters zijn spaarzaam, dit wordt bellen/navragen bij de rijscholen, kennelijk snappen de meeste instructeurs niet wat een motorscooter is, daarom heeft de KNMV onlangs een Motorscooter Opstapdag voor instructeurs gehouden.

Met categorie A [motor-automaat] mag geen schakel-motor gereden worden, ook niet na een bepaalde periode, maar een electronisch geschakelde motor met automaat functie mag wel, bijvoorbeeld een Aprillia Mana
ZoeedgzHgpB.jpeg

ZoeedgzHwlB.jpeg

4studio-mana_constraintscaled600x337.jpg

1studio-mana-850-abs_constraintscaled600x337.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Voer deze woorden in de googlebalk; motorrijschool motorscooter
Je zult er vast wel eentje vinden die bij je past.

Veel suuces met zoeken

John
 
Ik heb inderdaad iets gevonden. Rijschool Schmidt, helaas geen website of andere info. Straks maar even bellen. Als er iemand is met een goede suggestie blijft hij welkom.

Rick
 
Pure interesse: waarom niet op een schakelmotor je examen doen? Dan kan je daarna alsnog gewoon op je scooter rijden.
Tenzij je een fysieke beperking hebt, kan ik me eigenlijk geen enkele reden bedenken? :?

(zeg nou niet dat schakelen moeilijk is... dat heb je 100% zeker binnen een uurtje onder de knie...)
 
Laatst bewerkt:
Tenzij je een fysieke beperking hebt, kan ik me eigenlijk geen enkele reden bedenken? :?

(zeg nou niet dat schakelen moeilijk is... dat heb je 100% zeker binnen een uurtje onder de knie...)

Jawel hoor! Schakelen is best moeilijk (vooral terugschakelen) maar dat terzijde; het is een verademing om niet te hoeven schakelen, net zoals op de bromscoot gewoon gas geven, sturen, remmen en klaar is kees. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ik hou het graag eenvoudig..
M''n auto is ook een automaat, ik wil niets anders meer ;)
 
Jawel hoor! Schakelen is best moeilijk (vooral terugschakelen) maar dat terzijde; het is een verademing om niet te hoeven schakelen, net zoals op de bromscoot gewoon gas geven, sturen, remmen en klaar is kees. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ik hou het graag eenvoudig..
M''n auto is ook een automaat, ik wil niets anders meer ;)
Eens, toevallig is mijn auto ook automaat :P Maar dat zegt nog niet waarom dan niet gewoon een normaal rbw te halen... en daarna staat het je vrij om automaat of schakel te rijden natuurlijk...
En nee, schakelen is niet moeilijk... iedere boerenlul kan het (kijk maar op dit forum, zit er vol mee :P)
 
Laatst bewerkt:
of de honda dn-01 daar mag je dan ook op rijden ik heb er gisteren ook op proefgereden.
nee je mag dan alleen automaat rijden voor schakel zul je opnieuw moeten af rijden.
als een rijschool in de buurd geen scooter heeft kun je er ook voor kiezen wel na vragen natuurlijk om zelf een scooter aan te schaffen dit van een l voorzien en op het terein van de rijschool laten staan.
dit ook kortsluiten met de verzekering.
knmv doet dit bijv en vergeet niet dit op de polis blad te laten vermelden voor de politie of als er daadwerkelijk eem omgeluk plaats vind.
dit heb ik ook gedaan is veel prettiger je maakt kennis met je eigen motor em naderhand is hij ook gelijk ingereden.
 
@ scoot020 in Puremerend is een motorrijschool waar je ook op de scooter kan lessen. Ik weet alleen even de naam niet, maar even zoeken op google en je zult deze school zo vinden:)

en ja waarom niet op een schakelmotor? Ik heb bewust gekozen om dit niet doen omdat ik alleen op een scooter zal gaan rijden, daarnaast is het ook lekker makkelijk, comfortabel en je kunt je, vind ik, meer bezig houden met het verkeer.

Overigens net terug van 2 uurtjes les. eerste uur was vrijwel alleen langzame oefeningen voor AVB, maar daarna lekker een uurtje gaan rijden op de weg.
 
@ scoot 020 ik heb even gezocht en de volgende gevonden: rijschool rutgers in Purmerend en rijschool Jaap Schulz in Haarlem
 
Het gaat mij inderdaad om het gemak en waarom zou ik gaan afrijden met schakelen terwijl ik absoluut niet van plan ben om dit in de toekomst te gaan gebruiken. Ik ben niet gehandicapt ofzo maar heb daar wel mijn redenen voor. Haarlem en Purmerend zijn de afstanden niet, dus ik zal komende week contact opnemen voor wat extra informatie.

scooterjohn bedankt voor de hulp, ik hou jullie op de hoogte.

Rick
 
Eens, toevallig is mijn auto ook automaat :P Maar dat zegt nog niet waarom dan niet gewoon een normaal rbw te halen... en daarna staat het je vrij om automaat of schakel te rijden natuurlijk...
En nee, schakelen is niet moeilijk... iedere boerenlul kan het (kijk maar op dit forum, zit er vol mee :P)

Uiteraard kun je dan op iedere motor rijden eventueel. Maar goed in mijn geval vind ik het schakelen nu zwz lastig, let dan niet goed op de weg en het kost me spaarzame energie die ik rap kwijt ben. Het is een principe kwestie. Een automaten rijbewijs is een mooie uitkomst, om toch snel het rijbewijs te halen, mn hoofd op de weg houden en te genieten van de kilometers zolang het nog kan.
Verder vind vind ik het eveneens zonde om een schakel bewijs te hebben en die dan niet te gebruiken, want ik heb en hoef niets met ''gewone'' motoren, het trekt me niet.
Een scooter vind ik gewoon lekker makkelijk, zuinig en een zee aan bergruimte. Alleen mag mn bromscooter nu wel ingeruild worden voor een echte motorscooter.. ;) :]
 
hoi martinsky,
'k las zojuist je bericht over je ziekte in combinatie met het rijden/halen van een rijbewijs voor een motorscooter. Ik ken van eigen ervaring je probleem. Mijn advies: doen, ga ervoor en je zult zien wat je nog allemaal kunt. In mijn geval <70 jaar, burgman 400 + zeker 1 en wellicht 2 kankers> was een trip onlangs naar de Eifel met in 3 dagen 800km en met hééél vééél smalle weggetjes en ook heel veel bochten/hairpins een geweldige ervaring. Ik ree m'n maten op gewone motoren er gewoon uit! Gewoon moe na afloop en mijn ca 10 jaar jongere maten minstens zo moe als ik.
Je doet er gewoon enorm veel energie van op! En dat heb je nodig. Doe maar net alsof er, wanneer je motor rijdt, niets aan de hand is... <is ook in andere situaties handig..>
Doorgaan joh, dat rijbewijs halen en knallen!!!
Alle goeds, succes en Hals- und Beinbruch
 
Ik vraag me wel af of de bijzondere verrichtingen niet moeilijker zijn met een automaat; een schakelmotor moet je trekkend houden in de 2 bij achtjes e.d. [koppel-trekkracht op het wiel zodat je niet omvalt] dat zal met een scooter lastiger zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan