Rijles

@Peter: Een MP3 was zeker geen optie, aangezien ik als één van de weinigen hier (zeg maar gerust: als enige hier) nog geen B-rijbewijs heb :) Slechts de bromfiets is voorzien van data, onderaan mijn binnekort hopelijk verouderde pasje...

Morgenochtend is het zover. Ik kijk er echt naar uit, al zullen de zenuwen ook nog wel komen. Het zag er eerder vandaag even naar uit toen ik nergens mijn oproepkaart van het CBR kon vinden! Opgeborgen op een plek waar ik deze '...niet kwijt kon raken'. Niet dus - wet van Murphy. Uiteindelijk bleek het A4-tje op mijn kantoor te liggen vanwaar ik een tijdje geleden het verschuldigde bedrag aan de rijschool had overgemaakt. Dat was even zweten!

Nu die stress in elk geval de deur uit is kan ik me helemaal focussen op mijn examen. Ik begreep hier al uit de vele ervaringen dat er wordt gelet op vlot rijden en de (veilige) ruimte opzoeken, het kijkwerk en de afstand tot aan je medeweggebruikers. Dit gaat nu allemaal prima, al maakte ik afgelopen zaterdag tijdens mijn 'generale' toch nog een aantal (domme) fouten. Zo was ik de eerste 10 minuten vrij vaak afgeleid door mijn mede-lesser die toen nog voorrop reed. Ik weet dondersgoed dat ik mijn eigen rit rij, maar soms ontkom je er niet aan ook op andere mede-lessers te anticiperen. Ook reed ik ergens verkeerd waarna wat verwarring ervoor zorgde dat ik met vrij hoge snelheid langs een zeer onoverzichtelijke zijstraat van rechts reed. Gelukkig geen verkeer, maar ik schrok wel toen ik dit in de gaten had - levensgevaarlijk! Ik wijt het allemaal aan het feit dat de concentratie ver te zoeken was. Ook was het vrijdagavond een latertje ;) Vanavond maak ik deze fout niet. Morgen op tijd eruit, een goed ontbijt en op naar de rijschool. Hopelijk sta ik dan nog die middag op het gemeentehuis... Nog last minute tips, afgezien van de BRAVOK voor die enkele vragen die je daarover krijgt?

En Rick: hoe zag in het kort jouw 'laatste rit met een oortje' eruit? Kreeg je een eindbestemming voorgeschoteld, of moest je gewoon weer aanwijzing na aanwijzing opvolgen? En welke snelweg werd het na de randweg? ;)

Op het rijbewijs zelf mag ik nog even wachten: woensdag vertrek ik voor een week richting de Verenigde Staten voor het werk. Maar wat zou het toch mooi zijn als ik bij terugkomst die nieuwe roze flap kan ophalen. en de motorscooter? Ik heb er al een aantal op het oog... Gezien het ietwat krappe budget ga ik niet direct voor iets nieuws, maar hoogstwaarschijnlijk wordt het een occasion. Nog steeds is een X-Max mijn favoriet qua model, grootte etc. Zelfs de modellen van voor het redesign van 2010 toveren een glimlach op mijn kaken. Ook ben ik vrij gecharmeerd van een (toch) wat grotere scooter. De Burgman AN400, de Majesty.. Niet echt vergelijkbaar met een X-Max, maar wel een prima scooter om heerlijk mee te toeren, woon-werkafspraak-verkeer en een eerste vakantie.

Wish me luck!
 
Allereerst heel veel succes morgen en maak je niet te druk vooraf en tijdens het examen. Bewaar dat maar om het na afloop uitbundig te vieren. :)

Ik kreeg telkens aanwijzingen gelijk als tijdens de lessen. Mijn route ging vanaf het CBR;
Vanaf de parkeerplaats rechts en bij de stoplichten linksaf. Dat is eerst 70, 80 en het laatste stukje 100KM/pu. Afslag IJmuiden aan het eind rechtsaf Spaarnwoude en langs de skipiste het "bergje" over. Dan kom je langs een golfclub en daar ergens weer de snelweg op en terug naar CBR. Op het moment dat ik merkte dat we terug gingen begon ik wat nerveus te worden. Tot dan ging het erg goed maar bedacht dat als ik nu geen fout meer zou maken ik geslaagd moest zijn. Die gedachte kwam iets te vroeg en het laatste stukje ging enigszins verkrampt maar gelukkig wel foutloos.

Voor wat betreft je aanstaande aanschaf, er zijn voldoende leuke modellen waar je uit kan kiezen, gewoon op je gemak de markt afstruinen en proefritjes maken.

Nogmaals succes en laat morgen even horen hoe het is gegaan.

Rick
 
Hoi Chris

Ook van mij heel veel succes morgen!!! :]
Kijk vooral veel in je spiegel maar vooral met je hoofd, dus dat je laat zien dat je kijkt
Dat was de tip die ik toendertijd mee kreeg en wat wel geholpen heeft
Ik keek veel met mijn ogen zonder mijn hoofd te bewegen. Maar als ze achter je rijden zien ze dat niet ;)

Doe ze de groeten daar ( als je eraan denkt)

Nogmaals succes
 
Chris,

Hopelijk wordt maandag 7 maart voor jou een memorabele dag en kun je met een gerust hart naar de States.
Alle tips die ik je kan geven zijn eigenlijk in dit topic de revue al gepasseerd.
Nou misschien nog eentje dan, het wordt kennelijk net als vandaag weer een uiterst zonnige dag.
Ik mag aannemen dat je over een goede zonnebril of zonnevizier beschikt want met de zon pal op je gezicht heb je deze zeker nodig.
Om nog maar even in Ted de Braak zijn termen te spreken, toi, toi, toi en we horen het nog wel.

Ohja, zaterdag m`n 1e proefritje (1½ uur) gemaakt met een Burgman 400, dat rijdt toch wel zalig hoor.
Nog even wachten op de demo van de Kymco Xciting 500 en dan hoop ik deze maand de knoop door te hakken.
 
Hoi Peter,

Ik wil geenszins jou je plezier ontnemen, ik weet ook niet waarop je hebt afgereden maar houd je er rekening mee dat de Kymco 500 meer is dan 25KW. Hoeft geen probleem te zijn als je op de juiste motor hebt afgereden.

Gr, Rick
 
Hoi Rick,

Thx voor het meedenken maar heb een "roze flap" zonder beperking.
Als je op mijn belegen leeftijd dit avontuur nog aangaat moet je dit maar gelijk goed doen toch ?
Het besturen van welke motorfiets dan ook heeft er uiteraard aan meegedragen dat ik besloot om deze aktie zonder beperking af te sluiten.
Je weet immers maar nooit waar het goed voor is ;).

Peter
 
Yay! Die hebben we in de pocket! 8-) Ging geheel foutloos, geen onzekere momentjes en nog prachtig lekker weer op de koop toe!

*O* *O* :]

Alle tips op het forum kan ik alleen maar bevestigen: rij gewoon lekker je eigen rit, doe zoals je geleerd hebt tijdens je laatste reeks lessen en negeer vooral die 'volg-auto'. Nouja, negeren... zie hem gewoon als ander verkeer. De examinator is echt niet op zoek naar jouw zwakheden en foutjes, maar kijkt gewoon of jij je goed kunt handhaven in het verkeer. Veiligheid staat voor alles.

Grappig was dat ik nagenoeg hetzelfde examenritje reed als Rick: stukje randweg N208, stukje snelweg A208 (100kpu) en eraf bij de afrit IJmuiden. Hierna het recreatiegebied Spaarnwoude met die leuke weg over de heuvels, een stuk woonwijk (Velserbroek als ik me niet vergis) en daarna weer via dezelfde randweg N208 terug naar het CBR op de Kleverlaan. Aan de tips hier en in de andere AVD-gerelateerde topics op het algemene forum heb ik veel gehad trouwens. Niet dat ik iets nieuw leerde, maar het haalde de zenuwen vooraf al weg... De examinator maakte de indruk dat dit routine voor hem was.

Volgende stap: die scooter aanschaffen. Dit gaat eind deze maand/begin april gebeuren. Eerst naar de USA en daarna lekker op mijn gemak op zoek. Topgevoel!
 
He Chris,

Hiep hiep hoera, dat is hebben die kip :Y .
Van harte gefeliciteerd en ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven.
Overigens vind ik de tips welke in dit topic worden gegeven best wel nuttig voor de aspirant motorrijders en zal hier zeker ruchtbaarheid aan geven bij toekomstige motorrijders die net als wij aan dit avontuur gaan beginnen.

Geniet na het States avontuur van de komende "shopping" periode.
Wel vermoeiend hoor, kijken, kijken, niet kopen.
Dan ook nog eens die vervelende proefritten maken, hou je taai in deze moeilijke tijd :) :).
We zien je vast nog eens verschijnen op een DBS gelegenheid.

Peter
 
He Chris Super, GEFELICITEERD! *O* *O* *O*
Wat zal jij met een goed gevoel naar de states gaan
Fijne (werk) vakantie en als je een scooter aan hebt geschaft zet een paar foto's op t forum
En succes met je keuze voor een scooter :]
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Cris,

Vergeet niet een goed lijkende pasfoto te laten maken :)

full



Waar in de USA ga je heen?
 
Dank allen :) Ik loop nog steeds met een enorme smile rond...

Vanmorgen langs het gemeentehuis geweest voor de aanvraag van mijn rijbewijs welke ik volgende week kan komen ophalen. Het viel me trouwens op dat ik de A krijg voor zowel lichte als zware categorie. Dit terwijl ik in de veronderstelling was dat ik door af te rijden op de Honda SH300i alleen voor de lichte categorie opging (in elk geval voor de komende 2 jaar)... Vreemd dus, of is dit gewoon zo? Hoe dan ook, mij hoor je niet klagen, al ga ik zeer waarschijnlijk bij mijn eerste motorscooter toch niet voor iets boven de 25kW.

@Rick: de reis gaat naar Austin, de hoofdstad van Texas. Ik bezoek hier vrijwel jaarlijks het SXSW (South By Southwest)-festival met mijn bedrijf; erg leuk! Geen motorscooter te zien daar overigens, om toch nog even on-topic te blijven ;)
 
Gefeliciteerd Cris!

*O* *O* *O*

Het viel me trouwens op dat ik de A krijg voor zowel lichte als zware categorie. Dit terwijl ik in de veronderstelling was dat ik door af te rijden op de Honda SH300i alleen voor de lichte categorie opging

De eerste 2jaar lichte categorie en daarna de zware categorie. Als het goed zullen beiden op je nieuwe rijbewijs staan ;)
 
Laatst bewerkt:
Ah, zit dat zo :) Ergens wel logisch; het rijbewijs is immers 10 jaar geldig.

Nouja, voorlopig is het met 400cc zwaar genoeg. Ik betrap mijzelf erop dat ik steeds meer naar een tweedehands Burgman AN400 neig. Proefritjes verspreid door het land staan in de planning...

Als ik terug kijk op mijn lesperiode heb ik heel veel gehad aan dit forum, en met name dit topic. Mijn interesse in motorscooters werd jaren geleden gevormd in hartje Rome, een vakantie in Griekenland waarbij ik (onverzekerd, zo bleek later) het prachtige Zakynthos per 125cc verkende deed de rest en het was het doorlezen van de verhalen hier wat me deed beslissen ook te gaan lessen. Het viel me allemaal erg mee, achteraf gezien. Ik weet zeker dat ik anderen kan aansteken met dit virus, en ik zal zoals Peter ook al zei mijn 'slachtoffers' zeker wijzen op deze geweldig handige informtiebron :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan